FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر فضائل اخلاقی رذائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خانواده در اسلام عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه
عکس گل محمدی

به منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیه خوش آمدید.


وظیفه داریم در عین حفظ دوستی و خیرخواهی راه تحقیق را باز بگذاریم

 

 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401 - 08:47

آیت الله مصباح در شرح خطبه فدکیه گفت: ما وظیفه داریم که در عین حفظ صمیمیت و خیرخواهی با همه طوایف مسلمین و در عین جلوگیری از تنش و خصومت و دشمنی بین مسلمانان، راه تحقیق را باز بگذاریم.

 

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، خطبه فدکیه نام سخنرانی حضرت فاطمه (س) در مسجدالنبی که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد.
فاطمه (س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد.
ایشان در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح کرد.
خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف ناب در زمینه‌های خداشناسی، معاد شناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام (ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت را در بردارد.
آن‌چه پیش رو دارید قسمت چهل و چهارم از سخنان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است که در خصوص شرح خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ایراد کرده‌اند:
موضوع بحث ما خطبه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود که به خطبه فدکیه معروف است.
حضرت در یک جلسه فرمودند: «فدک ملکی است که پدرم به من بخشیده است (نحلة أبی) و در زمان خود پیغمبر و بعد از ایشان هم در اختیار من بوده است.
ولی آن‌ها اصرار داشتند که: «فعلا ملک در دست ماست و شما اگر حرفی دارید باید بینه اقامه کنید!» حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، امیرالمؤمنین علیه‌السلام و ام‌ایمن را به عنوان شاهد معرفی کردند.
حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بار دیگر به مسجد تشریف بردند و فرمودند: «حال که نحله بودن فدک را نپذیرفتید، باید بدانید که من یگانه دختر پیغمبرم و اگر پیغمبر ارثی داشته باشد به من می‌رسد.
پس از این مسائل بود که حضرت برای ایراد خطبه فدکیه با اعلان قبلی به مسجد تشریف بردند.
در مسجد پرده‌ای زدند و حضرت به پشت پرده تشریف بردند و این خطبه را انشا کردند.
آن بخش از خطبه فدکیه را که در این جلسه می‌خواهم عرض کنم استدلال حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بر بطلان این ادعاست که پیغمبران ارثی نمی‌گذارند.
حضرت خطاب به خود خلیفه می‌فرمایند: «به چه دلیل می‌گوئید من از پدرم ارث نمی‌برم؟!» حضرت برای این ادعا چند وجه را ذکر می‌کنند که نشان از قوت استدلال و عمق نظر این بزرگوار و این شخصیت معصوم دارد.
با دقت در عبارات این خطبه شریف فضای بیان این فرمایشات بهتر معلوم می‌شود.
حضرت می‌فرمایند: وَ أَنْتُمُ الْآنَ تَزْعُمُونَ أَنْ لَا إِرْثَ لَنَا؛ یعنی به فرض که پیامبر فدک را به من نبخشیده باشد، به هر حال مال خودش بوده و بعد از ایشان به من به ارث می‌رسد.
وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ؛ این عبارت اقتباسی از آیات قرآن ۱ است.
در فرازهای مختلف این خطبه، از آیات قرآن اقتباس می‌شود که بسیاری از این اقتباس‌ها کوبنده و پرمعناست.
هرچه از ما باقی بماند صدقه است.» شاید این فراز خطبه به این ادعا اشاره دارد.
حضرت می‌فرمایند: این نقل بر خلاف قرآن است.
کتاب خدا را پشت سر انداختید و برخلاف قرآن قضاوت می‌کنید.
و قال فیما اقتص من خبر یحیی بن زکریا إذ قال «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوب»؛ زکریا هم از خدا این چنین درخواست کرد که: «خدایا!
و زعمتم أن لا حظوة لی و لا إرث من أبی أفخصّکم الله بآیة أخرج أبی منها؛ اگر بگویید: «با این‌که از نظر قرآن، انبیا ارث می‌گذارند و برای این حکمِ قرآن ناسخی هم نیامده اما تو از پدرت ارث نمی‌بری!» یعنی آیات ارث به شما اختصاص دارد و شامل پدر من نمی‌شود!
أم هل تقولون إن أهل ملتین لا یتوارثان أو لست أنا و أبی من أهل ملة واحدة؛ احتمال دیگر این است که بگویید: «وارث در صورتی ارث می‌برد که اهل دین مورثش باشد.» آیا من دین پدرم را ندارم؟!
و الزعیم محمد؛ و پدرم را در این جریان کفیل خودم قرار می‌دهم که مدافع من باشد و از طرف من اقامه دعوا کند.
و «لِکُلِّ نَبَأٍ مُستَقرٌّ وَ سَوف تَعلَمُونَ» «مَن یَأتِیه عَذابٌ یُخزِیه وَ یَحِلُّ عَلیه عَذابٌ مٌقیمٌ» این‌جا نیز اقتباس از آیات قرآن است.


