FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت
نمایه تابلو رهنمودهای بزرگان دین

به  منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خوش آمدید.


عدل آشکارترین و پنهان‌ترین مضمون حکایت سعدی

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 27 تیر 1404 - 10:18

نمی‌شود به صورت کاملاً اتفاقی بوستان و گلستان را باز کنی و حکایتی شیرین نخوانی و لذت نبری، و فکر نکنی این مرد از چه چشمه‌ای سیراب شده که هنوز بعد از هفتصد سال آینه‌داری می‌کند امروز ما را؟

خلاصه خبر

لقمان حکیم اندر آن کاروان بود.
یکی گفتش از کاروانیان: مگر اینان را نصیحتی کنی و موعظه‌ای گویی تا طرفی از مالِ ما دست بدارند که دریغ باشد چندین نعمت که ضایع شود.
بده وگرنه ستمگر به زور بستاند
دریغ است با سفله گفت از علوم،
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: الخَلقُ عِیالُ اللّه ِ، فأحَبُّ الخَلقِ إلی اللّه ِ مَن نَفعَ عِیالَ اللّه ِ، و أدْخَلَ علی أهلِ بَیتٍ سُرورا _ مردم عائله و خانواده خدا هستند؛ پس محبوبترین کس نزد خدا، آن است که به عائله او سود رساند و خانواده‌ای را خوشحال کند.
پند لقمان _و البته سعدی_ در دو بیت پایانی این است که اگر در روزگار سلامت به فکر دستگیری و رسیدگی به کار افتادگانِ روزگار نباشیم و نیندیشیم که عدل باید محقق شود و هرچیز به جای خود و هر کار از مجرای خود به جریان بیفتد، تا کسی گرسنه و تنگدست نباشد که شأن انسانی‌اش چنان افول کند که به دریوزگی و گدایی برسد، اگر در روزگار کودکی نیندیشیم که باید برای هر کودک نوآمده دوباره و دوباره آموزشی باشد و تربیتی و پرورشی که توانایی و عزت نفسش باشد در بزرگی، اگر به هر فرزند خود یا همسایه مهر به وطن و شرافت و سخت‌کوشی و حق‌گزاری و احترام و ادب و طبیعت دوستی و… را یاد ندهیم، و اگر دارایی و سرمایه‌هایمان را برای تربیت و آموزش و شناخت و پراکندن و کاشتن دانه‌های مهر صرف نکنیم _که خود بهترین نوع پیشگیری است_ وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد و کسی به زور و متوسل می‌شود و مال و جان کسی را به ناحق می‌گیرد و خیانت می‌کند و شرافت را زیر پا می‌گذارد و… و ناچار با توسل به قانون باید او را وادار به رفتار صحیح کرد یا تنبیه و زندان و مجازاتی برایش در نظر گرفت؛ باید او را هم قربانی بی‌عدالتی دانست، هرچند مجرم است.
مرد باید که گیرد اندر گوش
ور نوشته است پند بر دیوار.


جمعه، 27 تیر 1404 - 22:39 ادامه مطلب نظر بدهید

روش دقیقی که خوارزمی برای محاسبه اوقات شرعی و تقویم ها ارائه داد

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 23 تیر 1404 - 09:00

خوارزمی روش‌های دقیق‌تری برای محاسبه اوقات شرعی و تنظیم تقویم‌ها ارائه داد که دقت و کارایی بیشتری نسبت به روش‌های قبلی داشتند.

