اصول دین عدل
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 30 اردیبهشت 1401 - 08:47
دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی از الزام دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به اجرای شیوه نامه اجرایی برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی خبر داد.
خلاصه خبر
دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تعهد دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به اجرای شیوه نامه اجرایی برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه به دانشگاه ها ارسال شده است و شیوه نامه اجرایی آن نیز مشخص است و دانشگاه ها باید آن را اجرا کنند.
دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با اشاره به اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در این اجلاس برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش پزشکی که پیش از این در اسفندماه ۱۴۰۰ مصوب شده بود و در فروردین ۱۴۰۱ تشریح شد و مواردی که راجع به اجرای آن مورد پرسش بود، توضیح داده شد.
یکی از این راهبردها بازنگری کلان مناطق آمایشی در دستور کار داریم که در برنامه عملیاتی آن را بررسی کنیم.
حسن زاده افزود: یکی دیگر از راهبردها گسترش بین المللی سازی و تقویت EducationIran است.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401 - 08:41
پیش نشست کنگره بین المللی آیت الله میرزای نائینی با موضوع «مساوات در اندیشه سیاسی میرزای نائینی» برگزار میشود.
خلاصه خبر
علاقمندان میتوانند از طریق لینک Dte.bz/danaee و یا به صورت حضوری با مراجعه به پردیسان ، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار سردار سلیمانی در این نشست شرکت کنند.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401 - 09:41
همایش «عدالت از منظر امیرالمومنین (ع)» از سوی بنیاد بین المللی غدیر ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می شود.
خلاصه خبر
مبانی عدالت از منظر امیرالمومنین علی علیه السلام، عدالت و تحول علوم انسانی، عدالت و اقتصاد، عدالت و فرهنگ، عدالت و حقوق، عدالت و حکمرانی، تخصصی شدن محاکم قضاوت و وکالت، راهکار مبارزه با اطاله دادرسی، راهکارهای نوین دستگاه قضا در گره گشایی مشکلات مردم از محورهای ارسال مقالات به حساب میآید.
علاقه مندان میتوانند جهت شرکت در این همایش مقالات خود را تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ به نشانیghadir.araku.ac.ir ارسال کنند.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401 - 10:47
شانزدهمین همایش حکمت مطهر با موضوع عدالت در گام دوم انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و سومین سالگرد شهادت آیت الله مطهری برگزار میشود.
خلاصه خبر
این همایش با حضور علی اصغر خندان عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، میثم صداقت زاده عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و حسین سر آبادانی پژوهشگر مرکز رشد برگزار خواهد شد.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 12 اردیبهشت 1401 - 04:53
قاسم پورحسن گفت: از دیدگاه مطهری، عدالت اجتماعی، از عدالت اقصادی مهمتر است. نه اینکه عدالت اقتصادی مهم نباشد بلکه در ذیل این عدالت است که عدالت اقتصادی را میتوان به دست آورد.
خلاصه خبر
یک رهیافت، رهیافت اسلامی بود که بسیاری از متفکران اسلامی مساله عدالت را زیربنای جامعه آرمانی اسلامی میدانستند که حتی محققی مثل مرحوم حکیمی معتقد بود که بدون عدالت، ساختن یک جامعه اسلامی بی معنا است.
یعنی شالوده حقیقی جامعه دینی عدالت است و اگر جامعهای نتواند عدالت را تحقق ببخشد به هیچ وجه حتی جامعه اسلامی نیست چه برسد به جامعه دینی.
دغدغه اش عدالت است.
در تفسیر خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه همین را تاکید میکند که از دیدگاه امیر المومنین عدالت مهمتر از قدرت است.
برای اینکه امیرالمومنین فرمود که بالاترین حقی که خداوند در جامعه بین قدرت و مردم ایجاد کرده مساله حق و عدالت است.
اگر پرچمهای عدالت به اهتزار دربیاید سنتهای دینی میتواند جاری شود و الا جاری نمیشود این تصریح استاد مطهری در کتاب سیری در نهج البلاغه است در تفسیر خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: این سه رهیافت در جامعه ما وجود داشت.
این شکستها سبب شده بود تا تنها به مفهوم عدالت توجه نکنند بلکه به عدالتی که تحقق پیدا کند تمرکز داشتند.
یعنی از دیدگاه آنها درست است که ما در جستجوی دین باید خاستگاه الهی را جستجو کنیم.
دین باید برای جامعه صلح بیاورد.
بدون عدالت نمیتواند.
