
به منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه خوش آمدید.
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 30 شهریور 1402 - 12:15
کتاب «اندیشه سیاسی آیت الله محمدعلی شاه آبادی» اثر سیدجواد میرخلیلی توسط موسسه بوستان کتاب منتشر شد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، کتاب «اندیشه سیاسی آیت الله محمدعلی شاه آبادی» اثر سیدجواد میرخلیلی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 222 صفحه تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
این کتاب در چهار فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «زمینههای فکری و عینی اندیشه سیاسی شاه آبادی» به بررسی زندگی میرزا محمدعلی شاه آبادی (ولادت، تحصیلات و اساتید و بازگشت به ایران) پرداخته و ویژگیهای فردی و شخصیتی میرزا محمدعلی شاه آبادی و زمینههای ذهنی و عینی شکلگیری اندیشه شاه آبادی (رویدادهای مهم معاصر شاه آبادی، اندیشه سیاسی میرزای شیرازی دوم، مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی - سیاسی و حیات سیاسی و مبارزاتی شاه آبادی: فقیه و عارف مبارز، کودتای سوم اسفند و شاه آبادی، اسلام زدایی با بیحجابی) را شرح داده است.
«اندیشه و عمل سیاسی شاه آبادی» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن مفهوم شناسی سیاست، آزادی و عدالت مورد تأکید قرار گرفته و تشکیلات سیاسی و پاسخ به شبهات سیاسی و استقلال بیان شده و تمرکز اموال عمومی، آسیب شناسی جوامع اسلامی و راهکارهای آن و نواندیشی به رشته تحریر درآمده است.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 21 شهریور 1402 - 09:56
ملک زاده گفت:انقلاب اسلامی عامل مهم تجدید حیات تمدن اسلامی است و از یک منظر میتوانیم بگوییم که انقلاب اسلامی، شروع کننده و عامل تجدیدِ تمدن نوین اسلامی و امت نوین اسلامی بود.
خلاصه خبر
آیا این مساله در دیدگاههای چهرههای مهم انقلاب، بازتابهای عینی یافته است؟
پیروزی انقلاب اسلامی در حقیقت یک نقطه عطف برای تحقق تمدن جدید اسلامی است و از ابتدا هم این انقلاب با همین هدف شکل گرفت زیرا انقلاب اسلامی با ویژگیهای الهام بخش و ظرفیت سازی که دارد، معادلات حاکم بر زندگی افراد را دگرگون کرد و برای شکلگیری یک تمدن جدید اسلامی پی ریزی شد.
واقعیت مهم این است که انقلاب اسلامی عامل مهم تجدید حیات تمدن اسلامی است و از یک منظر میتوانیم بگوییم که انقلاب اسلامی، شروع کننده و عامل تجدیدِ تمدن نوین اسلامی و امت نوین اسلامی بوده و پیام احیای هویت اسلامی و بازگشت به اسلام را به همراه داشته است.
این انقلاب در راستای ارائه راهکارهای مؤثر برای فهم مباحث اسلامی به شکل کارآمد مورد توجه قرار گرفت.
این مسئله در نگاه رهبران انقلاب نیز بسیار برجسته است.
نگاه حضرت امام خمینی (ره) به انقلاب، نگاه تمدنی است و رهبر معظم انقلاب هم بارها و بارها اشاره کرده اند که ما باید در مسیر تمدن سازی حرکت کنیم.
نمونه این امر این است که ایشان تاکید میکنند پیام مهم انقلاب اسلامی برای امت اسلام و جوامع مسلمانِ دیگر، احیای هویت اسلامی و بازگشت به اسلام است و باید از آنها برای ساختن یک تمدنِ جدید استفاده شود.
