علما و مراجع و محققین و پژوهشگران علوم اسلامی
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 17 تیر 1404 - 14:29
حجتالاسلام حسینی قمی با اشاره به سیره امام علی (ع) و امام صادق (ع) در تلاش برای آبادانی دنیا همراه با اولویت دینداری، تأکید کرد ثروت و تلاش برای رفاه خانواده مذموم نیست.
خلاصه خبر
وی با تمثیل به چهار گروه از مردم، بر اساس روایت امام حسین (ع)، گفت: مردم چهار دسته هستند دستهای دارای اخلاقاند اما خیرشان به دیگران نمیرسد؛ جمعی دیگر بخشندهاند، اما فاقد اخلاق و بدرفتارند؛ گروهی نه از اخلاق برخوردارند و نه اهل خیرند که بدترین مردماند؛ و سرانجام بهترین مردم کسانی هستند که هم خوشاخلاقاند و هم دست خیر دارند.
سخنران مراسم ضمن نقد گرایش به دنیاطلبی و حرص مال و مقام، اضافه کرد: امیر المؤمنین (ع) فرمود دنیا خانه صداقت است و دنیای مذموم، همان دنیایی است که انسان را سرگرم حاشیهها میکند.
وی حدیثی تکاندهنده از حضرت علی (ع) نقل کرد: در لحظات پایانی عمر، مال و فرزند و عمل انسان نزد او مجسم میشوند و آنچه با حرص و بخل برای آنها جمع کرده، به او وفا نمیکند؛ بلکه دلکندن از آنچه عمری برایش تلاش کردهای، بزرگترین امتحان است.
عواقب ظلم و رذائل اخلاقی دنیا و آخرت انسان را تباه میکنند؛ اگر اگر دل از رذائل پاک باشد، جایی برای عذاب باقی نمیماند.
حسینیقمی مخاطبان مجلس را به مراقبه دائمی بر صفات اخلاقی و اصلاح نفس فراخواند و متذکر شد: محور سخن امام حسین (ع) همین است: مراقبت در دین و پاکسازی وجود از حرص، دنیاطلبی، بدخواهی، و تمرکز بر خیر و خدمت و حسن خلق.
تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 17 تیر 1404 - 14:35
قاضی عسکر درباره ویژگی های مرحوم حجتی گفت: ایشان با وجود کسالت های اخیر، با سخت کوشی بی نظیر به تدریس در قم و دیگر شهرها می پرداختند. احیای نُسخ خطی و فهرست نویسی از خدمات برجسته ایشان بوده که منجر به شناخته شدن در سطح جهانی و کسب تقدیرنامه ها شد.
خلاصه خبر
حجتالاسلام قاضی عسکر، تولیت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و از همکاران مرحوم حجتی در نگارش تفسیر «کاشف» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، درباره شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آیتالله دکتر سید محمدباقر حجتی گفت: ایشان دارای ویژگیهای فراوانی بودند و خداوند نعمتهای بسیاری را بر این عالم برجسته تمام کرد.
تحصیلات خود را از همان ابتدا نزد پدر و مجتهدین بابل آغاز کردند و سپس در تهران نزد استادانی همچون مرحوم ابوالقاسم گرجی، علامه شعرانی، الهی قمشهای و شهید مطهری تلمذ و در علوم دینی و اسلامی برجسته شدند.
مشرق | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 12 تیر 1404 - 18:58
علامه سیدمحمدباقر حجتی نویسنده و قرآن پژوه کشورمان ساعاتی پیش دعوت حق را لبیک گفت.
خلاصه خبر
به گزارش مشرق، علامه سیدمحمدباقر حجتی متولد ۱۳۱۱ شهرستان بابل، پدرش سیدمحمد حجتی از عالمان و ائمه جماعت شهر بابل و جدش سید محمدباقر حجتی بارفروش مازندرانی از مراجع تقلید در منطقه مازندران و از شاگردان سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، آخوند خراسانی و ملا عبدالله مازندرانی در حوزه نجف بود.
سال ۱۳۳۴ وارد دانشگاه علوم معقول و منقول (دانشکده الهیات و معارف) شد و به جمع دانشجویان رشته فقه و مبانی علوم اسلامی دانشگاه تهران پیوست.
