FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اصول دین عدل


عدالت اجتماعی در زندگی حضرت زهرا (س)

حضرت زهرا (س) در دو فراز نورانی از خطبۀ فدکیه، از عدالت سخن به میان آورده‌اند. یک جا در مقام تبیین فلسفۀ تشریع احکام اسلام، می‌فرمایند: «خداوند عدالت را پیونددهندۀ دلها قرار داد» و در جایی دیگر می‌فرمایند: «خداوند دادگری در احکام را موجب انس و همدلی مردم قرار داد». فراز نخست به کارکرد عدالت در رابطۀ مردم با مردم اشاره دارد و فراز دوم به کارکرد عدالت در رابطۀ حاکم با مردم.

گروه ایرنا زندگی - مفهوم عدالت به ویژه عدالت اجتماعی یکی از کلیدی‌ترین اصول ارزشی اسلام است. اگر غربی‌ها بعد از جنبش رنسانس با مفهوم عدالت اجتماعی آشنا شدند هزار سال قبل از آن، آورندۀ دین اسلام، محور مأموریت خویش را اجرای عدالت معرفی می‌کند و می‌فرماید:«اُمِرتُ لِاَعدِلَ بَینَکُم»؛ فرمان یافته‌ام تا میان شما به عدالت رفتار کنم. (شوری:۱۵)

نه تنها پیامبر اسلام بلکه فلسفۀ بعثت تمام پیامبران الهی، برپایی عدالت اجتماعی در جامعه بوده است: «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط»؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. (حدید:۲۵)

ابتدا بگذارید تعریفی کوتاه از مفهوم عدالت به دست دهیم تا ذهنمان یکسو شود، بعد به تبیین سخنان بانوی بزرگ اسلام در این رابطه خواهیم پرداخت.


سه شنبه، 23 اردیبهشت 1404 - 08:38 ادامه مطلب نظر بدهید

نظریه و رهنمود حضرت محمد سلام الله علیه در رابطه با ضرورت و فضیلت عدالت

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حدیث معصوم (ع) همواره مفسّر و مبیّن قرآن است، به ویژه که فهم بسیاری از احکام دین، بدون کمک احادیث دست نیافتنی است؛ زیرا قرآن در بیشتر آیات به بیان کلیات پرداخته و تبیین جزئیات را به پیامبر اسلام (ص) و اوصیای پس از او واگذار کرده است.

پیامبر خدا (ص) فرمودند: «عَدلُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ سِتّینَ سَنَةً قِیامِ لَیلِها و صِیامِ نَهارِها، و جَورُ ساعَةٍ فی حُکمٍ أشَدُّ و أعظَمُ عِندَ اللّه ِ مِن مَعاصی سِتّینَ سَنَةً؛
 یک ساعت عدالت، بهتر از شصت سال عبادت است که شبش به عبادت و روزش به روزه داری بگذرد و یک ساعت بی عدالتی در حکومت (داوری) نزد خدا سخت تر و سنگین تر از شصت سال گناه است.»

منبع: (جامع الأخبار: ۴۳۵/۱۲۱۶)


سه شنبه، 23 اردیبهشت 1404 - 08:11 ادامه مطلب نظر بدهید

رابطه جامعه توحیدی و عدالت اجتماعی در کلام امام رضا (ع)

عدالت از اوصافی است که همه چیز در عالم هستی قابلیت اتصاف به آن را دارد. حقیقت و مفهوم عدالت هم در مورد خدا و افعال او و همچنین در مورد نظام هستی و به طور خاص، در مورد انسان و افعال فردی و اجتماعی او مطرح است. عدالت معیار و میزان حقیقت و حقانیت اشیاء و افعال به شمار می آید. از جمله اموری که متصف به صفت عدالت می شود «اجتماع و جامعه» است، یعنی همان گونه که انسان به عنوان یک شخص متصف به صفت عدالت می شود و او را «عادل»، می نامیم، جامعه و اجتماع نیز قابلیت اتصاف به صفت عدالت را دارد و آن را «جامعۀ عادلانه» و یا «اجتماع و جامعۀ عدالت محور» نام گذاری می کنیم. آنچه محور این نوشته را تشکیل می دهد، تبیین توصیفی-تحلیلی رابطۀ جامعۀ توحیدی با عدالت اجتماعی در پرتو کلام امام رضا(ع) است. ثمرۀ این پژوهش این است که اساس و مبنای عدالت اجتماعی در نگاه امام رضا(ع) حقیقت توحیدی است و تنها راه برپایی عدالت اجتماعی، شکل گیری جامعۀ توحیدی و پیاده کردن احکام و دستورات الهی و پایبند بودن افراد جامعه به آن است.


جمعه، 19 اردیبهشت 1404 - 19:31 ادامه مطلب نظر بدهید

عدالت‌خواهی و عمل صالح راه رسیدن به محبوبیت حقیقی

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 30 اسفند 1403 - 20:24

گرگان-نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: محبوبیت حقیقی با ایمان و عمل صالح به دست می‌آید و عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم از مهم‌ترین شاخصه‌های آن است.

