به منظرگاه مدیریتی عفاف و حجاب خوش آمدید.
سؤال:
درباره آرایش زن برای همسرش چند روایت ذکر کنید. و آيا درباره آرایش زن در خارج از منزل به گونهای که در معرض دید نامحرم است، روایتی وارد شده؟
پاسخ:
درباره لزوم آرایش زن برای همسرش، دو روایت را به عنوان نمونه نقل میکنم:
«عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْجَامُورَانِيِّ عَنِ ابْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ عَمْرِو بْنِ جُبَيْرٍ الْعَزْرَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا حَقُّ الزَّوْجِ عَلَى الْمَرْأَةِ قَالَ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ فَقَالَتْ فَخَبِّرْنِي عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ فَقَالَ لَيْسَ لَهَا أَنْ تَصُومَ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْنِي تَطَوُّعاً وَ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ عَلَيْهَا أَنْ تَطَيَّبَ بِأَطْيَبِ طِيبِهَا وَ تَلْبَسَ أَحْسَنَ ثِيَابِهَا وَ تَزَيَّنَ بِأَحْسَنِ زِينَتِهَا وَ تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَيْهِ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةً وَ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ حُقُوقُهُ عَلَيْهَا» (1)
زنی نزد پیامبر اکرم آمد و عرض کرد: یا رسول الله! حق مرد بر همسرش چیست؟ فرمود: زیاد است! عرض کرد: بخشی از آن را برایم بیان کنید. فرمود: خانم نمیتواند روزه بگیرد مگر با اجازه همسرش (منظور روزه مستحبی است)، و نمیتواند از منزل خارج شود مگر با اجازه او، و باید خود را به خوش بوترین عطرهایی که دارد معطر نماید و زیباترین لباس هایش را بپوشد و خود را به بهترین زینتهایش آراسته نماید، و صبح و شب خود را بر او عرضه نماید، و حقوق مرد بر زن بیش از این موارد است.
«ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُعَطِّلَ نَفْسَهَا وَ لَوْ تُعَلِّقُ فِي عُنُقِهَا قِلَادَةً...» (2)
امام باقر (علیه السلام) فرمود: سزاوار نیست زنان آراستن خود را [برای همسرانشان] تعطیل کنند، هر چند به آویختن گردنبندی باشد...
البته مرد هم باید خود را برای همسرش آراسته کند و در این باب هم روایت وارد شده، اما موضوع این سؤال درباره خانمهاست. این نکته را هم در همین جا عرض کنم که درباره محبت و مهربانی و مدارا و گذشت شوهر نسبت به همسر و رعایت حقوق او، سفارشهای زیادی در روایات و برخی آیات قرآن وارد شده است.
آرایش امری فطری و طبیعی است و حسّ زیبایی دوستی، سرچشمه پیدایش انواع هنرها در زندگی بشر شمرده می شود علامه طباطبایی در تفسیر آیه 32 سوره اعراف می فرماید: «خدای متعال در این آیه، زینت هایی را معرفی می کند که برای بندگان ایجاد کرده و گرایش فطری انسان را به سوی آن قرار داده است و روشن است که فطرت جز به چیزهایی که وجود و بقای انسان نیازمند آن است، الهام نمی کند»[1].
این گرایش طبیعی، افزون بر آنکه آثار مثبت روانی در دیگران پدید می آورد، به تحقّق آثار گران بهای روانی در شخص آراسته نیز می انجامد.
آراستن خود و پرهیز از آشفتگی و پریشانی، در نظام فکری و ذوق سلیم انسان ریشه دارد. ظاهر ژولیده و آشفته و عدم مراعات تمیزی و نظافت ظاهری، خود به خود فرد را در نگاه دیگران خوار می سازد و زبان طعن و توهین را به سوی انسان می گشاید. بر این اساس، پوشیدن جامه زیبا[2]، بهره گیری از مسواک و شانه، معطّر بودن، انگشتر به دست کردن و آراستن خویش هنگام عبادت و معاشرت با مردم از مستحبات مؤکد و برنامه های روزانه مسلمانان است[3].
در پاسخ گوییم: اسلام با خوشلباس بودن و حتی آرایش مخالف نیست، چنان که میفرماید:
﴿قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اَللّٰهِ اَلَّتِی أَخْرَجَ لِعِبٰادِهِ...﴾ (سوره اعراف، آیه 32)
... بگو زیورهایى را که خدا براى بندگانش پدید آورده چه کسى حرام گردانیده؟!...
