به منظرگاه مدیریتی عفاف و حجاب خوش آمدید.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 27 مهر 1400 - 14:59
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: هر فردی یک ویژگی یا استعداد خارق العادهای دارد که باید در جامعه از این استعداد استفاده کرد بدون اینکه نگاه جنسیتی به او شود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «چراغ» شبکه ۵، در هفته جاری میزبان زینب اختری مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور بود.
در بحث عفاف هم تعریف علم نوروبیولوژی این است که باید ورودیهای حسی را که وارد مغز میشود و تأثیر میگذارد و انسان از آن ورودیها تأثیر میپذیرد را کنترل کرد.
پس انسان باید حواسش باشد چه چیزی را ببیند و چه چیزی را نبیند، چه چیزی را بشنود و….
پس قطعاً نوع لباس پوشیدن و نوع رفتار افراد در جامعه مؤثر است.
وی تصریح کرد: ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا از نگاه نوروبیولوژی سیستم اعصاب فضای کنترل گری ندارد؟
یعنی این ضوابط و قوانین کمک میکند که افراد خارج از نگاه جنسیتی، بتوانند آن استعدادهایی که دارند، بروز دهند و چه زن و چه مرد با توانمندیها و استعدادهایش خودش را نشان دهد و نگاههای جنسیتی و ابزاری به زن حذف شود.
به عبارتی این ضوابط کمک میکند که فرد یک نگاه دیگری هم به خودش داشته باشد و بتواند توانمندی اش را شکوفا کند، جدای از اینکه خانم هست یا آقا؛ یعنی با یک احساس آرامش بیشتر مبنی بر این که نگاه به فرد جنسیتی نیست، ویژگیهای ظاهری او ملاک قرار نگرفته است بلکه بر اساس تواناییها و بر اساس استعداد و مهارتش دیده میشود.
یک سری استعدادها ویژه ی بانوان و یک سری ویژه ی آقایان هست و برخی نیز استعدادهای مشترک به شمار میروند.
وقتی زن می خواهد از آن استعدادهای ویژه اش استفاده کند نباید برچسب زنانه بودن به آن بخورد و نگاه ابزاری به این قضیه شود.
هر فردی یک ویژگی یا استعداد خارق العاده ای دارد که باید در جامعه از این استعداد استفاده کند بدون اینکه نگاه دیگری نسبت به او باشد، باید به آن استعدادش توجه شود.
مغز، حریم خصوصی فرد هست و در مورد تمام اتفاقاتی که در زندگی او رخ میدهد آنجا فکر میکند، در واقع در مغزش تمام ورودیهای حسی را تجزیه و تحلیل میکند.
آزادی را مختل نکردن یعنی این سیستم عصبی مغز (آزادی فرد) به سمتی برده نشود که در جایگاهی که نباید و درست نیست تحریک شود و اینکه نهایتاً تصمیمی که میگیرد تصمیم منطقی باشد.
قطعاً خیر.
لذا یک تفاوت خیلی مشخص که همه به آن اذعان دارند به واسطه ساختارهای متفاوتی که مغز زن و مرد دارد.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 24 مهر 1400 - 09:42
نبوی طباطبایی گفت: زنانی که با پوشش نامناسب در جامعه حضور می یابند چهار برابر بیشتر از دیگر زنان در معرض آسیب و تعرض قرار دارند. رفتار و پوشش و گفتار یک شخص به نوعی بیانگر شخصیت آن شخص است.
خلاصه خبر
شاید برخی بانوان که از پوشش نامناسب استفاده میکنند انگیزه خاصی نداشته باشند اما واقعیت این است که برخی از افراد «فی قلوبهم مرض» هستند، بیمارند و به هر حال در همه جوامع اینها حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: ما انسان هستیم و طبیعت انسان هم اینگونه است که اگر امیال و غرایزش را مهار نکند، غرایز بر انسان سوار میشوند.
عقل، حجت باطنی خداوند بر انسان هاست و انبیا حجت ظاهری هستند.
