FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فرهنگ‌یار
امام باقر (ع) آغازگر جریان پایدار تولید علم دینی در جهان اسلام بودند

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 01 دی 1404 - 07:06

حجت‌الاسلام غلامی گفت: دوران امامت امام باقر(ع) در پی تضعیف حکومت اموی، به نقطه آغاز نهضت علمی اهل بیت(ع) تبدیل شد و زمینه گسترش نظام‌مند معارف اسلامی و تثبیت مرجعیت علمی شیعه را فراهم کرد.

خلاصه خبر

خبرگزاری مهر -گروه دین، حوزه و اندیشه-عصمت علی آبادی: امروز اول رجب سالروز میلاد با سعادت حضرت باقرالعلوم علیه السلام است.
امام محمد باقر (ع)، پنجمین امام شیعیان، پایه‌گذار نهضت بزرگ علمی در جهان اسلام بود که با تبیین عمیق معارف قرآن و سنت، نقش مهمی در حفظ و گسترش آموزه‌های اصیل دینی ایفا کرد.
امام محمد باقر (ع) با درک عمیق این فرصت تاریخی، مسیر امامت را به سوی تولید و نشر علم دینی هدایت کرد.
همین حرکت بنیادین سبب شد که ایشان به لقب باقر العلوم یعنی شکافنده علوم شناخته شود؛ لقبی که نشان‌دهنده عمق، گستردگی و نوآورانه بودن فعالیت علمی امام است.
افزون بر این، تربیت شاگردان متعدد و انتقال دانش به نسل آینده، نهضت علمی امام را به حرکتی پایدار تبدیل کرد.
شاگردانی که در مکتب امام باقر (ع) پرورش یافتند، هر یک حامل و مروج علوم اهل بیت شدند و زمینه را برای شکوفایی بی‌سابقه علمی در دوران امام صادق (ع) فراهم ساختند.
*شرایط سیاسی و اجتماعی زمان امام محمد باقر (ع) چه تفاوتی با دوره امامان پیش از ایشان داشت و این تفاوت چه تأثیری بر فعالیت علمی امام گذاشت؟
شرایط سیاسی و اجتماعی دوران امام محمد باقر (ع) تفاوتی بنیادین با دوره امامان پیش از ایشان داشت.
در نتیجه، فشار مستقیم بر امام کاهش یافت و فرصت‌های تازه‌ای برای ارتباط با مردم و شاگردان پدید آمد.
این شرایط، زمینه‌ای مناسب برای فعالیت علمی امام فراهم ساخت.
امام محمد باقر (ع) با شناخت درست این تفاوت‌ها، فعالیت علمی خود را به شکلی فعال و رو به گسترش سامان داد.
*روش امام محمد باقر (ع) در آموزش و تربیت شاگردان چه ویژگی‌هایی داشت و چه تفاوتی با شیوه‌های پیشین مشاهده می‌شود؟
روش آموزشی امام محمد باقر (ع) یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های دوره امامت ایشان است.
همچنین، امام در تربیت شاگردان به بعد اخلاقی و عملی علم توجه ویژه داشت.
امام باقر (ع) نشان داد که پاسخ به بحران‌های فکری، بیش از هر چیز نیازمند علم، گفت‌وگو و تبیین عالمانه است.


دوشنبه، 01 دی 1404 - 22:28 ادامه مطلب منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه نظر بدهید

شکافنده دانش و پایه‌گذار جریان علمی در جهان اسلام

مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 01 دی 1404 - 14:06

اول ماه رجب، ولادت امام محمد باقر(ع)، پنجمین پیشوای شیعیان و «باقر العلوم» است. امامی که گنج‌های پنهان علوم دینی را آشکار کرد.