خلاصه خبر

او در زمینه‌های مختلف علمی تبحر داشت، اما نام او بیش از همه با ریاضیات، به‌ویژه جبر، گره خورده است.
خوارزمی را پدر جبر می‌دانند، نه فقط به این دلیل که او اولین کسی بود که در این زمینه نوشت، بلکه به این خاطر که او جبر را به عنوان یک علم مجزا و سیستماتیک تعریف کرد.
کتاب کتاب المختصر فی حساب الجبر و المقابله او، یک راهنمای عملی برای حل معادلات بود، اما مهم‌تر از آن، رویکردی نوین به ریاضیات ارائه می‌داد.در این کتاب، خوارزمی به جای پرداختن به مسائل خاص، روش‌های کلی برای حل انواع معادلات ارائه می‌دهد.
کلمه algebra (جبر در زبان انگلیسی) از کلمه الجبر در عنوان کتاب خوارزمی گرفته شده است.خوارزمی با معرفی سیستم اعداد هندی (که ما امروز به عنوان اعداد عربی می‌شناسیم) به جهان اسلام، تحولی عظیم در محاسبات ایجاد کرد.
محاسبه دقیق تقویم و اوقات شرعی
خوارزمی در هندسه نیز به دنبال کاربرد عملی دانش بود.
خوارزمی کتابی در مورد جغرافیا به نام صورة الارض (چهره زمین) نوشت که شامل نقشه‌هایی از جهان شناخته شده در آن زمان بود.
جبر، فراتر از معادلات: همانطور که اشاره شد، خوارزمی پایه‌گذار علم جبر به شکل نوین آن بود.
جبر نه تنها یک ابزار برای حل معادلات است، بلکه یک زبان نوین برای بیان روابط ریاضی است.
دانشمندان اروپایی از طریق آثار او با جبر، حساب هندی و نجوم اسلامی آشنا شدند و این دانش‌ها اساس پیشرفت‌های بعدی در این قاره را فراهم آورد.
ساختن آینده علم
خوارزمی با آموزش دانشجویان و حمایت از پژوهشگران، به ساختن آینده علم در جهان اسلام کمک کرد.
این فعالیت‌ها، باعث پیشرفت علم و فناوری در جهان اسلام شد.


چهارشنبه، 25 تیر 1404 - 15:47 ادامه مطلب نظر بدهید

در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت، بسیاری از موانع با تدوین دستورالعمل‌های مناسب رفع شده‌اند.

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 21 تیر 1404 - 11:41

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی به جدیت به دنبال استقلال دانشگاه هستیم.

خلاصه خبر

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بیست و هفتمین دوره دانش‌افزایی ویژه هیئت‌رئیسه و مدیران ستادی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی با موضوع «حکمرانی در آموزش عالی» و با تشریح دستاوردها و رویکردهای جدید این شورا، بر رویکردهای نوین تأکید ویژه‌ای داشت.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با یادآوری وضعیت اولیه دبیرخانه شورا هنگام ورود خود به این مسئولیت، گفت: در ابتدای کار، دبیرخانه شورا بیشتر حالت اداری داشت، اما آن را به یک ساختار ستادی تبدیل کردیم.
وی افزود: ابتدا چهار ستاد و سپس با اضافه شدن ستاد پنجم، عملاً ساختار شورا تخصصی شد.
خسروپناه به جزئیات این ستادها اشاره کرد: ستاد علم و فناوری در حوزه علم و فناوری نظر می‌دهد و متشکل از اساتید علوم پایه و مهندسی است.
ستاد تعلیم و تربیت مسئولیت حوزه آموزش و پرورش را بر عهده دارد.
خسروپناه توضیح داد: پیش از این، حوزه سلامت عمدتاً توسط ستاد علم و فناوری که غالب اعضای آن اساتید علوم پایه و مهندسی بودند، پوشش داده می‌شد و اگرچه از پزشکان نیز استفاده می‌شد، اما جمع تخصصی و جامعی در این حوزه فعال نبود.
استاد خسروپناه همین رویکرد را در خصوص ستاد سلامت و فرهنگستان علوم پزشکی نیز تشریح کرد: ستاد سلامت نیز پیوند وثیقی با فرهنگستان علوم پزشکی برقرار کرده و دبیرخانه این ستاد در فرهنگستان علوم پزشکی مستقر شده است.


دوشنبه، 23 تیر 1404 - 00:07 ادامه مطلب نظر بدهید

رویکرد دانشگاه آزاد در جذب هیئت علمی قبل و بعد از شهادت طهرانچی

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 18 تیر 1404 - 08:18

رئیس مرکز جذب دانشگاه آزاد با تشریح رویکرد این دانشگاه به جذب هیئت علمی در دوران قبل و بعد از شهادت دکتر طهرانچی گفت: یکی از تأکیدات همیشگی دکتر طهرانچی جذب حداکثری اعضای هیئت علمی بود.

