به منظرگاه مدیریتی عفاف و حجاب خوش آمدید.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 21 تیر 1404 - 14:40
مشهد - مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مسئله قیام گوهرشاد در ۲۱ تیر یک تاریخ ماندگار و سرنوشت ساز و در واقع یک نقطه عطف در تاریخ برای شناخت ماهیت ملت بزرگ و دیندار ایران شد.
خلاصه خبر
نقش عفاف و حجاب در این واقعه و پیامدهای آنچه بود؟
بیتردید مردم ایران و مسلمانان نسبت به عفاف و حجاب غیرت دینی دارند.
در طول تاریخ میبینیم که حتی پیش از اسلام، مردم ایران اهل عفاف و حجاب بودند.
زنان مقید به حجاب و بسیار عفیف بودند و مردان نیز غیرت دینی داشته و به عفاف خود و حجاب بانوان پایبند بودند.
لذا وقتی مسئله مهم و ارزشمند عفاف و حجاب دچار حمله و از بین رفتن توسط حکومت میگردد، مردم خونشان به جوش آمده و در مقابل آن میایستند.
این واقعه باعث میشود که مردم ایران و به ویژه زنان در حوزه عفاف و حجاب بیشتر مراقبت نمایند و همین هم باعث ایجاد زمینههای انقلاب اسلامی در سالهای بعد میشود.
آیا میتوان این واقعه را به عنوان نمادی از جنبشهای اجتماعی در راستای حمایت از عفاف و حجاب در نظر گرفت؟
البته در آغاز انقلاب اسلامی، مردان و زنان این مرز و بوم با یادآوری شهدا ۲۱ تیر و اینکه تعداد زیادی از هموطنان آنان به خاطر عفاف و حجاب جان شیرین خود را از دست دادند، ارزشهای دینی بهویژه عفاف و حجاب را ارج نهاده و در حوزه عفاف و حجاب نیز جامعه کاملاً متحول شد.
چگونه این واقعه به تغییر نگرشها نسبت به عفاف و حجاب در میلیونها ایرانی کمک کرده است؟
این مسائل و مسائل مرتبط دیگر باعث شده است که نگرش خیلی از مردم نسبت به مسئله عفاف و حجاب مستحکمتر و بعضاً تغییر نماید.
با توجه به آموزههای دینی، اهمیت عفاف و حجاب در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟
اما در حوزه ارتباطات اجتماعی باید گفت که انسانیت، عفاف و حجاب دارای کرامت و شخصیت میشود.
کسی که عفاف و حجاب دارد، در جامعه جنسیت او ملاک رفتار با او قرار نمیگیرد، بلکه انسانیت و شخصیت او باعث و ملاک رفتارهای اجتماعی با وی میشود.
چه نقشهایی عفاف و حجاب در تقویت ارزشها و اخلاقیات جامعه اسلامی دارد؟
مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 23 خرداد 1404 - 01:52
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر به عدم تناسب پوشش جامعه با فرهنگ ایرانی اسلامی و ناآشنایی نسل جدید با این فرهنگ اشاره کرد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر پس از ۶ روز برگزاری، عصر پنجشنبه ٢٢ خرداد با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
این رابطه منطقی یک خروجی تحت عنوان مد دارد.
وی افزود: جامعهشناسان مد را دارای سه شاخص میدانند؛ اول اینکه محدود به فضای جغرافیایی نیست، دوم اینکه پدیده مد موقت است و پایدار و دائمی نیست و سوم اینکه پدیده مد در یک مقطع زمانی در سبک زندگی مردم ورود میکند.
در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تنوع وجود دارد، چه کسی میگوید مانتوها همه مشکی باشد؟
احمدی گفت: در این راستا جشنواره مد و لباس فجر هم مشابه سایر جشنوارههای فجر، نیازمند برگزاری چند نشست جانبی و همزمان است تا نسل آگاه شود و بهترین پوشش را انتخاب کند.
در ادامه محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: در این دوره فرایند داوری آثار دو مرحلهای بود که ابتدا ۷۰۰ تیم طرح فرستادند و داوران و ارزیابان با توجه به شعار جشنواره مبنی بر «کشف ایران» از ۲۱۴ تیم برای اجرای طرحها دعوت کردند و کار منتورینگ و پشتیبانی طی چهار هفته صورت گرفت تا ۱۳۰۰ قطعه ـ اثر در پنج شاخه توسط استعدادهای جوان تولید شود.
