
به منظرگاه مدیریتی امام جعفر صادق سلام الله علیه خوش آمدید.
انتظار ملاک پذیرش اعمال:عَنْ اَبی عَبْدِ اللهِ (علیه السلام) اَنَّهُ قالَ: اَلا اُخْبِرُکمْ بِما لایقْبَلُ اللهُ (عز وجل) مِنَ الْعِبادِ عَمَلاً اِلّا بِهِ؟ فَقُلْتُ: بَلی، فَقالَ: شَهادَةُ اَنْ لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَاَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ (وَرَسُولُهُ) وَالاِقْرارُ بِما اَمَر الله، والْوِلایةُ لَنا، والْبَرائةُ مِنْ اَعْدائِنا، وَالتَّسْلیمُ لَهُمْ والْوَرَعُ وَالاِجتِهادُ والطُمَأْنینَةُ وانْتِظارُ الْقائِمِ (علیه السلام). [کتاب الغیبة، نعمانی، ص ۲۰۰].امام صادق (علیه السلام) به راوی فرمود: آیا ملاک قبولی اعمال بندگان را به شما خبر دهم؟ راوی گفت: بله، امام فرمود: ملاک قبولی اعمال عبارتند از:۱. شهادت این که معبودی بجز خدا نیست وحضرت محمّد (صلی الله علیه وآله) بنده ورسول اوست.۲. اقرار واعتراف به دستور الهی.۳. ولایت اهل بیت (علیه السلام).۴. برائت از دشمنان اهل بیت (علیه السلام).۵. تسلیم در مقابل اهل بیت.۶. تقوی۷. کوشش در راه خدا وآرامش.۸. انتظار حضرت مهدی قائم (علیه السلام).
مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 13:06
امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به دلیل فراهم شدن شرایط، روایات بیشتری در خصوص عزاداری برای امام حسین(ع) دارد. هم خود ایشان مجلس عزا برپا میکردند و هم به دیگران توصیه داشتند تا مجلس راه بیندازند .
خلاصه خبر
به گزارش مشرق، اباعبدالله، جعفر بن محمد الصادق معروف به جعفر صادق، امام ششم شیعیان است.
مزار امام صادق(ع) در قبرستان بقیع
روضههای خانگی امام صادق(ع) برای امام حسین(ع)
بشارت بهشت برای شاعر و روضهخوان امام حسین(ع)
حضرت صادق(ع) وی را نزدیک خود جای داد و به او فرمود: به من اینطور رسیده که تو خیلی خوب درباره امام حسین (ع) شعر میگویی؟
فرمود: پس شعر بگو!
سپس حضرت صادق (ع) فرمود: ای جعفر!
بخدا قسم ملائکه مقرب خدا، شعر تو را که در اینجا برای امام حسین(ع) گفتی شنیدند و بیشتر از ما گریه کردند.
ای جعفر!
خدا الساعه بهشت را بر تو واجب کرد و تو را آمرزید.
آنگاه فرمود: ای جعفر!
فرمود: احدی نیست که درباره مصیبت امام حسین(ع) شعر بگوید و گریه کند و دیگران را گریان کند، مگر اینکه خدا بهشت را بر او واجب میکند و او را میآمرزد.
اباهارون میگوید: پس برای آن حضرت شعری خواندم و آن جناب گریست.
سپس فرمود: بیشتر برایم بخوان.
کسی که در مرثیه حسین (ع) شعری خوانده و خود گریه کرده و یک نفر دیگر را بگریاند، بهشت برای هر ۲ واجب میشود و کسی امام حسین را نزدش یاد کنند و از چشمش به مقدار بال مگس اشک بیاید، ثواب و اجر او بر خداست و خداوند برای وی به کمتر از بهشت اجر و ثواب نمیدهد.
گریه امام صادق(ع) هنگام نوشیدن آب
وقتی نزد آن حضرت آمد، دست آن بزرگوار را بوسید و گریان شد.
بعد از گفتوگویی امام صادق (ع) فرمود: ای پیرمرد گمان میکنم که اهل کوفه باشی؟
فرمود: پس اهل کجایی؟
فرمود: تا قبر جد مظلومم امام حسین(ع) چقدر فاصله داری؟
فرمود: چقدر به زیارت قبر امام حسین میروی؟
گفت: من زیاد آن حضرت را زیارت میکنم.
حضرت صادق (ع) فرمود: خون امام حسین(ع) یک خونی است که خدا آن را مطالبه خواهد کرد.
خدا هم بهترین جزای صابرین را به آنان عطا کرد.
هنگامی که روز قیامت فرا رسد پیامبر خدا با امام حسین(ع) در حالی میآیند که دستش بالای سرش خواهد بود و خون میچکد.
آن حضرت میفرماید: پروردگارا از امت من جویا شو: برای چه پسر مرا کشتهاند؟
حضرت صادق (ع) فرمود: هر جزع و گریهای مکروه است غیر از جزع و گریه برای امام حسین(ع).