در این مرحله دنیای اسلام پس از شکلگیری کشور اسلامی به عنوان الگو و یک تمدن نوین اسلامی مورد توجه قرار میگیرد و در مسیر رسیدن به امت اسلامی قرار میگیرد و این مرحله پنجم مرحله شکلگیری تمدن نوین و بینالمللی اسلامی است و جهت و رویکرد کلی انقلاب هم در مرحله پنجم است که در قالب تمدن نوین اسلامی تحقق پیدا میکند.
با ایجاد جامعه و کشور اسلامی، زمینه برای ایجاد امت اسلامی هم فراهم میشود و از منظر مقام معظم انقلاب اسلامی، عوامل تشکیل دهنده تمدن اسلامی، عوامل متعددی همچون مسئله ایمان به خدا، تقوای فردی، تقوای الهی و اجتماعی امت اسلامی است که این مسائل زمانی که به صورت کامل تحقق پیدا کنند، طبیعتاً تمدن نوین اسلامی به طور کامل شکل میگیرد.
از این رو باید عنوان کرد که مسئله تمدن سازی در نگاه رهبران انقلاب بسیار برجسته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی حتی در این زمینه به نظریه پردازی هم توجه ویژه ای داشتهاند.
*ضرورت و اهمیت مساله تمدن سازی در منظومه انقلاب اسلامی چگونه است؟
مسئله ضرورت و اهمیت تمدن سازی در منظومه انقلاب اسلامی یکی از مسائل بسیار مهم تلقی میشود.
انقلاب اسلامی دارای ابعاد جهانی است و انقلاب و نظام سیاسی که دارای ابعاد جهانی باشد، برای استمرار و پایداری خود چارهای ندارد جز اینکه به سمت تمدن سازی حرکت کند.
*عمده مؤلفههای تمدنساز در چهارچوب نظام فکری انقلاب اسلامی را چه میدانید؟
شناخت حقیقتِ تمدن اسلامی و پاینبدی به الزاماتی که ما را به آن تمدن میرساند قطعاً امری ضروری است و از طرفی ما باید از ظرفیتهای جهان اسلام آگاه باشیم و این از الزامات تمدن سازی است که ما بتوانیم یک تمدن نوین اسلامی را شکل دهیم.
ما مؤلفههای زیادی را میتوانیم برای تمدن سازی در چارچوب نظام فکری اسلامی مطرح کنیم.
قطعاً تمدن سازی در یک کشور اسلامی باید در قالب یک فرهنگ اسلامی باشد و نمیتواند الگوی فرهنگ بیگانه را مورد نظر قرار دهد.
آنچه که ملت و نظام جمهوری اسلامی در مسیر تمدن سازی خود در پیش میگیرد، حفظ عزت ملی و افزایش اقتدار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در حوزه داخلی و منطقهای و جهانی است.
عاملی که میتواند موجب عدم شکست و آسیب ناپذیری ملت ایران شود.
به این معنا که برای تحقق یک دولت اسلامی پویا و پیشرو نیازمند جامعه اسلامی هستیم و تحقق و پویایی جامعه اسلامی هم نیازمند حکمرانی مطلوب اسلامی است که در واقع الزامات تمدن نوین اسلامی در مرحله دولت سازی و جامعه سازی در قالب توجه به تعالیم دین و علم گرایی و اسلام سازی و نقشه راهی که انقلاب اسلامی برای ما تدوین کرده اجرایی میشود و ما میتوانیم در مسیر تمدن سازی حرکت کنیم.
تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 20 شهریور 1402 - 10:44
خادم امام با یک شیشه آب قند و یک دسته پول که 100 هزار تومان می شد آمد: «این را بدهید پدرتان بخورد این پول هم برای مخارج مداواست خبر سلامتی پدرتان را هم برای امام بیاورید.»
خلاصه خبر
اولین باری بود که بتول بعد از یک سال زندگی در نجف میخواست خانم و آقا را ببیند از این خانه به آن خانه شدن توفیق دیدار را از او گرفته بود عصر جمعه سر و صورت بچهها را شست و لباسشان را عوض کرد.
