مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 20 آذر 1404 - 06:40
سالروز میلاد حضرت زهرا (س)، یادآور جایگاه والای زن در مکتب اسلام و تجلی کمال ایمان، عفاف و معرفت است. این مناسبت فرصتی برای بازشناسی سیره فاطمی به عنوان الگوی اخلاق و مسئولیت در جامعه است.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر - گروه دین، حوزه و اندیشه- عصمت علی آبادی: امروز سالروز ولادت حضرت زهرا (س) است، ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) فرصتی ارزشمند برای توجه دوباره به جایگاه والای زن در مکتب اسلام و مرور بخشی از آموزههای ناب فاطمی است.
گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) در حقیقت تجلیل از مقام زن مؤمن، خانواده متعالی و عدالتخواهی در پرتو معارف قرآن و عترت است.
*مقصود از اینکه گفته شده است حضرت فاطمه زهرا (س) حبلالله است؛ چیست و چرا مسلمانان باید به ایشان تمسک جویند؟
مقصود از اینکه حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها «حبلالله» یعنی «ریسمان الهی» خوانده میشود، آن است که وجود قدسی ایشان، رابط میان خالق و مخلوق و مظهر پیوند انسان با حقیقت توحید است.
*به چه دلایلی در تاریخ اسلام تبیین جایگاه علمی و معنوی فاطمه (س) با کاستی روبهرو شده است؟
تبیین جایگاه علمی و معنوی حضرت فاطمه زهرا (س) در تاریخ اسلام با کاستیهایی همراه بوده است و این مسئله دلایل گوناگونی دارد.
هنگامی که گفته میشود حضرت فاطمه زهرا (س) صاحب ولایت کبری است، مقصود آن است که ایشان تنها بانویی مؤمن یا مادر امامان نیستند، بلکه در مرتبهای از قرب و طهارت قرار دارند که فیض ولایت از طریق وجود ایشان به عالم و اولیای الهی میرسد.
*چگونه میتوان نزول سوره کوثر را نشانهای از جایگاه ویژهی حضرت زهرا (س) دانست؟
سوره کوثر از کوتاهترین اما عمیقترین سورههای قرآن است که در عین ایجاز، بشارت بزرگی به پیامبر اسلام (ص) و بیانگر مقام بینظیر حضرت فاطمه زهرا (س) است.
مفسران شیعه و بسیاری از مفسران اهلسنت، کوثر را به حضرت فاطمه زهرا (س) تفسیر کردهاند؛ چراکه از نسل اوست که نسل پاک پیامبر (ص) در عالم تداوم یافت و آئین او از طریق امامان معصوم (ع) باقی ماند.
ژست حمایت از حقوق زنان در غرب
مشرق | بینالملل | دوشنبه، 24 آذر 1404 - 00:46
به گزارش مشرق، یک کاربر در فضای مجازی نوشت:
در ساله ۲۰۲۲ با ژست حقوقبشر، غرب کشور ما را به دروغ متهم به نقض حقوق زنان کرد.
اما جنایت و تبعیض علیه زنان در کشورهای خودشان را نمیبینند!
این سکوت یعنی حقوق بشر ابزار فشار سیاسی است، نه یک اصل انسانی… سوال اینجاست ..
چرا محکوم نمیکنند؟
نگاه کودکان به حجاب
مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 23 آذر 1404 - 15:06
محمد خسرویراد در کتاب «گلدان حنا» از مثالهای رایج در جامعه برای پرداختن به اهمیت حجاب استفاده نکرده و داستان خود را خلاقانهتر پیش برده است.
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گلدان حنا» به قلم محمد خسرویراد، داستانی کودکانه دارد با محوریت حجاب و فواید آن.
البته گفتههای داستان به همین صراحتی که بیان کردیم نیست و پیام در قالب ماجراهای کوچک بههمپیوستهای قرار گرفته است.
حنا دختر کوچکی است که میخواهد گلدانش را به باغ بهشت ببرد و آن را در کنار گلهای دیگر بگذارد تا باغ بهشت را زیباتر از همیشه کنند.
هر دختری قرار است گلدان خودش را به آنجا ببرد و در این کار زیبا سهیم باشد.
حنا آماده میشود.
او بسیار خوشحال است.
مادرش حنا را راهی میکند و دختر کوچک داستان با گلدانش به بیرون از خانه میرود.
او به مادرش و به خودش قول داده که خیلی مواظب گلش باشد تا سالم به باغ بهشت برسد؛ اما با وجود اینکه دستهای کوچک حنا محکم گلدان را نگه داشته، باد تندی که شروع به وزیدن کرده است، کار حنا را خیلی سخت کرده.