در حالی که در مکتب اسلام عشق یک مفهوم متعالی و مقدس است.
«والذین آمنوا أشّدّ حبّاً لله» عشق رابطهای است بین خالق و مخلوق، البته به تعبیر متون عربی، اثبات شیء نفی ماعدا نمیکند.
تعریف عشق در رابطه بین انسان و خدا، نفی کننده عشق زمینی نیست به شرطی که عشق انسان نسبت به دیگر انسانها در مقابل عشق به خدا قرار نگیرد.
چون انسان تا از خودش نگذرد به خدا نمیرسد.
یعنی انسان باید بتواند از امیال و هواهای نفسانی خود بگذارد تا بتواند به عشق الهی دست پیدا کند.
اگر انسان مراقب افکار و رفتار خود در سطح جامعه باشد برآیند خوبی برای خود فرد خواهد داشت.
بر این اساس حجاب یک بحث شخصی نیست، فردی که در جامعه حضور مییابد نوع رفتار و پوشش وی در صحنه جامعه و در صحنه عمومی قرار میگیرد و دیگر مسئله شخصی نیست.
کشور ما هم جامعه اسلامی است و در هر جامعهای قوانینی حاکم است که افراد ملزم به رعایت آن هستند خواه بپسندند و یا نپسندند.
حال اگر در این محیط زنها دارای تبرج و آرایش باشند قطعاً تأثیراتی بر مردان خواهد داشت.
قرآن میفرماید: «عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم و عسی أن تحبوا شیئاً و هو شرٌّ لکم» مثلاً درس خواندن هم سخت هست.
حجاب هم همینطور هست.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 24 مهر 1400 - 13:24
پوشش از مولفههای مهم در حوزه عفاف است و عفاف در معنای دقیق علمی و دینی شامل خویشتن داری و قدرت خودکنترلی است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی بیاتی پژوهشگر و مؤلف کتاب سبک زندگی عفیفانه در برنامه «ریحانه» رادیو گفتگو پیرامون ابعاد مختلف سبک زندگی عفیفانه به گفتگو پرداخت و اظهار داشت: به کار بردن کلمه عفاف در کلمه حجاب در بیشتر موارد باعث شده که ما عفاف را به معنای پوشش و حجاب تلقی کنیم درصورتی که معنای عفاف فقط پوشش و حجاب نیست.
وی با ذکر این نکته که پوشش نیز یک مؤلفه مهم در حوزه عفاف محسوب میشود افزود: عفاف در معنای دقیق علمی و دینی به معنای خویشتن داری و قدرت خودکنترلی است.
حجت الاسلام بیاتی در مورد زیست عفیفانه گفت: بر اساس نکاتی که در متون دینی ما ذکر شده عفاف فقط مخصوص خانمها که زیباتر و جذابتر هستند نیست و بلکه مسئول عفت در خانواده و جامعه مردان هستند و باید پاسخگو باشند.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 14 مهر 1400 - 06:59
این تصور که در غرب یا شرق آزادی مطلق وجود دارد و هر کس هر چه دلش خواست میتواند بپوشد، تصور نادرستی است چرا که برخی قوانین که در زمینه بدحجاب ساختن زنان وضع شده مورد اعتراض قرار می گیرد.
خلاصه خبر
یا خانمهای محجبه نمیتوانند در مقطع ابتدایی تدریس کنند چون جز قوانین کشور ژاپن است.
میتوان گفت درست است که در ظاهر افراد آزاد هستند که با حجاب یا بی حجاب وارد جامعه شوند ولی با این وجود باز هم قانون در جاهایی برای فرد محدودیت ایجاد میکند و فرد امکان فعالیت اجتماعی را نخواهد داشت.
شاید در چنین کشورهایی فرد محجبه به عنوان شهروند درجه دو محسوب شود اما زمانی که وارد عرصه فعالیت و کار میشود، حجاب یک علامت سوال برای کارفرماست و یک فرد محجبه باید خیلی بیشتر تلاش کند تا بتواند خودش را ثابت کند؛ چون با آن پوشش پذیرشی ندارد و حتی باید حتماً حجاب خود را تا یک حدی کم کند.