خلاصه خبر

آشکارسازی گنج‌های معرفت
لقب «باقر العلوم» یا «شکافنده دانش» که پیامبر اسلام(ص) پیشاپیش آن را برای این امام بیان کرده بود، محور اصلی روایت کتاب است.
کتاب «آفتاب دانش» به دوران کودکی امام نیز می‌پردازد؛ دورانی که با یکی از تلخ‌ترین مقاطع تاریخ اسلام گره خورده است.
امام محمد باقر(ع) شاهد واقعه عاشورا بوده و اسارت پس از آن را نیز تجربه کرده است.
این تجربه تاریخی، در کنار سال‌ها همراهی با پدرش امام سجاد، که به عبادت‌های طولانی و زیست زاهدانه شناخته می‌شد، بستر انتقال میراثی از علم و معنویت را فراهم کرد.
بهزاد دانشگر در ادامه، به مفهوم «ارث» در این خانواده اشاره می‌کند؛ ارثی که نه دارایی مادی، بلکه گنجینه‌ای از دانش و معرفت است.
در روایت کتاب، صندوقچه‌ای از علم که امام سجاد(ع) برای فرزند خود برجای گذاشت، نمادی از انتقال نظام‌مند دانش در خاندان اهل‌بیت(ع) تلقی می‌شود.
یکی از محورهای مهم «آفتاب دانش»، مواجهه امام محمد باقر(ع) با جامعه زمانه خود است.
دانش خدادادی و استدلال مبتنی بر قرآن
در روایت‌های کتاب، علم امام محمد باقر(ع) دانشی خدادادی معرفی می‌شود که از مسیر وحی و الهام الهی به دست آمده است؛ دانشی که با سحر، جادو یا پیشگویی‌های رایج تفاوت ماهوی دارد.
کتاب «آفتاب دانش» همچنین به جنبه‌های اخلاقی و فردی زندگی امام محمد باقر(ع) می‌پردازد.
این تصویر، در کنار فعالیت‌های علمی گسترده، نوعی توازن میان عقل و معنویت را نشان می‌دهد که از ویژگی‌های بارز سیره اهل‌بیت(ع) به شمار می‌آید.
در «آفتاب دانش»، حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های علمی امام محمد باقر(ع) تشریح شده است.
در مجموع، «آفتاب دانش» کتابی است که با زبانی روایت‌محور، مستند و در عین حال قابل‌فهم، به زندگی و میراث علمی امام محمد باقر(ع) می‌پردازد.
کتاب«آفتاب دانش»نوشته بهزاد دانشگر در ۱۰۸صفحه و به بهای ۸۰هزارتومان در انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

 


دوشنبه، 01 دی 1404 - 22:23 ادامه مطلب منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه نظر بدهید

تدارک تلویزیون برای آغاز پویش «چله دعای عهد»

مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 01 دی 1404 - 16:30

همزمان با آغاز سراسری پویش «چله دعای عهد» تا فرا رسیدن نیمه شعبان، شبکه سه سیما و شبکه قرآن و معارف سیما با پخش برنامه‌ها و آیتم‌های متنوع، به این پویش معنوی پیوسته‌اند.

خلاصه خبر

پویش «چله دعای عهد» از جمعه ۵ رجب، مصادف با ۵ دی آغاز شده و به مدت ۴۰ روز تا نیمه شعبان ادامه خواهد داشت.
این پویش معنوی به سفارش علما و رجال دینی و با استناد به روایات معتبر درباره استغاثه به حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف طراحی و اجرا شده است تا مؤمنان بتوانند از آثار و برکات معنوی وعده‌ داده‌شده در ذیل دعای شریف عهد بهره‌مند شوند.


دوشنبه، 01 دی 1404 - 22:19 ادامه مطلب منظرگاه مدیریتی رهروان حضرت زینب سلام الله علیها نظر بدهید

جنگ امروز، جنگ شناختی و رسانه‌ای است

 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 01 دی 1404 - 19:00

قم- معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با تأکید بر نقش راهبردی هنر در تقابل تمدنی معاصر گفت: امروز مؤثرترین عرصه مواجهه با دشمن، جنگ شناختی است که با ابزار رسانه و هنر دنبال می‌شود.