او خیلی نگران است.
میترسد گل و گلدان آسیب ببینند.
«مادرش گفته بود: این گل کوچک است و ساقههایش نازک.
باید از آن مراقبت کرد تا آفتاب شدید و باد به آن آسیبی نزند.» حنا به فکر فرو رفت.
او چطور میتواند از گلدانش مراقب کند؟
او به مغازه عمواحمد رسید که پارچهفروش محله بود.
تصمیم گرفت به داخل مغازه برود و تا آرامگرفتن هوای بیرون در آنجا بماند؛ اما باد قصد کوتاهآمدن نداشت و به وزیدنش ادامه میداد.
حنا باید فکری میکرد.
نمیتوانست ساعتها معطل بماند.
او با کمک مشاهداتش، تجربه عمواحمد و فکر زیرکانه خود بالاخره به راهحلی رسید؛ راهحلی که گلدانش را سالم به باغ بهشت رساند و آن را بامزهتر، خلاقانهتر و زیباتر از گلدانهای دیگر باغ بهشت نیز کرد.
کتاب «گلدان حنا» در قالب یک داستان کوتاه و کودکانه، مسئله حجاب را برای مخاطب خود باز میکند و اهمیت آن را در سطحی که از فهم و درک کودک فراتر نرود به او نشان میدهد.
محمد خسرویراد از مثالهای رایج در جامعه برای پرداختن به اهمیت حجاب استفاده نکرده و داستان خود را خلاقانهتر پیش برده است.
به این دلیل مطالعه این کتاب برای کودکان امروز که ذهن جستوجوگر و پرسشگری دارند میتواند جالب و مؤثر باشد.
علاوهبر این، نویسنده در نگارش داستان خود از کلماتی استفاده نکرده است که برای کودکان ناآشنا و دور از ذهن باشد؛ بلکه با دایره لغات مخاطبان خود آشنا بوده و سعی کرده است مفهوم مهم و بزرگ خود را با بازی ماجراها، ساده و قابل فهم کند.
از دیگر نکات درخور توجه کتاب میتوان به مهارت حل مسئله که در داستان گنجانده شده است، اشاره کرد.
کودک در مواجهه با مشکل ابتدا به سادهترین راه که پناهبردن به یک مکان سرپوشیده و امن است، اکتفا میکند و سپس با پیچیدهترشدن مسئله، به راهحلهای پیچیده فکر میکند.
او تصمیم میگیرد با توجه به ماهیت موقعیتی که در آن قرار گرفته و هدفی که دارد، راهحلی مناسب پیدا کند؛ راهحلی که مخاطب نیز با خواندنش به سادگی آن ایراد نگیرد و داستان کتاب را پیشپاافتاده نداند.
کتاب «گلدان حنا» را الهام زمانی تصویرگری کرده و انتشارات بهنشر در 18 صفحه مصور رنگی و بهای 115 هزار تومان منتشر کرده است.
این اثر از نظر تصویرگری نیز نمره مثبتی دریافت میکند؛ چراکه تصاویر و جزئیات آن حسوحال و فضای ایرانی را به مخاطب منتقل میکند و به این ترتیب، متن و تصویر همسو با هم در خدمت پیام داستان هستند.
رونمایی از کتاب مبارزه به روایت علی اصغر باغانی
مشرق | فرهنگی و هنری، یادداشت | یکشنبه، 23 آذر 1404 - 17:06
کتاب مبارزه به روایت علیاصغر باغانی سه شنبه ۲۵ آذر توسط انتشارات سرچشمه رونمایی میشود.
به گزارش مشرق، نشست رونمایی از این کتاب با حضور مؤلف کتاب و جمعی از همرزمان و همراهان حجتالاسلام باغانی برگزار میشود.
این اثر، فراتر از یک زندگینامه صرف، تصویری از تحولات انقلاب اسلامی و نقش روحانیت در قالب حضور در حزب جمهوری ارائه میکند.
در بخشهای آغازین کتاب که به فضای سیاسی ایران در دوره «اصلاحات ارضی» و «اصول ششگانه انقلاب سفید» میپردازد به نقش باغانی در شبکههای مذهبی محلی برای مقابله با تبلیغات رژیم پهلوی هم پرداخته شده است.
