FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر فضائل اخلاقی رذائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خانواده در اسلام عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رذائل اخلاقی


کینه و بدخواهی؛ رذائل اخلاقی که بندگان باید از آن‌ها دوری کنند

 

 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 تیر 1401 - 20:06

امام علی (ع) به بندگان توصیه کرده اند که نباید اجازه دهند کینه و بدخواهی به دل آن‌ها ورود پیدا کنند.

 

خلاصه خبر

مولای متقیان، حضرت علی (ع)، در رابطه با دوری از کینه و بدخواهی فرموده اند: «اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَیْرِکَ، بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ» «کینه و بدخواهى دیگران را از سینه خود درو کن تا بدخواهى برای تو از سینه دیگران ریشه کَن شود.»


سه شنبه، 07 تیر 1401 - 21:50 ادامه مطلب نظر بدهید

چرا برکت از زندگی‌ها رفته است؟

 

 مشرق | فرهنگی و هنری | شنبه، 28 خرداد 1401 - 21:41

 

خلاصه خبر

آیت‌الله بهاالدینی سخنی داشت، مفادش این بود که با این صفت‌ها و بی‌گذشتی‌ها برکات میرود.
سوءخلق را دوا کنیم!

 


شنبه، 28 خرداد 1401 - 23:18 ادامه مطلب نظر بدهید

آیات کتاب آسمانی قرآن در رابطه با توصیه هائی به انسانها و ایمان آورند گان به خداوند و اسلام به پرهیز از ریشخند نمودن  و مسخره کردن دیگران و پرهیز از عیبجوئی و پرهیز از گُمان بد و گناه و پرهیز از جاسوسی و پرهیز از غیبت و توصیه به توبه نمودن و صفات مهربان بودن و توبه پذیر بودن خداوند

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۱۱﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند ] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند (۱۱)

 


دوشنبه، 02 خرداد 1401 - 15:34 ادامه مطلب نظر بدهید

دو راهکار برای رها شدن از بند گناهان

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 29 فروردین 1401 - 12:58

رسول خدا صلی الله علیه و آله به دو راهکار برای رها شدن از بند گناهان در ماه مبارک رمضان اشاره فرمود.

 

خلاصه خبر

أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفَارِکُمْ وَ ظُهُورَکُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِکُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ أَقْسَمَ بِعِزَّتِهِ أَنْ لَا یُعَذِّبَ الْمُصَلِّینَ وَ السَّاجِدِینَ وَ أَنْ لَا یُرَوِّعَهُمْ بِالنَّارِ یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ.
پس با مغفرت آمرزش از خدا، آن‌ها را از گرو خارج کنید.
استغفار یعنی طلب مغفرت از خداوند است که سبب جبران مافات و ترمیم عواقب اعمال می‌شود.
جالب است که امام سجاد علیه‌السلام در حدیثی ضمن اشاره به اینکه یکی از عوامل تغییر نعمت‌ها، بغی بر مردم است، فرمود «گناهانى که نعمت را تغییر می‌دهند عبارتند از: 1ـ الْبَغْیُ عَلَى النَّاسِ؛ ظلم و تعدّى بر مردم 2ـ وَ الزَّوَالُ عَنِ الْعَادَةِ فِی الْخَیْرِ ؛ و ترک عمل خیرى که به آن عادت شده است 3ـ وَ اصْطِنَاعِ الْمَعْرُوفِ ؛ و ترک امر به نیکی‌ها 4ـ وَ کُفْرَانُ النِّعَمِ؛ و کفران نعمت 5ـ وَ تَرْکُ الشُّکْرِ؛ و ترک شکر.


دوشنبه، 29 فروردین 1401 - 22:00 ادامه مطلب نظر بدهید

عقاب گناه برای کدام افراد بیشتر است؟

 

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | پنجشنبه، 25 فروردین 1401 - 00:41

مدیر حوزه‌های علمیه، مسئولیت انسان را تابع درجه هوش و استعداد انسان‌ها خواند و گفت: تکلیف انسان‌ها به قدر عقل و فهم انسان‌ها هستند و منظور از عقل، ضریب هوشی و درک انسان‌ها است؛ انسانی که فهم کمتری دارد مسئولیت کمتری دارد و خطای او نیز درجه معمولی از عقاب را دریافت می‌کند اما شخص دارای هوش بالاتر دارای مسئولیت بیشتر و عقاب بیشتر هستند؛ لذا نخبگان در خطرهای بیشتری قرار دارند.