جمشیدی یادآور شد: حجاب یک مساله اجتماعی است و انتخاب درست و حفظ آن نیازمند مهارتهایی است؛ برخی از دختران بی حجاب میشوند چون طاقت مسخره شدن و دیده نشدن را ندارند.
اما باید به دختران نوجوان و به عبارتی به فرزندان آموخت که در همه جا و همیشه ممکن است مورد تمسخر قرار گیرد لذا از این جهت مستلزم آموزش مهارتهایی به فرزندان هستیم.
نکته دیگری که وجود دارد این است که نمیتوان با هیچ دلیل عقلی برای فرزندان حد و حدود حجاب را تبیین و یا ثابت کرد.
در بحث حجاب هم همین گونه است که در کنار فرهنگسازی قوانینی هم هست.
از سویی در جوامع غربی که فرهنگ برهنگی ترویج میشود نه تنها به فرهنگسازی اکتفا نکردهاند بلکه قوانینی هم وضع کردهاند که بر خلاف ادعای آزادی آنهاست از جمله کشور فرانسه که مدعی دمکراتیک و آزادی است و به دنبال این است که آزادی را به عنوان ارزشی بزرگ القا کند و احترام بگذارد ولی از سوی دیگر بحث منع حجاب را هم قانونی میکند.
درست بر خلاف فرانسه که نقض غرض کرده و بر خلاف مدعای خود منع حجاب را قانونی کرده و وضع قانون برای حجاب را بر خلاف روح بشری و ظالمانه میانگارد!
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 15 مهر 1400 - 14:41
یکی از راههای شکستن مقاومت و به عبودیت گرفتن مردم توسط طاغوت، حذف فرهنگ حجاب و به فساد کشیدن زن و مرد ایرانی است برای همین غرب تلاش می کند با هجمههای فرهنگی فرصت تفکر را از مردم بگیرد.
خلاصه خبر
جمشیدی با اشاره به اینکه زنان ایرانی بیشتر از زنان سایر کشورها به سمت جلوه گری و آرایشهای بعضاً نامتعارف و نامناسب روی آورده اند گفت: برخی مدعی هستند چون در ایران قوانین پوشش و عفاف محدودیتهایی برای زنان دارد همین امر سبب شده است که زنان حریصتر شده و بیشتر به سمت آرایش و جلوه نمایی و حتی تنوع طلبی در پوشش روی آورند و به عبارتی دیگر در جنگ با این قوانین هستند.
وی خاطر نشان کرد: اینگونه نیست که زن غربی میل و نیاز به جلوه گری و خودنمایی را از دست داده باشد بلکه آن نیاز ذاتی زیبا دیده شدن در تمام زنان وجود دارد ولی به لحاظ موقعیت جغرافیایی که مثلاً در شرق پوستشان روشن است و… همچنین به دلیل تفاوت در فرهنگ، رویکردها متفاوت است؛ در واقع در فرهنگ اروپایی و غربی زن پوشش خاصی دارد ولی در خاورمیانه و در فرهنگ عربی زن وقتی میخواهد جلوه گری کند، آرایشهای غلیظتری استفاده میکند.
نکته دیگر اینکه تفاوت حمایت اقتصادی که خانوادهها از زنان و دختران میکنند، بسیار مهم است؛ در ایران دختران تا قبل از ازدواج توسط پدر و بعد از ازدواج هم از جانب همسر حمایت مالی میشوند و بخشی از آن حمایت مالی را صرف زیبایی خود میکنند.
مثلاً امروزه چقدر کاشت ناخن در میان زنان ایرانی رواج پیدا کرده است؟
لذا این حمایت اقتصادی سبب میشود دختران و زنان ایرانی راحتتر برای این مسائل پول خرج کنند.
هجمههایی که منجر میشود زنان زیبایی هایشان را به نمایش بگذارند نیز بسیار است.