خلاصه خبر

فراخوان‌ها نیز با هماهنگی کامل با معاونت‌های مختلف، به‌ویژه معاونت‌های مرتبط با آموزش حضوری و با توجه به شرایط مناطق مختلف کشور، تدوین شده‌اند.
وی تاکید کرد: این اقدامات در راستای موج گسترده‌ای است که مرحوم دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس فقید دانشگاه، ایجاد کرده بود.
هم‌اکنون نیز، دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن بیش از یک میلیون و چهارصد هزار دانشجو، یکی از بزرگ‌ترین نظام‌های آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.
بسیاری از آیین‌نامه‌ها تاکنون بازنگری شده و روزآمد شده‌اند؛ از جمله:
این تحول گسترده در نظام مقررات، گامی مؤثر در مسیر کیفیت‌بخشی به آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود.
آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی با لحاظ ملاحظات دانشگاه آزاد در مرحله نهایی تدوین قرار گرفت
وی با اشاره به اقدامات هماهنگ در سطح ملی برای تدوین این آیین‌نامه افزود: در جلسه‌ای که با مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی بازنگری شده و هم‌اکنون در مراحل نهایی قرار دارد.
نکته مهم اینجاست که عنوان روی جلد این آیین‌نامه چنین است: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی.
این یعنی تمام ملاحظات مربوط به دانشگاه آزاد، به‌دلیل شرایط و اقتضائات خاص آن، به‌صورت دقیق در این آیین‌نامه دیده شده است.
تمامی ملاحظات ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد در این آیین‌نامه لحاظ شده و پیوست‌های خاص مربوط به دانشگاه نیز در آن گنجانده شده است.
ضیائی خواستار نگاه اساسی به دانشگاه آزاد شد و گفت: خواستار این هستم که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک بال اساسی آموزش عالی کشور دیده شود.
طبق آمارهای رسمی، بیش از ۴۰ درصد بار آموزش عالی کشور بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی با اشاره به جایگاه خاص دانشگاه آزاد تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید، دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد غیردولتی و غیرخصوصی است که از دولت بودجه‌ای دریافت نمی‌کند، اما با نزدیک به ۲۰ هزار عضو هیئت علمی، نقشی بی‌بدیل در توسعه آموزش عالی کشور ایفا می‌کند.
بهبود معیشت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد و کاهش وابستگی به شهریه
ضیائی با اشاره به وضعیت جذب، اشتغال و معیشت اعضای هیئت علمی و دستیاران آموزشی در دانشگاه، از اصلاح ساختارهای مالی و بهبود چشمگیر شرایط خبر داد.
وی اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند.
او در ادامه با اشاره به دیدگاه مرحوم دکتر محمدمهدی طهرانچی، گفت: شهید طهرانچی همیشه تأکید داشت که اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، پیش‌قراولان بیش از ۴۰ درصد توسعه علمی کشور هستند.
بخش قابل توجهی از بودجه دانشگاه از محل طرح‌های دانش‌بنیان، پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های فناورانه تأمین می‌شود.


چهارشنبه، 18 تیر 1404 - 16:17 ادامه مطلب نظر بدهید

ثبت‌نام آزمون دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آغاز شد

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 17 تیر 1404 - 10:51

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از میان واجد شرایط برای مقطع دکتری در سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۵ (روزانه) اقدام به پذیرش می‌کند.

خلاصه خبر

آزمون کتبی
آزمون زیر نظر نماینده سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.
بخشی از نمره مصاحبه علمی، به بررسی سوابق پژوهشی و بخشی دیگر پاسخ به سوالات اساتید است.
ظرفیت پذیرش: حداکثر ۷ نفر برای هر رشته تحصیلی
تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه
داوطلبان محترم جهت ثبت‌نام و ارسال مدارک خود به وب‌گاه www.rihu.ac.ir مراجعه کنند.
کارت ورود به جلسه آزمون به ایمیل داوطلب ارسال می‌شود.
محل برگزاری آزمون «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» (پردیسان قم) خواهد بود.
ارتباط با تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه:
ایمیل: amozesh@rihu.ac.ir
آدرس: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، نبش میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه www.rihu.ac.ir مراجعه کنند.


چهارشنبه، 18 تیر 1404 - 01:24 ادامه مطلب نظر بدهید

پذیرش تکمیل ظرفیت جامعه‌الزهرا(س) آغاز شد

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 17 تیر 1404 - 14:06

مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا (س) گفت: ثبت نام طلاب خواهر برای تکمیل ظرفیت سطح سه جامعه‌الزهرا (س) آغاز شد.