خلاصه خبر

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به کلام مرحوم فیض کاشانی در باب ششم کتاب الحقائق تصریح کرد: ششمین عاملی که موجب می‌شود گناهان عقاب سنگین‌تری داشته باشند، صدور گناه از سوی عالم است و این گناه او سرایت پیدا می‌کند و موج تسری دارد و برای همین عقاب گناه سنگین‌تر می‌شود.
وی علم را مطابق روایات دارای دو معنا دانست و گفت: علم در معنای عام به معنای علوم طبیعی و بشری است و علم در معنای دوم به معنای علم الهی است، علم در معنای اول، شامل همه عالمان و دانشمندان می‌شود اما علم به معنای الهی مسئولیت بیشتری می‌آورد و عقاب این افراد دارای علم الهی بیشتر است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه استعداد، ضریب هوشی و امکانات فهم دانش را از عوامل مسئولیت زا و بالا برنده درجه عقاب گناهان برشمرد و افزود: علم فعلیت یافته که شخصیت شخص را ارتقا می‌دهد مسئولیت او را افزایش می‌دهد و عقاب را بیشتر می‌کند و علوم الهی مسئولیت‌ها را به مراتب آکد اضافه می‌کنند و به تناسب مرتبه علم، گناهان هم دارای درجه متفاوتی هستند و نوع گناه نیز متفاوت است.
وی یادآور شد: مرحوم فیض کاشانی آخرین عامل از عوامل مضاعف کننده عقاب گناهان را علم آورد و فرمود عقاب عالمان بیشتر است؛ در عوامل قبل به دلیل حریم‌شکنی فرد در برابر خدا عقابش سنگین‌تر می‌شود و تخطی از مرض‌ها است و فلسفه دوم این افزایش عقاب انجام گناه در منظر دیگران بود که آن‌ها تأثیر می‌پذیرند.


پنجشنبه، 25 فروردین 1401 - 01:00 ادامه مطلب نظر بدهید

عجب، غرور و ریا، نابودگر فضائل اخلاقی و عملی است

 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 16 فروردین 1401 - 10:06

استاد حوزه علمیه گفت: انسان وقتی احسانی انجام می‌دهد این خداوند متعال است که از روی لطف و کرم خویش به آن ارزش و بها می‌دهد و به احسن وجه قبول می‌کند.

خلاصه خبر

خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین: ماه مبارک رمضان، ماه ارتباط‌گیری با پروردگار عالم است، ماهی که خداوند متعال همه درهای رحمت خویش را به روی بندگانش باز می‌کند و همه انسان‌ها را فرا می‌خواند.
پروردگار در این ماه سفره کرم و رحمتش را به روی همه انسان‌ها باز می‌گشاید تا انسان‌ها با هر ظرفیتی پای این سفره بنشیند و با چه همتی از این سفره بهره برداری کند.
یکی از این فرصت‌های مهم در این ماه آشنایی هر چه بیشتر با دعاها است دعاهایی که از حضرات معصوم به ما رسیده است یکی از این دعاهایی که در شب‌های ماه مبارک رمضان تلاوت می‌شود دعایی به نام دعای افتتاح است.
دعای افتتاح شامل مطالبی درباره خداشناسی، لزوم خوف و رجاء، توفیق عبادت، حکمت تأخیر استجابت دعا و ارزش مناجات با خدا است.
بند آخر این دعا به اظهار علاقه به دولت اسلامی در پرتو ظهور امام مهدی (عج)، بیان هدف حکومت اسلامی و وظیفه شیعیان در قبال آن پرداخته است.
انسان وقتی احسانی انجام می‌دهد این خداوند متعال است که از روی لطف و کرم خویش به آن ارزش و بها می‌دهد و به احسن وجه قبول می‌کند.
هر کار صواب و درستی که آدمی در نظام هستی انجام می‌دهد تصدیق، پذیرش و تثبیت آن از ناحیه خداوند متعال است آن هم بدون اینکه او منتظر اجر و مزدی باشد.


سه شنبه، 16 فروردین 1401 - 23:47 ادامه مطلب نظر بدهید

نگاه حضرت‌ علی علیه السلام به گناه کبیره غیبت

 

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 11 فروردین 1401 - 15:06

امام علی علیه السلام در نهج‌البلاغه غیبت را به گونه ای خاص تعریف کرده اند.