قدرت بدون پشتوانه اخلاق سلطه است
این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۳۳ نهج البلاغه وقتی ابن عباس می پرسد حالا که قدرت دست مان آمد ما میتوانیم در پرتو قدرت حق مان را بگیریم؟
قدرت فی نفسه ارزشی ندارد.
نظام قدرت چیرگی ندارد؛ بلکه نظام عدالت چیرگی دارد.
قدرت فی نفسه ارزشی ندارد مگر اینکه شما بتوانید به قدرت، عدالت تزریق کنید و قدرت مقهور قدرت اخلاق شود.
قدرت بدون پشتوانه اخلاق، قدرت بدون پشتوانه عدالت، سلطه است.
یعنی اگر شما در جامعه نتوانید شأن انسان را رعایت کنید، میزان و مراتب انسان به گونهای باشد که انسانی دفن شود و انسانی ارباب گونه در جامعه وجود داشته باشد به عدالت نمیرسید.
آگاهی بخشی به جامعه، گام اول تحقق عدالت
مرتبه اول آگاهی است که مطهری حتی در باب تمدن اسلامی معتقد است ما نمیتوانیم از وضعیت انحطاط بیرون بیاییم مگر اینکه ابتدا جامعه آگاهی پیدا کند.
مطهری معتقد است که حکمت نظری، فرزانگی و آگاهی در جامعه اسلامی گام اول است.
از نظر او این گونه نیست که شما ابتدا یک جامعه اسلامی به وجود بیاورید بعد عدالت را تزریق کنید.
اصلاً بدون عدالت جامعه اسلامی تحقق پیدا نمیکند.
یعنی اگر شما واجد نظام دانایی مبتنی بر عدالت نباشید جامعه مطلوب به وجود نمیآید.
حق و عدالت اولی از قدرت است
این یکی از چهرههای مانیفست خطبه ۲۱۶ است.
یعنی در خطبه ۲۱۶ امیرالمومنین (ع) در بالای هرم، اول حق و بعد عدالت و بعد قدرت را لحاظ میکند.
چون قدرت چیرگی بر شما ندارد بلکه عدالت چیرگی دارد این طرح سه مرحله دقیقاً مانند هرم است.
از دیدگاه مطهری در این هرم عدالت بالاتر از قدرت است.
این چه قدرتی همانی است که سهروردی در پایان کتاب المطارحات بیان میکند اگر قدرتی با فرزانگی توأم بشود جامعه نورانی خواهد شد.
لذا از دیدگاه استاد مطهری ما میتوانیم مساله عدالت را بیرون از نظریه پردازیهای انتزاعی در جامعه تحقق ببخشیم در صورتی که به اهمیت عدالت آگاهی داشته باشیم و بنیادهای اسلامی را مبنا قرار دهیم و وارونگی نسبت به قدرت و عدالت و حق ایجاد کنیم.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 31 فروردین 1401 - 15:13
دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی از تصویب برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش پزشکی در اسفند ۱۴۰۰ و ابلاغ آن به دانشگاههای علوم پزشکی در فروردین ۱۴۰۱ خبر داد.
خلاصه خبر
نایب رئیس شورای کشوری عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی در اولین جلسه این شورا، با اشاره به ارکان این شورا اعم از ساختار، فرایندها و فرهنگ گفت: این شورا در سطح کشوری تصمیم گیری می کند و کل آموزش علوم پزشکی کشور را شامل می شود.
در ادامه دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس شورای کشوری عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات مثبتی که در سالهای گذشته در معاونت آموزشی وزارت بهداشت رخ داده، یادآور شد: توجه به پاسخگویی اجتماعی و تاثیر اقدامات انجام شده بر نظام آموزشی همواره باید مورد توجه باشد و نتایج آن در جامعه مشاهده شود.
مشرق | سیاسی | یکشنبه، 28 فروردین 1401 - 21:18
نائب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: رئیس دیوان محاسبات گزارشی را از بازگشت ۱۳ هزار میلیارد تومان به خزانه ارائه داد.
خلاصه خبر
وی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده توسط آقای بذرپاش، با احکام صادره توسط این دیوان ۱۳هزار میلیارد تومان به حساب خزانه بازگشته است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده توسط رئیس دیوان محاسبات با پیگیری های این دیوان از ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی در استانهای مختلف ۱۳ هزار میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است.
مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 23 فروردین 1401 - 11:46
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امام علی (ع) مردم را برای خدا میخواهد و مردم حضرت را برای خودشان میخواهند. جایی که غایت مردم و خواست الهی جمع میشود عدالت است.