دختران و زنان با حجاب نیز، تکههایی از پازل مقاومت هستند و یکی از راههای شکستن مقاومت و به عبودیت گرفتن مردم توسط طاغوت یا همان خدایگان غربی، حذف فرهنگ حجاب از بین زنان و دختران ایرانی و به فساد کشیدن زن و مرد ایرانی در پی آزادی روابط است، شبیه آنچه در اروپا و آمریکا امروزه مشاهده میشود، زن و مرد در کنار هم خوش باشند، سرگرم لذت باشند!
یا به این معنی است که آنها آمادگی دارند که پای با ارزش ترین مسائلشان بایستند و جان بدهند؟
یا آموزش روشهای ضد بارداری به دختران نوجوان برای چیست؟
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 10 مهر 1400 - 16:00
بیست و سومین و بیست و چهارمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۴ مهر و سه شنبه ۶ مهر ماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می رود.
خلاصه خبر
طبق روال فصل سوم برنامه که هر هفته یکی از چالشها و مسائل جدی شبکه مسائل عفاف و حجاب مورد بررسی قرار میگیرد، این هفته نیز برنامه چراغ چالش جدیدی را مورد بررسی قرار داده که عبارت است از آیا حذف قانون حجاب ایجاد امنیت در جامعه و آرامش در خانواده را افزایش میدهد یا کاهش؟
بلکه مستلزم وضع و اجرای قوانین است، حجاب نیز یک مساله اجتماعی است.
اگر قانون در کنار فرهنگ سازی اجرا شود طبیعتاً کمترین آسیب را به افراد جامعه میرساند.
زندگی اجتماعی باید نظام مند و دارای قانون باشد.
در مورد پوشش هم اینگونه است و همه کشورها قانون دارند.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 31 شهریور 1400 - 15:53
تاکید اسلام بر رعایت حدود الهی در معاشرت محرم و نامحرم صرفا حمایت و حفاظت از انسان است و خداوند متعال چون نسبت به آدمی شناخت و اشراف کامل دارد این قانون را وضع کرده است.
خلاصه خبر
دقت کنید آقایی که در جامعه انواع مختلف مدلها اعم از مدل مو، لباس، انواع مختلف آرایشها را می بیند، آستانه تحریک پذیری اش نسبت به همسر خودش بالا میرود.
حال، همسر او چقدر میتواند جذابیتهای بصری برای همسرش ایجاد کند که او را و یا حس او را برانگیخته کند؟
موسوی یادآور شد: نباید غافل بود که ازدواج یک پروسه بسیار فرایندی است و نمیتوان گفت در یک پروسه کوتاه مدت بین زن و مرد شناخت صورت میگیرد، علاقه ایجاد میشود و به ازدواج میانجامد.
برای مثال یک دختر خانم بسیار زیبایی به من مراجعه کردند به اتفاق والدینشان و مشکل آنها این بود که دختر ما خواستگار زیاد دارد ولی متأسفانه به شدت از ازدواج فراری است دوست ندارد ازدواج کند و خانواده هم نمیدانند باید چگونه ایشان را راضی کنند.
این دختر خانم وقتی این فرصت را پیدا کرد که راحت و بدون دغدغه فکری و بدون قضاوتها حرفش را بزند، به من گفت که متأسفانه وارد یک رابطه صمیمانه ای با یک آقایی شده و در آن رابطه احساس خیلی خوبی را تجربه کرده و با تستی که من گرفتم شخصیتش توجه طلب بود و این منجر شده بود در آن ارتباط بیشتر از آن حدی که باید وارد صمیمیت و اشتیاق رابطه شود و متأسفانه طرف مقابلشان بدون اینکه حریم را رعایت کند به او آسیب زده بود و حتی این دختر خانم باردار شده بود و بدون اینکه این موضوع را با کسی در میان بگذارد و خانوادهاش را در جریان قرار بدهد، با ترس و استرسهای روانی شدیدی مواجه بود.
برای اینکه تأییدش را از خانواده از دست ندهد، متأسفانه این موضوع را با خانواده مطرح نکرده بود.