جمعه، 30 اردیبهشت 1401 - 00:40 ادامه مطلب نظر بدهید

همایش«خدیجه (س) مادر امت» برگزار می شود

 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 22 فروردین 1401 - 11:48

همایش«خدیجه مادر امت» فردا سه شنبه ۲۳ فروردین ماه از ساعت ۱۷ با حضور جمعی از بانوان فعال فرهنگی در برج میلاد برگزار خواهد شد.

خلاصه خبر

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء، فاطمه قاسم‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت و به سخنانی را ایراد خواهند کرد.
این همایش با مشارکت معاونت بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت بانوان شهرداری تهران، دانشگاه الزهرا (س) سازمان بسیج دانشجویی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و معاونت بانوان ریاست جمهوری فردا سه شنبه از ساعت ۱۷ تا اذان مغرب برپا خواهد شد.


دوشنبه، 22 فروردین 1401 - 17:53 ادامه مطلب نظر بدهید

پیامبر اعظم (ص) شیفته هدایت مردم بود

 

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 11 فروردین 1401 - 18:59

خداوند در فطرت ما عاملی قرار داده است که باعث می‌شود از کنار احسان دیگران بی‌خیال نگذریم و تا از آن قدردانی نکنیم آرام نگیریم.

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، خطبه فدکیه نام سخنرانی حضرت فاطمه (س) در مسجدالنبی که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد.
فاطمه (س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد.
ایشان در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح کرد.
خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف ناب در زمینه‌های خداشناسی، معاد شناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام (ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت را در بردارد.
آن‌چه پیش رو دارید قسمت سی و هشتم از سخنان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است که در خصوص شرح خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ایراد کرده‌اند:
یَکْسِرُ الْأَصْنَامَ، وَ یَنْکُثُ الْهَامَ، حَتَّی انْهَزَمَ الْجَمْعُ وَ وَلَّوُا الدُّبُرَ، حَتَّی تَفَرَّی اللَّیْلُ عَنْ صُبْحِهِ، وَ أَسْفَرَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ، وَ نَطَقَ زَعِیمُ الدِّینِ، وَ خَرِسَتْ شَقَاشِقُ الشَّیَاطِینِ، وَ طَاحَ وَشِیظُ النِّفَاقِ، وَ انْحَلَّتْ عُقَدُ الْکُفْرِ وَ الشِّقَاقِ، وَ فُهْتُمْ بِکَلِمَةِ الْإِخْلَاصِ فِی نَفَرٍ مِنَ الْبِیضِ الْخِمَاصِ، وَ کُنْتُمْ عَلی شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ، مُذْقَةَ الشَّارِبِ، وَ نُهْزَةَ الطَّامِعِ، وَ قَبْسَةَ الْعَجْلَانِ، وَ مَوْطِئَ الْأَقْدَامِ، تَشْرَبُونَ الطَّرْقَ، وَ تَقْتَاتُونَ الْقد، أَذِلَّةً خَاسِئِینَ، تَخافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِکُم؛
در توضیح خطبه مبارک حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به این بخش رسیدیم که حضرت مردم حاضر در مسجد را مورد خطاب قرار می‌دهند و خود را معرفی می‌کنند.