خودش هم پیراهن بلندی را که تازه با خانم موسوی دوخته بودند پوشید.
تا خانه آقا راهی نبود.
خانم موسوی میخواست حالیشان کند که این زن دو پسر هم دارد و این سومین فرزند اوست ابن ابن دارد.
صبح روز بعد شیخ اسماعیل با کاسه کاچی که مرضیه خانم درست کرده بود برای دیدن همسر و دخترش به بیمارستان رفت.
4- ماجرای عجیب فوت حاج آقا مصطفی
دیشب آقا از آلمان مهمان داشتند 12 نفر بودند.
آقا هم که از آن شیرینیها خورده بودند.
نصف شب حال حال آقا بد شد.
پیرزن وفادار یزدی مثل مادری دلسون دور معصوم خانم و مریم میگشت.
معصوم خانم یک لحظه هم ساکت نمیشد، مدام آقا مصطفی را صدا میزد باورش نمیشد همسر مهربان و خوش اخلاقش را از دست داده باشد.
رفتم بالا آقا مصطفی مشتش را گره کرده بود مشت را که باز کردم قرص داشت.
صغری خانم ادامه داد زیر انگشتان آقا بنفش شده بود.
از طرف احمد آقا پیغام آمد که شیخ اسماعیل هرچه زودتر دوستان را در منزل حاج احمد جمع کند تا پیام آقا را به ایشان برساند.
از وقتی منزل آقا محاصره شده بود جلسات در منزل احمدآقا تشکیل میشد به فاصله نیم ساعت هفده نفر از یاران صدیق امام در خانه احمد آقا جمع شدند.
شیخ اسماعیل میتوانست ترتیب مسافرت را بدهد من با کویت ارتباط دارم پیگیر دعوت نامه میشوم و چون اقامت کویت دارم با ایشان همراه خواهم شد اسماعیل با حاج سید احمد مُهری پسر آیت الله حاج سید عباس مُهری که نماینده آقا در کویت بود تماس گرفت و از او خواست به اداره جوازات برود و دو دعوت نامه به نام روح الله فرزند مصطفی مصطفوی و احمد فرزند روح الله مصطفوی بگیرد تاکید هم کرد هیچ کس حتی پدرش از این ماجرا مطلع نشود.
دکتر برای شیخ اسماعیل خوردن آب را قدغن کرده بود قند خونش به 750 رسیده بود و اجازه عمل داده نمیشد.
محمد تشنگی و التماس پدر برای آب را میدید و نمیتوانست طاقت بیاورد.
آن روز از بیمارستان به سمت جماران خارج شد اما به خانه خودشان نرفت جلوی بیت امام ایستاد و به حاج عیسی گفت به امام سلام مرا برسان و بگو حال پدرم خوب نیست برایش کاری بکنند.
هنوز جرعهای نخورده بود که دکتر طباطبایی وارد اتاق شد.
محمد درباره عمل پدرش به اهل خانه چیزی نگفت.
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 09 شهریور 1402 - 11:56
امام خمینی و امام موسی صدر در طول سالهای مختلف، با یکدیگر نامه نگاریهای زیادی داشتند که یکی از آن نامه ها که در سال ۱۳۵۳ نگاشته شده است حاوی توصیه های اخلاقی است.
خلاصه خبر
َامام موسی صدر با متفکران و صاحب نظران و مبارزان انقلاب اسلامی از جمله دکتر مفتح، دکتر بهشتی، دکتر علی شریعتی، آیت الله طالقانی، آیت الله سید محمد باقر صدر، آیت الله مطهری و مهندس بازرگان و … ارتباط و همکاری داشت.
این نامه در ۱۲ آذر ۱۳۵۳ نگاشته شده است و در جلد ۲۱ صحیفه امام آمده است:
بسمه تعالی
خدمت جناب مستطاب سیدالاعلام و حجتالاسلام آقای صدر - دامت برکاته
به عرض عالی میرساند، مرقوم محترم که تتمه مرقوم دیگر بود واصل، ولی اصل مرقوم نرسیده.