خلاصه خبر

وی زبان هنر را مؤثرترین ابزار انتقال پیام دین و انقلاب دانست و گفت: ضعف در بهره‌گیری از قالب‌های هنری، به معنای ضعف در تبلیغ دینی و انقلابی است و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که هنر همواره همراه تبلیغ دین بوده است.
رفیعی با اشاره به نقش اقشار مختلف جامعه در جنگ نرم اظهار کرد: افسران این میدان دانش‌آموزان، طلاب و دانشجویان هستند و نبرد امروز، نبرد اندیشه، گفتمان و ایمان است که به درون خانه‌ها و سبک زندگی مردم نفوذ کرده است.
وی زن ایرانی اسلامی را یکی از چالش‌های جدی تمدن غرب دانست و افزود: این الگو با حفظ هویت، حجاب و حضور اجتماعی فعال، گفتمان جدیدی را در سطح جهانی مطرح کرده است.
رفیعی افزود: دهمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی با دریافت ۴۲۰۴ اثر تخصصی در سه بخش هنرهای تجسمی، نمایشی و آوایی برگزار شد که نسبت به دوره‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته و آثار توسط طلاب خواهر و برادر، ایرانی و غیرایرانی تولید و توسط داوران تراز اول کشوری داوری شده‌اند.


دوشنبه، 01 دی 1404 - 22:16 ادامه مطلب منظرگاه مدیریتی رهروان حضرت زینب سلام الله علیها نظر بدهید

امام محمد باقر سلام الله علیه

«ابوجعفر محمد بن علی علیه‌السلام» ملقب به «باقرالعلوم»، امام پنجم از ائمّه اثناعشر و یکی از چهارده معصوم (علیهم‌السلام) است. ولادت امام باقر (علیه‌السلام) در سال ۵۷ هجری و شهادت آن حضرت در ۱۱۴ هجری و مدت امامت ایشان ۲۰ سال است. شهرت آن حضرت به لقب «باقر» که برگرفته از روایت جابر انصاری از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است، نشان از مقام بلند علمی ایشان دارد. «مسند الامام الباقر علیه‌السلام»، از جمله آثاری است که درباره امام باقر (علیه‌السلام) و احادیث ایشان، تألیف شده است.


دوشنبه، 01 دی 1404 - 01:20 ادامه مطلب اصول دین امامت نظر بدهید

زندگينامه امام محمد باقرسلام الله علیه

نام مبارك امام پنجم محمد بود .

لقب آن حضرت باقر يا باقرالعلوم است ,بدين جهت كه : درياى دانش را شكافت و اسرار علوم را آشكارا ساخت .

القاب ديگرى مانند شاكر و صابر و هادى نيز براى آن حضرت ذكر كردهاند كه هريك بازگوينده صفتى از صفات آن امام بزرگوار بوده است .

كنيه امام ابوجعفر بود .

مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبى ( ع )است .

بنابراين نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اكبر حضرت امام حسن ( ع )و از سوى پدر به امام حسين ( ع ) ميرسيد .

پدرش حضرت سيدالساجدين , امام زين العابدين , على بن الحسين ( ع ) است .

تولد حضرت باقر ( ع ) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57 هجرى در مدينه جانگداز كربلا همراه پدر و در كنار جدش حضرت سيدالشهداء كودكى بود كه به چهارمين بهار زندگيش نزديك ميشد .

دوران امامت امام محمد باقر ( ع ) از سال 95 هجرى كه سال درگذشت امام زين العابدين ( ع ) است آغاز شد و تا سال 114 ه . يعنى مدت 19 سال و چند ماه ادامه داشته است .


دوشنبه، 01 دی 1404 - 01:16 ادامه مطلب منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه نظر بدهید

اعمال شب اول ماه رجب

شب اول شب برجسته و برتری است و در آن چند عمل وارد است:

اول:

چون هلال ماه را ببیند بگوید:

اللّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَینا بِالْأَمْنِ وَالْاِیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالْإِسْلامِ، رَبِّی وَ رَبُّک اللّهُ عَزَّوَجَلَّ.

خدایا! شروع این ماه را بر ما با ایمنی و ایمان و سلامت و اسلام قرار ده، (ای ماه) پروردگار من و تو، خدای توانمند و پرشکوه است.

و روایت شده: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هنگامی که هلال ماه رجب را می دید می گفت:

اللّهُمَّ بارِک لَنا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیامِ، وَالْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لَا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ.

دوّم:

چنان که بعضی از علما فرموده اند غسل کند. از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) روایت شده: هرکه ماه رجب را بیاید و در اوّل و وسط و آخر آن غسل کند، پس از انجام آن مانند روزی که از مادر متولد شده بود از گناهان خود بیرون آمده و پاک می شود.

