احکام دین. نماز
امام صادق علیه السلام :
اَحَبُّ الْعِبادِ اِلَی اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ رَجُلٌ صَدوقٌ فی حَدیثِهِ مُحافِظٌعَلی صَلاتِهِ؛
محبوب ترین بنده نزد خدای عزوجل کسی است که راستگو و مراقب نمازش باشد. امالی صدوق، ص 371، ح 467
امام صادق علیه السلام :
اِذا قامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلاةِ مَخَفَّفَ صَلاتَهُ قالَ اللّه ُ تَبارَکَ وَ تَعالیلِ مَلائِکَتِهِ: اَما تَرَوْنَ اِلی عَبْدی کَانَّهُ یَری اَنَّ قَضاءَ حَوائِجِهِ بِیَدِ غَیْری! اَما یَعْلَمُ اَنَّقَضاءَ حَوائِجِهِ بِیَدی؟
هرگاه بنده ای به نماز بایستد و آن را سبک به جا آورد، خداوند به فرشتگانش می گوید: به بنده ام نمی نگرید؟ گویا برآوردن حاجت هایش را به دست کسی جز من می داند؟ آیا او نمی داند تأمین نیازهایش به دست من است؟ کافی، ج 3، ص 269، ح 10
خلایق با تو رمز و رازی دارند ای خدا
با نور محبتت راز و نيازی دارند ای خدا
تا اعلای علیین سّر نمازی دارند ای خدا
خلایق با تپش قلب خود با تو ندائی دارند ای خدا
هستیم عاشق رهنمودهایِ نور ولایت خداوند
چون هستیم گرفتارِ معمّاي فکر عنایات خداوند
هر کس که باشد در عالم شيدایِ الطاف خداوند
هست زِ دوستي محو محبتهایِ توجهات خداوند
ای اطلس خاطره ها
بازگو، بازگو از پرواز پرندگان بهاري
بازگو از شگفتن گل در دل سنگ
اي اطلس خاطره ها
باشگاه خبرنگاران | سیاسی | چهارشنبه، 04 تیر 1404 - 21:18
حجتالاسلام حاج علی اکبری میگوید مساجد بهعنوان کانونهای اصلی مبارزه و مقاومت تجهیز شوند و برای ارائه بهترین خدمات به مردم مهیا باشند.
خلاصه خبر
حجتالاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، خطاب به ائمه جمعه تصریح کرد: کانونهای تربیت نیرو برای جامعه اسلامی در عصر حاضر، مساجد هستند و چرخه تربیت مومن مجاهد و هسته مرکزی رشد نیرو در مسجد است و خاک مسجد است که مجاهدپروری میکند.
وی تأکید کرد: ائمه جمعه باید از چرخه پربرکت آبادانی معنوی و مادی مساجد، برای خودشان سهم تعریف کنند، قرارگاههای منطقهای را با حضور ائمه جماعات عزیزمان تقویت کنند و با همت به مساجد سرکشی کنند.
پایگاههای اصلی مقاومت شهری، مساجد هستند، که با استقرار ائمه جماعات توانمند و خوش فکر، باید فعال تر از قبل، به میدان نیروسازی وارد شوند.
وضعیت باید در فضای جهادی و مبارزاتی حفظ شود و مساجد آماده شوند که اگر توطئه جدیدی رقم خورد، غافل نشویم و در فرصت ایجاد شده، مساجد به عنوان کانونهای اصلی مبارزه و مقاومت تجهیز شوند و برای ارائه بهترین خدمات به مردم مهیا باشند.
مهر | فرهنگی و هنری، دین و اندیشه | شنبه، 31 خرداد 1404 - 13:00
نماز جمعه در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی کارکرد رسانهای داشته و تنها یک عمل عبادی و سیاسی نبوده بلکه تریبونی برای بازتاب همگرایی ملی بوده است.
خلاصه خبر
نماز جمعه آبادان سنگر بسیار محکمی بود و حضرت امام هم عنایت خاصی به آن داشتند.
این روایت در شرایط کنونی که ۳۰ خرداد نماز جمعه «خشم و نصر» در سراسر کشور برگزار شد یادآور صحنههای نماز جمعه در دهه شصت و در زمانه جنگ بود.
هرچند صدام و رژیم بعث عراق اعلام میکردند که مردم در نماز جمعه شرکت نکنند ولی به گواه تاریخ مردم با شور بیشتری از هفتههای قبل در نماز جمعه شرکت میکردند.
نماز جمعهای که در پی شهادت سید حسن نصرالله در ۱۳ مهر به امامت رهبر انقلاب برگزار شد و اقشار مختلف با حضور در این نماز جمعه خشم خود از ترور رهبر حزبالله لبنان را نشان دادند.
در واقع با مرور تاریخچه نماز جمعههایی که در سالهای پس از پیروزی انقلاب برگزار شده همواره این روحیه را شاهد هستیم.
تسنیم | سیاسی | شنبه، 31 خرداد 1404 - 13:29
آخرین اخبار روز ایران و جهان ؛ خلاصه خبرهای امروز ایران را در خبرگزاری تسنیم بخوانید
خلاصه خبر
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری تسنیم، راهپیمایی جمعه نصر و خشم پس از اقامه نماز جمعه بهصورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد، این راهپیمایی بهدعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و با حضور گسترده و چشمگیر اقشار مختلف مردم در تهران و تمام شهرهای کشور برگزار شد.