خلاصه خبر

اما گاهی انسان‌ها مسیر اشتباهی را برای محبوب شدن انتخاب می‌کنند و به دنبال ظواهر مادی همچون ثروت، قدرت، زیبایی یا مدرک تحصیلی می‌روند.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عمل صالح فقط به نماز و روزه خلاصه نمی‌شود، بلکه تلاش برای برقراری عدالت، مبارزه با فساد، حمایت از مظلومان و امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق بارز آن است.
ایشان در برابر ظلم و فساد سکوت نمی‌کرد و برای تحقق عدالت اجتماعی ایستادگی می‌کرد.
همین ایستادگی و عدالت‌محوری باعث شد برخی از صاحبان قدرت و زر و زور با وی دشمن شوند.
این رفتار امام نشان‌دهنده عدالت‌محوری و عدم چشم‌پوشی از حقوق مردم بود.
وی تأکید کرد: اگر انسان به دنبال رضایت خدا باشد و وظایف خود را به درستی انجام دهد، خداوند محبت وی را در دل‌ها قرار خواهد داد.
همان‌طور که امیرالمؤمنین (ع) محبوب دل‌ها شد، چون در مسیر عدالت و ایمان گام برمی‌داشت.


جمعه، 01 فروردین 1404 - 02:33 ادامه مطلب نظر بدهید

چهل حديث پيشگيری از جرم و گناه

چهل حديث پيشگيري از جرم و گناه
مشخصات كتاب:
سرشناسه : عابدي، محمد، ۱۳۵۲ -
عنوان و نام پديدآور : چهل حديث پيشگيري از جرم و گناه/ محمد عابدي ميانجي؛ به سفارش ستاد مردمي پيشگيري و حفاظت اجتماعي.
مشخصات نشر : قم: سازمان تبليغات اسلامي،پژوهشكده باقرالعلوم (ع)،انتشارات نورالسجاد، ۱۳۸۹.
مشخصات ظاهري : ۶۴ ص.؛ ۱۱ × ۱۷س م.
شابك : ۵۰۰۰ ريال: 978-600-5220-34-6
وضعيت فهرست نويسي : فاپا
يادداشت : كتابنامه:ص. ۶۲ - ۶۴؛ همچنين به صورت زيرنويس.
موضوع : تقوا -- احاديث
موضوع : اربعينات -- قرن ۱۴
شناسه افزوده : ايران. قوه قضائيه. ستاد مردمي پيشگيري و حفاظت اجتماعي
شناسه افزوده : سازمان تبليغات اسلامي. پژوهشكده باقرالعلوم (ع). انتشارات نورالسجاد
رده بندي كنگره : BP۱۴۱/۵ /ت۷ ع۲ ۱۳۸۹
رده بندي ديويي : ۲۹۷/۲۱۴
شماره كتابشناسي ملي : ۱۹۵۹۰۶۶
به سفارش: ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر و پژوهشكده امر به معروف و نهي از منكر
ص: 1

عناوين اصلي كتاب شامل:


چهارشنبه، 15 اسفند 1403 - 00:58 ادامه مطلب نظر بدهید

کتاب پیشگیری از جرم در آیات و روایات

کتاب پیشگیری از جرم در آیات و روایات

نویسنده : قرائتی، محسن

زبان :

ناشر : مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن

سایر نویسندگان : نویسنده: قرائتی، محسن - گردآورنده: متوسلی، علی‌محمد

تعداد صفحات : 336ص.

موضوعات مرتبط :


چهارشنبه، 15 اسفند 1403 - 00:55 ادامه مطلب نظر بدهید

نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با پیشگیری از جرم

احساس نیاز، عامل پویایی و حرکت

ما نیازمند و فقیر آفریده شده ایم «ای مردم! شما نیازمند خدا هستید و او بی نیاز و ستوده است».(1) احساس نیاز ما را به تلاش برای رفع آن وا می دارد و ما ناخواسته می کوشیم خود را به سوی خدای بی نیاز بکشانیم. به همین دلیل رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله ) فرمود: «الفقر فخری»؛(2) «نیازمندی مایه افتخار من است».



برگرفته شده از: أربعینات chelhadith.ir


سه شنبه، 14 اسفند 1403 - 23:14 ادامه مطلب نظر بدهید

نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با عدل خداوند

چهل حدیث « عدل الهی »

 

قرآن کريم :

اِنَّ اللّه‌َ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ اِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ اَجْرا عَظيما؛سوره نساء، آيه ۴۰

در حقيقت، خداوند به اندازه ذرّه‌اى ظلم نمى‌كند و هر كار نيكى را بر آن مى‌افزايد و از نزد خود، پاداش بزرگى مى‌بخشد.