روایات امام صادق(ع) نوحه مداحان شد
ای آب حیات آل احمد
ای کشتی امت محمد
شور ـ قال الصادق عشاق حسـین ـ محمود کریمی
گویم ز امام صادق این طرفه حدیث
فرمود که برشفاعت ما نرسد
جان داد به دین احمد و عاشورا
احکام دین از انفاس توست با دم حیدری
زمینه ـ گویم ز امام صادق این طُرفه حدیث ـ حنیف طاهری
قال امام صادقه
خدا بهش امون میده
از زیر پاهاش حضرت جبرائیل
اباعبدالله امام صادق ...
گریه تو ماتم حسین ارث امام صادقه
قربان آن دل
بعد حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را.
صلوات خاصه امام صادق(ع)
باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 14:12
رهنمودهای راهگشای امام صادق (ع) در زمینههای مختلف زینتبخش صفحات زندگی آن حضرت و برگ زرینی در تاریخ شیعه است.
خلاصه خبر
در این گزارش گزیدهای از سخنان آن حضرت را در بیان ویژگیهای مورد انتظار از شیعیان و مؤمنان حقیقی گرد آورده و به علاقمندان حضرتش تقدیم میداریم.
آن حضرت شیعیان را از کسالت، تنبلی، دستدرازی به سوی دیگران، طمع کاری، زیادهطلبی و سایر امور ذلت آور مبرا میداند و میفرماید: «شیعتنا لا یهرون هریر الکلب ولا یطمعون طمع الغراب...
آنان با الهام از رهنمودهای پیشوای ششم علیهالسلام با بکارگیری شیوههای صحیح و پسندیده به اصلاح افراد میپردازند و با اخلاق نیک در جذب گنه کاران تلاش میکنند و این کلام زیبای رئیس مذهب جعفری را هیچگاه فراموش نمیکنند که فرمود: «لا تقل فی المذنبین من اهل دعوتکم الا خیرا، واستکینوا الی الله فی توفیقهم وسلوا التوبة لهم ؛ در مورد هم کیشان بدکار خود جز خوبی [و نیکی]چیزی نگو و از خداوند توفیق هدایت و توبه آنان را بخواهید.»
امام صادق علیه السلام این جمله را فرمود و گذشت.
امانت و صداقت
امام صادق علیه السلام به ابی کهمس فرمود: «اذا اتیت عبد الله فاقراه السلام وقل له: ان جعفر بن محمد یقول لک: انظر ما بلغ به علی عند رسول الله صلیالله علیه و آله فالزمه، فان علیا علیهالسلام انما بلغ ما بلغ به عند رسول الله صلیالله علیه و آله بصدق الحدیث واداء الامانة؛ هرگاه پیش عبدالله [بن ابی یعفور]رفتی، سلام [مرا]به او برسان و بگو: جعفر بن محمد به تو میگوید: دقت کن در آن چیزی که به وسیله آن علی علیه السلام در محضر رسول خدا صلیالله علیه و آله سرافراز شد [و او را به آن مقامات عالی رساند.]پس [تو هم]آنها را برای خودت لازم بدان [و رفتار خویش را با آن اوصاف زیبا بیارای]، مطمئنا علی علیه السلام با راستگویی و امانتداری در نزد پیامبر صلی الله علیه و آله به آن درجه و عظمت رسید.»
یکی دیگر از ویژگیهای شیعیان از منظر حضرت صادق علیه السلام پذیرش ولایت و رهبری امامان معصوم علیهم السلام به عنوان تداوم رسالت نبوی صلیالله علیه و آله میباشد.
امام صادق علیه السلام فرمود: «رحم الله شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا وعجنوا بماء ولا یتنا یحزنون لحزننا ویفرحون لفرحنا؛ خداوند شیعیان ما را رحمت کند که از زیادی سرشت ما آفریده شدهاند و با آب ولایت ما عجین گشتهاند.
پیشوای ششم در توضیح سخن خویش به عبدالله بن جندب میفرماید: «لا تتصدق علی اعین الناس لیزکوک، فانک ان فعلت ذلک فقد استوفیت اجرک، ولکن اذا اعطیت بیمینک فلا تطلع علیها شمالک؛ هیچگاه صدقه [و کارهای نیک]را جلو چشم مردم انجام مده به قصد اینکه تو را [مردی]پاکیزه انگارند، که اگر به این [سخن]عمل کنی اجر و پاداش خود را به نحو کامل دریافت خواهی کرد، ولی [به خاطر داشته باش]که اگر با دست راست خود بخشش میکنی دست چپ خود را مطلع نساز.
امام صادق علیه السلام میفرماید: «ان عیال المرء اسراءه فمن انعم الله علیه نعمة فلیوسع علی اسرائه فان لم یفعل اوشک ان تزول تلک النعمة؛ اعضای خانواده یک مرد [همانند اسیر اویند.
امام صادق علیه السلام در این مورد به یکی از یاران خود میفرماید: «بلغ معاشر شیعتنا وقل لهم: لا تذهبن بکم المذاهب، فوالله لا تنال ولایتنا الا بالورع والاجتهاد فی الدنیا ومواساة الاخوان فی الله؛ به شیعیان ما برسان و بگو: مبادا گروهها [ی منحرف]شما را اغفال کنند، به خدا سوگند!