برگزیدگان سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر
فاطمه مهدوی
زهرا صادقی زاده
مهسا پور مشیر
مهر | دین و اندیشه، استانها | چهارشنبه، 21 خرداد 1404 - 08:29
مشهد - پژوهشگر عفاف و حجاب گفت: امام هادی (ع) معتقد بودند که فردی که دامان خود را از آلودگیها حفظ میکند و در مسیر تقوا گام برمیدارد، از آشفتگیهای درونی مصون میماند.
خلاصه خبر
این پژوهشگر عفاف و حجاب تصریح کرد: این حدیث از امام هادی (ع)، «مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ یُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقینَ وَمَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْیَیْقَنْ اَنْ یَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقینَ.»، نشان میدهد که عزت و جایگاه حقیقی انسان در گرو اطاعت از دستورات الهی است و اگر فرد برای رضای خداوند حجاب، عفاف یا رفتار الهی داشته باشد، از سرزنش یا خواستههای غلط مردم نمیهراسد.
وی بیان کرد: در مسائلی مانند عفاف و حجاب، اصل بر این است که رضایت خداوند مهمتر از نگاه و قضاوت مردم باشد.
این پژوهشگر عفاف و حجاب ابراز امیدواری کرد که همه اقشار به ویژه جوانان، راهنماییها و دستورات اهلبیت (ع) را چراغ راه خود قرار دهند و در سایه عفاف و رعایت ارزشهای الهی، عزت و آرامش واقعی را در جامعه تجربه کنند.
تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 10 خرداد 1404 - 17:30
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر، شعار امسال جشنواره را «کشف ایران» اعلام کرد از داوری دومرحله ای با فرآیند غربال گری دقیق خبر داد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر صبح امروز شنبه دهم خرداد، در تالار غدیر واقع در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور محسن گرجی، دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر و زهرا گلپایگانی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، برگزار شد.
گرجی شعار امسال جشنواره را «کشف ایران» اعلام کرد از داوری دومرحلهای با فرآیند غربالگری دقیق خبر داد.
دبیر جشنواره مد و لباس فجر درباره نحوه داوری آثار ارائهشده توضیح داد: نحوه پذیرش و داوری آثار بسیار مهم است و از وجوه تمایز این دوره، ارزیابی دومرحلهای آثار است؛ اتفاقی که پیش از این شاهدش نبودهایم.
همچنین خردهفروشها باید درگیر جشنواره شوند.
در ادامه این نشست، زهرا گلپایگانی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با بیان اینکه سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر فرصتی برای بازنگری در مسیر گذشته این رویداد است، اظهار داشت: بستر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر، بازنگری مسیر قبل است.
علت این تصمیم، تلاش برای اثرگذارتر بودن جشنواره بود و این روند، ارزیابی دورههای قبل را میطلبید.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 07 خرداد 1404 - 14:46
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وظیفه ماست که بر اساس فرهنگ اسلامی، تمدنی متعالی بنا کنیم و زن مسلمان باید بر اساس دین و فطرت حرکت کند و الگویی بیبدیل برای تحول در جهان امروز باشد.
خلاصه خبر
او ادامه داد که زنان مسلمان آغازگر جامعه توحیدیاند.
اگر حیا و عفاف از بانویی فاصله بگیرد، در هر جایگاهی قرار بگیرد، اختلال ایجاد میشود.
زنان با حیا و تربیت، بنیانهای جامعه را حفظ میکنند.
وی در ادامه افزود که جالب آنکه قرآن برای بیعت زنان با پیامبر، شش شرط قرار داده، اما برای مردان چنین شرایطی ذکر نکرده است.
خاموشی در پایان با نگاهی کلان به موضوع تمدنسازی گفت اگر از ما بپرسند پیامبران فرهنگ آوردند یا تمدن؟
باید بگوییم آنان فرهنگ اصیل آوردند.
وظیفه ماست که بر اساس این فرهنگ، تمدنی متعالی بنا کنیم.