در این جلسه محور مهم کتاب یعنی پیوند تعهد دینی و مسئولیت اجتماعی و حضور باغانی در عرصههای فرهنگی، تربیتی و قضایی، از جمله تجربه نمایندگی ولیفقیه در دانشگاه شهید بهشتی و سابقه فعالیت در مجلس و کمیسیون قضایی، در قالب روایتها و خاطرات همرزمان بازخوانی میشود.
این جلسه در روز سهشنبه ۲۵ آذر ماه از ساعت ۱۵:۳۰ در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار میشود.
انتشارات سرچشمه تاکنون از کتاب مبارزه به روایت صادق اسلامی که اثر برگزیده جشنواره شهید اندرزگو و کتاب شهید بهشتی به روایت اسناد آمریکا رونمایی کرده و آن را روانه بازار نشر کرده است.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر- گروه هنر- آزاده فضلی، عطیه موذن؛ سریال طنز اجتماعی «میراث» تولید شده در مرکز سیمرغ معاونت سیما با روایتی تازه از امید، خودباوری و نقشآفرینی نهادهای مردمی و نخبگان ایرانی از شبکه دو سیما روی آنتن رفته است.
«میراث» در فضایی واقعگرا و اجتماعی با نگاهی طنز، اهمیت تولید ملی، خوداتکایی اقتصادی نسل جوان و نقش سازنده روحانیت و نهادهای مردمی در پیشبرد مسیر توسعه کشور را بازتاب میدهد.
البته که اگر در زمان خودش پخش میشد، به نظرم بازخورد خیلی بهتری میگرفت.
اگر «میراث» همان موقع روی آنتن میرفت، اتفاقهایی در روند سریالسازی در تلویزیون میافتاد.
مهمترین اتفاق در «میراث» زوم شدن روی شخصیت روحانی جوان (جواد) است.
با این حال، برخی ترجیح دادند پخش نشود و الان روی آنتن برود که به اعتقاد من، این اتفاق دیر افتاده است، چراکه اگر در زمان خودش پخش میشد، چندین برابر بازخورد میداشتیم.
جامعه، نوع نگاه مردم و حتی زبان گفتگوها تغییر کرده است.
نگرش و نگاه جامعه نسبت به اقتصاد، کار و حتی مسئولیت حاکمان عوض شده و قطعاً اگر امروز میساختیم، نسخه متفاوتی میشد و حرفهای مان برای امروز مطرح میکردیم.
مهمترین اتفاق در «میراث» زوم شدن روی شخصیت روحانی جوان (جواد) است.
باید در روایتهایمان نشان دهیم افراد در هر سطحی از جامعه چگونه با گذشت، همکاری و تغییر نگرش میتوانند «چرخ اقتصاد» را به حرکت درآورند.
«میراث» فقط یک سریال نیست، یک نگاه اجتماعی است به اینکه چطور هرکدام از مااز روحانی تا کارگر در چرخش اقتصاد و اخلاق جامعه نقش داریم.
آقای کاردان در نقش حاج توسل هیچوقت نمیگوید متخصص شغل است بلکه میگوید وقتی جامعه به روحانی اعتماد دارد، روحانی هم میتواند به مردم اعتماد کند، هر کسی با هر سلیقه و تفکر و نگرشی.
کیاوش زارعطلب نویسنده و بازیگر نقش جواد در سریال میراث
از قسمت ششم به بعد یکسری ساختارشکنیهایی در دیالوگها داریم بهویژه در دیالوگهای آقای کاردان (حاج توسل) که در راستای تحول روحانی جوان (جواد) است.
این تضاد برای من کلید فهم وضعیت امروز جامعه است.
ما نیاز داریم به کسی که بشنود، گفتگو کند و از خود بگذرد تا چرخ جامعه بگردد.
خواستیم در «میراث» بگوییم این نگاه حاکمیتی نسبت به روحانیت وجود دارد اما چیزی که مهم است، وظایف این روحانی در قبال جامعهاش است و بخشی از مخاطبان این سریال، روحانیونی هستند که دلسوز جامعه هستند و قطعاً مسائل جامعه به آنها مربوط است
امروز در جایی که زندگی میکنیم، چرخ صنعت نمیچرخد و مردم این موضوع را حاکمیتی قلمداد میکنند؛ از نظر من و شخصیتهایی که خلق کردم، جواد و حاج توسل حاکمیت هستند و از جایی به بعد، جواد میپذیرد که جزئی از حاکمیت است و رفتارش، رفتار حاکمیتی است و باید ایثار و گذشتی انجام دهد تا این نگاه حاکم تغییر کند.
