FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر فضائل اخلاقی رذائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه
نمایه رهنمود امام حسین سلام الله علیه

به منظرگاه مدیریتی امام حسین سلام الله علیه و خانواده بزرگوار معظم له خوش آمدید.


سه نوع نگاه به جریان «اربعین حسینی»

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 18 شهریور 1402 - 13:15

اصل جریان اربعین، تابش نور ملکوتی خداوند بر اهل دنیا و ایجاد تحولی روحی در جامعۀ پاک طینتان عالم است. این نور هرچند به چشم سر برای عموم دیده نمی شود، اما با قلب درک می شود و بر رفتارها اثر می گذارد.

 

خلاصه خبر

به عنوان نمونه در آیۀ157 می‌خوانیم «فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏»؛ پس کسانى که به او (پیامبر صلی الله علیه و آله) ایمان آوردند و (در تمام زمان‌ها) او را حمایت کردند و یاری‌اش دادند و از نورى که بر او نازل شده پیروى کردند آنها اهل فلاح هستند.» در این آیه از ولایت امیر مؤمنان و اهل بیت وحی با مفهوم «تبعیت از نور» یاد شده است، همچنان که امام صادق علیه‌السلام فرمود «النُّورُ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ- عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةُ ع.»؛ یعنی نور در این موضع از آیه، علی امیرالمؤمنین و ائمه علیهم‌السلام است.» (الکافی، ج1، ص194) با این نوع نگاه، مردمی که در مراسم اربعین حضور می‌یابند، به پیروی از این نور ملکوتی و با پای دل، قدم در مسیر محضریت امام حسین علیه‌السلام بر می‌دارند.


یکشنبه، 19 شهریور 1402 - 00:10 ادامه مطلب نظر بدهید

برگزاری شکوهمند مراسم اربعین باعث شکست توطئه‌های دشمنان شد

 

 مهر | دین و اندیشه | جمعه، 17 شهریور 1402 - 15:56

تولیت عتبه حسینی در دیدار با رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزاری شکوهمند مراسم اربعین را باعث شکست توطئه‌های دشمنان دانست.

 

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در دیدار با حاج حسن رشید تولیت عتبه حسینی، از خدمات عتبه به زائران اربعین در حوزه‌های مختلف از همکاری‌های صمیمانه عتبه با کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین علی الخصوص در برنامه‌های فرهنگی تقدیر کرد.
تولیت عتبه حسینی همکاری بیشتری با کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در سال‌های آتی را خواستار شد.


شنبه، 18 شهریور 1402 - 23:44 ادامه مطلب نظر بدهید

هفت آموزۀ یاوران مهدی (عج) در زیارتنامۀ اربعین

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 15 شهریور 1402 - 11:15

هر فرد مؤمنی که ادعای ایمان به عترت را دارد، باید در عین حال از دشمنان عترت دوری و تبری داشته باشد و با آنها و منویاتشان همراهی نکند بلکه همراهی با اهل بیت وحی و تابعان ایشان را پیشۀ راه خود کند.

 

خلاصه خبر

در فرازهای آخر این زیارتنامه می‌خوانیم «وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا»؛ یعنی شهادت می‌دهم که ائمه از فرزندان تو (حسین (ع)) کلمۀ تقوا، پرچم‌های هدایت، ریسمان محکم و نیز حجت بر اهل دنیا هستند.
بعد در ادامه می‌خوانیم «وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ»
در عوض، در آیۀ55 می‌فرماید «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»؛ یعنی ولیّ شما خدا، رسولش و کسانی است که ایمان آوردند؛ همانها که نماز را اقامه کردند و زکات دادند، در حالی که در رکوع بودند.


پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 23:10 ادامه مطلب نظر بدهید

عبرت های سببی و مسببی واقعه کربلا

 

 مشرق | سیاسی | چهارشنبه، 15 شهریور 1402 - 22:44

 

خلاصه خبر

عبرت، اندرز و زنهای است که نباید در آن توقف کرد و از آن سرمشق و الگو گرفت.
تنها وجه سرمشق بودن عبرت ها در عمل نکردن مطابق با آن است.
و آن عبرتی که معلول عبرت دیگری باشد، عبرت مسببی است.
در اینجا هر دو امر عبرت آموز است.
لکن آن امر که علت است ( همنشینی با بدان ) عبرت سببی است.
انسان های صالح و عبرت آموز غالباً توجه شان معطوف به عبرت های مسببی است و کمتر به عبرت های سببی توجه دارند.
اگر توجه مان به عبرت های سببی بیشتر شود، عبرت های مسببی کمتر اتفاق می افتد.
چون وقتی عبرت گیرنده در چرایی واقعه عبرت آموز تأمل می کند، مجبور است که بیشتر خردورزی کند.
اما عبرت های عاشورا از جنس عبرت های مسببی است.


پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 22:31 ادامه مطلب نظر بدهید

تبیین فلسفی نقش «زیارت» در کمال «زائر»

 

 مشرق | سیاسی | پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 04:16

 

خلاصه خبر

محقق فیاض لاهیجی(م۱۰۷۱ق) از متکلمان بزرگ شیعی قرن یازدهم در کتاب بسیار ارزشمند «گوهر مراد»، در فصلی با عنوان «در بیان سبب اجابت دعوات و حدوث امور خوارق عادات و سرّ انتفاع از زیارت‏ قبور مؤمنین و مراقد صالحین‏» در جمع‌بندی سخنان فیلسوفانی چون ابن‌سینا، فخررازی، میرداماد و ...
پس هرگاه نفس، مؤمن و صالح باشد و بالجمله کمالی و طهارتی و علمی و عملی کسب کرده بود، هرآینه مورد اشراقات انوار الهیّه و فیوضات ربّانیّه گردد و نفس زائر نیز هرگاه به توجّه تمام به مرقد مزور حاضر شود و این حضور مرقد را حضور و صحبت او داند لا محاله از فیض وارد به نفس مزور پرتوی در نفس زائر افتد و به قدر استعداد، لا محاله منتفع شود.


پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 22:29 ادامه مطلب نظر بدهید

زیارت اربعین

برای ۲۰ صفر و اربعین حسینی اعمال مستحبی چون زیارت امام حسین علیه‌السلام تاکید شده است، چنان که امام حسن عسکری علیه‌السلام یکی از ۵ علامت مختص شیعه را زیارت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در روز اربعین توصیف می‌کند، هر چند برای کسانی که توانایی سفر به کربلا را ندارند، خواندن زیارت اربعین که توسط امام صادق علیه‌السلام در کتاب «التهذیب» شیخ طوسی آمده است، توصیه شده است.   متن زیارت اربعین به شرح زیر است:


پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 22:27 ادامه مطلب نظر بدهید

عاشورا؛ دریای بی‌کران روایت‌ها

 

 مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 14 شهریور 1402 - 18:06

گفت‌وگو با محمدرضا سنگری، نویسنده، منتقد و پژوهشگر درباره‌ آثار مکتوب واقعه کربلا

 

خلاصه خبر

در راستای آسیب‌شناسی روایت‌های داستانی معاصر از واقعه عاشورا با محمدرضا سنگری، نویسنده، پژوهشگر و شاعر ادبیات آیینی و عاشورایی گفت‌وگو کرده‌ایم.
روضه‌الشهدا ؛ نخستین روایت داستانی عاشورا
اگر بخواهیم پیشینه‌ای برای ادبیات عاشورایی درنظر بگیریم باید کتاب «روضه الشهدا» اثر ملا حسین واعظ‌کاشفی را نام ببریم.
در این کتاب برای نخستین‌بار باگونه‌ای از پرداخت داستانی واقعه عاشورا روبه‌رو هستیم؛ به این معنا که عنصر تخیل با روایت تاریخی ماجرا درآمیخته و یک ساختار نزدیک به داستان پدید آمده است.
ضرروت شناخت عمیق واقعه عاشورا
در روزگار ما بعضی داستان‌نویسان سعی کرده‌اند به حماسه عاشورا نزدیک شده و آن را در قالب ساختارهای داستانی، بازآفرینی کنند؛ هر چند باید گفت تعداد آثار موفق و درخور توجه در این زمینه چندان چشمگیر نیست و استفاده از ظرفیت‌های داستانی واقعه کربلا یا بهره‌گیری از شخصیت‌ها و ابعاد و اضلاع حماسه حسینی چندان به کمال مطلوب خود نزدیک نشده است.
نویسندگان ما همه ابعاد این حماسه عظیم را نکاویده‌اند.
آنچه قبل از خلق اثر، نویسنده نیازمند آن است شناخت عمیق‌تر، دقیق‌تر و گسترده‌تر از واقعه عاشوراست.
عاشورا، دریای بی‌کران روایت‌های داستانی است.
با این وصف، نویسنده در خلق روایت‌های داستانی از واقعه عاشورا باید بداند که شرط اصلی مخدوش‌نشدن تاریخ است، حتی اگر به کل روایت تاریخی وفادار نباشیم.


