![نمایه تابلو رهنمودهای بزرگان دین](/media/photos/0-1_3OCEPpr.jpg)
به منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خوش آمدید.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 05 مرداد 1403 - 17:58
معاون آزمونهای سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: برگزیدگان مرحله نهایی بیست و نهمین دوره المپیاد می توانند از تسهیلات و مزایای آییننامه استعداد درخشان استفاده کنند.
خلاصه خبر
وی گفت: المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۲۳ رشته «زبان و ادبیات فارسی»، «الهیات و معارف اسلامی»، «علوم اقتصادی»، «علوم تربیتی»، «حقوق»، «شیمی»، «فیزیک»، «زیستشناسی»، «ریاضی»، «آمار»، «مهندسی برق»، «مهندسی شیمی»، «مهندسی عمران»، «مهندسی مکانیک»، «مهندسی کامپیوتر»، «مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات)»، «طراحی صنعتی»، «علوم جغرافیایی»، «علوم زمین»، «مهندسی مواد و متالورژی»، «روانشناسی»، «مهندسی صنایع» و «سلولهای بنیادی و مهندسی بافت» برگزار شد.
تعداد ۴۳۳ داوطلب آزمون، دانشگاه علم و صنعت ایران را به عنوان حوزه انتخاب کردند که حدود ۳۹ درصد کل داوطلبان را تشکیل می دهد.
مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 05 مرداد 1403 - 10:29
کتاب «حکیم نظامی گنجوی» با تحقیق و تدوین اسماعیل منصوری لاریجانی توسط انتشارات سروش به چاپ دوم رسید.
خلاصه خبر
جمالالدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید، معروف به نظامی گنجوی، شاعر معروف ایرانی، زاده شهر گنجه در دوره پادشاهی سلجوقیان، سلاریان و شروان شاهان در نیمه دوم سده ششم هجری زندگی میکرد و در مکتب شعر از شاعران بزرگی همچون فردوسی، فخرالدین اسعد گرگانی و خاقانی تأثیر گرفته است.
مخزن الاسرار، هفت پیکر، خسرو و شیرین، شرفنامه، اسکندرنامه و لیلی و مجنون از تألیفات گرانبهای نظامی است و او روی شاعرانی همچون جامی، امیر خسرو دهلوی و خاقانی تأثیر گذاشته است.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 03 مرداد 1403 - 17:18
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی به مناسبت ۴۴ سالگی این نهاد انقلابی، برای تمامی خدمات آموزشی خود در مراکز سراسر کشور این نهاد، تخفیف ۲۵ درصدی ارائه میکند.
خلاصه خبر
بر اساس معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، علاقهمندان از تاریخ ۶ مردادماه تا ۲۰ مردادماه (به مدت دو هفته) فرصت دارند تا از این امکان استفاده کرده و در دورههای آموزشی مختلف این مراکز شرکت کنند.
حوزه آموزش و کارآفرینی در جهاددانشگاهی نگاهی کاربردی به مهارتآموزی و نیز آموزش توانمندیهای به دست آمده از کسب فناوریها در این نهاد دارد.
آموزش عالی، آموزشهای تخصصی کوتاهمدت، آموزش کارکنان دولت، آموزشهای مجازی و از راه دور، آموزشهای بینالمللی از جمله مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد.
تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 03 مرداد 1403 - 16:12
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما باغبان هستیم نه نجار، بر بازگشت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به رسالت های خود تاکید کرد.
خلاصه خبر
او تاکید کرد: کار باشگاه قاف و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که تسهیلکننده این روند باشد.
چرا ما یک کتاب آموزش شعر برای این نسل نداریم؟
خدا را شاکریم که شاهد شکوفایی اعضای باشگاه قاف در همین زمان کوتاه بودیم.
باشگاه قاف را مجموعهای برای پاسخگویی به این سوالها دانست.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه وقتی بحث هنر و ادبیات کودک و نوجوان بهمیان میآید معمولا ذهنها به سمت آثاری میرود که برای مخاطب کودک و نوجوان تولید شده است حال آنکه یکی از اساسیترین موضوعهای کانون آثاری است که آفرینش آن بهعهده کودکان و نوجوانان باشد.