در این سریال خواستیم بگوییم این نگاه حاکمیتی نسبت به روحانیت وجود دارد اما چیزی که مهم است، وظایف این روحانی در قبال جامعهاش است و بخشی از مخاطبان این سریال، روحانیونی هستند که دلسوز جامعه هستند و قطعاً مسائل جامعه به آنها مربوط است.
نگاه شما به جایگاه روحانیت در جامعه امروز چیست؟
داریوش کاردان بازیگر نقش حاج توسل در سریال میراث
* آقای کاردان، با توجه به اینکه در طی سالها ممنوعیت، محدودیت و حساسیتی نسبت به نقش روحانی در تلویزیون علیرغم سینما وجود داشته که البته الان تقریباً کم رنگ تر شده است، آیا از دیدگاه شما که هم مولف هستید و هم بازیگر و هم طنز را میشناسید، نقش روحانی هنوز میتواند آن ضربه را داشته باشد و برای بازیگران تاثیرگذار باشد؟
این نقش جا دارد که من خودی نشان دهم یا از طریق این نقش، حرفی را مطرح کنم.
بنابراین گاهی با طنز، گاهی جدی یا حتی با لحظههای احساسی، تلاش کردم نکاتی را منتقل کنم.
بعضی جملات را بهگونهای بیان کردم که چند معنا از آن برداشت شود؛ این ویژگی طنز انتقادی است.
به نظر من این موضوع خیلی قشنگ است.
در دورهای قرار داریم که مردم خسته و گرفتارند و دیگر حوصله نقدهای مستقیم را ندارند و طنز میتواند راهی مؤثر برای طرح مسائل جدی باشد.
این همان نکتهای است که حاج توسل در «میراث» به جواد متذکر میشود؛ «میخواهی از خودت دفاع کنی، لباست را در بیاور و برو وسط روستا».
در دورهای قرار داریم که مردم خسته و گرفتارند و دیگر حوصله نقدهای مستقیم را ندارند و طنز میتواند راهی مؤثر برای طرح مسائل جدی باشد.
هیچ اثری بینقص نیست اما همین که امروز اثری با زبان طنز به طرح مسائل اجتماعی میپردازد و به مخاطب تلنگر میزند، ارزشمند است.
مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 23 آذر 1404 - 18:41
سینما حقیقت یک فرصت برای آنان است که به روایتهای انسانی علاقهمندند و دوربینشان به دنبال ثبت واقعیت است نه تحریف میکنند و نه اغراق.
خلاصه خبر
سینما حقیقت یک فرصت است برای آنان که به روایتهای انسانی علاقهمندند و دوربینشان به دنبال ثبت واقعیت است نه تحریف میکنند و نه اغراق و به دور از هیجان زدگی، وقایع را آنگونه که هست بازتاب میدهند.
سینما حقیقت به دلیل تاکید بر سادگی و توجه به مفاهیم بر گرفته از واقعیتهای زندگی یک آسیب را نیز به همراه دارد که اغلب فیلمسازان جوان ناخواسته در دام آن گرفتار میشوند و آن پرداختن به مسائل پرتکرار، کلیشهای و فاقد یک نگرش خلاقانه است، توجه داشته باشیم هر چیز ساده و روزمره، به خودی خود هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارد مگر آنکه یک ایده و نگاه خلاق در پشت آن حرکت کند.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 23 آذر 1404 - 11:05
فراخوان چهارمین دوره مهرواره هوای نو با هدف شناسایی، حمایت و تقویت فعالیتهای نوآورانه هیئت های مذهبی سراسر کشور آغاز شد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، فراخوان چهارمین مهرواره هوای نو با آغاز فرآیند ثبتنام هیئتهای مذهبی کشور منتشر شد.
بر این اساس، هیئتها و فعالان این حوزه میتوانند با مراجعه به درگاه اینترنتی مهرواره، نسبت به ثبتنام و ارسال آثار خود اقدام کنند.
بر اساس اعلام دبیرخانه مهرواره، مهلت ثبتنام از ۲۰ آذرماه آغاز شده و تا ۲۰ دیماه ادامه دارد.
مهر | سیاسی | یکشنبه، 23 آذر 1404 - 19:29
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به دنبال ایران قوی و آیندهای مطمئن برای فرزندان خود هستیم، باید کارآمدی حکمرانی دینی را در عمل به اثبات برسانیم.