حضرت خطاب به حضار شروع به خطبه کردند: أیها الناس اعلموا أنی فاطمة و أبی محمد در چینش بخش‌های این خطبه نکته‌های روان‌شناختی بسیار دقیقی رعایت شده است و کسانی که با این مسائل آشنا هستند رموز این بیانات و راز این ترتیب را بهتر می‌توانند درک کنند.
هدف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از این خطبه این است که مردم را از اشتباهی که در آن واقع شده بودند نجات دهند؛ اشتباهی که قدر متیقن شیطان در آن دخیل بود.
در سوره انفال آیه ۲۴ و ۲۵ می‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُون * وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقاب.
وَ أَسْفَرَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ؛ تا آن زمان حق به خوبی آشکار نبود.
وَ نَطَقَ زَعِیمُ الدِّینِ؛ کسی که سردمدار دین بود به سخن درآمد.
وَ خَرِسَتْ شَقَاشِقُ الشَّیَاطِینِ؛ شیاطین چنان بل‌بله می‌کردند که نمی‌گذاشتند حرف حق به گوش کسی برسد.
وَ انْحَلَّتْ عُقَدُ الْکُفْرِ وَ الشِّقَاقِ؛ حضرت کفر و عناد آن‌ها را تشبیه می‌فرماید به گره‌هایی که در کار پدید می‌آید و نمی‌گذارد کار روال خودش را پیدا کند.
وَ طَاحَ وَشِیظُ النِّفَاقِ؛ نفوذی‌های نفاق که وارد صفوف مسلمان‌ها شده بودند بیرون ریخته شدند.
وَ فُهْتُمْ بِکَلِمَةِ الْإِخْلَاصِ؛ گوینده‌های شیاطین لال شدند و سخن‌گوی اسلام گویا شد.
فِی نَفَرٍ مِنَ الْبِیضِ الْخِمَاصِ؛ در میان یک گروه اندکی که از ضعف جسمانی همیشه رنگ‌پریده بودند و شکمشان به پشتشان چسبیده بود.
وَ کُنْتُمْ عَلی شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ؛ عرض کردم که این کلمات حضرت مثل تفسیری برای آن آیات است.
در این‌جا به آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران اشاره می‌کنند که می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَیَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّار فَأَنقَذَکُم مِّنْهَاِ؛ و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او میان دل‌های شما الفت ایجاد کرد و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید؛ خدا شما را از آن نجات داد.» قبایل عرب همه با هم دشمن بودند؛ اما به برکت اسلام به هم محبت و الفت پیدا کردند.
وَ نُهْزَةَ الطَّامِعِ؛ هر کس در شما طمع می‌کرد می‌توانست شما را برباید.
وَ قَبْسَةَ الْعَجْلَانِ؛ شما هم‌چون شعله آتشی بودید که شخصی شتابان بخواهد آن را بگیرد و زود ببرد که دستش نسوزد و آتش هم خاموش نشود.
وَ مَوْطِئَ الْأَقْدَامِ؛ لگدمال قدم‌های دیگران بودید.
وَ تَقْتَاتُونَ الْقد؛ «قد» به پوست و روده‌های باقی مانده از گوسفند کشته شده می‌گویند که غیر از فقرا و گرسنگان کسی از آن استفاده نمی‌کند.


جمعه، 12 فروردین 1401 - 22:04 ادامه مطلب نظر بدهید

در خطبه حضرت زهرا (س) جهات روان‌شناختی، بسیار عالی رعایت شده است

 

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 12 فروردین 1401 - 15:41

کسی که جانشین پیغمبر می‌شود باید بتواند احکام پیغمبر را اجرا کند. فاطمه(س) باید عملاً نشان دهد که این‌ها صلاحیت اجرای این احکام را ندارند؛ چون علمش را ندارند.