خلاصه خبر

به گفته مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه الزهرا (س)، آزمون این دوره از پذیرش ۵ شهریورماه برگزار می‌شود.
ارمکان اظهار کرد: متقاضیان از طریق پایگاه اطلاع رسانی پذیرش جامعه الزهرا (س) به نشانی https://paziresh.jz.ac.ir می‌توانند ثبت‌نام کنند.


 


چهارشنبه، 18 تیر 1404 - 01:17 ادامه مطلب نظر بدهید

نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان رهبران عالم و دانشمند ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با عقل


امام حسین علیه السلام : 
لا یَکْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ؛
عقل، جز با پیروی از حق، کامل نمی شود. اعلام الدین، ص 298
پيامبر خدا سلام الله علیه مي‏ فرمايد:اَلعَقلُ نُورٌ خَلَقَهُ اللّهُ لِلاِنسان ...: عقل نوری است كه خدا برای انسان آفريد. قرآن و حديث، ص 30.
امام حسین علیه السلام می فرمایند: مِن دَلائِلِ عَلاماتِ القَبولِ : الجُلوسُ إلى‏ أهلِ العُقولِاز نشانه‏ هاى خوش‏نامى و نیک‏بختى، همنشینى با خردمندان است. بحارالأنوار، ج 75، ص 119
امام علي عليه ‏السلام : روح را حيات بدن است، و عقل را حيات روح معرفي مي‏كند، يعني همان‏گونه كه زنده بودن انسان بستگي به روح دارد، زنده ماندن روح نيز وابسته به عقل است: الرُّوحُ حَياةُ البَدَن وَ العَقلُ حَياةُ الرُّوح. قرآن و حديث، ص 30.


پنجشنبه، 12 تیر 1404 - 02:58 ادامه مطلب نظر بدهید

برخی از شهدای جنگ با رژیم صهیونیستی شهدای هوش مصنوعی بودند

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 10 تیر 1404 - 12:58

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: برخی از شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی، شهدای هوش مصنوعی بودند. رژیم صهیونیستی نماینده استکبار جهانی است.

خلاصه خبر

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر کشتن یک کودک دو ماهه و کشتن یک جنین داغ بر دل ما گذاشت، اگر کشتن این اساتید داغ بر دل ما گذاشت، ۱۸ هزار کودک را در زندان روباز غزه و در مقابل چشم همه دارند می‌کشند و اثری از عکس‌العمل نیست.
حجت الاسلام رستمی افزود: نماینده نظام سلطه هستند، شما و ما همه ما باید مناسباتمان را با این نظام سلطه تعریف کنیم، اگر بنا است تسلیم شویم، یعنی پرچمی که از دست این عزیزان به زمین افتاده را نباید برداشت و باید مسیر دیگری رفت، باید مسیر امام حسین را نیز تعطیل کنیم و فقط هم هسته‌ای نیست هر جا اقتداری برای این کشور قرار است اتفاق بیفتد حتماً پای آن‌ها است که بگویند عقب بنشینید.


پنجشنبه، 12 تیر 1404 - 01:22 ادامه مطلب نظر بدهید

مقابله دانشگاهیان با تحریف جنگ؛ سازماندهی جبهه علمی و رسانه‌ای

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 05 تیر 1404 - 12:24

معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای تحلیلی، بر ضرورت بازآرایی جبهه علمی، رسانه‌ای و حقوقی کشور برای مقابله با تحریف واقعیت‌ها و جنگ روایت‌ها تأکید کرد.