نیاز دختران خیلی متفاوت از پسران است.
نیاز پسر نوجوان در نگاه کردن و جذب ظاهر بودن است.
چون زن و مرد به شرایط محیطی نگاه متفاوتی دارند؛ وجود این تفاوت در فیزیولوژی زن و مرد به این معنا نیست که بگوییم چه کسی بهتر است یا به چه کسی بیشتر خوش میگذرد بلکه موضوع این است که این دو جنس متفاوت از هم هستند.
یک آقا پسر از جذابیتهای بصری لذت میبرد، ظاهر برایش خیلی مهم است و کل نگر است و از آن کلیتی که دارد می بیند لذتی را تجربه میکند.
یک دختر خانم ذاتاً دنبال این است که در یک رابطه، حمایتی دریافت کند.
اگر گفته میشود دختر خانمها پوشش بیشتری داشته باشند، به واسطه این است که وقتی دختر خانم پوشش بیشتری دارد نیاز بصری، نیاز به جذابیتهای ظاهری که در آقایان وجود دارد را او میگیرد.
با این وجود این دخترخانم پنج سال در یک رابطه آسیب زننده در یک گروه سنی که واقعاً برایش سخت بوده و از همه مهمتر متأسفانه آن آقا به ایشان خیلی آسیب زده و تهدید کرده بود که آبروی او را میبرد و به شکلی ایشان را در فشار قرار داده بود که این دختر خانم از خانواده اش جدا شده بود به صرف اینکه بتواند این آقا را بیشتر در کنار خودش داشته باشد.
این دختر خانم با این تفکر که دیگر سن و سالی از ما گذشته و آگاهی داریم، بلد هستیم، وارد رابطه با آقا شده بود چون نگاه و قصد خودش ازدواج بوده و با تصور اینکه میتواند در ارتباط با این آقا آمادگی کافی برای ازدواج به دست آورد، پنج سال در آن رابطه گیر افتاده بود.
وقتی دختر خانم در جلسه مشاوره نشسته بود گریه میکرد که اگر برگردم به آن زمان تحت هیچ شرایطی وارد چنین ارتباطی نمیشوم، مراقب ارتباطم هستم و سعی میکنم دوره آشنایی زیاد طول نکشد.
هیچکس را با این برچسبهای روانی نمیتوان در جامعه و در یک نگاه شناسایی کرد.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 27 شهریور 1400 - 10:00
منتظری در برنامه «چراغ» شبکه پنج سیما با اشاره به لزوم تعریف صحیح واژه آزادی گفت: هر محدودیتی مانع از آزادی نیست. شاید خود آن محدودیت اصلاً اساس و زیربنای آزادی باشد.
خلاصه خبر
لذا محدود کردن ساعت غذا خوردن یک قانون میشود.
لذا دو واژه مطرح است؛ رنج و زجر.
چون هدف متعالی است، رنج را تحمل میکند و خیلی شیرین موانع را رد میکند، اما زجر نوعی تحمیل و حبس است، به عبارتی منظور از زجر همان عسرت است که در قرآن هم از آن یاد شد.
بنابراین باید دید مبنای رفتارها غریزه است یا شعور انسانی؟
درست است که من دوست دارم این گونه لباس بپوشم ولی، این ولیها همان قواعد و قوانینی هستند که وضع میشود.
جامعهی وحیانی موفق تر است؛ چون قواعدش را از کسی میگیرد که خودش خالقش انسان است و بالاترین، بهترین و بیشترین معرفت را به وجود انسان دارد.
خداوند عالم بالغیب است.
ما یکسری اصول داریم و یکسری شیوهها؛ اصول هیچ تغییری نمیکنند، گاهی روشها تغییر میکند ولی این مسأله که خانم برای آقا جذابیت دارد، تغییر نمیکند.
همانطور که عرض کردم فیزیک بدن انسان از قدیم تا امروز تغییری نکرده، غرایز او هم فرقی نکرده است.