امید است خداوند تعالی امثال جنابعالی را برای ما حفظ فرماید و ترقیات روزافزون نصیب فرماید که قوای جوانی را در راه واهب العطایا صرف فرمائید و سرمایههای فانی را مبدل به سرمایه باقی نمائید.
آنچه پیش ما است از شئون طبیعت از دست خواهیم داد و بُرد با آنها است که زایل را فدای لایزال نمودند و به نعمتهای لایزال نائل شدند؛ قیل ارجعوا ورائکم فالتمسوا نورا «۱» گویا ورای همین عالم طبیعت است که در آن میشود تحصیل نورانیت کرد و با رفتن از اینجا رجوع محال و تحصیل ممتنع است.
از خداوند تعالی توفیق برای طبقه جوان که نور فطرت مثل ما پیرها در آنها خاموش نشده، خواهانم و از جنابعالی امید دعای خیر دارم برای حُسن عاقبت که این چند نفس که باقی است صرف لا یعنی نشود مثل آنچه گذشته است.
والسلام علیکم و رحمة الله.
تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 16 مرداد 1402 - 16:15
نویسنده کتاب سال آخر گفت: ایشان در سال آخر حیاتشان انقلابی تر از هر زمان دیگری بودند و من می توانم به جرات بگویم اهمیت پیام های سال آخر حیات حضرت امام (ره) و جنس انقلابی بودن آن برابری می کند با تمام پیام های ایشان از سال 1340 تا 1366.
خلاصه خبر
اما وقتی 48 ساعت بعد محتوای نامه منتشر و آشکار شد معلوم شد همه آن حرفها و پیش بینیها اشتباه بوده است و در واقع حضرت امام (ره) دیدگاه اسلامی را برای قطب کمونیست در جهان تشریح کردهاند و کاری الهی انجام دادهاند و از موضع خود هم عقب نشینی نکردهاند.
وی افزود: در موضوع سلمان رشدی و توهین به پیامبر اسلام هم واقعاً مساله، مساله ای مفصل و عمیق و پیچیده و جدی بود و اگر امام (ره) آن طور برخورد و رفتار نمیکردند هجمه غرب علیه اسلام بسیار بیشتر و وسیعتر میشد اما برخورد امام (ره) باعث شد آن هجمه ناکام بماند و توطئه غرب علیه اسلام به نتیجه نرسد.
یکی نامه آذرماه 1367 حضرت امام (ره) خطاب به بسیج است و دیگری نامه حضرت امام (ره) خطاب به آیت الله مشکینی برای جزئیات اصلاح قانون اساسی که به صورت ناقص به آن پرداخته شده است.
واقعاً هم در مورد حضرت امام (ره) همین گونه بود و ایشان در سال آخر حیاتشان انقلابیتر از هر زمان دیگری بودند و من میتوانم به جرات بگویم اهمیت پیامهای سال آخر حیات حضرت امام (ره) و جنس انقلابی بودن آن برابری میکند با تمام پیامهای ایشان از سال 1340 تا 1366.
همه اینها باعث شد تا من علاقمند شوم این کتاب را به نگارش در آورم و امیدوارم در این کار موفق بوده باشم و از زاویهای متفاوت به امام (ره) پرداخته باشم و این اثر باعث شناخت بهتر و جدیدی نسبت به امام (ره) شود.
باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 24 خرداد 1402 - 17:56
نشست تخصصی شبستان اندیشه با موضوع نقش مسجد در ساخت تمدن نوین اسلامی از منظر امام خمینی (ره) برگزار شد.
خلاصه خبر
قرآن تعظیم شعائرالله را افزایش کمّی و شکوه مساجد نمیداند!