خلاصه خبر
اداره جامعه به احکام فقهی نیازمند است
قالیباف با اشاره به اینکه در حال حاضر، بحث هوش مصنوعی مطرح است و آینده را دادهها رقم میزنند، یادآور شد: رفتار انسانها با ابزاری که درست میکنند و دسترسیها، متحول شده و زمان کوتاه خواهد شد و ضروری است به این مباحث در همه ابعاد به طور جدی و اساسی بپردازیم.
ایران باید جزو ده کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب؛ ما باید جزو ده کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشیم و با توجه به ساختار و نرمافزار هوش مصنوعی در حال حاضر، باید این حوزه تقویت شود.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه اداره کشور با علم و همراه با دین ممکن خواهد بود، تصریح کرد: در اداره جامعه باید همه مؤلفهها، از هوش مصنوعی گرفته تا پیچیدگی موضوعات مختلف، در نظر گرفته شود و قطعاً حکمرانی دینی نیز باید همراه آن باشد تا کارآمدی لازم تحقق یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در بخشهایی از قانوننویسی قطعاً نظارت انسانی لازم است، یادآور شد: هوش مصنوعی خوب میآموزد، اما آیندهنگری و تفکر ندارد و ابزاری است که انسان باید فکر و اندیشه را به آن بدهد.
کارکرد این چهار مؤلفه، اداره مطلوب جامعه را برای ما فراهم میکند.
وی با بیان اینکه مجلس باید بیش از ۱۲ هزار قانون موجود را به ۳ هزار و پانصد قانون کاهش دهد، تصریح کرد: قوانین موجود، طبق نظر شورای نگهبان هر جا با شرع مغایرت داشته باشد باید اصلاح شود.
مشرق | سیاسی | یکشنبه، 23 آذر 1404 - 16:12
رئیس جمهور در پیامی درگذشت نماینده پیشین ولی فقیه و امام جمعه سمنان و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.
خلاصه خبر
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت عالم پارسا، حضرت آیتالله سیدمحمد شاهچراغی، نماینده پیشین ولی فقیه و امام جمعه سمنان و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، موجب تأثر خاطر شد.
به یقین آثار و ثمرات تلاشهای دینی، فرهنگی و اجتماعی آن مرحوم در خاطر مردم قدرشناس استان سمنان، ماندگار خواهد بود.
اینجانب ضمن تسلیت به حوزههای علمیه، مردم مؤمن استان سمنان، دوستدارانش و بهویژه بیت مکرم آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و حشر با اولیای الهی را خواستارم.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 23 آذر 1404 - 12:29
هدف اصلی برنامههای فلسفی برای کودکان، پرورش عادت به تفکر است، نه انتقال مفاهیم فلسفی. چرا که تفکر، بستری است که ایمانِ پایدار بر آن میروید.
خلاصه خبر
کاری که فبک میکند به دنبال پرورش و تقویت قدرت ذهن و تفکر کودک است تا از طریق اندیشیدن درست ذهن خود را فعال و آماده یادگیری نگه دارد.
اول، آیا میشود کودک را بدون تفکر و تعقل تصور کرد؟
و چهارم، چه تفاوتی میان «تقلید کورکورانه» و «تقلید آگاهانه»، یا میان «تعقل دفعی» و «تعقل تدریجی» وجود دارد؟
در پاسخ به سوال اول میگوئیم نه، نمیشود کودک را بدون تفکر و تعقل تصور کرد.
این قدرت عقل و تعقل، ذاتیِ انسان است و هیچ انسانی از جمله کودک را نمیتوان بدون آن در نظر گرفت.
این پرسشها نشانههایی از حضور تعقل و تفکر در ذهن کودکان است.
بنابراین، توجه به تفکر و تعقل در واقع توجه به بعد انسانیِ خودِ انسان است.
هدف اصلی این است که کودک اهلِ تفکر شود و قدرتِ استدلال و تأمل خود را رشد دهد.
بنابراین، تعقل حتی در شکلِ سادهترین ایمان نیز نقشی اساسی ایفا میکند.
در مقابل، تقلید آگاهانه، همراه با تأمل و استدلال است و در دل آن، تعقل نهفته شده است.
همچنین، در برنامه «فلسفه برای کودکان» به دنبال یک «تعقل دفعی» نیستیم، بلکه سعی داریم تعقل را بهصورت تدریجی و همسو با مراحل رشدِ روانشناختی و نفسانی کودک شکل دهیم.
این همزمانیِ رشدِ علم و تعقل، یکی از مبانی اصلی در فلسفه کودکان است؛ یعنی هرچه کودک بیشتر بداند و بیاموزد، تعقلش نیز رشد میکند.