سوم:

«حضرت امام حسین علیه السلام» را زیارت کند.

چهارم:

پس از نماز مغرب بیست رکعت نماز بخواند، به این ترتیب که: در هر رکعت پس از سوره «حمد»، «یک مرتبه» سوره «توحید» را خوانده و پس از هر دو رکعت سلام دهد تا خود و اهل و اولاد و مالش محفوظ بماند و از عذاب قبر ایمنی یابد و از صراط به سرعت برق بدون حسابرسی بگذرد.

پنجم:

پس از نماز عشاء دو رکعت نماز بخواند به این صورت که: در رکعت اوّل پس از سوره «حمد»، «یک مرتبه» سوره «أَلَمْ نَشْرَحْ» و «سه بار» سوره «توحید» را بخواند و در رکعت دوّم سوره «حمد» و سوره های «اَلَم نَشرَح» و «توحید» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ بِّ الْفَلَقِ» را هرکدام «یک بار» بخواند و هنگامی که سلام نماز را داد «سی مرتبه» بگوید: «لَاإِلهَ إِلّا اللّه» و «سی مرتبه» صلوات فرستد تا حق تعالی همانند روزی که از مادر متولّد شده، گناهان او را بیامرزد و پاکش نماید.

ششم:

سی رکعت نماز به این ترتیب که: در هر رکعت پس از سوره «حمد»، «یک مرتبه» سوره «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ» و «سه مرتبه» سوره «توحید» را بخواند.

هفتم:

عملی را که شیخ در کتاب «مصباح المتهجد» ذکر کرده انجام دهد. شیخ در آن کتاب فرموده: عمل شب اوّل رجب، ابوالبختری وَهَب بن وَهَب از حضرت صادق(علیه السلام) از پدر بزرگوارش(علیه السلام) از جدّش از امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت کرده: که برای آن حضرت خوشایند بود که خود را چهار شب در طول سال از هر کاری آسوده کند و آن شب ها را به عبادت زنده بدارد و آن چهار شب عبارت اند از: «شب اوّل رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان».


دوشنبه، 01 دی 1404 - 01:04 ادامه مطلب اصول دین. توحید نظر بدهید

نظریات و رهنمودها و احادیث حضرت امام محمدباقر سلام الله علیه در رابطه با مسائل علوم انسانی

حدیث امام باقر (ع) درباره نیکی و بدی

 امام محمد باقر (ع) فرمودند:

مَا اَحسَنَ الحَسَنَاتِ بَعدَ السَّیِّئاتِ وَ مَا اَقبَحَ السَّیِّئاتِ بَعدَ الحَسَنَاتِ

چه نیکوست نیکی ها بعد از بدیها و چه زشت است بدیها پس از نیکی ها (جهاد با نفس، ح 880 )

 

حدیث امام باقر (ع) درباره بردباری

امام محمد باقر (ع) فرمودند:

اَلحِلمُ لِباسُ العالِمِ فَلا تَعرَینَّ مِنهُ

بردباری لباس عالم است، پس تو خود را از آن عریان مدار.(کافی، ج 8، ص 55)

حدیث امام باقر (ع) درباره کبر

امام باقر (ع) فرمودند:

الکِبرُ مَطَایَا النَّارِ

کبر و بزرگی نمودن(به منزله ی) مرکبی است که سوار خود را به سوی آتش می برد.(جهاد با نفس، ح 578 )

حدیث امام باقر (ع) درباره حیا

امام باقر (ع) فرمودند:

إنَّ اللهَ یُحِبُّ الحَییَّ الحَلیمَ.

همانا خداوند انسان با حیا و بردبار را دوست دارد.(جهاد با نفس، ح259 )


دوشنبه، 01 دی 1404 - 00:55 ادامه مطلب منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه نظر بدهید

نمایه بزرگان جهان
نمایه بزرگان جهان

یکشنبه، 30 آذر 1404 - 17:44 منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه نظر بدهید

نمایه بزرگان جهان
نمایه بزرگان جهان

یکشنبه، 30 آذر 1404 - 17:43 منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه نظر بدهید


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0