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، خطبه فدکیه نام سخنرانی حضرت فاطمه (س) در مسجدالنبی که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد.
فاطمه (س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد.
ایشان در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح کرد.
آن‌چه پیش رو دارید قسمت سی و نهم از سخنان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است که در خصوص شرح خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ایراد کرده‌اند:
فَأَنْقَذَکُمُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بَعْدَ اللَّتَیَّا وَ الَّتِی، وَ بَعْدَ أَنْ مُنِیَ بِبُهَمِ الرِّجَالِ، وَ ذُؤْبَانِ الْعَرَبِ، وَ مَرَدَةِ أَهْلِ الْکِتَابِ کُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ، أَوْ نَجَمَ قَرْنٌ لِلشَّیْطَانِ، وَ فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ، قَذَفَ أَخَاهُ فِی لَهَوَاتِهَا، فَلَا یَنْکَفِئُ حَتَّی یَطَأَ جناحهاصِمَاخَهَا بِأَخْمَصِهِ، وَ یُخْمِدَ لَهَبَهَا بِسَیْفِهِ، مَکْدُوداً فِی ذَاتِ اللَّهِ، وَ مُجْتَهِداً فِی أَمْرِ اللَّهِ، قَرِیباً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ، سَیِّدَ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ، مُشَمِّراً نَاصِحاً، مُجِدّاً کَادِحاً، لا تأخذه فی الله لومة لائم وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیَةٍ مِنَ الْعَیْشِ، وَادِعُونَ فَاکِهُونَ آمِنُونَ، تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوَائِرَ، وَ تَتَوَکَّفُونَ الْأَخْبَارَ، وَ تَنْکِصُونَ عِنْدَ النِّزَالِ، وَ تَفِرُّونَ عِنْدَ الْقِتَال؛
آنچه قرائت شد فرازی از خطبه مبارک حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود که بخش‌هایی از آن را قبلاً خوانده بودیم.
فَأَنْقَذَکُمُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ؛ خدای متعال به برکت پدرم محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شما را از این گرفتاری‌ها نجات داد.
بَعْدَ اللَّتَیَّا وَ الَّتِی؛ تعبیر «بعد اللتیا و التی» یعنی شما نجات پیدا کردید ولی نه به سادگی بلکه بعد از حوادث فراوان.
وَ ذُؤْبَانِ الْعَرَبِ، وَ مَرَدَةِ أَهْلِ الْکِتَابِ؛ گرگان عرب و سرکشان یهود و نصاری به جانش افتادند.
أَوْ نَجَمَ قَرْنٌ لِلشَّیْطَانِ، وَ فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ؛ هرجا شاخ شیطان ظاهر شد یا درندگان مشرک دهان‌هایشان را باز کردند که شما را ببلعند پیغمبر برادرش علی را در دهان این درندگان انداخت تا شما سالم بمانید.
وَ یُخْمِدَ لَهَبَهَا بِسَیْفِهِ؛ و آتش افروخته را با شمشیر خود خاموش می‌کرد.
مَکْدُوداً فِی ذَاتِ اللَّهِ وَ مُجْتَهِداً فِی أَمْرِ اللَّهِ؛ وقتی پای کار خدا به میان می‌آمد علی سر از پا نمی‌شناخت و هیچ نیرویی را برای خودش ذخیره نمی‌کرد.
قَرِیباً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ؛ در این‌جا حضرت بر صفت «قریب» به خصوص تکیه می‌کنند؛ چراکه امیرالمؤمنین علیه‌السلام هم قرابت نسبی با پیغمبر داشت و پسر عموی رسول خدا بود و هم قرابت سببی داشت و داماد پیغمبر بود.
وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیَةٍ مِنَ الْعَیْشِ؛ شما به فکر راحتی و زندگی مرفه خودتان بودید، وَادِعُونَ؛ راحت لمیده بودید و استراحت می‌کردید، فَاکِهُونَ؛ مشغول شادی و مزاح و خوشگذرانی بودید، آمِنُونَ؛ احساس خطری نمی‌کردید.
وَ تَتَوَکَّفُونَ الْأَخْبَارَ؛ وقتی کسی در حادثه‌ای جایی پناه گرفته و از دور مواظب است ببیند چه حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، این حالت را «توکف خبر» می‌گویند.
وَ تَنْکِصُونَ عِنْدَ النِّزَالِ، وَ تَفِرُّونَ عِنْدَ الْقِتَال؛ آن جایی که باید پیش می‌رفتید عقب‌نشینی می‌کردید و وقتی دعوت به جنگ می‌شدید فرار می‌کردید.
سرّ خطبه فاطمه سلام‌الله‌علیها
حدود دو ماه از رحلت پیامبر گذشته است که حضرت برای خطبه خواندن به مسجد آمده‌اند.
در این خطبه جهات روان‌شناختی، بسیار عالی رعایت شده است تا مردم را آماده پذیرش حق کنند.
ان‌شاءالله اگر خدا توفیق دهد بقیه خطبه را در جلسات آینده تلاوت می‌کنیم تا از برکات این خطبه شریف، بیشتر بهره‌مند شویم.