به مخاطبان بیرونی میگوییم در این سازمان، آثار ادبی و هنری از سوی کودک و نوجوان تولید میشود و از درون نیز زمینهها را برای خلق محصول از سوی کودک و نوجوان، فراهم میکنیم.
کودک و نوجوان هنرمند و ادیب امروز، شما بخوانید آفرینشگر کودک و نوجوان چه میآفریند؟
در حالی آنچه اصل است تربیت آفرینشگر و پرورش استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان است.
امروز باشگاه قاف یعنی قله ادبیات و فرهنگ برای کشورمان یک سرمایه است.
علامتی با قدردانی از حمایتهای رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و همه شاعران و بزرگان ادبیات ایران با این باشگاه گفت: قاف امروز قامت گرفته است و بیش از 110 استعداد نوجوان کنار هم گردآمدهاند و مسیر قله فرهنگ و ادب را قدم به قدم مشق میکنند.
هدف قاف تربیت شاعران و نویسندگان آینده ادبیات ایران است.
امروز اگر به قاف نگاه کنید آینده ادبیات ایران را میتوانید پیشبینی کنید.
قاف عمر کوتاهی دارد و همچنان نیازمند حمایت همه شماست که از روز نخست پا به پا از بچههای قاف حمایت کردید تا این نوجوانان بیاموزند.
تسنیم | سیاسی | چهارشنبه، 03 مرداد 1403 - 15:35
آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی به دانشگاه ها ابلاغ شد، در این آیین نامه دارا بودن حداکثر سن برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری تخصصی 40 سال تمام عنوان شده است.
خلاصه خبر
آئیننامه استخدامی اعضای هیئت علمی به دانشگاهها ابلاغ شد فصل دوم این آئیننامه به جذب و استخدام اعضای هیئت علمی اختصاص دارد که به شرح زیر است:
مؤسسه هر ساله پس از کسب مجوزهای استخدامی از وزارت موضوع استخدام اعضای هیئت علمی را با رعایت سند آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه راهبری در هیئت امنا مطرح میکند.
در مؤسسات مأموریت گرا استخدام در رشتههای غیر مرتبط ممنوع است.
استخدام در مؤسسه بر اساس سهمیه ابلاغی از سوی وزارت در قالب سازمان تفصیلی مصوب بر اساس نیاز سازمانی موافقت بالاترین مقام اجرایی مؤسسه، در مرتبه علمی استادیار و پس از تصویب هیئت امنا و تأیید هیئت اجرایی جذب و احراز صلاحیتهای لازم توسط مراجع ذیصلاح از طریق فراخوان جذب یا فراخوان بورس و با توجه به اصل ضرورت احراز شایستگی متقاضیان ورود به خدمت انجام میپذیرد.
به منظور حفظ هرم علمی از تاریخ اجرای این آئیننامه استخدام عضو در مرتبه مربی آموزشیار پژوهشیار و مربی ممنوع است، صرفاً برای برخی از رشتههای فاقد دوره دکتری و یا فاقد رشته هم نام در سایر دانشگاهها در مرتبه علمی مربی با ذکر دلایل و مستندات پس از تأیید هیئت امنا امکان پذیر است.
شرایط عمومی متقاضیان جذب
تابعیت جمهوری اسلامی ایران و عدم تغییر یا کسب تابعیت مضاعف در زمان استخدام و طول دوران خدمت.
برخورداری از سلامت و توانایی روانی و جسمانی متناسب با خدمت مورد نظر.
استخدام در مؤسسه پس از احراز شرایط عمومی و اختصاصی به صورت تمام وقت و در قالب یکی از اشکال ذیل با رعایت ضوابط و مقررات این آئیننامه انجام میپذیرد:
استخدام پیمانی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب قرارداد سالانه که تمدید آن منوط به داشتن شرایط عمومی ماده 4 با تأیید هیئت اجرایی جذب مؤسسه و کسب حداقل امتیاز لازم بر اساس امتیازات مندرج در دستورالعمل اعطای ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی مصوب هیئت امنا است.
استخدام رسمی آزمایشی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب حکم استخدام رسمی قطعی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب حکم.