خلاصه خبر
در ادامه این بخش به این مساله اشاره شد که به باور انصاریان در مقدمه ترجمه نهجالبلاغه خود، این کتاب در جهان ناشناخته، در میان مسلمانان مهجور و در جامعه شیعه غریب است.
در ادامه مساله (فساد و ابعاد آن ذیل بحث عدالت اجتماعی در نهج البلاغه) در گفت وگو با محمود حکمت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بررسی شد.
دیانی در ابتدای بحث به طرح این پرسش پرداخت که به چه چیزی فساد میگوئیم؟
تفاوت فساد با تخلف و اشتباه و رفتار غیرقانونی چیست؟
به نوعی ماهیت فساد چیست؟
گاهی از عدالت ورزی سخن میگوئیم گاهی از فسادستیزی، در واقع اگر بخواهیم در برنامه اثباتی صحبت کنیم در حوزه عدالت ورزی گفت وگو میکنیم و اگر بخواهیم جنبههای نفی، آسیب شناسی و برنامههای مبارزه با نگرانیها و حوزه فساد بحث کنیم، میتوان گفت که این مباحث رابطه نزدیکی با هم دارند.
دیانی در ادامه گفت: در حقیقت فساد مقابل عدالت است.
امروزه در ادبیات جهانی وقتی از فساد گفت وگو میشود معمولاً در حوزه فساد اقتصادی و مالی است.
ما هم در حوزه عدالت و هم در حوزه فساد، وجود و احساس یا وجود و ادارک را از هم جدا میکنیم، گاهی میگوئیم عدالت و گاهی میگوئیم احساس عدالت؛ یعنی در یک جامعه هم باید عدالت وجود داشته باشد و هم احساس مثبت به عدالت باشد که هرکدام از آنها راهکارهای متفاوتی دارند.
حکمت نیا در پاسخ اظهار کرد: ولو اینکه درگیر این ماجرا نشده باشید قضاوت میکنید.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بنابراین وقتی میگوئیم فساد، ادراک فساد هم داریم، ادراک فساد اینجاست که کارایی دارد.
نگاه ما به افراد و بحثی که در حوزه حسن ظن مطرح میکنیم اهمیت دارد، حسن ظن اجتماعی نیز در این بین وجود دارد.
این سو ظن مجموعه عواملی است که دست به دست هم میدهد و دیدگاه را ساماندهی میکند و اتفاقی که میافتد آن است که این افراد نگاه مثبت به زندگی اجتماعی ندارند.
دو مقوله وجود دارد.
عدالت احساس عدالت است و هم عدالت ورزی، هر دو مؤلفه باید وجود داشته باشد.
باید به حوزه قضاوت، اداره و حوزه جنگ توجه داشته باشیم که نسخه و تدابیر آنها متفاوت و گاهی یکسان است.
فرمان مشهور امام علی (ع) این است که: به مردم یکسان نگاه کن.
میگوید در نگاه عدالت را رعایت کن.
وی ادامه داد: سخن حضرت از این جهت است که با این نگاه، این احساس اول حاصل میشود.
این احساس متضمن آن پیامد است که من میخواستم به آن توجه کنم، یعنی به گونهای باشد که «دوست در تو طمع نورزد و دشمن از عدل تو مأیوس نگردد».
بنابراین حضرت میفرماید که این احساس آثار دارد.
در ادامه دیانی اظهار کرد: پس اینجا ضرورت درک عدالت را داریم، یعنی علاوه بر اینکه وجود دارد مردم هم باید احساس اش کنند.
ظلم مستقیم مانند این مساله است که کسی مالی را سرقت کند.
در حوزه فساد یک نفر ذیالنفع است و بهره بردای میکند.
بنابراین در ادبیات فساد، تاکید میکنیم بر نظارت و گزارش دهی بر فساد نه شکایت از فساد، چون فساد باید گزارش شود تا شکایت.
این پژوهشگر افزود: عنصر بعدی در این بحث مبارزه با فساد است، در شرایطی که ذی نفعان شکایتی ندارند مساله مبارزه مطرح میشود که اولین عنصرش اراده بسیار جدی از بالاترین مقامامت فرمانروایی است، پس در اینجا چهار بحث شامل ماهیت فساد، ادراک فساد، تحمل فساد، مبارزه با فساد مطرح شد.