جمعه، 12 فروردین 1401 - 16:36 ادامه مطلب نظر بدهید

بسیاری از کج‌روی‌ها و انحرافات در اثر فراموشی نعمت‌های الهی است

 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 10 فروردین 1401 - 15:06

بسیاری از کج‌روی‌ها و انحرافات در اثر فراموشی و ناسپاسی نعمت‌های الهی است. ما از همین نکات باید درس بگیریم و فکر کنیم ببینیم امروز خدا چه نعمت‌هایی به ما داده است.

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، خطبه فدکیه نام سخنرانی حضرت فاطمه (س) در مسجدالنبی که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد.
فاطمه (س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد.
ایشان در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح کرد.
خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف ناب در زمینه‌های خداشناسی، معاد شناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام (ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت را در بردارد.
آن‌چه پیش رو دارید قسمت سی و هفتم از سخنان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است که در خصوص شرح خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ایراد کرده‌اند:
بحث ما حول خطبه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود.
ثالثاً: مضامین این سخنان، راه‌گشای زندگی ما انسان‌ها و نشانه‌هایی برای یافتن راه سعادت ابدی و به عنوان ارزشمندترین داروی دردهای اجتماعی ماست و ما باید از این سخنان استفاده کنیم و نسبت به فرمایشات اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم اهتمام کافی داشته باشیم.
بخشی از این خطبه را در جلسات گذشته مورد بحث قرار دادیم و به اندازه‌ای که خدای متعال توفیق داد عرایض مختصری در توضیح آن عرض کردیم.
به این قسمت رسیدیم که حضرت می‌فرمایند:
أَیُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنِّی فَاطِمَةُ وَ أَبِی مُحَمَّدٌ صَلَّی‌اللَّهُ‌عَلَیْهِ‌وَآلِهِ، أَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً (عودا علی بدء)، وَ لَا أَقُولُ مَا أَقُولُ غَلَطاً، وَ لَا أَفْعَلُ مَا أَفْعَلُ شَطَطاً لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ، فَإِنْ تَعْزُوهُ وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ أَبِی دُونَ نِسَائِکُمْ، وَ أَخَا ابْنِ عَمِّی دُونَ رِجَالِکُمْ، وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِیُّ إِلَیْهِ صَلَّی‌اللَّهُ‌عَلَیْهِ‌وَآلِهِ‌وَسَلَّمَ، فَبَلَّغَ الرِّسَالَةَ، صَادِعاً بِالنِّذَارَةِ، مَائِلًا عَنْ مَدْرَجَةِ الْمُشْرِکِینَ، ضَارِباً ثَبَجَهُمْ، آخِذاً بِأَکْظَامِهِمْ، دَاعِیاً إِلَی سَبِیلِ رَبِّهِ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ.
ما باید صحنه‌ای را که خطبه حضرت در آن ایراد شده است درست مجسم کنیم؛ پیامبری ۲۳ سال در میان مردمی زندگی کرده و سختی‌های فراوانی را تحمل کرده است.
بالاخره این ۲۳ سال با نهایت سختی بر پیغمبر اکرم گذشت به طوری‌که نقل شده حضرت فرمودند: «ما أوذی نبی مثل ما أوذیت ؛۳ هیچ پیامبری مثل من اذیت و آزار نشد.» حال این پیغمبر از دنیا رفته و چند روزی است که بدن او دفن شده و از او یک دختر به یادگار مانده است.
حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در همین خطبه بخشی را به توضیح همین مسأله اختصاص می‌دهند تا مردم مقداری آماده شوند و بفهمند با چه کسی مواجه‌اند.
حضرت با این معرفی کاری کرد که اگر برفرض کسی هم آن‌جا بود که حضرت را نمی‌شناخت اعجابش برانگیخته شود و دست‌کم، انگیزه پیدا کند که درباره ایشان تحقیق کند.
چنان دل حضرت می‌سوخت که خداوند خطاب به ایشان فرمود: «فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَّفْسَکَ عَلَی آثَارِهِمْ إِن لَّمْ یُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا؛ گویی می‌خواهی بخاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاک کنی اگر به این گفتار ایمان نیاورند.» خداوند با این سخن پیغمبرش را تسلی می‌دهد.
به همین مناسبت این آیه شریف را تلاوت می‌فرمایند: لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ یکی از آداب اسلامی این است که در هر سخنرانی مقداری از قرآن تلاوت شود؛ اما چرا حضرت این آیه را انتخاب کردند؟
حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرماید: این اولین صفتی است که پدر من داشت.
صفت سوم پدر زهرا سلام‌الله‌علیهما مهربانی فراوان او به مؤمنان بود.
مقصود حضرت از بیان همه این نکته‌ها و این بحث‌ها این است که حقانیت علی و امامت علی علیه‌السلام را برای مردم اثبات کنند.