این کارشناس و مشاور حوزه خانواده در بخشی از سخنانش اشاره کرد: امروزه علم هورمون شناسی به طور جدی به سمت دستورات دینی ما گرایش دارد تا حدی که خودمان نمیتوانیم تصور کنیم که چقدر با کشف فعالیت هورمونها، خلقیات انسانها بهتر شناخته شده و اینکه چقدر احکام الهی با این کشفیات تطابق دارد، خودش را نشان میدهد.
کشفیاتی که درباره ی حقیقت فیزیک انسان است، که آقایان تحتالشعاع ترشح یک تعدادی از هورمونها هستند که در بدن خانمها فعالیت کمتری دارند و در خانمها هم همین طور، فعالیت بعضی هورمونها غالب تر است تا در بدن آقایان.
از جملهی این هورمونها، هورمون دوپامین و هورمون سروتونین و هورمون اندروفین که هورمون لذت است و اگر ما اینها را خوب بشناسیم، خیلی از حقایق و خلقیات انسانی را خواهیم شناخت.
امروزه میگویند علم هورمون شناسی یکی از نزدیکترین حوزههای پزشکی به علم روان شناسی است.
چون هورمونها در رفتار ما نقش تعیین کنندهای دارند.
فرض بگیرید اختلال در هورمون تیروکسین، چقدر در رفتار انسانها اثر دارد؟
در بخشی از این کشفیات نشان داده شده که خانمها ذاتاً وجود مستوری دارند به علت ترشح هورمون اوکسیتوسین.
لذت رقابت، حاصل از ترشح هورمون تستسترون در خون آقایان است.
هورمون تستسترون از شما یک فردی میسازد که دوست دارید دیده شوید، دوست دارید عرض اندام کنید، دوست دارید اعتبار داشته باشید، دوست دارید برنده باشید در هر عرصهای به چشم بیایید، چشمگیر باشید و لذا آقایان وقتی هورمون تستسترون در خونشان به اصطلاح بیشتر ترشح میشود، سلامتی، نشاط و طراوت بیشتری به دست میآورند.
بعد میگوید که: وقتی خانمها را آوردیم به این حوزه، خانمی که ذات به اصطلاح فیزیکیاش، به طرف مستور بودن، رازگونه بودن هست، مجبور است با آقایان رقابت کند و خیلی عجیب ایشان میگوید: در رقابت یک لذتی است، که آن لذت اگر با لذتی که حاصل از ترشح هورمون اکسیتوسین است جابهجا بشود، خانمها شروع میکنند به رقابت کردن با آقایان، مثلاً در عرصه فعالیتهای اجتماعی شأن، کارهای روزمره در اداره یا غیره و متوجه نمیشوند که از جسمشان دارند خرج میکنند.
شعور بشر در غذا خوردن از چه راهی ثابت میشود؟
از کم خوردن یا پرخوردن یا از درست خوردن؟
الرجال قوامون علی النساء.
همین کلمه قوامون علی النساء.
علی النساء، گفته نشده علی نسائهم، خانم هاشان، خواهرانشان، خالههایشان.
علی النساء، یعنی آقایان مسئول اند نسبت به کل جمعیت زنان یک اجتماع؛ یعنی اگر برای خواهر خودشان، برای مادر خودشان شأنی را قائل اند که اجازه نمیدهند یک غریبه بخواهد تخطیای از این شئونات داشته باشد، عین همان احساس را هم، باید برای یک خانم غریبه در خیابان داشته باشد.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 24 شهریور 1400 - 11:49
چندی پیش، تیمی از محققان ، پژوهشی را درباره تبعیض علیه زنان محجبه در آلمان انجام دادهاند که نتایج آن، به تازگی در ژورنال معتبر علوم سیاسی آمریکا منتشر شده است.
خلاصه خبر
در این پژوهش، محققان در ۲۶ ایستگاه قطار در شهرهای بزرگ آلمان از بازیگران زن خواستهاند تا موقعیتهای مختلف را با حجاب و بیحجاب اجرا کنند.