اما اصل مهم آن است که برای چه کسی؟ در کجا؟ و چگونه؟
اسلام نه تنها به پیراستگی و آشکار کردن زینت را جایز میشمرد، بلکه حتی به آن در برابر همسر ارزش و بهاء خاص میدهد؛ اما در مقابلِ غیر محارم این کار را غیرمجاز و ناپسند و گناه میداند. خداوند در آیه 31 سوره مبارکه نور میفرماید:
﴿... وَ لاٰ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّٰ لِبُعُولَتِهِنَّ...﴾ ( در پرسش «منظور از زینت مخصوص بانوان چیست؟» توضیح کامل این بخش از آیه آمده است.)
و پیامبر (ص) نیز میفرمایند:
اِنَّ خَیرَ نِسائُکُمُ... المُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِها، الحِصانُ عَلى غَیرِهِ ... ( کافى، کلینی، ج5، ص324، ح1؛ وسائل الشیعة (الإسلامیة)، حر عاملی، ج14، ص14؛ الفصول المهمة فی أصول الأئمة، حر عاملی،ج3، صص393-392)
بهترین زنانتان... آن زنی است که براى شوهرش خودآرایى مىکند و از غیر او خود را محفوظ نگه مىدارد ... .
نکته جالب این است که اسلام نه تنها آرایش زن برای همسرش را ستوده، بلکه نسبت به آن بسیار سفارش نموده است و آن را حقوق شوهر بر زن تلقی مینماید؛ نمونه آن روایت زیر است:
در خیابان چـــهره آرایش مـکن
از جوانان سلب آســایش مـکن
زلف خود از روسری بیرون مریز
در مســیر چشمها افســون مریز
یاد کـن از آتـــش روز معـــاد
طره گیـــسو منه در دسـت بــاد
خواهـرم دیگر تو کودک نیســتـی
فاشتــر گویم، عروســک نیستی
ایــن لبـــاس تنــگ چیـــست؟
پوشش چسبان رنگارنگ چیست؟
خواهــرم، این قدر طنازی مــکن
بـا اصــول شــرع بازی مــکن
در امور خویـش سرگردان مشــو
نوعــروس چشم نامردان مشو! (محمدرضا آقاسی)
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 16 آبان 1403 - 15:58
منتخبان مرحله اول داوری دهمین جشنواره ملی بومتن در دو بخش نقش تنپوش و دیبا توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر معرفی شدند.
خلاصه خبر
در بخش طراحی تیشرت از میان هنرمندان شرکتکننده؛ فاطمه دستاران با پنج اثر، مبینا آخوندی با چهار اثر، یاسمن قاراخانی، سیده زینب دهقانیان، سمیه محققی، سعید شهباز و سارا رجبپور با سه اثر، لیلا الواری، مریم پیری، مهدیه میرحیدری، محیا صبحی، شکیبا الهی و زهرا سادات تهوری با دو اثر و بهشید حقشناس، رضا مقاتلی، زهرا موذنزاده، ستاره درخششنیا، فاطمه داودآبادی فراهانی، فاطمه محمدپور هریس، کیمیا مولوی، مبینا معین، محدثه ظهیر، محدثه کاظمی، مهتاب رسولی، مهدیه کیانبخش، مهسا راهنو، مهلا نصراللهی، مونا حیدری، نیلوفر کفایتی، آرزو داودی، لیلا لطفی، منصوره ادیب، فاطمه امیریان و هانیه زاهدی کاشانی هر کدام با یک اثر انتخاب شدند.
در بخش شال و روسری نیز شبنم حاجاسفندیاری و فاطمه رفیعینیا با پنج اثر، فاطمه دستاران، سعیده معصومی و مهتاب رسولی با چهار اثر، زهرا رستمی و زهرا سادات تهوری با سه اثر، فاطمه داودآبادی با دو اثر و راضیه جیریایی، بهاره آهوپای، صالحه سید زهتاب و مائده جابری هر کدام با یک اثر با انتخاب داوران به بخش بخش نمایشگاه و داوری نهایی این رویداد راه یافتند.