پنجشنبه، 11 فروردین 1401 - 08:08 ادامه مطلب نظر بدهید

آموختن بعضی از مباحث علمی برای زندگی انسان ضروری و واجب است

 

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 05 فروردین 1401 - 15:30

حضرت زهرا (س) با دعای روزانه خود به مسلمانان می‌آموزند یکی از درخواست‌های انسان مسلمان باید درخواست گسترش جان و سعه وجودی باشد چرا که در این صورت آدمی می‌تواند به عالم نامحدود آخرت وصل شود.

خلاصه خبر

یکی از ابعاد زندگانی این بانوی بزرگوار نیایش‌های عاشقانه آن حضرت با خداوند تبارک و تعالی است.
دعا نزدیک‌ترین و مؤثرترین رابطه انسان با خداست.
دعا در فرهنگ اسلامی از مهم‌ترین عبادات است؛ تا آنجا که خداوند در قرآن مجید پس از امر به دعا و وعده استجابت «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم» می‌افزاید: کسانی که در برابر این رابطه نزدیک خلق و خالق تکبر می‌ورزند به زودی با ذلت وارد دوزخ می‌شوند: «اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ».
در اهمیت فوق‌العاده دعا در فرهنگ اسلامی همان بس که دعا زیباترین رابطه خلق با خالق است و باعث طراوت روح انسان و نور امید بر آن می‌شود.
دعا انسان را به اصلاح خویشتن و تهذیب اخلاق دعوت می‌کند.
دعا نزدیک‌ترین و مؤثرترین رابطه انسان با خداست.
به هنگام دعا، انسان با تمام وجودش خدا را مخاطب ساخته و از فضل و رحمتش طلب می‌کند و با خضوع و تذلل او را می‌خواند و خواسته‌های خود را بی پرده به عرض او می‌رساند.
گفتنی است به هنگام دعا تمام حجاب‌ها میان خداوند و بندگان برداشته می‌شود و انسان، مستقیماً او را مخاطب قرار داده و تمام نیازهای خود را با او در میان می‌گذارد.
با این‌که خداوند به انسان بسیار نزدیک است «وَنَحْنُ أَقْرَبُ اِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید» ولی بسیار می‌شود که انسان با غفلت و بی توجهی از او فاصله می‌گیرد و دور می‌شود.
دعا می‌تواند این دوری را تبدیل به نزدیکی کند و این فاصله را از میان بردارد چرا که انسان به هنگام دعا، قرب و نزدیکی خود را به خدا کاملاً احساس می‌کند.
دعا کننده، وصول به مقاصد شخصی یا نوعی خود را از خدا می‌طلبد و خداوند تربیت و پرورش روحانی او را از طریق دعا می‌خواهد.
حضرت زهرا سلام الله علیها در دعای روز شنبه می‌فرمایند «اللهم وسع علیها فی الدنیا».
از منظر قرآن اجابت دعا جز مسلمات می‌باشد.
همین که انسان به مرحله فراخوانی و دعا کردن در محضر حق تعالی نائل می‌شود، درخواست او مستجاب شده است و یقیناً محقق خواهد شد.
اما زمان تحقق دعا و ظهور و بروز اجابت دعا برای عامه مردم معلوم و مکشوف نیست بلکه تشخیص زمان اجابت دعا بر عهده معصوم علیه السلام گذاشته شده است و فرد غیر معصوم بر مبنای تعبد آن اجابت را می‌پذیرد.
اگر انسان مؤمنی مشتاق باشد زمان ظهور اجابت دعای خود را بداند باید به امام معصوم علیه السلام مراجعه کند.
دعای حضرت زهرا سلام الله علیها و درخواست وسعت از خداوند متعال توجه مؤمنین و علاقمندان را به این نیاز ضروری یعنی وسعت علمی و درخواست آن از پروردگار عالم جلب می‌کند.