پایهگذار رشته علوم و معارف قرآن در دانشگاه تهران
او رشته علوم قرآن و حدیث را در دانشگاه تهران بعد از انقلاب اسلامی ایران پایهگذاری کرد و سالها به تدریس در رشته زبان و ادبیات عرب، ترجمه، قرائت و تفسیر قرآن مشغول بود و مدیریت دانشکده الهیات و معارف اسلامی در گروه علوم قرآن و حدیث، معاونت پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و عضویت در مجامع و انجمنهای علمی قرآنی بخشی از مسئولیتهای این عالم فقید است.
پژوهشی در تاریخ قرآن کریم مشهورترین اثر او در علوم قرآن است.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 07 تیر 1404 - 08:41
امام خمینی در وصف شهید بهشتی گفت او یک ملت بود برای ملت ما،این جمله گویای عمق شخصیت علمی، عملی و تشکیلاتی این شهید بزرگوار است.
خلاصه خبر
بهشتی جوان در حوزه علمیه قم از محضر اساتید بزرگی چون آیتالله سید حسین بروجردی، امام خمینی، علامه طباطبایی، سید محمد محقق داماد و شیخ مرتضی حائری یزدی بهره برد.
ایشان به سرعت سطوح عالی فقه و اصول را فراگرفت و به درجه اجتهاد رسید.
مطالعات او در این دوران به فقه و اصول محدود نشد و بهشتی منظومه منطق و کلام را نزد علامه طباطبایی آموخت و در فلسفه نیز تبحر ویژهای پیدا کرد.
همزمان با تحصیل در حوزه، بهشتی در سال ۱۳۲۷ در رشته الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران پذیرفته شد.
او نه تنها یک نظریهپرداز، بلکه یک مرد عمل و تشکیلات بود.
بهشتی این دبیرستان را در قم با هدف جذب دانشآموزان بااستعداد و تربیت آنها با رویکردی نوین و تلفیقی از علوم حوزوی و دانشگاهی تأسیس کرد.
آیت الله بهشتی به ایجاد سازوکار تربیت کودکان و نوجوانان بسنده نکرد و با همکاری در تأسیس مدرسه علمیه حقانی سعی کرد در تحول حوزه علمیه قم نیز نقش مهمی ایفا کند.
این مدرسه با رویکردی متفاوت و برنامهریزیشده، به تربیت طلاب جوان و انقلابی پرداخت و بسیاری از قضات و مدیران پس از انقلاب، دانشآموخته این مدرسه بودند.
او به منظور ارتباط با نسل جوان و تبیین معارف اسلامی برای آنها، نقش فعالی در کانون اسلامی دانشآموزان و فرهنگیان داشت.
علاوه بر آن شهید بهشتی به همراه شهید باهنر و علی گلزاده غفوری در اصلاح و تألیف کتب دینی مدارس نقش اساسی داشت.
امام خمینی در وصف او گفت: بهشتی یک ملت بود برای ملت ما.
شفقنا – حجت الاسلام والمسلمین زوبین گفت: واقعه غدیر صرفا نام یک سرزمین نیست بلکه یک تفکر است و نشانه ای از تداوم خط نبوت می باشد. غدیر روز اکمال دین، اطعام نعمت و روز خوشنودی خداوند است.
به گزارش شفقنا، واقعه غدیر که به موضوع امامت امیرمومنان و جانشینی پیامبراکرم(ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار میآید. در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ الاکبر (بزرگترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد(ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.
با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین «اکبر زوبین» کارشناس مذهبی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
معنای غدیر چیست و چرا عید غدیر خم به این نام خوانده شده است؟
غدیر خم در بین راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام یعنی مکه و مدینه قرار دارد که در زمان پیامبر گرامی اسلام کاروان های حج در آنجا از هم جدا می شدند و هر کاروان به سرزمین خود می رفت. در خصوص علت نامگذاری این مکان به غدیر خم احتمالاتی مطرح است که از آن جمله می توان گفت به دلیل آب و هوای این منطقه به نام غدیر خم معروف بوده است و پیامبر گرامی اسلام در مسیر بازگشت از مکه و در حجج الوداع در غدیر خم حضرت علی (ع) را امام، وصی و جانشین خود به مردم معرفی کرد. واقعه غدیر صرفا نام یک سرزمین نیست بلکه یک تفکر است و نشانه ای از تداوم خط نبوت می باشد. غدیر روز اکمال دین، اطعام نعمت و روز خوشنودی خداوند است.