استخدام ایثارگران و نخبگان با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در این آئیننامه با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه با تصویب هیئت اجرایی جذب خواهد بود.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 02 مرداد 1403 - 12:06
سمینار علمی «راهکارهای تربیتی تربیت وجدان اخلاقی کودکان و نوجوانان» چهارشنبه ۳ مرداد برگزار می شود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، سمینار علمی «راهکارهای تربیتی تربیت وجدان اخلاقی کودکان و نوجوانان» روز چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ به گروه تربیت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با شرکت مجری و ناظر این پروژه و اعضای شورای علمی برگزار میشود.
توسعه فناوری هوایی در همکاری وزارت صمت با دانشگاه امیرکبیر
تسنیم | سیاسی | سه شنبه، 02 مرداد 1403 - 16:29
در راستای توسعه فناوری های ساحلی و هوایی تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزارت صمت به امضا رسید.
خلاصه خبر
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، به منظور زمینه سازی ایجاد زیست بوم صنعت دانش بنیان با مشارکت و پشتیبانی علمی دانشگاه، تفاهمنامه همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضا رسید.
توسعه فناوریهای سیستمهای ریلی
این تفاهم نامه به امضای عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسیده است.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 27 تیر 1403 - 11:58
فراخوان عمومی جذب امریه سربازی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها آغاز شد.
خلاصه خبر
شرایط عمومی فراخوان پذیرش مشمول وظیفه برای گذراندن دوره ضرورت به شرح زیر است :
دارا بودن تابعیت ایرانی
نداشتن هرگونه سابقه محکومیت جزایی و کیفری
نداشتن سابقه خدمت وظیفه قبلی
نداشتن غیبت و اضافه خدمت در اعزام
عدم ارائه درخواست هرگونه معافیت در طول مدت خدمت
دارابودن حداقل مدرک تحصیلی سطح یک حوزوی (متقضیان حوزوی
تسنیم | سیاسی | چهارشنبه، 27 تیر 1403 - 18:11
نظام آموزش عالی کشور در سه سال گذشته تحولات و رخدادهای مختلفی را پشت سر گذاشت که در این گزارش به آنها اشاره شده است.
خلاصه خبر
آغاز آموزش حضوری در دانشگاهها پس از همهگیری کرونا
زلفیگل با حضور در وزارت علوم مهمترین اولویت خود را بازگشایی دانشگاهها و آموزش حضوری پس از شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاهها اعلام کرد، سیاستی که تقریباً 6 ماه بعد و در نیمسال تحصیلی دوم سال 1401 ـ 1400 محقق شد.
وزارت علوم به همه دانشگاهها اعلام کرد با توجه به روند واکسیناسیون در کشور زمینه آموزش حضوری در دانشگاهها فراهم است و این مسئله از فروردین 1400 عملیاتی شد.
ایجاد معاونت «فناوری و نوآوری» در وزارت علوم
تغییر ساختار وزارت علوم
صدور کارنامه فرهنگی برای دانشگاهها و دانشجویان
حذف رشته محلهای کممتقاضی
دانشگاهها موظف شدند برای ایجاد رشتهمحلهای جدید پیوست اشتغال را ضمیمه کنند و آینده شغلی و امکانات و ظرفیتهای دانشگاه را نیز مدنظر قرار دهند.
اغتشاشات 1401 و مصوباتی در حمایت از تجمعات دانشجویی
پس از درگذشت مهسا امینی در شهریورماه 1401 دانشگاههای کشور در نیمسال اول متأثر از وقایع رخداده در کشور دچار مسائل مختلفی شدند.
حوادث این ایام به مسئله آموزش در دانشگاهها لطمه زد و باعث صدور احکامی از سوی کمیتههای انضباطی دانشگاهها و حتی محرومیتهایی را برای برخی از دانشجویان بههمراه داشت.
یکی از این قوانین مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در پاییز سال 1401 بود که زمینه را برای تجمعات دانشجویانی که عضو تشکلها نیز نبودند، در دانشگاه فراهم میکرد، پیش از این تنها دانشجویانی که عضو تشکلهای دانشجویی بودند میتوانستند تقاضای تجمع قانونی در دانشگاه داشته باشند و مسئولیت آن را بپذیرند.
اسفندماه سال 1402، رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی، مصوبه جدید مرکز جذب وزارت علوم را به رؤسای هیئتهای اجرایی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ابلاغ کرد.