مسئلهای که امروز وجود ندارد در کل جهان اسلام و در ایران (علیرغم اینکه مساجد ما در بسیاری ابعاد پیشتاز هستند)، کارکرد لازم را ندارند؛ لذا بنابر تصریح روایات، امام زمان (عج) پس از ظهور برخی مساجد را تخریب میکنند ازجمله مساجد مزخرف یعنی تزئین شده و شبیه به کاخ و معابد و دارای شکوه مادی.
در روایات است که مساجد همچون تختگاه حضرت موسی (ع) خواهد شد.
را تخریب میکنند و بر کشوه معنوی مساجد تاکید دارند چنان که مسجدالنبی (ص) و مسجد کوفه که توسط پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) اداره میشدند، چنین بودند.
اسلام به مسجد با دید تمدنسازی مینگرد
مطرح شود؛ امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود آوردهاند: همین فکر را بر مسجد ما هم حاکم کرده بودند.
پیامبر (ص) در مسجد از هیچ، همه چیز ساختند
رحیمپورازغدی با اشاره به نقش مسجد در حکومت نبوی و علوی، گفت: همه خطبهها و سخنرانیهای انقلابی، تربیتی و حاکمیتی امیرالمومنین (ع) در مسجد ایراد و مطرح شده است چنانکه بسیاری از آیات قرآن در مسجدالنبی (ص) نازل شده و نیز بسیاری از اتفاقات تاریخ ساز اسلام در مسجد رقم خورده است.
آن زمان مدینه شهری بسیار کوچک و با جمعیت بسیار محدود بود، اما پیامبر (ص) در فضای مسجد، از هیچ، همه چیز ساختند و مرکز شهر را مسجد قرار دادند.
وی با اشاره به نقشی که مسجدالنبی (ص) در جامعه نوپای اسلامی ایفا کرد، ادامه داد: مسجد مجاهدپرور بود، مسجد محل امر به معروف و نهی از منکر اغنیاء و قدرتمندان و افراد ذینفوذ بود، مسجد کرسی گفتگو و بحث و آزاداندیشی به معنای امروزی بود؛ مسجد مرکز خیریهترین خیریهها بود یعنی اساساً یکی از اهداف برگزاری جماعت این بود که فقیر و غنی در مسجد کنار هم نشسته و مشکلگشایی شود؛ مسجد فاصلهها و تفاضلهای طبقاتی را از بی میبرد.
این است تربیت مسجدی و اثر تربیت در مسجد بر رشد و شکوفایی شخصیت انسانها.
مسجدی که محله را سالمسازی نکند و امام و مأمومین فقط وقت نماز آمده و جماعت برپا میکنند و میروند، مسجد مرده است!
در همه ادیان و مکاتب چنین وضعیتی هست مثل اشک و توسلی که هندوها در معابد دارند یا رفتن مسیحیان متدین به کلیسا؛ فرق مسجد با معابد دیگر در این است که مسجد گرهگشایی میکند.
اما آیا امروز میتوان چنین کاری را در مساجد انجام داد؟!
مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 23 خرداد 1402 - 19:29
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم گفت: هویت و انسجام اجتماعی اگر به اندیشه امام نسبت داده شود، میتواند روح کلی سیاستهای فرهنگی اجتماعی ما را تغییر دهد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگارمهر، سمینار اندیشه امام خمینی (ره) و چالش های هویت و بازتولید فرهنگی در ایران پیش از ظهر امروز سهشنبه ۲۳ خرداد با حضور سجاد صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و حجت الاسلام مجتبی نامخواه پژوهشگر دانش اجتماعی مسلمین و مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
طبیعتاً انسان جدید طلب جدیدی می کند؛ به همین دلیل انقلاب اسلامی آغاز تحقق طلب انسان های جدید شد و خلق مساله ملی توسط انقلاب اسلامی به وجود آمد.