آن حضرت میفرماید: «لا ینبغی للمؤمن ان یجلس مجلسا یعصیالله فیه ولا یقدر علی تغییره؛ برای مؤمن شایسته نیست که در مجلسی بنشیند که در آن معصیت خداوند انجام میشود و او توانایی تغییر آن را ندارد.»
تلاوت قرآن
قرآن عهدنامهای میان خداوند و مردم میباشد.
امام صادق علیهالسلام با اشاره به این عهدنامه گرانبها، به مسلمانان سفارش میکند که هر روز پنجاه آیه از این کتاب را تلاوت کنند: «القرآن عهدالله الی خلقه، فقد ینبغی للمرء المسلم ان ینظر فی عهده وان یقرء منه فی کل یوم خمسین آیة قرآن عهدنامه خداوند متعال به انسانها میباشد، برای مسلمان شایسته است که به این عهدنامه بنگرد و در هر روز پنجاه آیه از آن را تلاوت کند.»
آن حضرت در سخن دیگری به کیفیت تلاوت و آداب قرائت قرآن پرداخته و فرمود: «علیکم بالقرآن!
باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 14:28
امام صادق (ع) مبارزی نستوه و خستگیناپذیر در میدان فکر و عمل و مؤسس نهضت عظیم فکری است که در دانشگاه وی تنها شیعیان کسب فیض نمیکردند.
خلاصه خبر
این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام جعفر صادق (ع) زمانی به امامت رسيد كه به دليل اقدامات طاغوتيان زمان، اسلام كمرنگ شده بود و تنها نامی از اسلام باقی بود.
لیکن اظهار نظر باقر العلوم (ع) در مورد بنی عباس هم، مانند بنی امیه است.
امام صادق در ظلمت بحرانها و آشوبها، دنیای شیعه را به فروغ تعالیم خویش روشنی بخشید و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات و گزند فریبکاران حفظ کرد.او آن قدر فقه و دانش اهل بیت را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساخت که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت.
وی گفت: امام صادق (ع) حدود چهار هزار نفر شاگرد را تربيت كردند، ادامه داد: به عنوان مثال ميتوان به بزرگاني همچون هشامبنحكم و محمدبنمسلم و زراره اشاره كرد كه هشامبنحكم را در علم كلام و اعتقادات، محمدبنمسلم و زراره را در مباحث فقهي و حديثي پرورش دادند.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 23:00
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ما عمده مباحث کلامی و حکمی و فقهی و اخلاقی مستند به کلمات به امام باقر (ع) و بیش از آن امام صادق (ع) است.
خلاصه خبر
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: اگر نبود شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) چیزی از اسلام باقی نمیماند و اگر چیزی مانده بود فقط نام بود؛ شهادت آن بزرگوار نه تنها اکثر اهل بیت را تحکیم و تداوم بخشید بلکه حتی نسبت به سایر مذاهب که بسا در مکتب خلفا زیست میکردند و تنفس مینمودند حتی در آن مذاهب نیز حقایقی که هست ممکن بود از دست برود.
استاد رشاد عنوان کرد: امام صادق (ع) نیز چنین نقشی را به شیوهای دیگری ایفا فرمودند.
وی بیان کرد: این که تعبیر میشود امام صادق (ع) رئیس مذهب شیعه هستند گر چه تعبیر مناسب و دقیقی از یک جهت نیست چرا که شیعه را رسول خدا شیعه نامیده است و روایات متعددی داریم که به لسان حضرت محمد (ص) خطاب به امیرالمومنین (ع) فرمودند که هم شیعتک یا علی.
استاد رشاد ادامه داد: از امام علی (ع) پرسیده شد شیعه کیست و حضرت حرکت کردند از نقطهای و به سلمان گفتند پشت سر من بیا و سلمان پا جای پای امیرالمومنین قرار میداد و برگشتند گفتند تشیع این است یعنی جا پای ما بگذارید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصطلاح شیعه و تشیع اصطلاح کمابیش متعارفی در عهد رسول خدا بوده و این گونه نیست تشیع را امام صادق (ع) بنا نهاده باشد یا فرقهای شکل گرفته باشد و یک انشعابی از اسلام ایجاد شده باشد، بلکه تشیع، اسلام ناب و اسلام اصیل است و باقی مذاهب و فرق انشعاب از متن صراط اسلام اند و این گونه معروف است چون مذاهب اسلامی در آن عهد شناخته و تفکیک شده و فرق و مذاهب به وجود آمد تشیع نیز یک مذهب تلقی شد.
استاد رشاد عنوان کرد: ما عمده مباحث کلامی و حکمی و فقهی و اخلاقی مستند به کلمات به امام باقر (ع) و بیش از آن امام صادق (ع) است این خود روشن است و اگر نمی بود کلمات امام باقر و امام صادق، کلام ما و فقه ما فقیر بود و اخلاق ما به لحاظ مذهبی فقیر بود.