جمعه خشم و نصر در کردستان؛ جنایات رژیم صهیونیستی محکوم شد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کردستان؛ راهپیمایی جمعه خشم و نصر در محکومیت استمرار جنایات وحشیانه رژیم سفاک صهیونیستی و تجاوزات به خاک کشور عزیزمان و دفاع از اقتدار ملی و جایگاه رفیع رهبری ظهر امروز، 30 خرداد، با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم در استان کردستان برگزار شد.
در سنندج، این مراسم با حضور خودجوش مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه از جلوی مسجد جامع تا میدان انقلاب این شهر برگزار شد.
بر اساس گزارشات ارسالی خبرنگاران تسنیم، این مراسم در سایر شهرستانهای استان نیز امروز بعد از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه، با حضور باشکوه و گسترده مردم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در این راهپیمایی که بعد از اقامه نماز باصلابت جمعه در مسیر مصلا تا چهارراه امام خمینی اردبیل برگزار شد، شرکتکنندگان با سر دادن شعارهای مستمر «مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا» خشم و نفرت خود را از سران زورگوی نظام غرب نشان داده خواستار پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک میهن اسلامی شدند.
حضور خانوادگی مردم بجنورد در راهپیمایی جمعه خشم و نصر
این راهپیمایی که در سطح استان خراسان شمالی نیز با هماهنگی دستگاههای اجرایی برگزار شد، ضمن تأکید بر پاسخ قاطع به تهدیدات منطقهای، بر وحدت و همبستگی ملی در مقابل فشارهای سیاسی و نظامی دشمن تأکید کرد.
حماسه مردم غیور و شهیدپرور شیراز در جمعه خشم و نصر
فریاد خشم در استان تهران علیه تجاوز صهیونیستها به خاک ایران
تسنیم | سیاسی | شنبه، 31 خرداد 1404 - 14:12
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حضور بی سابقه مردم در نماز جمعه روز گذشته گفت: این تجمع بزرگ، نماد نهادینه شدن حراست از ارزش های انقلاب اسلامی و نشان دهنده وحدت و همبستگی ملی است.
خلاصه خبر
این نماینده مجلس همچنین به جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سرعت بازیابی و ترمیم خسارتها در این جنگ، نشاندهنده آگاهی ملت و رهبری مقتدر است که جامعهای هوشیار و قدرتمند برای مقابله با دشمنان ایجاد کرده است.
مقتدایی بر لزوم ایستادگی و هوشیاری ملت ایران برای دستیابی به پیروزی کامل تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که این ملت توانسته است با وحدت و همدلی، به خود اتکا کند و نیازی به سازمانها یا کشورهای بیگانه نداشته باشد.
این نماینده مجلس از تمامی آحاد ملت خواست تا با مشارکت فعال در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی، نقش خود را در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور ایفا کنند.
فلسفه اذان و اقامه گفتن در ابتدای نماز ؟ چرا کلمات الهی دو بار در دو مرحله می بایستی بیان شوند یکبار در اذان و یکبار در اقامه ؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت: فلسفه و حكمت بيش تر احكام و مقرارت اسلام براى ما مشخص نيست و ما تنها از باب تعبّد، آنها را پذيرفته ايم, و چون خداوند متعال و نبى گرامى اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) فرموده اند، يقين داريم تمام دستورهاي آنها مبتنى بر مصالح و مفاسد واقعي است؛ از اين رو با جان و دل از آنها اطاعت مى كنيم، اگر چه علت گفتارشان را ندانيم.
اما به طور كلي به نكته هايي در باب حكمت اذان و اقامه اشاره مي شود:
اولاً: فصول اذان اولين بار توسط فرشتگان خوانده شده، زيرا در شب معراج وقتي پيامبر در آسمان نماز بجا آورد. اول جبرئيل اذان گفت به همين ترتيب بعد حضرت به اقامه نماز پرداخت.(1)
۱ - معنای لغوی اذان
اذان، اسم مصدر باب تفعیل
یا اسمی است که قایممقام ایذان میشود و بهمعنای اعلام است.
و به همین معنا در آیات ۳ سوره توبه و ۲۷ سوره حج و ۴۴ سوره اعراف بهکار رفته است.
۲ - معنای اصطلاحی اذان
اذان در اصطلاح شرع، جملات مخصوصی است که در مواردی، ازجمله اعلام وقت نماز و بهعنوان مقدّمه نماز، تشریع شده است.
۳ - طریق عرضه اذان بر پیامبر
از نظر شیعه و برخی از اهلسنت، این جملات بهصورت وحی بهوسیله جبرئیل بر پیامبر عرضه گشت.
امّا مشهور اهلسنّت، القای فقرات اذان را در خواب به عبداللهبنزید
یا برخی دیگر از صحابه میدانند.
۴ - کاربرد فقهی اذان
جايگاه اصلی اذان در فقه، باب صلات است و از آن به مناسبت در بابهای حج، تجارت و نکاح نيز سخن رفته است.
۵ - فقرات اذان در نظر شیعه
مشهور شیعه اذان را دارای ۱۸ جمله میدانند: