اصول دین معاد
تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 17 آذر 1402 - 15:15
انسان ها در بهشت فرصت پیشرفت داشته و در معرض تحول و تکامل قرار دارند، همین تکامل عاملی است که انسان را دچار کسالت و خستگی نمی کند. چون انسان در بهشت مدام در حال پیشرفت خواهد بود تا به نعمت های بالاتری دست پیدا کند.
خلاصه خبر
تکامل و تحول در بهشت برای رسیدن به نعمتهای بالاتر
همین تکامل عاملی است که انسان را دچار کسالت و خستگی نمیکند.
چون انسان در بهشت مدام در حال پیشرفت خواهد بود تا به نعمتهای بالاتری دست پیدا کند.
اگر بهشت را با دنیا مقایسه کنیم، تصور میکنیم که ماندن همیشگی در آن سخت خواهد بود.
در ادامه آن حضرت فرمودند: «بهشت برخلاف دنیاست.
دیدن آن از شنیدنش بهتر است و از نزدیک دیدن آن از اینکه از دور ببینی برتر است.» به این معنا که هر چه درباره بهشت بشنویم وقتی با آن مواجه شویم مشاهده خواهیم کرد که حقیقت بهشت از همه شنیدههای ما برتر و والاتر است.
اما این خصلتها در بهشت وجود ندارد.
انسان مؤمنی که در دنیا از امتحانهای الهی سربلند بیرون آمده در بهشت با انواع نعمتهای بینهایت مواجه میشود و میتواند از آنها استفاده کند.
بدون هیچ مشقتی سیراب از موهبت الهی میشود و این خصلتی نیست که انسان را خسته و دلزده کند.
چرا نعمتهای دنیا به وسعت بهشت نیست؟
در کلاس درس مشاهده میکنید که صندلیها چوبی و سخت هستند تا فرد احساس راحتی زیاد نداشته باشد.
ابزاری مانند مبل راحتی و اسباب آسایش در خانه قرار دارد که محل استراحت است.
نسبت دنیا به بهشت نیز همین گونه است.
در این شرایط خستگی و کسالت به انسان دست نمیدهد.
جمعیت هلال احمر: هموطنان میتوانند کمکهای نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹
و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی
و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸
و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی
و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يقالُ لصاحِبِ القرآنِ إذا دَخَلَ الجَنّةَ : اِقرَأْ وَ اصعَدْ ، فَيَقرَأُ و يَصعَدُ بكُلِّ آيَةٍ دَرَجةً حتّى يَقرَأَ آخِرَ شيءٍ مَعهُ مِنهُ .
كسى كه قرآن مى داند، چون وارد بهشت شود به او مى گويند: «بخوان و بالا رو» و او مى خواند و با هر آيه اى يك درجه [در بهشت ]صعود مى كند، تا آن كه آخرين آيه اى را كه از قرآن مى داند مى خواند.
( كنز العمّال : ۲۳۳۱ )
عـمل، عـامل قـرب
خيثمه گويد، امام باقر عليه السلام به من فرمود
اَبلِغْ شيعَتَنا إنَّهُ لَنْ يُنالَ ما عِندَ اللّه ِ إلاّ بِعَمَلٍ وَ اَبْلِغْ شيعَتَنا إنَّ اَعْظَمَ النّاسِ حَسرَةً يَوْمَ القِيامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلاً ثُمَّ يُخالِفُهُ إلى غَيرِهِ
حضرت امام محمدباقر می فرماید: به شيعيان ما ابلاغ كن به آنچه نزد خداست، جز با عمل «صالح» نمى توان رسيد. به شيعيان ما بگو:
در روز قيامت حسرت كسى بزرگتر و بيشتر است كه رفتار عادلانه اى راستايش كند و بر خلاف آن سمت و سوى ديگر حركت كند.
اصول كافى، ج 3، ص 409
- امام علی (ع) : هرکه بر خوردن شراب مداومت دارد و دائم الخمر است خدا را به هنگام مرگ همچون بت پرست ملاقات میکند حجر بن عدی پرسید یا علی (ع) دائم الخمر کیست؟ فرمود آنکس که هر وقت شراب بیابد و در دسترس او باشد بنوشد. تحف العقول صفحه 117
حضرت امام محمدباقر می فرماید:
هر چشمی روز قیامت گریان است، جز سه چشم: چشمی که در راه خدا شب را بیدار باشد، چشمی که از ترس خدا گریان شود، و چشمی که از محرمات الهی و گناهان بسته شود.
کافی، ج 2، ص (80)
حضرت امام محمدباقر می فرماید:
خداوند در روز قیامت در حساب بندگانش، به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است، دقت و باریک بینی میکند.
بحارالانوار، دار احیاء الترا العربی، ج 7، ص (267)
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 12 تیر 1402 - 14:15
کتاب «معاد جسمانی و حشر عنصری (بازخوانی تحقیقی و تطبیقی آرای حکیمان مسلمان با نگاهی به آیات و روایات)» اثر محمدجواد واعظی منتشر شد.
خلاصه خبر
یا اینکه نفس با بدنی دیگر و با اقتضائاتی جدید و تدبیری مختص به عالم آخرت بازگشت میکند؟
هر یک از این گزینهها، لوازم معرفتی متفاوتی را به دنبال میآورد؛ مانند چگونگی جزا و حقیقت بهشت و جهنم، نحوه تمثلات فضائل و اعمال اخلاقی و تفاوت آنها با جزا، فرق عالم برزخ با عالم آخرت و مانند اینها.
در این کتاب تلاش شده تا آن چیزی که به ملاصدرا نسبت داده شده است، تصحیح گردد؛ یعنی بازگشتِ بدن برزخیِ مِثالی به آخرت در تفسیر معاد جسمانی و اینکه قیامت ادامه عالم برزخ باشد.
با شواهدی از کتابهای ملاصدرا اثبات میشود که ایشان برزخ را به مانند خواب و عالم تمثلات و آخرت را به مانند بیداری و عالم حقایق خارجی میداند؛ یعنی آخرت به تمام معنا غیر از دنیا و برزخ است؛ به دیگر سخن پس از بررسی دقیق آثار ایشان و آوردن شواهد کافی، تفسیر درست از معاد جسمانی از نظرگاه ملاصدرا ارائه میشود.
قال الامام ابو جعفر محمد بن علی الباقر علیه السلام:
انما یداق الله العباد فی الحساب یوم القیامة علی قدر ما اتاهم من العقول فی الدنیا.
حضرت امام محمدباقر سلام الله علیه می فرماید: خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی می کند.
غررالحکم جلد۲ - حدیث۳۲۶۰ – خاتمةالمستدرک میرزاحسین نوری- ج۱ ص۴۷. معانی الاخبار شیخ صدوق ص ۲.