معرفی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
ماده واحده تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در تاریخ 30 خردادماه 1402 توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در جلسه 897 مورخ 1402/12/8 شورایعالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه 466 مورخ 1402/12/1 شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
بر اساس ابلاغ حکم سرپرستی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور توسط رئیس جمهور مورخ 1403/2/19 و همچنین ابلاغ اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی بهشماره 3215/1403/ش مورخ 1403/2/22 سازمان سنجش آموزش کشور از مورخ 1403/2/19 از زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منفک شد و بهعنوان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور زیر نظر مستقیم ریاستجمهور قرار گرفت.
دانشگاهها موظف شدند برای ایجاد رشتهمحلهای جدید پیوست اشتغال را ضمیمه کنند و آینده شغلی و امکانات و ظرفیتهای دانشگاه را نیز مدنظر قرار دهند.
ایجاد کارگروه مالکیت فکری در وزارت علوم
راهاندازی اتاقهای فکر در وزارت علوم
ایجاد 15 اتاق فکر برای بررسی مسائل مهم آموزش عالی در وزارت علوم از دیگر اقدامات صورتگرفته است، بر این اساس صاحبنظران خبره اتاق با نظرات خود مسائل مهم کشور را به مسئله و چالش در دانشگاهها تعریف کرده و دنبال ارائه راهحل در این زمینه بودند؛ 1 ـ اقتصاد آموزش عالی 2 ـ کاربردیسازی پژوهش 3 ـ سیاستگذاری علم 4 ـ دیپلماسی و مرجعیّت علم 5 ـ اجتماعی و فرهنگی 6 ـ تحوّل در علوم انسانی 7 ـ شفافیّت و تعارض منافع 8 ـ سیاستگذاری فناوری 9 ـ آموزش هدفمند 10 ـ ایثارگران 11 ـ سنجش و انگیزش 12 ـ جوانان و نخبگان 13 ـ ارزیابی برنامهها و اسناد فرادستی 14 ـ اسلامی شدن دانشگاهها 15 ـ رسانه و فضای سایبری از جمله موضوعات اتاقهای فکر در وزارت علوم دولت سیزدهم بود.
معاونت فرهنگی وزارت علوم این طرح را با همکاری معاونت آموزشی و مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در سال 1400 تدوین کرد تا برای اعضای هیئت علمی تازهجذبشده، در سال 1401 اجرا شود.
وزارت علوم در این سالها پایههای تشویقی استادان دانشگاهها در بخشهای مختلف را به 60 پایه افزایش داد.
معاونت فرهنگی وزارت علوم برای اولین بار با موافقت وزیر علوم 3 درصد بودجه دانشگاهها را به فعالیتهای فرهنگی اختصاص داد.
معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم بهمنظور بهبود توانمندی دانشجویان، آموزش مهارتهای مرتبط با کارآفرینی، کار تیمی، دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری برای دانشجویان، طرحی تحت عنوان «دستیار فناوری» با راهبری و هدایت دو نهاد دانشگاه و پارک علم و فناوری در هر استان برنامهریزی کرد.
مقرر شده که 20 درصد از پذیرش دانشجویان دکتری از سال 1402 به صورت استاد محوری صورت گیرد.
ارائه جایزه ملی به دانشگاه برتر در حوزه جذب و پذیرش دانشجویان بین الملل
اجرای طرح "بیمه پژوهش"
طرح و ایده دیگری که معاونت پژوهشی وزارت علوم مطرح کرد، طرح «بیمه پژوهش» بود.
ایجاد اندیشکده «بانوان و تحکیم خانواده» در وزارت علوم
سازمان امور دانشجویان سال گذشته، بخشنامه جدید «آزادسازی مدرک 1402 ـ 1401» را ابلاغ کرد، بر اساس این ابلاغیه دانشجویانی که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را داشتند برای اولین بار باید از حدود 6 میلیون تا حدود 25 میلیون تومان برای هر ترم، هزینه بپردازند، این هزینه با توجه به مقطع تحصیلی متغیر است.
در این دوره تدوین شیوهنامه جذب نخبگان بهعنوان عضو هیئت علمی با امضای وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری بهعنوان طرح چندین نوبت در دستورکار شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.