در ادامه دیانی اظهار کرد: حال که بحث تحمل فساد مطرح شد، از جمله مواردی که در نهج الباغه وجود دارد همین مساله است.
یعنی تجربه بحث مبارزه با فساد در کشورهای مختلف فراوان است.
برخی از واژهها به ویژه در حوزه فلسفه حقوق بحث در موردش وجود دارد.
آیا کرامت یک مفهوم حقوقی دقیق دارد یا ندارد؟
برخی میگویند کرامت اصلاً مفهوم حقوقی نیست و یک شعار زیبا است و حالت پرچم دارد.
گاهی در چهارچوب صلاحیت تشخیص میدهم و درست است اما در ناحیه تشخیص، ترجیحم اشکال دارد.
این هسته سخت فساد است.
دیانی در ادامه اظهار کرد: اگر از همین منظر مبارزه با فساد در حکومت حضرت امیر (ع) و نهج البلاغه نگاه کنیم، با کدام نوع از این فسادها مواجهیم؟
پس این بسیار متفاوت است با زمانی که در مورد یک واقعهای صحبت کرده باشند یا ماجرایی اتفاق افتاده باشد.
برای مثال یک الگوی فراگیر مدیریتی این است که مجموعه ات را با فساد مدیریت کن، فساد را به عنوان عنصر محدودکننده نیرو نگاه دار.
حکمت نیا در پاسخ این پرسش اظهار کرد: دلیلش این است که ما در برنامه مبارزه با فساد همواره روی مواجهه با متخلف داشته ایم، درحالی که مهم است که در مبارزه با فساد در حوزه شکل گیری فرایندها حرکت کنیم.
امام علی (ع) در خطبه ۱۳۶ نهج البلغه فضای بیعت اش را توضیح میدهد و اینکه بیعت شما با من از روی احساسات و نا آگاهی و خروش نبود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مهمترین عنصری که در حوزه فساد در این برهه اتفاق افتاد حوزه ادراکی بود.
اما خلیفه سوم تقسیم را بر اساس صله ارحام مطرح کرد که با این کار دو اتفاق افتاد.
پس یک ادراک از فساد آنجا ایجاد شد.
میگفتند مگر خداوند نفرمود که صله ارحام داشته باشید؟
آیا وقتی این اشتباهات و انحرافات به سمت حاکم میرود و از امانتداری بیتالمال به مالکیت بیت المال میرسد، این فساد سیستماتیک است؟
یعنی قانون نباید مبتنی بر ادبیات فساد باشد.
امیرالمومنین در شکل گیری احساس تاریخی عدالت نقش ایفا کرد.
ایسنا | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 22 فروردین 1401 - 15:12
تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان عدل را در جامعه اجرا کرد، گفت: عدل به بیان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) قرار دادن هرچیزی بر سر جای خودش است و نیرویی که اشیا و جایگاه آنها و همچنین افراد و سزاوار بودن آنها را میشناسد و آنها را در سر جای خودشان قرار میدهد، «عقل» است.
خلاصه خبر
این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: اشیا هر کدام سر جای خود باشد این هم میشود، عدل.
حجتالاسلام سینایی یادآور شد: عقل است که میگوید خدا رحمان و رحیم است و تمام نظام عالم در دست او است و باید اطاعت شود و این عادلانه است و اگر کسی از این امر امتناع کند ظلم کرده است.
وی افزود: حال این سوال پیش میآید که چه کسی و با چه ابزاری میتواند عدل را پیاده کند؟، در اینجا باید گفت این عقل است که همگان را از نعمت عدل بهرهمند میکند.
ایسنا | سیاسی | سه شنبه، 16 فروردین 1401 - 23:41
دادستان کل کشور به دادستان مشهد دستور داد ضمن برخورد قاطعانه با عامل و یا عوامل این حمله وحشیانه، شناسایی دست های پشت پرده آن در دستور کار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار گیرد.
خلاصه خبر
ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفدا و امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام که در ماه مبارک رمضان دشمنان اسلام و دست نشانده های خبیث و جنایتکار عناصر تکفیری و وابسته به اجانب موجب هتک حرمت آستان ملکوتیش گردیده و به جان زائران حریم امن آن امام تعرض کرده و موجب شهادت و جراحت آنان گردیدند موکدا از دادستان محترم مشهد مقدس و همچنین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی درخواست تعقیب و ریشه یابی دست های پشت پرده و پنهان این اقدام را داشته و برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه را با فوریت در دستور کار قرار داده تا مطابق قوانین با آنان برخورد قاطعانه گردد.