مهر | فرهنگی و هنری، دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 خرداد 1404 - 17:00
آیت الله شیخ رضا سبط الشیخ انصاری، از نوادگان شیخ مرتضی انصاری (ره) و مدیر حوزه علمیه سبط الشیخ انصاری در دزفول درباره کتاب نخل و نارنج یادداشتی نوشته است.
خلاصه خبر
بنابراین معرّفی وی به جهان اسلام به عنوان قلّه ی رفیع علم و تقوی و نیز تبیین و تحلیلِ نقشِ آن شیخ بزرگوار در حفظِ هیمنه و عظمتِ دین و کلّیّتِ وحدت اسلامی در مقابل معاندین و مخالفین یک فریضه و تکلیف است.
از زمانی که کتاب ارزشمند و تحسین برانگیز نخل و نارنج از آثار نویسنده ارجمند، دانا و توانا جناب آقای دکتر وحید یامین پور را خواندم معرفتم نسبت به شخصیّتِ خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری أعلی الله مقامه الشّریف بیش از پیش شد و خودم را مدیون این خدمتِ ارزنده فرهنگی و دینی ایشان می دانم.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 خرداد 1404 - 18:35
نشست هماندیشی منبریهای تهران درباره جشن ده کیلومتری غدیر در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
خلاصه خبر
ساسان زارع در ابتدای این نشست، گفت: موضوع برگزاری جشن قدیر مورد تاکید و توجه مقام معظم رهبری بوده است.
زارع درباره نحوه مشارکت دستگاههای مختلف در برگزاری جشن غدیر، گفت: در تمام مراحل این جشن همه ارگانها حضور دارند، حتی امسال سردخانه و آشپزخانههای ارتش در خدمت عید غدیر است.
حضور پرشور مردم در جشنهای غدیر
زارع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خادمان مردمی جشن غدیر، گفت: امروز در جشن غدیر تهران، حدود ۱۰۰ هزار نفر خادم هستند و فقط ۴ هزار نفر درگیر شهربازی هستند.
بسیاری از اتفاقات جشن غدیر توسط مردم انجام شده و من روایتهای زیادی از مشارکت مردم در جزء به جزء این جشن دارم.
این جشن حتی در کشورهای دیگر از جمله برزیل توسط مسلمانان برگزار شده است.
در ۲۰ کشور دنیا راهپیمایی و جشن غدیر را داریم که ما برای توسعه این جشن به آن کشورها هیچ کاری نکردهایم و به صورت خودجوش اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه در جشن غدیر همه مردم حضور دارند، گفت: رهبر انقلاب در خصوص جشن غدیر فرمودند که از این دست حرکات تمدنی باید بیشتر شود.
وی با اشاره به مشارکتهای مردمی، گفت: سال گذشته ۶۷۰ هزار نفر از مردم برای جشن غدیر پول واریز کردند که این نشاندهنده علاقه مردم به جشن غدیر است.
«موکب هنرمندان»، پیشنهاد حجت الاسلام سرلک به متولیان جشن غدیر
شما باید از هویت جشن غدیر دفاع کنید.
وی ادامه داد: بعضی نقدها به جشن غدیر نباید تمرکز ما را خیلی درگیر خودش کند.
مهر | دین و اندیشه، استانها | سه شنبه، 20 خرداد 1404 - 11:28
به مناسبت عید غدیر خم مراسم مدح خوانی امیرالمومنین (ع)روز پنجشنبه از ساعت ۱۷ بر سر مزار آیت الله مستجابی برگزار میشود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت عید غدیر خم مراسم مدح خوانی امیرالمومنین (ع) بر سر مزار آیت الله مستجابی برگزار میشود.
این مراسم همزمان با سالگرد و یادبود آیت الله مستجابی بر سر مزار ایشان روز پنجشنبه ۲۲ خرداد از ساعت ۱۷ برپا میشود.