فرهنگ اقتصادی
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 27 بهمن 1403 - 16:46
کتاب «مسیر موفقیت در تجارت؛ گامی برای تغییر باورها و ترغیب به تجارت» نوشته نیره آشوری شامل تجربیات یکتولیدکننده داخلی طی مراسمی رونمایی شد.
خلاصه خبر
نویسنده اینکتاب متولد ۱۳۶۸ و تاجر کالای خواب است که تصمیم گرفته تجربیات ۱۱ ساله تجارت و آموختههای خود را در قالب کتاب در اختیار علاقهمندان به دنیای تجارت قرار دهد.
آشوری در مراسم رونمایی از اینکتاب با اشاره به تجربه فعالیت خود در بازار گفت: در طول سالهای فعالیتم با افراد زیادی آشنا شدم که ترس از ورود به تجارت داشتند و معتقد بودند نمیتوانند تاجر شوند و برای تجارت باید افرادی با پشتوانههای قوی باشند.
قطعاً وقتی باور و یقین ما درست شود میتوانیم استقامت داشته باشیم و یکی از مسائلی که سبب میشود افراد به دنیای تجارت وارد نشوند، انرژیهای منفی اطرافیان است که میخواهند بگویند تجارت برای ما نیست و باید به دنبال مشاغل کارمندی و کارگری باشیم.
مشورت با آدمهای درست و در مسیر درست میتواند موثر باشد اما با آدمهای اشتباهی که خودشان هیچ موفقیتی کسب نکردهاند قطعاً باعث شکست و تصمیمهای اشتباه خواهد بود.
در مسیر زندگی باید همواره نگاه اقتصادی داشته باشیم که بتوانیم تجارت پرسود و موفقی داشته باشیم و از طرفی زاویه دید درست به زندگی هم مسئله مهم و قابل توجهی خواهد بود.
کار درست انجام دادن در جای درست میتواند به هر فردی کمک کند که یک نتیجه درست هم به دست آورد.
مؤلف:
غلامرضا ایمانی
ناشر: شکوفه یاس
زبان: فارسی
ردهبندی دیویی: 297.4833
سال چاپ: 1394
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 144
قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)
شابک 10 رقمی: 6006088738
شابک 13 رقمی: 9786006088730
کد کتاب در گیسوم: 11194076
توضیح کتاب:
در این کتاب سعی شده است اقتصاد اسلامی معرفی و با اقتصاد سرمایهداری حاکم بر نظام ایران و
نام کتاب: سیاست های اقتصادی در اسلام
نویسنده: سعید فراهانی فرد
ناشر: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر
چاپ اوّل: بهار 1381
قطع: وزیری
تعداد صفحات: 359 صفحه
قیمت: 19800 ریال
این کتاب که در نوع خود تحقیقی بدون پیشینه است، هفت فصل دارد.
در فصل اوّل با استفاده از منابع دانش اقتصاد، به تبیین سیاست اقتصادی و اهداف آن در سه محورِ مالی، پولی و درآمدی می پردازد و با معرّفی ابزارهای هر یک از آن ها، چگونگی اجرا و آثار این سیاست ها را از دیدگاه مکاتب گوناگون بررسی می کند.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 16 بهمن 1403 - 16:58
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سازمان وقف میتواند به اقتصاد کشور کمک کند و باید اقتصاد وقف در قانون دیده شود، گفت: وقف بیت المال نیست، مال شخصی بوده که مال شانی شده است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی طی سخنانی در سومین سمینار "وقف در آئینه قضا" ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: سازمان اوقاف بر اساس ماده ۵ قانون وقف، میتواند امین موقوفه به کار گیرد که این امر صورت گرفته و امنای موقوفات افراد تلاشگر هستند که در احیای موقوفات نقش اثرگذار دارند.
اگر وقف در این زمینهها کمک کند اتفاقات شگرف میافتد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بر اساس ماده یک قانون وقف، سازمان وقف به موقوفات فاقد تولیه یا مجهول التولیه باید رسیدگی کند، این اتفاق میافتد و موقوفه احیا میشود، سپس مدعی پیدا میکند.
