FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر فضائل اخلاقی رذائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خانواده در اسلام عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن
پوستر قرآن

به منطرگاه مدیریتی قرآن خوش آمدید.


مطالعات تفسیری 4 دهه گذشته جهان اسلام متأثر از روش تفسیری شهید صدر است

-

 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 13:53

نخستین نشست درس گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر با بررسی مباحثی چون نظام فرهنگی، تحولات اجتماعی تفسیر موضوعی ناظر بر نیازهای جامعه اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید امید مؤذنی برگزار شد.

 

خلاصه خبر

وی ادامه داد: باید توجه داشت تولیدکننده متن در چه بافت زمانی،‌ شرایط اجتماعی و تاریخی زیسته و زیست او چه تأثیری بر گفتار و نوشتار او گذاشته است که شناخت این فاکتورها برای دریافت ابعاد مختلف شخصیت و اندیشه یک اندیشمند مهم است.
حجت‌الاسلام مؤذنی نوآوری در تفسیرهای شهید صدر را ویژگی بارز در تفسیرهای ارائه شده از وی دانست و گفت: مفسر قلمداد کردن شهید صدر را اگر به معنای رایج یعنی تفسیر حجم انبوهی از گفتارهای تفصیلی بدانیم و یا در مقایسه با شخصیت بارز علامه طباطبایی بررسی کنیم، حتماً نمی‌توان شهید صدر را از حیث حجمِ دستاوردها مفسر دانست.
اما از این جهت که شهید صدر در حوزه تفسیر دست به نوآوری زده، می‌توان او را مفسر نامید؛ زیرا نوآوری‌های مهمی در مقوله تفسیر داشته است.
مؤذنی بیان کرد: شهید آیت‌الله صدر از ابتدای حضور خود در جهان علم و اندیشه و از زمانی که به مثابه یک اندیشمند کتاب‌های او منتشر شد؛ مجتهد بود و اجتهاد صدر را دو مرجع عالی‌قدر شیخ محمدرضا آل یاسین و حضرت آیت‌الله خویی تأیید کرده‌اند.
نکته قابل توجه این است که یکی از شروط شهید صدر برای ورود به عالم تفسیر مجتهد بودن فرد است؛ یعنی فردی می‌تواند وارد عالم تفسیر شود که توانایی استنباط مقصود وحیانی را از متون دینی داشته باشد و نظامِ اعتبارِ استنباط را کسب کرده باشد و با روشی معتبر، متون دینی را خوانش و به محتوای آن دست پیدا کند؛ به همین دلیل است که در همه دستاوردهای نظری او روح قرآنی وجود دارد.
وی یادآور شد: از این جهت تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه محتوا درباره منطق تحول اجتماعی حرف می‌زند و این منطقِ تحول اجتماعی با مدلی که شهید صدر در آغاز حرکت سیاسی خود یعنی مدل حزب طراحی کرده بود؛ متفاوت است.


دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 23:55 ادامه مطلب نظر بدهید

شرکت ۲ هزار نفر در فراخوان جذب مدرس انس با قرآن دانشگاه آزاد

 

 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 14:13

مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد گفت: بیش از دو هزار نفر در دومین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کردند.

 

خلاصه خبر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، حجت‌الاسلام محمد معرفت مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به فراخوان دوم جذب مدرس درس انس با قرآن کریم، گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تکمیل مدرسان مورد نیاز برای تدریس درس انس با قرآن کریم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از طریق آزمون کتبی و شفاهی، مدرسان مورد نیاز خود را جذب می‌کند.
معرفت با تاکید بر اینکه مهلت ثبت‌نام در دومین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم به پایان رسیده است، اظهار داشت: ۲۴۱۶ نفر در این فراخوان ثبت‌نام کرده‌اند که بعد از آزمون کتبی شرایط متقاضیان بر اساس آیین‌نامه بررسی خواهد شد.
وی با بیان اینکه تخلف از این زمان‌بندی، منجر به محرومیت «سه ساله» از اخذ مجوز تدریس خواهد شد، تصریح کرد: تعداد دفعات مجاز در آزمون فقط یک بار است.
معرفت با بیان اینکه آزمون کتبی دارای ۳۰ سؤال و مهلت پاسخگویی ۲۰ دقیقه است، افزود: پاسخ غلط به سؤال‌ها نمره منفی ندارد.
مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به منابع آزمون کتبی و شفاهی فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم، اظهار کرد: کتاب «حلیة القرآن» سطح ۱ و ۲ تألیف موسوی بلده، کتاب «روانخوانی و تجوید قرآن کریم» تألیف حبیبی و شهیدی، کتاب «آموزش قرائت قرآن کریم» تألیف هیأت محققین و کتاب «خودآموز زبان وحی» تألیف وحیدی‌مهر از منابع آزمون به شمار می‌روند.


دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 22:34 ادامه مطلب نظر بدهید

پنجمین جشنواره قرآن و عترت به ایستگاه پایانی رسید

 

 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 14:32

حجت الاسلام شفیعی دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از برگزاری مرحله کشوری این جشنواره از ۱۹ الی ۲۱ بهمن ماه خبر داد.

 

خلاصه خبر

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت در پایان گفت: پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت (ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ویژه خانواده طلاب در سراسر کشور و با شرکت بالغ بر ۲۳ هزار نفر در رشته‌های مختلف علوم قرآنی با رویکرد آموزش، مسابقه و محفل و به همت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و با مشارکت سازمان دارالقرآن الکریم و نهادهای حوزوی برگزار شد.


دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 22:26 ادامه مطلب نظر بدهید

اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)برگزار میشود

 

 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 14:32

ستاد برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی (ع) علاوه بر اعلام شرایط اهدای هدیه امتیاز حد نصاب به شرکت کنندگان از اختتامیه این دوره از مسابقات در روز جمعه ۲۱ بهمن ماه خبرداد.

 

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی ابن ابیطالب (ع) جمعه ۲۱ بهمن ماه در سالن شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار می‌شود.
همچنین ستاد برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی ابن ابیطالب (ع) شرایط اهدای هدیه امتیاز حد نصاب به شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات را به شرح جدول ذیل اعلام کرد.
عدم ثبت شماره شبا تا مهلت تعیین شده به منزله انصراف از دریافت هدیه حد نصاب می‌باشد.


دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 22:24 ادامه مطلب نظر بدهید

نشست «اصطلاح‌شناسی تفسیر موضوعی شهید صدر» برگزار می‌شود

 

 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 15:00

نشست سوم «اصطلاح‌شناسی تفسیر موضوعی شهید صدر» در سلسله نشست‌های تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر برگزار می‌شود.

 

خلاصه خبر

زمان برگزاری چهارشنبه، ۱۹ بهمن، ساعت ۱۶ است.
محل برگزاری تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی کتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بوده و علاقمندان می‌توانند از طریق اینجا به صورت مجازی در این نشست شرکت کنند.

 


دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 22:08 ادامه مطلب نظر بدهید

مسابقه کتابخوانی نور برگزار می‌شود

 

 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 12:24

همزمان با ایام سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، مسابقه کتابخوانی نور برگزار می‌شود.

 

خلاصه خبر

منبع این مسابقه کتاب تفسیر سوره نور تألیف حجت‌الاسلام محسن قرائتی است و علاقه‌مندان جهت دانلود رایگان این کتاب و شرکت در مسابقه می‌توانند به نشانی الکترونیکی isqa.ir مراجعه کنند.
دانشجویان علاقه‌مند به حضور در این رویداد فرهنگی - قرآنی برای اطلاع از برنامه‌های چهارفصل قرآنی می‌توانند به پایگاه اینترنتیwww.isqa.ir مراجعه و از زمان برگزاری برنامه‌ها مطلع شوند.


یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 23:25 ادامه مطلب نظر بدهید

تربیت قرآنی ضرورت امروز جامعه اسلامی است

 

 مهر | دین و اندیشه، اجتماعی و حوادث، استان‌ها | یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 12:46

اهواز- مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش گفت: حرکت در راستای تحقق تربیت قرآنی نیاز فراگیر جامعه امروز اسلامی ایران است.

 

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، میکائیل باقری پیش از ظهر امروز یکشنبه در آئین اختتامیه ششمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه سرایی قرآن آموزان مراکز دارالقرآن الکریم ضمن تاکید بر اهمیت قرآن آموزی اظهار کرد: برگزاری مسابقاتی در این سطح زمینه ترویج آموزه‌های اسلامی بر تراز قرآن در جامعه را فراهم می‌کند و این همان هدف نهایی سند تحول بنیادین است.


یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 23:05 ادامه مطلب نظر بدهید

باید به سمت فهم و تدبر در قرآن کریم برویم

 

 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 15:00

حجت الاسلام الهی زاده با تأکید بر اولویت مردمی‌سازی جریان قرآنی گفت:امروز به هیچ وجه نگاه حاکمیتی از بالا به پایین جواب نمی‌دهد و باید جهادی و مردمی وارد میدان شد.

 

خلاصه خبر

وی با اشاره به ایجاد این فهم در بین همه قرآنیان کشور که باید به سمت فهم و تدبر در قرآن کریم برویم، تلاش‌های حجت الاسلام الهی‌زاده در این مسیر را بسیار راهبردی دانست و او را شخصیت مورد قبول از جانب همه جریان‌های تدبری کشور معرفی و اضافه کرد: مدیریت جریان تدبر که یک جریان علمی نیز محسوب می‌شود نیازمند جلوداری یک عالم وارسته است که مورد قبول همه جریان‌های تدبری نیز باشد که این امر آشکار و برجسته در شما وجود دارد.
رئیس سازمان دارالقرآن تربیت مربیان و مدرسان شبکه تدبر در قرآن را یکی از کارهای اساسی دانست و از ایشان برای ایجاد این شبکه درخواست همفکری و همکاری کردند.
باید همه ظرفیت‌های ساختاری و انسانی و … سازمان تبلیغات در خدمت قرآن بیاید.
امروز سازمان دارالقرآن جدا افتاده است.


یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 22:53 ادامه مطلب نظر بدهید

وجود ۲۰۷خانه قرآن در خوزستان/خانه‌ها و مؤسسات قرآنی حمایت می‌شوند

 

 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 16:58

اهواز- مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه در استان ۲۰۷ خانه قرآن ثبت شده است، گفت: هر یک از خانه یا مؤسسه قرآنی به‌طور مساوی در صورت وجود حمایت از آن برخوردار می‌شود.

 

خلاصه خبر

وی درباره ثبت خانه‌های قرآن گفت: خانه‌های قرآن برای ثبت باید به سایت تلاوت، میز خدمات الکترونیکی مراجعه و مدارک خود را در آن بارگذاری کنند.
مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: موضوع بعدی این است که خانه قرآن با هماهنگی و نظارت دارالقرآن می‌تواند یکی از مراکز برگزاری آزمون حفظ عمومی باشد؛ یعنی در طول سال این آزمون را برگزار و به حافظان مدرک اعطا کنند.
حردانیان درباره عضویت خانه‌های قرآن در اتحادیه مؤسسات قرآنی گفت: خانه‌های قرآن عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی نیستند اما می‌توان این موضوع را پیگیری و بررسی کرد.
مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان درباره حمایت مالی و تجهیزاتی از خانه‌های قرآن این استان اظهار کرد: در این زمینه تفاوتی میان خانه قرآن و مؤسسه قرآنی وجود ندارد و هر یک به‌طور مساوی در صورت وجود حمایت از آن برخوردار می‌شوند.


یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 22:47 ادامه مطلب نظر بدهید

تفسیر موضوعی شهید صدر نقطه عطف تفاسیر است

 

 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 13 بهمن 1401 - 15:00

حجت‌الاسلام محمدی‌فرد تفسیر موضوعی شهید صدر را نقطه عطف تفاسیر عنوان کرد و درباره نوآوری‌های این اندیشمند جهان اسلام در تفسیر موضوعی سخن گفت.

 

خلاصه خبر

وی در بیان نوآوری‌های شهید صدر گفت: تفسیر توحیدی و تجزیئی از اصطلاحات شهید صدر در این زمینه است؛ تفسیر توحیدی گردآوری آیات مرتبط با یک موضوع برای دستیابی به پاسخ و روش تجزیئی، تفسیر جز جز آیات قرآن است؛ دوم اینکه غایت تفسیر موضوعی کشف نظر قرآن و غایت تفسیر ترتیبی رفع ابهام از قرآن است؛ این نکته پیش از شهید صدر بیان نشده است.
محمدی‌فرد توضیح داد: شهید صدر تفسیر موضوعی را در یک ایده کلان به‌عنوان روش تحقق‌بخش مرجعیت علمی قرآن معرفی می‌کند؛ در نهضت‌های اسلامی بازگشت به قرآن مطرح بود و در دوره نوگرایی هم، تفاسیر اجتماعی نگاشته شد، اما بازگشت به قرآن و علم در آن زمان با مرجعیت تجربه و علوم غربی بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) ادامه داد: شهید صدر روش موضوعی در مقابل روش تجزیئی را یک تفسیر اجتهادی و منتهی به نظریه علمی می‌داند؛ ایشان در کتاب السنن التاریخیة مطرح می‌کند که تفسیر تجزیئی تفسیر اجتهادی نیست بلکه تفسیر موضوعی اجتهادی است؛ چون اجتهاد آنجا شکل می‌گیرد که منتهی به دیدگاه دین یا قرآن شود اما در روش تجزیئی یا ترتیبی به دیدگاه قرآن نمی‌رسیم.
نظریه‌ای که از قرآن استخراج می‌کنیم این شرایط را دارد و فی نفسه علم است و نیازی نیست که آن را به مرحله تجربه ببریم.
وی مسأله محور بودن روش موضوعی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: روش تحقیق از مسأله آغاز می‌شود و می‌بینیم که روش مسأله‌محوری در تفسیر موضوعی وجود دارد؛ این هم از نوآوری‌های شهید صدر است که فرآیند کشف مسأله را به خوبی تبیین می‌کند و می‌گوید مسأله آن است که از جهان انسانی موجود اخذ شود، بعد به تجربه‌های تاریخ بشر مراجعه شود و بعد به قرآن عرضه شود و نظر قرآن درباره آن استخراج شود.


پنجشنبه، 13 بهمن 1401 - 22:19 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 106


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0