سجاد صفار هرندی در ادامه این نشست گفت: انقلاب اسلامی در محیط و جامعه ای رخ داد که تضاد، تنوع و تکثرهایی داشتیم.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 23 خرداد 1402 - 15:56
کتاب ««مکتب حیاتبخش»؛ درسنامهی آموزشی مکتب امام خمینی رحمه الله علیه در ۲ جلد و مجموعاً ۷۷۳ صفحه توسط اداره کل آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید.
خلاصه خبر
انقلاب اسلامی بر اساس نقشهی راه امام (ره) شکل گرفت و طبعاً حفظ آن هم منوط به حرکت مردم در جهت نقشهی راه و مکتب امام (ره) است.
پس باید مکتب امام (ره) را به درستی شناخت؛ شناخت این مکتب در گرو شناخت مبانی فکری حضرت امام (ره) است.
غفلت از راه و مکتب امام (ره) زمینهساز انحراف از صراط مستقیم انقلاب است و چنین انحرافی میتواند خسارات سنگینی را متوجه مردم و جمهوری اسلامی کند.
بر این اساس، تبیینِ روشنِ اندیشه ها و مواضع حضرت امام (ره)، برای آحاد مردم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 22 خرداد 1402 - 10:34
نشست اندیشه وحدتگرایانه امام خمینی (قدسسره) در سیره علامه شیخ سعید شعبان برگزار میشود.
خلاصه خبر
در این نشست شیخ بلال سعید شعبان دبیرکل جنبش توحید اسلامی، شیخ مصطفی ملص عالم لبنانی، شیخ محمد خضیر رئیس مجمع اسلامی گفتوگو، استاد عمر الایوبی عضو هیئت امنای جنبش توحید اسلامی، انور ورده نویسنده و استاد دانشگاه، حجتالاسلام محمدمهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بینالملل دانشگاه ادیان و مذاهب و عباس خامهیار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب حضور یافته و سخنرانی خواهند داشت.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 22 خرداد 1402 - 12:28
نشست «کارنامه میزان تحقق مکتب امام خمینی (ره)» با حضور داوود مهدوی زادگان، سید مرتضی نبوی و جواد منصوری در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، نشست «کارنامه میزان تحقق مکتب امام خمینی (ره)» با حضور داوود مهدوی زادگان رئیس سازمان سمت، سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جواد منصوری فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی _ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی) برگزار شد.
از نظر مقام معظم رهبری مکتب امام راحل، نرم افزار بهینه اداره کشور در گام دوم انقلاب اسلامی است، بر این اساس درسهای امام راحل جامع، شتاب دهند و تحول آفرین است.
قاسمی با اشاره به معنای رهبری نهضت و انقلاب توسط امام راحل از نگاه مقام معظم رهبری، بیان کرد: امام راحل مردم را به صحنه مبارزه دعوت میکردند و تعیین کننده میدان مبارزه «رفراندوم، کودتای نوژه، راهپیماییها، جنگ تحمیلی و غیره» در مقاطع مختلف بودند بودند.
ضرورت جلوگیری از تحریف مکتب امام راحل
وی با اشاره به خصوصیات روحی و معنوی امام راحل در منظومه فکری مقام معظم رهبری، گفت: امام راحل جمع بین حماسه و عرفان بود و علاوه بر قاطعیت مثالزدنی در دعوت به مبارزه ایشان در صف اول مبارزه قرار داشتند.
مبارزه و قیام لله مصداق فضای مبارزاتی امام راحل بود؛ امام راحل در هر مقطعهای بسته به شرایط و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی جامعه، میدان مبارزه را طراحی و اجرا میکردند.
جوهره سه رکن اصلی امام راحل «عقلانیت، معنویت و عدالت» اسلام ناب محمدی در برابر نحلههای فکری تجددخواه و تحجرگرا است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نهیب قاطعانه امام راحل به بنیصدر در دوران ریاست جمهوری، عنوان کرد: امام راحل نسبت به پذیرش و عمل به قانون تاکید داشت و هیچ وقت اجازه عدول از اصول و قواعد قانون و اسلام را نمیداد.