بر اساس ماده یک قانون وقف، اداره موقوفات مجهول التولیه با ولی فقیه است.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان اجازه نداده ام سازمان وقف یک ریال وام بگیرد، درواقع با وقف، مولدسازی صورت گرفته است، عنوان کرد: سازمان وقف میتواند به اقتصاد کشور کمک کند و باید اقتصاد وقف در قانون دیده شود.
وقف بیت المال نیست، مال شخصی بوده که مال شانی شده و اداره آن با ولی فقیه است.
بسم الله الرحمن الرحیم… علم اقتصاد جدید در بستری یهودی شکل گرفت و با محوریت بانک و پول اعتباری و بورس و امثال آن. در تاریخ اسلام کتابهای اقتصادی بیشتر عناوین شرعی داشتند مثل کتب زکاتیه و خراجیه و مالیه و … کاستی کتب اقتصادی اسلامی قدیم این بود که روی چرخه ی پولی و مالی نگاه های سیستماتیک و منظومه ای و فراگیر وجود نداشت و معمولا از خمس جدا و از زکات جدا و از ارث جدا و از معاملات جدا و از تجارت جدا و از خراج جدا بحث می شد در حالی که اینها همه اجزاء چرخش مال در جامعه هستند و با هم تشکیل یک منظومه ی گردشی می دهند و مانند فرایند تبخیر آب از دریا تا ابر و تا باران و تا چشمه و رود و بازگشت دوباره به دریا باید در یک چرخه دیده شوند. الحمدلله در سالهای بعد از انقلاب در فضای اقتصاد
اقتصاد اسلامی مکتبی اقتصادی با رویکرد اسلامی است که برگرفته از اصول و قواعد اسلام در عرصه اقتصاد شکل گرفته است. یکی از مباحث مهم در اقتصاد اسلامی، تفاوتها و مزایای آن نسبت به سایر نظامهای اقتصادی است. در حالی که مکاتب اقتصادی دیگر اغلب بر اساس اصول مادیگرایانه عمل میکنند، اقتصاد اسلامی بر پایه اصول اخلاقی و معنوی بنا شده است. این نظام اقتصادی تلاش میکند تا نیازهای مادی انسان را در کنار رشد معنوی او تأمین کند. ابزارهایی مانند حذف ربا، تشویق به انفاق، و حمایت از تولید عادلانه در اقتصاد اسلامی به کار گرفته میشوند تا از بحرانهای اقتصادی مانند نابرابری و فقر جلوگیری شود.
اقتصاد اسلامی همچنین به دنبال پاسخگویی به سوالاتی است که به ماهیت، امکانپذیری و روشهای تدوین این نظام مربوط میشود. یکی از این سوالات اساسی، ضرورت و چگونگی تدوین نظام اقتصاد اسلامی برای حکومتها است. همچنین، منابع و روشهای استنباط نظام اقتصاد اسلامی و نحوه تعامل آن با اقتصاد جهانی از موضوعات مورد بحث است.
این مکتب اقتصادی، حوزههای متنوعی مانند بانکداری اسلامی، مالیات، تورم، ریسک، شفافیت اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار را در بر میگیرد. به عنوان مثال، بانکداری اسلامی با حذف ربا و ایجاد سازوکارهای شرعی برای تأمین مالی پروژهها، یکی از نمونههای موفق در این زمینه است. اقتصاد اسلامی همچنین بر مفاهیمی مانند عدالت در توزیع ثروت، حمایت از مصرف مسئولانه و حفظ محیط زیست تأکید دارد، که این ویژگیها آن را از سایر نظامهای اقتصادی متمایز میکند.
آشنايي با موضوعات انتخابي در اقتصاد اسلا ...