پاداش های خدا
1-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :
کسی که نظر به نامحرم را از خوف خداوند ترک کند ،
خداوند به او ایمانی عطا می کند که
شیرینی آن را در قلبش می یابد .
( الحکم الزاهره ، ج 1 ، ص 301 )
حضرت زینب کبری (علیهاالسّلام)، با حفظ حجاب، عفاف و کرامت خویش، در تمام لحظات زندگی، خصوصا در کربلا، حماسهای از حضور عزتمندانه همراه با حجاب، در عین اسارت آفریدند؛ که در تاریخ بشر جاودانه گردید و مستکبران زمان را رسوا ساخت.
تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 14 شهریور 1403 - 16:12
حجت الاسلام قنبریان معتقد است: علی رغم اعتراض برخی که می گویند " آیا در شریعت چیزی مهمتر از حجاب وجود ندارد؟" مسئله امروزِ حجاب به مثابه ماجرای تنباکو در زمان میرزای شیرازی در اولویت مسائل دین و نوک پیکان مبارزه است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم: حجتالاسلام قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در بیان اهمیت حجاب در مقتضیات زمانی و مکانی کنونی، این حکم شرعی را با مسئله تنباکو در زمان میرزای شیرازی مقایسه کرد و گفت: موضوع حجاب در زمان کنونی برای یک عده به یک معمای پیچیده تبدیل شدهو دائم از سوی برخی این قبیل سوال مطرح میشود که "آیا در شریعت چیزی مهمتر از حجاب وجود ندارد؟" حرف من این است کهمگر در زمان میرزای شیرازی هیچ چیزی مهمتر از تنباکو نبود؟
به مسئله حجاب نیز باید با همین نگاه نگریست.
آیا باید چراغ دست بگیریم و دنبال مبانی حجاب در آیات و روایات بگردیم؟
وی با بیان مخالفت خود با رویه افرادی که در دو سال اخیر به تکاپو افتادهاند و به دنبال یافتن مبانی حجاب، قرآن را زیر و رو میکنند، گفت: بعضی عزیزان مدام قرآن را زیر و رو میکنند که ببینند حجاب از کجا آمده!
در این دو سال دائم از ما سوال میکردند آیا درسیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) تأکیدی بر حجاب وجود داشته است؟
مگر قرار است فقط قرآن را بررسی کنیم؟
برهنگی در خود این تمدن هم به مراتب بیشتر از گذشته شده است.50 سال پیش زنانِ اروپایی هم به اندازه زنان امروز تهران حجاب داشتهاند اما الآن حجاب ندارند.
اما اکنون، تنها راهکار موجود، استفاده از نیروهای پلیس است؛ در حالی که نمیتوان کل دختران کشور را با این روشها کنترل کرد.
حجاب و عفاف موضوعاتی هستند که در اسلام و قرآن بسیار به آن ها اشاره شده است. همچنین پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) احادیث زیبایی در این مورد بیان کرده اند.
نویسندگان: سید مهدی سلطانی رنانی
منبع: ماهنامه مکتب اسلام 1383 شماره 8
آثار و فواید حجاب اسلامى بر گسترش امنیّت اجتماعى، بسیار است که برخى از آنها عبارتند از:
1. ایجاد آرامش روانى بین افراد جامعه.
2. جلوگیرى از تهییج و تحریک جنسى و خنثى نمودن لذایذ نفسانى.
3. کاهش چشمگیر مفاسد فردى و اجتماعى در جامعه اسلامى.
4. حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه اسلامى.
5. حضور معنوىگرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعى.
6. کاهش تقاضاى مدپرستى بانوان.
7. حفظ ارزشهاى انسانى، مانند عفت، حیا و متانت در جامعه.
8. مصونیّت زنان در همه زمانها و مکانها.
9. سلامت و زیبایى موقعیّت اجتماعى و فرهنگى مردان و زنان جامعه اسلامى.
10. هدایت، کنترل و بهرهمندى صحیح از امیال و غرایز انسانى.
11. مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب.
12. از بینبردن فشارهاى اجتماعى نامشروع و نابهنجار(1).
اکنون به توضیح برخى از فواید مذکور مىپردازیم تا اثبات گردد حجاب از لوازم جدایىناپذیر و ابزارهاى اولیه و پایهاى جهت برقرارى مداوم امنیّت اجتماعى است.
ایجاد آرامش روانى در افراد جامعه