خلاصه خبر

غیبت و بدگویی کردن از جمله گناهانی است که آثار بدی در دنیا و آخرت برای انسان به جا می‌گذارد، به گونه‌ای که امام علی علیه السلام در نهج البلاغه این گناه را نکوهش کردند و فرمودند: وَ قَالَ علیه السلام الْغِیبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ:غیبت و سخن گفتن پشت سر کوشش ناتوان است (تنها وسیله اى که شخص ناتوان مى تواند با آن از دشمن انتقام کشد یا بر کسى حسد و رشک برد بدگویی پشت سر اوست).
آقای مشیری، با توجه به حکمت ۴۵۳ نهج البلاغه توضیحی درباره گناه غیبت بفرمایید؟
اما نسبت به دیگران اجازه نداده است مگر در مورد کسی که در حق او ظلم شده است.
گناه غیبت کردن در روایات چگونه است؟
از جمله گناهانی که گناه کبیره است و از بسیاری از گناهان کبیره بدتراست،گناه غیبت است.
خوردن گوشت انسان حرام است آن هم انسانی که برادرمان است، این مفهوم نشان می‌دهد غیبت کردن زشت‌ترین کار ممکن است.
غیبت کردن یعنی خوردن گوشت مرداری که آن مردار انسان باشد و عزیزترین شخص برای انسان به حساب بیاید.در روایات غیبت را با زنا مقایسه کرده اند و این گناه را از زنا بدتر دانسته اند.
آثار بدی که این گناه در جامعه دارد، موجب می‌شود که بین افراد دشمنی‌های خاص، نفاق‌ها و درگیری‌ها شکل بگیرد.
آیا غیبت کردن در مورد عملکرد مسئولین گناه است؟


جمعه، 12 فروردین 1401 - 15:58 ادامه مطلب نظر بدهید

اگر به تعهداتمان عمل نکنیم در آینده دودش در چشم خودمان می‌رود

 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 21 اسفند 1400 - 09:24

همه ما با قریحه عقلایی خودمان می‌فهمیم که انسان با هر که قرارداد می‌بندد باید به آن وفادار باشد، هرچه طرف قرارداد مهم‌تر باشد انسان باید بیشتر به آن اهمیت دهد.

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، خطبه فدکیه نام سخنرانی حضرت فاطمه (س) در مسجدالنبی که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد.
فاطمه (س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد.
ایشان در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح کرد.
خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف ناب در زمینه‌های خداشناسی، معاد شناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام (ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت را در بردارد.
آن‌چه پیش رو دارید قسمت سی و سوم از سخنان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است که در خصوص شرح خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ایراد کرده‌اند:
وَ الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکَایِیلِ وَ الْمَوَازِینِ تَغْیِیراً لِلْبَخْس؛ در توضیح فرازهای خطبه شریف فدکیه به اینجا رسیدیم که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند: وَ الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکَایِیلِ وَ الْمَوَازِینِ تَغْیِیراً لِلْبَخْس.
حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در این قسمت از خطبه به لزوم وفای به نذر و هم‌چنین به درست‌فروشی در مقابل کم‌فروشی اشاره کرده و به بیان حکمت تشریع این دو حکم می‌پردازند.
وفای به عهد؛ عام‌ترین ارزش
رعایت این ارزش حتی درباره کفار و دشمنان هم واجب است.
یکی از مصادیق این تعهد ردّ امانت است.
معامله با خدا
می‌فرماید: «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُم ‏؛۵ به خدا ایمان بیاورید و در راه او با مال و جان جهاد کنید.» خدای متعال برای این‌که در ما انگیزه انجام کار خوب ایجاد کند تا مستحق رحمت او شویم از این مفاهیم استفاده می‌کند.
گاهی برعکس حالت فوق، تعهد را ما شروع می‌کنیم.
این تعهد انواعی دارد که دارای مفاهیمی شبیه به هم‌اند و عبارتند از: عهد، قسم و نذر.
قرآن صریحاً به این مطلب اشاره می‌کند و می‌فرماید: «وَمِنْهُم مَّنْ عَاهَدَ اللّهَ لَئِنْ آتَانَا مِن فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ * فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُواْ بِهِ وَتَوَلَّواْ وَّ هُم مُّعْرِضُونَ * فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُواْ اللّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُواْ یَکْذِبُونَ؛ عده‌ای از این منافقان با خدا عهد بستند و گفتند: اگر خدا از فضل خودش به ما مرحمت کند و روزی ما فراوان شود، ما زیاد صدقه می‌دهیم و انسان شایسته‌ای می‌شویم.
نتیجه عهدشکنی با خدا این شد که نفاق را تا روزی که خدا را ملاقات کنند در دل‌هایشان برقرار ساخت.
چون با خدا پیمان‌شکنی کردند.
حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند: «وَ الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ؛ خدا وفای به نذر را بر شما واجب کرد تا شما را در معرض آمرزش خود قرار دهد.» اگر خدا وفای به نذر را واجب نکرده بود ما با عقلمان می‌دانستیم که باید این کار را انجام دهیم؛ اما برای این‌که زمینه مغفرت بیشتری برای ما پیدا شود، گناهانمان آمرزیده و بر کمالاتمان افزوده شود، به خدا بیشتر نزدیک شویم و بیشتر مورد محبت خدا قرار بگیریم، به عنوان یک تکلیف شرعی هم وفای به نذر را بر ما واجب کرد.
همچنین حضرتش می‌فرمایند: وَ تَوْفِیَةَ الْمَکَایِیلِ وَ الْمَوَازِینِ تَغْیِیراً لِلْبَخْس؛ عرض کردیم که اگر انسان به تعهدات خودش در معاملات پای‌بند نباشد و در معامله کم‌فروشی و تقلب کند همه عقلا مذمتش می‌کنند و کار او را بد می‌شمارند.
قرآن می‌فرماید: وَ إِلی‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین ‏.خداوند به شعیب سفارش می‌کند که: به مردم بگو کم‌فروشی نکنید!