ناشر : دانشگاه بوعلي سينا
محمد مولايي
قیمت کتاب سیتی : ۳۹۰۰۰۰ ریال
بسمه تعالی
قابل توجه نویسندگان محترم؛ لطفاً پیش از ارسال مقاله جهت کسب اطلاعات مطالب مربوط به صفحات «درباره نشریه»، «اهداف و چشمانداز»، «اصول اخلاقی انتشار مقاله»، «فرآیند پذیرش مقاله» و «راهنمای نویسندگان (نگارش و ارسال مقاله) و (ارزیابی مقاله)» مطالعه و در زمان ارسال مقاله کاربرگ «تعارض منافع و تعهدنامه اخلاقی» تکمیل و نیز «گواهی اصالت متن» از یکی از سامانههای مشابهتیابی (نظیر سمیم نور) ارسال شود.
درباره فصلنامه اقتصاد اسلامی
- · اهداف و حوزه موضوعی نشریه: تبیین اقتصاد اسلام؛ آسیبشناسی و نقد اقتصاد جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه اسلام؛ طرح مسائل مستحدثة فقهی و نیازهای نو پیدا در حوزه اقتصاد و پاسخ به آنها؛ مطالعات تطبیقی و نقد سایر مکاتب و نظامهای اقتصادی
- · ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- · فرمت: چاپی و الکترونیکی
- · شاپای چاپی : 3262-1735
- · قابل دسترسی از:magiran.com, noormags.ir, sid.ir, http://eghtesad.iict.ac.ir
- · وضعیت چاپ:چاپی و الکترونیکی
مدتی پیش سید محمد جواد علوی بروجردی از مدرسان حوزه علمیه قم با نفی وجود مکتبی به نام مکتب اقتصاد اسلامی، تاکید کرد اسلام مکتب اقتصادی طراحی نکرده است.
این نفی و انکار در حالی انجام میشود که در تاریخ اندیشه اقتصاد اسلامی، بزرگانی مانند شیخ طوسی، ابنخلدون، شهید محمدباقر صدر، سید موسی صدر و بسیاری دیگر در پایهگذاری مکتب اقتصاد اسلامی تالیفات متعددی داشتهاند و بهروشنی میتوان وجوه تمایز اندیشه اقتصاد اسلامی را با سایر مکاتب اقتصادی مشاهده کرد.
با طرح چنین شبههای برخی اقتصاددانان از جمله ایرج توتونچیان، عادل پیغامی و محمد نعمتی به این اظهارات پاسخ دادند. در همین زمینه حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، کارشناس اقتصاد اسلامی و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگو با فارس به تشریح تفاوتهای مبانی نظری اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد اسلامی پرداخت و ویژگیهای مکتب اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با علم اقتصاد را تبیین کرد که در ادامه از نظر خوانندگان عزیز میگذرد.
***
اقتصاد اسلامی، اصطلاحی به معنای دانش اقتصاد یا فعالیتها و فرآیندهای اقتصادی با لحاظ اصول و آموزههای اسلامی است. برخی نظریهپردازان، اهداف اقتصاد اسلامی را عدالت اجتماعی، رفاه عمومی و استقلال دانستهاند. سید محمدباقر صدر، در کتاب اقتصادنا، اسلام را دارای مکتب اقتصادی توصیف کرده، نه علم اقتصاد؛ چرا که به باور او اسلام به دنبال توصیف و تبیین پدیدههای اقتصادی نیست.
مفهومشناسی
اقتصاد اسلامی، به باور برخی اقتصاددانان، شاخهای از دانش است که از طریق تخصیص و توزیع منابع کمیاب، مطابق با آموزههای اسلامی، بدون محدود ساختن آزادیهای فردی و بدون ایجاد عدم توازنهای کلان اقتصادی و زیستمحیطی، به تحقق سعادت انسانی کمک میکند.[۱]
برخی از عالمان مسلمان نظیر سید محمدباقر صدر، بین دانش اقتصاد و نظام اقتصادی تفاوت قایل است و اقتصاد اسلامی را به معنای نظام اقتصادی اسلام میداند.[۲]