گفتگو با هوش مصنوعی
عفاف و حجاب در اسلام به چه معنی هست؟
عفاف و حجاب در اسلام به معنای پنهان کردن و پوشش است. حجاب به معنای پرده و مانع است و به عنوان پوششی برای زنان توصیه شده است تا فضای جامعه پاک و پیراسته از هر گونه عامل تحریک زا باشد.
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 11 اردیبهشت 1404 - 15:11
دبیر شورای فرهنگ عمومی خواستار بررسی موانع اجرای روند قانونی صدور مجوز رویدادهای مد و لباس و خواستار پایبندی در اجرای قوانین شد و گفت: لازم است قوانین بررسی و بازنگری شوند.
خلاصه خبر
قادر آشنا مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس گفت: در شورای سیاستگذاری این جشنواره تلاش شد همه عناصر زیست بوم مد و لباس کشور حضور داشته باشند، همچنین خواستار حضور این بازیگران در کارگروه مد و لباس کشور نیز هستیم.
در این جلسه زهرا گلپایگانی با ارائه گزارشی از برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با موضوع «کشف ایران» از برنامههای متعدد این جشنواره برای حمایت از طراحان نوآور برگزیده گفت.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ضمن اشاره به طراحی «نقشه راه حرفهای» در این دوره از جشنواره به استمرار جریان این رویداد و کمک به رشد استعدادهای شناسایی شده پس از اختتامیه در قالب دوره های تخصصی مهارت افزایی و طرح «باشگاه توان افزایی» برای حمایت از برگزیدگان این جشنواره به منظور حضور موفق آنان در زیست بوم هنر صنعت مد و لباس اشاره کرد و این اقدام را از مهمترین وجوه مزیتی این دوره از جشنواره مد و لباس فجر عنوان کرد.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 03 فروردین 1404 - 08:30
حجاب، همانطور که خداوند گفته، برای آرامش و امنیت خود ماست، اگر این حقیقت ساده و عقلانی بهدرستی بیان شود، دیگر بیحجابی، نشانهی پیشرفت و روشنفکری نخواهد بود.
خلاصه خبر
آیه ۵۹ سوره احزاب
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ
دارد متاع عفت از چارسو خریدار / بازار خودفروشی این چارسو ندارد
چرا دشمن میتواند با مسئلهای مثل حجاب، جامعه را به تنش بکشاند و دوقطبی ایجاد کند؟
چطور دربارهی حجاب صحبت میکنیم؟
معمولاً میگوئیم: «حجاب را بهخاطر خدا، پیامبر، یا شهدا رعایت کنید.» در این مدل، فواید حجاب برای خود فرد کمرنگ میشود.
اما قرآن چگونه از حجاب سخن میگوید؟
خداوند با زبانی عقلانی و منطقی به منافع حجاب اشاره میکند: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ…» ای پیامبر!
این همان هدف شیطانی است که قرآن به ما هشدار میدهد: یا بَنی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما …[۲] شیطان، این دشمن قسم خورده انسان از همان ابتدا برای ضربه زدن به انسان، لباس او را نشانه گرفت تا شرم و حیا را از انسان بگیرد و او را به بدبختی بکشاند.
حجاب، همانطور که خداوند گفته، برای آرامش و امنیت خود ماست.
«وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ »[۳] امتی پیروز است که در آن، مردم به حقوق هم احترام بگذارند.
سوره احزاب، آیه ۵۹
سوره اعراف، آیه ۲۷
سوره بقره، آیه ۱۳۰: فقط کمعقلها از دین الهی رویگردانند.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 03 فروردین 1404 - 15:18
زنان و دختران، اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
خلاصه خبر
سوره احزاب آیه ۵۹
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا
به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
این آیه میفرماید: برای آنکه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهای خود را بپوشانند که زمینهای برای بیحرمتی آنان فراهم نشود.
بر اساس این آیه، نوعی روسری مورد استفادهی زنان آن زمان بوده، لیکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمیکردهاند.
لذا سفارش این آیه، نزدیک کردن جِلباب به خود این آیه که فرمان حجاب میدهد، با تهدید مطرح نشده بلکه فلسفهی حجاب را چنین تبین میکند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
«قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»
۲- در احکام الهی، تفاوتی میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست.
«لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»
۸- سرچشمهی بسیاری از مزاحمتهای هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست.
حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیفتر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.
حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است.