چهارشنبه، 15 شهریور 1402 - 01:20 ادامه مطلب نظر بدهید

چرا به پیاده روی اربعین سفارش شده است؟

 

 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 14 شهریور 1402 - 09:28

حجت الاسلام عباسیان گفت:پیاده به زیارت رفتن هم مورد سفارش قرآن است و هم در روایات تأیید شده و نه تنها از نظر عقل و هم از نظر نقل امری مورد تأیید بوده، بلکه تکریم مقام سید الشهدا (ع) است.

 

خلاصه خبر

حجت الاسلام مرتضی عباسیان در گفتگو با مهر، با اشاره به مضامینی که در زیارت اربعین بدان آنها اشاره شده، گفت: در زیارت اربعین حضرت سیدالهشدا (ع) مفاهیم عمیقی از جمله امام شناسی نهفته است، در واقع معرفی امام به عنوان ولی خدا محبوب خدا و دوست و نجیب خدا، آنجا که می‌فرمایند، اَلسَّلاَمُ عَلَی وَلِیِّ اللَّه وَ حَبِیبِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ، «سلام بر ولیّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر برگزیده خدا» اینها صفات اباعبدالله است که هر کدام صفت یکی از پیامبران بزرگ الهی است و سیدالشهدا (ع) هر صفت را از یکی از انبیا (ص) به ارث برده و این صفات در وجود مبارک حضرت مستجمع است.
عباسیان افزود: از این مطلب نباید غفلت کرد که حقیقت عالم این دنیا نیست، حقیقت عالم در آخرت است و در آن عالم حضرت چنان جایگاهی دارد که همه به احوالش غبطه می‌خورند و «حضرت باید قربانی شود تا متقرب شود، باید سر دهد تا از همه عالم سر شود» «اَلسَّلاَمُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ.
در فرازی از زیارت اربعین، آنجا که ذکر شده «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ» «خدایا من گواهی می‌دهم که حسین ولیّ تو و فرزند ولیّ تو، و برگزیده ی تو، و فرزند برگزیده توست حسینی که به کرامتت رسیده».
فلذا در زیارت اربعین چنین میگوییم: أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَهِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَهِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلاَدَ».
«و به خوشبختی اختصاصش دادی، و به پاکی ولادت برگزیدی» «و جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَهِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَهِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَهِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الأْنْبِیَاءِ».
امام، چنین فرمود خون قلبش را در راه خدا نثار کرد: «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیک»، تا اینکه «لِیسْتَنْقِذَ عِبادَک مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ».
خداوند متعال در آیه شریفه ۱۰۹ سوره مبارکه یوسف، می‌فرماید: «أَفَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ‏ کانَ‏ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ لِلَّذینَ اتَّقَوْا أَ فَلا تَعْقِلُونَ، سوره یوسف آیه :۱۰۹ که باتوجه به زمان نزول آیه رایج‌ترین شیوه سفر، سفر با پیاده است.
همچنین خداوند در آیه ۱۰ سوره مبارکه جمعه، مقدمه‌ای برای برخورداری از فضائل و برکات الهی برمی شمارد و می‌فرماید: «فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
«وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَ عَلَی کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ‏» «و در میان آدمیان بانگ حج در ده تا پیاده و بر هر شتر لاغری که از هر راه دوری آمده باشد، سوی تو آیند».
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در ادامه بااشاره به اهمیت زیارت ائمه (ع) و سپس به اهمیت زیارت امام حسین در روایات، بیان کرد: امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: «إن لکل امام حق فی عنق اولیائه و شیعته و انّ من تمام الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیارة قبورهم فمن زارهم رغبة فی قبورهم و تصدیقاً بما رغبوا فیه کان ائمتهم شفعائهم ‏یوم القیامة».