شنبه، 21 اسفند 1400 - 16:54 ادامه مطلب نظر بدهید

سه صفت ناپسند اخلاقی که انسان ها را هلاک می‌کند چیست؟

 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 17 اسفند 1400 - 15:24

امام حسن(ع) هلاکت مردم را در سه رذیلت اخلاقی کبر، حرص و حسد می‌دانند چراکه کبر باعث بر باد رفتن دین می‌شود، حرص دشمن انسانیت است و حسد نیز پیشتاز زشتی‌های انسان است.

خلاصه خبر

هلاکت مردم در سه رذیلت اخلاقی کبر، حرص و حسد است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه «حسن» به معنای جامع صفات اخلاقی نیکو و پسندیده است گفت: امام حسن مجتبی در روایتی از پدر خود و جد بزرگوارشان نقل کردند که زیباترین زیور انسان، خلق نیکوست.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به حدیثی از امام حسن (ع) اشاره کرد: حضرت فرمودند «هلاکت مردم در سه رذیلت اخلاقی کبر، حرص و حسد است؛ کبر باعث بر باد رفتن دین می‌شود و به همین دلیل ابلیس مورد لعنت پروردگار قرار گرفت.
حرص دشمن انسانیت است و همین باعث رانده شدن حضرت آدم از بهشت شد و اما حسد پیشتاز زشتی‌های انسان است و به خاطر حسد قابیل برادر خود هابیل را کشت.»


سه شنبه، 17 اسفند 1400 - 23:14 ادامه مطلب نظر بدهید

هدف بعثت تزکیه بشر از اخلاق رذیله و ارتقای اخلاق بود

 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | چهارشنبه، 11 اسفند 1400 - 12:41

تایباد ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مبعث حادثه‌ای بزرگ برای بشریت و هدف بعثت تزکیه بشر از اخلاق رذیله و ارتقای اخلاق بود.

خلاصه خبر

آیت‌الله شاهرودی تصریح کرد: کار بزرگ مبعث در زمان جاهلیت، برنامه‌ریزی برای یک زندگی سالم و پاکیزه بود، اسلام از ابتدای زندگی تا مرگ یک انسان برنامه دارد و از سیاست، اقتصاد و اجتماع و حتی زندگی فردی او را با حکمت برنامه‌ریزی کرده است در حالی که اجاهلیت هم علم و هم عقل را تعطیل کرده بود اما اسلام عقل و علم را آزاد کرد.
وی با بیان این‌که اثبات وجود خداوند به وسیله یک عقل آزاد انجام می‌شود، تأکید کرد: هدف بعثت تزکیه بشر از اخلاق رذیله و ارتقای اخلاق بود و دیدیم که از جامعه ترسناک آن زمان، تمدنی ایجاد کرد که امروز حتی غرب از علوم این تمدن بهره می‌برد.
فضای مجازی به دنبال نابودی اخلاق است
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که فضای مجازی از فضای حقیقی با تمام رسانه‌هایی که دارد، جلو افتاده و به دنبال نابودی اخلاق است، افزود: در جامعه قبل از انقلاب، تفکر کمونیست دین را افیون جامعه می‌دانست و کاخ کرملین مرکز مبارزه با خدا و دین بود، توفیقی که نصیب رئیس جمهوری ما شد، ادای نماز در این کاخ بود که در دنباله نامه امام راحل (ره) بود.
حاکمیت دین بر جامعه یعنی پایان استکبار
وی با بیان این‌که حرکت بزرگی که بعثت آغاز کرد، امروز در علم، اخلاق، سیاست و اجتماع باید انجام شود، یادآور شد: دین حق است و باید در جهان حاکم شود، فشار بر ایران به دلیل اراده بر حاکمیت دین بر جامعه است و اگر این ایدئولوژی حاکم شود، دنیای استکبارها به پایان می‌رسد.


چهارشنبه، 11 اسفند 1400 - 21:29 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 8


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0