دوشنبه، 08 فروردین 1401 - 17:56 ادامه مطلب نظر بدهید

منشا سعه وجودی مومن پروردگار متعال است

 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 06 فروردین 1401 - 15:18

حضرت زهرا(س) در فرازی از دعای روز شنبه درهای معرفت را به روی دوستان و شیعیان خود می‌گشایند و می‌آموزند که انسان مؤمن در این عالم مادی باید دغدغه گسترده شدن جان و سعه وجودی داشته باشد.

خلاصه خبر

یکی از ابعاد زندگانی این بانوی بزرگوار نیایش‌های عاشقانه آن حضرت با خداوند تبارک و تعالی است.
دعا نزدیک‌ترین و مؤثرترین رابطه انسان با خداست.
دعا انسان را به اصلاح خویشتن و تهذیب اخلاق دعوت می‌کند.
دعا نزدیک‌ترین و مؤثرترین رابطه انسان با خداست.
به هنگام دعا، انسان با تمام وجودش خدا را مخاطب ساخته و از فضل و رحمتش طلب می‌کند و با خضوع و تذلل او را می‌خواند و خواسته‌های خود را بی پرده به عرض او می‌رساند.
گفتنی است به هنگام دعا تمام حجاب‌ها میان خداوند و بندگان برداشته می‌شود و انسان، مستقیماً او را مخاطب قرار داده و تمام نیازهای خود را با او در میان می‌گذارد.
با این‌که خداوند به انسان بسیار نزدیک است «وَنَحْنُ أَقْرَبُ اِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید» ولی بسیار می‌شود که انسان با غفلت و بی توجهی از او فاصله می‌گیرد و دور می‌شود.
دعا می‌تواند این دوری را تبدیل به نزدیکی کند و این فاصله را از میان بردارد چرا که انسان به هنگام دعا، قرب و نزدیکی خود را به خدا کاملاً احساس می‌کند.
دعا کننده، وصول به مقاصد شخصی یا نوعی خود را از خدا می‌طلبد و خداوند تربیت و پرورش روحانی او را از طریق دعا می‌خواهد.
حضرت فاطمة (س) فی دُعاءِ یومِ السَّبتِ: اللّهُمَّ افتَح لَنا خَزائِنَ رَحمَتِک، وهَب لَنَا اللّهُمَّ رَحمَةً لا تُعَذِّبُنا بَعدَها فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ، وَارزُقنا مِن فَضلِک الواسِعِ رِزقاً حَلالاً طَیباً، ولا تُحوِجنا ولا تُفقِرنا إلی أحَدٍ سِواک، وزِدنا لَک شُکراً، وإلَیک فَقراً وفاقَةً، وبِک عَمَّن سِواک غِنی وتَعَفُّفاً.اللّهُمَّ وَسِّع عَلَینا فِی الدُّنیا، اللّهُمَّ إنّا نَعوذُ بِک أن تَزوِی وَجهَک عَنّا فی حالٍ ونَحنُ نَرغَبُ إلَیک فیهِ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وأعطِنا ما تُحِبُّ وَاجعَلهُ لَنا قُوَّةً فیما تُحِبُّ، یا أرحَمَ الرّاحِمینَ.
حضرت زهرا سلام الله علیها در دعای روزه شنبه اینگونه از خداوند متعال درخواست می‌کنند: «اللهم وسع علینا فی الدنیا» خداوندا در دنیا به ما وسعت عنایت کن.


دوشنبه، 08 فروردین 1401 - 17:41 ادامه مطلب نظر بدهید

دومین جشنواره ملی مادرم فاطمه(س) فراخوان داد

 

فارس | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 27 بهمن 1400 - 20:13

دومین جشنواره ملی مادرم فاطمه (س) با رویکرد بررسی نقش و ثاثیر جایگاه مادر در خانواده و جامعه فراخوان داد.

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، دومین جشنواره ملی مادرم فاطمه (س) با رویکرد بررسی نقش و ثاثیر جایگاه مادر در خانواده و جامعه به همت موسسه روح الجنان و با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران و بنیاد فرهنگی کوثر برگزار می‌شود.
ثبت نام و مهلت ارسال آثار از ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شده و تا اول خرداد ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.