۱ پيامبر صلى ‌الله ‌عليه‌ و ‌آله :فيما رَوى عَنِ اللّه‌ِ تَبارَكَ و تَعالى ـ : يا عِبادى ! اِنّى حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلىنَفْسى وَ جَعَلْتُهُ بَيْنَـكُمْ مُحَرَّما ، فَلا تَظالَموا ؛

 

در آنچه از خداوند تبارك و تعالى روايت شده است: اى بندگان من! همانا ظلم را برخود حرام كردم و آن را در ميان شما نيز حرام كردم. پس بر يكديگر ظلم نكنيد.صحيح مسلم ، ج ۴، ص ۱۹۹۴، ح ۵۵

۲ امام على عليه‌ السلام :اِنَّ الْعَدْلَ ميزانُ اللّه‌ِ سُبْحانَهُ الَّذى وَضَعَهُ فِى الْخَلْقِ ونَصَبَهُ لاِِقامَةِالْحَقِّ ، فَلا تُخالِفْهُ فى ميزانِهِ ولا تُعارِضْهُ فى سُلْطانِهِ ؛

به راستى كه عدالت ترازوى خداى سبحان است كه در ميان مردم قرار دادهو براى بر پاداشتن حق، نصب فرموده است، بنابراين، در ترازوى خداوند با اومخالفت نكن و با حكومتش مستيز.


شنبه، 11 اسفند 1403 - 00:55 ادامه مطلب نظر بدهید

امام علی (ع)، عدل و تعادل

امام‌ علی(ع)، معیارهای‌ عدالت‌ را نیک‌ شناخت، و با ژرفترین‌ واژه‌ها و جمله‌ها آن‌ را بازگفت، و در عینیت‌ زندگیِ‌ خویش‌ - با همة‌ فراز و نشیبها - آن‌ را به‌ پیدایی‌ آورد. او لحظه‌ای‌ و ذره‌ای‌ از میزان‌ عدل‌ فاصله‌ نگرفت، حتی‌ در میدان‌ جنگ‌ و با دشمن‌ترین‌ دشمنان. او با قاتل‌ خویش‌ به‌ عدالت‌ رفتار کرد، و سرانجام‌ هستی‌ خویش‌ در این‌ راه‌ نهاد، و خود شهید عدالت‌ گشت. چنین‌ چهره‌ای‌ در سراسر تاریخ‌ انسان، علی(ع) بود.

امام‌ علی(ع)، به‌ عدل‌ و عدالت‌ به‌عنوان‌ قانونی‌ عام‌ و فراگیر، و سنتی‌ تغییرناپذیر در جهان‌ خلقت‌ می‌نگرد، و آن‌ را در اجتماعات‌ بشری‌ و در نظام‌ تشریع، ضرورتی‌ تخلف‌ناپذیر می‌شناسد، و بر ضرورتِ‌ هماهنگی‌ دو نظامِ‌ تکوین‌ و تشریع، تاکیدهایی‌ اصولی‌ دارد؛ بدان‌ پایه‌ که‌ مذهب‌ و مکتب‌ او، مکتب‌ عدل‌ و عدالت‌ شناخته‌ شده‌ است.
«... این‌ مذهب، مذهب‌ عدل‌ است‌ و از همین‌ جاست‌ که‌ از قدیم‌ گفته‌اند: «التوحید و العدل‌ علویان: توحید و عدل‌ دو اصل‌ علویند.» ذکر «عدل» در کنار «توحید»، نخست‌ به‌ مفهوم‌ اعتقادی‌ آن‌ بازمی‌گردد، یعنی‌ اثبات‌ عدل‌ به‌عنوان‌ یکی‌ از صفات‌ خداوند که‌ متمم‌ عقیدة‌ توحید است؛ و همین‌ عدل، مقتضی‌ آن‌ است‌  که‌ عدل‌ اقتصادی‌ و معیشتی‌ و قضایی‌ و... نیز جزء ارکان‌ بنیادین‌ دین‌ اسلام‌ باشد، زیرا نمی‌شود خدای‌ عادل، راضی‌ به‌ ظلم‌ باشد، و عدل‌ عملی‌ را از بندگان‌ نخواسته‌ باشد... .(1)
‌    ‌1. عدل‌ در نظام‌ تکوین‌


دوشنبه، 06 اسفند 1403 - 22:35 ادامه مطلب نظر بدهید

ابعاد گسترده عدل در قرآن ، عدالت در اسلام

عدل در قرآن، آن‏جا که به توحید یا معاد مربوط می‏شود، به نگرش انسان به هستی و آفرینش، شکل خاص می‏‌دهد و به عبارت دیگر، نوعی «جهان‏بینی» است؛ آن‏جا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط می‏شود یک «مقیاس و معیار» قانون‏شناسی است و به عبارت دیگر، جای پایی است برای عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط به شمار آید.


دوشنبه، 06 اسفند 1403 - 22:24 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 13


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0