 


چهارشنبه، 15 شهریور 1402 - 00:59 ادامه مطلب نظر بدهید

حضرت سیدالشهدا(ع)؛ سرّالاسرار عالم خلقت

 

 مشرق | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 13 شهریور 1402 - 18:06

در عالم اسراری هست که بعد از گذشت هزاران سال هنوز سر به مهر مانده‌اند. گویا قلم تقدیر خداوند چنین رقم خورده که این اسرار فاش نگردند.

 

خلاصه خبر

گویا قلم تقدیر خداوند چنین رقم خورده که این اسرار فاش نگردند.
ادعای گزافی نیست اگر بگوییم سرّالاسرار این عالم حضرت سیدالشهدا(ع) است.
یکی از نشانه‌های تقدس عتبات عالیات حضور و ارتباط انبیا با این سرزمین گرانقدر است.
حتی انبیای الهی و موحدین در بالاترین درجات سلوک‌شان متأثر و متوسل به وجود حضرت سیدالشهدا(ع) شده‌اند.
هفت ویژگی زائران کربلا
امام صادق(ع) هفت ویژگی منحصربه‌فرد برای زوار جد غریب‌شان برمی‌شمرند:
۱.خداوند متعال حوائجش را برآورده نماید و آنچه از دنیا مقصود اوست، کفایت فرماید.
زیارت آن حضرت موجب جلب رزق برای زائر می‌شود.
گناهان او آمرزیده شده و وی به اهلش بازگردد.
اگر زائر در سفر زیارت فوت شود، فرشتگان نازل گشته و او را غسل می‌دهند و نیز درهایی از بهشت روی او گشوده می‌شود.
فقط به فکر سفر خودتان نباشید
در کنار همه روایات ترغیب‌کننده برای صرف هزینه و انفاق در راه سفر به کربلا صفوان جمّال روایتی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که در آن به اجر و پاداش ویژه برای کسانی اشاره دارد که در راه فرستادن دیگران به این سفر پربرکت اقدام می‌نمایند.
در حقیقت حضرت می‌خواهند از این طریق حس تعاون و همیاری و کمک به نیازمندان را در ما تقویت کنند.
ضمن اینکه مطابق آموزه‌های دینی دعای برادران دینی در حق یکدیگر مستجاب است و وقتی کسی از صمیم دل برای فردی که او را راهی سفر کربلا کرده، دعا نماید -آن هم دعا در زیر قبّه آن امام- چطور ممکن است چنین دعایی به هدف اجابت نرسد!
صفوان جمّال می‌گوید، محضر مبارک امام عرضه داشتم: ثواب و اجر کسی که خودش به‌خاطر جهتی نمی‌تواند به زیارت رود ولی دیگری را مجهز ساخته و به زیارت فرستاده، چیست؟
حضرت فرمودند: در مقابل هر یک درهمی که خرج کرده، خداوند متعال به قدر کوه احد از حسنات به وی می‌دهد و چند برابر هزینه‌ای را که متحمل شده، برایش باقی می‌گذارد و نیز بلاهایی را که نازل شده، از وی دور می‌گرداند و همچنین مال و دارایی وی را حفظ و نگهداری می‌فرماید.


دوشنبه، 13 شهریور 1402 - 22:39 ادامه مطلب نظر بدهید

دهمین همایش بین المللی دانشجویان و اندیشمندان مسلمان در کربلای معلی

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 09 شهریور 1402 - 15:43

دهمین همایش بین المللی دانشجویان و اندیشمندان مسلمان جهان با شعار «حیاتنا الحسین» در کربلای معلی برگزار می شود.

 

خلاصه خبر

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی علیزاده دبیر همایش با بیان این مطلب افزود: این همایش هر ساله و همزمان با اربعین حسینی به همت مؤسسه دانشجویان مسلمان جهان در حرم مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام برگزار می‌شود.
سالن حضرت خاتم الانبیا (ص) داخل حرم مطهر حضرت امام حسین علیه السلام و ما بین درب‌های الرجاء و قاضی الحاجات قرار دارد و میزبان دانشجویان، اساتید و محبان اهل بیت علیهم السلام از سراسر جهان خواهد بود.


پنجشنبه، 09 شهریور 1402 - 22:17 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 62


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0