چهارشنبه، 27 بهمن 1400 - 20:44 ادامه مطلب نظر بدهید

کتابخانه شبستان حضرت زهرا (س) بزرگترین پایگاه‌ جهان اسلام است

 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 09 بهمن 1400 - 16:18

حجت الاسلام خاموشی گفت: کتابخانه بزرگ صحن و شبستان حضرت زهرا (س) به‌عنوان یکی از بزرگترین پایگاه‌های علوم اسلامی تشیع و جهان اسلام است.

خلاصه خبر

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین گشایش کتابخانه و ساختمان اداری جدید حرم مطهر علوی واقع در صحن حضرت زهرا (س)، با حضور مقامات ایرانی و عراقی برگزار شد.
حجت‌الاسلام «سید مهدی خاموشی» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم با اشاره به نام‌گذاری ویژه طرح توسعه حرم مطهر علوی اظهار داشت: زنده کردن نام حضرت زهرای مرضیه؛ آن بانوی بی نشان در کنار نام همسر گرانقدرش، همواره آرزوی دیرینه جهان تشیع بود که با نام‌گذاری طرح توسعه حرم امام علی بنام صحن حضرت زهرا (س)، این امر محقق و آرامشی برای قلوب ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت شد.
پروژه‌هایی مانند صحن حضرت زینب (س) و طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) و بیمارستان امام زین العابدین (ع) و مجمع سید الشهدا (ع) در کربلا یا مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف حرم مطهر سامرا پس از حمله تروریستی و طرح‌های مختلف توسعه‌ای و بازسازی در حرم مطهر کاظمین و اقدامات در امامزاده سید محمد در بلد و مراقد طفلان مسلم در مسیب.
خاموشی گفت: طرح توسعه حرم مطهر امام علی (ع) بنام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) اوج این همکاری مقدس است که مانند ستاره‌ای فروزان می‌درخشد و پی ریزی دیگر تعاملات را فراهم آورد.


 


یکشنبه، 10 بهمن 1400 - 19:03 ادامه مطلب نظر بدهید

حضرت زهرا(س) و ولایت‌پذیری

 

ایسنا | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 05 بهمن 1400 - 11:53

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و مطیع بودن از ولی گفت: این بانوی بزرگ در سه ماه پس از رحلت رسول اکرم(ص) به اشکال مختلف اعم از اشک ریختن، سکوت در برخی از موارد و حتی خطابه در مساجد و محافل مختلف تلاش کرد تا مردم را نسبت به آنچه رسول اکرم(ص) بیان کردند روشن و از ولایت دفاع کند.

خلاصه خبر

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و مطیع بودن از ولی گفت: این بانوی بزرگ در سه ماه پس از رحلت رسول اکرم(ص) به اشکال مختلف اعم از اشک ریختن، سکوت در برخی از موارد و حتی خطابه در مساجد و محافل مختلف تلاش کرد تا مردم را نسبت به آنچه رسول اکرم(ص) بیان کردند روشن و از ولایت دفاع کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) در خصوص ولایت‌پذیری این بانوی بزرگ پس از رحلت نبی اکرم(ص) گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) جانشینی ایشان به امام علی(ع) واگذار شد و این موضوع در کلام نبی در خطبه غدیر کاملا مشخص است.
رئیس ستاد فهما به داستان خطبه فدکیه نیز اشاره و بیان کرد: ابوبکر پس از رسیدن به خلافت‌ با انتساب روایتی به پیامبر(ص) مبنی بر اینکه پیامبران از خود ارث نمی‌گذارند، دهکده فدک را که پیامبر(ص) به فاطمه(س) بخشیده بود، به نفع خلافت مصادره کرد.
فاطمه(س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد.
او در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح و همچنین به دفاع از حق حضرت علی(ع) درباره خلافت پرداخت و مسلمانان را به‌خاطر سکوت در مقابل ستم به اهل‌بیت(ع) سرزنش کرد.
این بانوی بزرگ در سه ماه پس از رحلت رسول اکرم(ص) به اشکال مختلف اعم از اشک ریختن، سکوت در برخی از موارد و حتی خطابه در مساجد و محافل مختلف تلاش کرد تا مردم را نسبت به آنچه رسول اکرم(ص) بیان کردند روشن و از ولایت دفاع کند.


سه شنبه، 05 بهمن 1400 - 21:04 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 16


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0