همه آنها تلاش کردند تا با صدای بلند درباره کار کردن زنان پس از تولد فرزندانش صحبت کنند.
در ادامه برخی از بازیگران زن به شدت از مادران شاغل انتقاد کردند، برخی، کار کردن را حق زن دانستند و گروهی دیگر بیطرف ماندند.
بلکه به طور سیستماتیک، آنها با زنان محجبه رفتار متفاوتی داشتند.
متأسفانه افراد کمتری حاضر بودند به زنان محجبه کمک کنند.
این پژوهش به ما نشان داد که شهروندان آلمانی با زنان محجبه رفتار متفاوتی دارند.
این در حالی است که کسی به محتوای تلفنی زنان بیحجاب، توجهی نشان نمیداد.
در نتیجه، محققان به این نتیجه رسیدند که بسیاری از مردم به طور ناخودآگاه، درباره زنان محجبه پیشداوری دارند و آنها را محافظهکار و سنتی میدانند.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 23 شهریور 1400 - 11:19
نقاشان با بیان اینکه یک زن محجبه با پوششی که بر سر دارد نماد یک تفکر است، گفت: پوشش غیر عفیفانه، نظم بصری و هنجار اجتماعی جامعه را میشکند.
خلاصه خبر
وی خاطرنشان کرد: بر اساس سیاستهای کلی کشورهای غربی هیچ فردی نمی تواند با لباس های نامتعارف و یا پوشش حداقلی در جامعه حضور یابد و با او برخورد می شود؛ چون نظم بصری و هنجار اجتماعی آن جامعه شکسته می شود.
از سویی محدودیت های بانوان محجبه هم اینگونه است که چون بر اساس سیاست های کلی اروپا نمی خواهند بحث حجاب پر رنگ شود، اگر زنی بخواهد حجابش را رعایت کند از بسیاری از خدمات اجتماعی بی بهره می ماند.
این کارشناس علوم قضایی یادآور شد: در کشورهای اروپائی ویترین آزادی وجود دارد اما در باطن که نگاه می کنیم زنان محجبه از بسیاری از مزایا به دلیل حجاب محروم هستند از جمله در بحث اشتغال؛ برای مثال زن محجبه حق ندارد در دانشگاه نماز بخواند و برای اقامه نماز باید به منزل خود برود.
بنابراین اگر یک زن محجبه بخواهد حتی در رستوران هم کار کند نمی تواند در مرعا و منظر و پاسخگوی مشتری باشد نهایتاً در قسمت داخلی آشپزخانه می تواند مشغول به کار شود.
وی افزود: در مورد اشتغال بنده نیز تا زمانی که به حد ضرورت نرسیده بود این امکان فراهم نبود که بتوانم شغلی داشته باشم.
شاید بتوان گفت تا قبل از من هیچ زن محجبه ای در دادگاه وارد نشده بود.
حتی برخی از قضات به حضورم اعتراض می کردند چون طبق قانون کشور آلمان یک قاضی باید عاری از نمادهای مذهبی باشد و یک زن محجبه با پوششی که بر سر دارد نماد یک تفکر است و حضور من با پوششی که بر سر داشتم را نقض قانون می دانستند ولی پاسخ ریاست دادگاه به معترضین حضورم در دادگاه این بود که وی احساس می کند برای منافع کشورش به تخصص این خانم احتیاج دارد، شما نیز اگر می پذیرید جلسه را شروع کنیم و اگر نمی پذیرید دادگاه را ترک کنید.
لذا می خواهم بگویم که مسأله اشتغال برای بانوان محجبه به این سادگی ها هم نبود.
به عبارتی می گویند در ترکیه هر کس هر طور دوست دارد آزاد است رفتار کند، افراد معتقد حجاب خود را دارند و افرادی هم که اعتقادی به حجاب ندارند در پوشش خود آزادند.
به عبارتی، هم آن فعالیت مورد علاقه ام را داشتم و هم به عنوان زن مسلمان، دین خودم را معرفی کردم.
از سویی به اعتقاداتم نیز لطمه ای وارد نشد.