انقلاب اسلامی به زندگی بشر معنا بخشید
نبوی با بیان اینکه نهادهای قانونی متکی به رأی مردم با تأکیدات امام راحل و حمایتهای مقام معظم رهبری طی ۴۴ سال اخیر تشکیل شده و همواره از رأی و اراده ملت دفاع کرده است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری بر همین اساس همه ساله در آئین ارتحال امام راحل، نسبت به نرم افزار بودن مکتب امام خمینی در اداره کشور تاکید میکنند.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: امام راحل در این سالها احساس میکند که کار از اصلاح گذشته است و آمریکا در فکر هویت زدایی و استحاله کامل ملت ایران است و رژیم پهلوی نیز در صدد اصلاح و جبران نیست؛ این سخنان امام راحل موجب دستگیری امام راحل میشود، استدلال آنها این بود که با دستگیری امام و سکوت مردم و سایر علما، ماجرای نهضت امام راحل به پایان میرسد.
امام راحل در قرن حاضر اسلام را به عنوان مکتب نجات بخش عالم معرفی و نهادینه کردند
وی با اشاره به نفوذ و صدور انقلاب اسلامی در احصا و نقاط جهان، ابراز داشت: امام راحل در قرن حاضر اسلام را به عنوان مکتب نجات بخش عالم معرفی و نهادینه کردند و در کنار آن به نقش مردم نیز توجه کرد و این مکتب قابل جلوگیری است، خداوند متعال امام راحل را برای تغییر تمدن بشریت یاری کرد و این مسیر تا سر منزل مقصود ادامه خواهد داشت.
این فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: امام راحل اعتقاد راسخی داشت که با توجه به زمینهها و عوامل این انقلاب باقی مانده و به انقلاب جهانی مهدی موعود متصل میشود.
مهدوی زادگان ابراز داشت: اساس مکتب امام خمینی رحمه الله بازگشت به ولایت تشریعی خداوند در جامعه است و تمام اقدامات و فعالیتهای امام راحل در راستای بازگشت به ولایت تشریعی باید جست جو کرد؛ از این منظر کار و اقدام امام خمینی رحمه الله بسیار بزرگ است و نمیتوان بسادگی از کنار بزرگی و تأثیرات روحی و فکری و معنوی آن در جهان معاصر عبور کرد.
وی تصریح کرد: هنوز در مکتب فقهی کلامی ما با مکتب امام خمینی فاصلههایی در خصوص مفهوم امامت و ولایت فقیه وجود دارد؛ در فقه ما امام در حد راوی شریعت تعریف شده در حالی که امام علاوه بر راوی شریعت، مجری و قاضی شریعت نیز باشد کمتر دیده شده است.
وی ابراز داشت: حضور و تجلی امامت در فقه متداول ما کمتر مورد توجه بوده و آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است در حالی که امام راحل مفهوم امامت را در تمام ساحتهای آن در فقه احیا و تعریف کرد.
مهدوی زادگان گفت: امام راحل بر اساس این نگاه فقهی، خود را مکلف به تشکیل حکومت و ساحت اجرا و تصرف ولایت میدید.
وی اضافه کرد: بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب و بسط و شرح نگاه فقهی امام راحل به مفهوم امامت، امروز کمتر فقیهی فارغ از جریانات عافیت اندیش، خوارج مسلک و مخالفان حکومت دینی، وجود ندارد که در برابر حوادث و اتفاقات سیاسی جهان به اظهارنظر نپردازد.
مکتب امام راحل اثبات کرد برای پیشرفت نیازی به دیکتاتوری منور نیست
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی و مکتب امام راحل اثبات کرد که برای پیشرفت نیازی به دیکتاتوری منور نیست بلکه وقتی مردم و حاکمیت همراه هم باشند شرایط پیشرفت و تعالی بدون حاکمیت دیکتاتوری روی میدهد؛ این امری که تصور میشد ناممکن است امام راحل محقق کرد.