خلاصه خبر

وقوع انقلاب اسلامی که به تعبیر امام خمینی (ره) انفجار و فجر نور بود گام واپسین در سیر تحقق تمدن نوین اسلامی بود.
فجر با شکافتن شب، بشارتگذار از دوران پیش از ظهور کامل خورشید را می‌دهد و انقلاب اسلامی آن فجر تمدنی بود که انسان‌های غافل را متوجه زندگی در تاریکی مطلق شب سیاه تمدن غرب نمود.
یکی از مهم‌ترین اسرار انقلاب اسلامی آن شبه صیحه آسمانی امام راحل بود در اعلان جهانی روز قدس که مقارن با جمعه، ۲۳ ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۸ بود که روز قدس را نه تنها موضوع فلسطین، که موضوع مستضعفان جهان نامید.
این اتفاق که هنوز چند ماهی از انقلاب سپری نشده و ایران درگیر مسائل داخلی پیچیده است، گواه ضرورت قیام بر شیطان صهیونیسم و اولین ظهور تاریخی و جدال تمدنی اسلام ناب محمدی (ص) است با حزب الشیطان که همان یهودیت محرف صهیونیست است .
تمدن دریا محور ۵۰۰ ساله غرب با محوریت بریتانیا پس از تضعیف تمدن زمینی ۱۷۰۰ساله جاده ابریشم ، راه تسلط بر غرب آسیا و کنترل اقتصاد و تجارت این منطقه و از همه مهمتر تسلط همیشگی بر کانال سوئز و بابالمندب را تنها در به وجود آوردن یک حکومت جعلی مثل اسرائیل با توجیه و فلسفه دینی می‌دانستند.
چون تنها راه غلبه بر هارتلند یا همان قلب جهان که از چین تا منتهاالیه روسیه وآسیای میانه را شامل می‌شود، ایجاد هژمونی و سلطه بر منطقه بریج لند است .منطقه ای حایل بین دریای خزر ،دریای عرب ،دریای سرخ ،دریای مدیترانه و اقیانوس هند .و لذا تسلط بر کشورهای نفتخیز عربی و منطقه شامات و کنترل‌ آبراهههای تجارت بینالمللی اساسا نیاز به ایجاد یک پادگان نظامی بزرگ و انبار تسلیحات پیشرفته نظامی با پوشش دولت - ملت و با ویترین یهودیت تاریخی داشت.در این میان حمایت ایران از یمن کنترل باب المندب و حمایت ایران از فلسطین و لبنان کنترل دریای مدیترانه را از دست غرب خارج کرده و از سویی تسلط ایران بر دریای خزر و دریای عرب و اقیانوس هند ،کلیت آرزوی استعمار غرب را به چالش اساسی دچار کرده است و ملت های منطقه این موضوع را متوجه شده اند که وجود ایران اکنون ضامن بقای استقلال ملی شأن شده است.
لذا دو راه مورد توافق بریتانیا و آمریکا در خصوص ایران این است :جنگ های مکرر و دایمی یا تجزیه ایران به چند کشور وغرب ایران را پل پیروزی بر شرق می داند .
همو که، پرده از این دسیسه پنهان مخوف و ضد بشری دو غرب آمریکا و اروپا برداشته است و همه ملت‌های آزاده منطقه و جهان را نسبت به این خطر استعمارفرانو و فرآیند استقلال زدایی از ملتها و گسترش هژمونی رژیم‌های استکبارخو و سلطهجوی غرب با عاملیت رژیم صهیونیستی آگاه کرده است.


پنجشنبه، 05 تیر 1404 - 16:33 ادامه مطلب نظر بدهید

پیام تسلیت رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با شهادت دکتر طهرانچی

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | پنجشنبه، 05 تیر 1404 - 15:12

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پی شهادت دکتر محمدمهدی طهرانچی عضو شورای پژوهشی این مرکز، پیام تسلیتی صادر کرد.

خلاصه خبر

بسم الله الرحمن الرحیم
ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون
ایشان که از چهره‌های علمی، دانشگاهی و هسته‌ای کشور بودند، سال‌ها نقش اثربخشی در پیشبرد فناوری صلح آمیز هسته‌ای کشور و تربیت دانشجویان در این عرصه برعهده داشتند و هرچند فقدان ایشان ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای ایران اسلامی و جامعه علمی کشور به حساب می‌آید، اما بی تردید جوانان این مرزوبوم با عشق، علاقه و تاسی از این شهید بزرگوار، تقویت صنعت صلح آمیز هسته‌ای ایران را امتداد خواهند داد.
اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت شهید طهرانچی و سایر شهدای عزیز به رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیت مکرم، دانشجویان و شاگردان ایشان و پژوهشگران و کارکنان مرکز پژوهش‌های مجلس، رحمت و غفران واسعه الهی و همنشینی با اولیا الله را برای ایشان و صبری عظیم و اجری جزیل برای بازماندگان از درگاه ایزدمنان مسئلت دارم.


پنجشنبه، 05 تیر 1404 - 16:18 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 450


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0