احکام دین. روزه
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 10 اردیبهشت 1401 - 10:24
روزه به معنای بازداشتن خویشتن از انجام بعضی کارها میباشد و از اموری است که اصل آن در ادیان سالفه و حتی در جاهلیت نیز وجود داشته است.
خلاصه خبر
با این حال، وعده خداوند بر نابودی تمام ابلیسیان محقق خواهد شد.
تاریخ وجوب روزه
در قرآن مجید حداقل در دو جا به این نکته اشاره شده است؛ یکبار به صورت کلی آن را به پیشینیان نسبت داده: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُم ْ؛[۸] روزهداری برای شما واجب شده چنانکه بر پیشینیان واجب شده بود.» و در جای دیگر از مرسوم بودن این عبادت در میان بنیاسرائیل خبر داده است: «فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً ؛[۹] ای مریم اگر کسی را دیدی که از تو در مورد پسرت پرسش میکند، بگو که من برای رضایت خدا، روزه سکوت گرفتهام.» البته روزه سکوت در شریعت اسلام منسوخ شد.
با توجه به اصل تدریجی بودن قوانین اسلام، مفهوم سه آیه ۱۸۳-۱۸۵ سوره بقره مشخص خواهد شد؛ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ * أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَی الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَرِیضاً أَوْ عَلی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلی ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛
ای کسانی که ایمان آوردهاید روزه بر شما واجب شده همان طور که بر اقوام پیش از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید * و این روزهایی چند است.
خدا برای شما آسانی و سهولت را خواسته و دشواری نخواسته و منظور این است که عده سی روزه ماه را تکمیل کرده باشید و خدا را در برابر اینکه هدایتتان کرد تکبیر گفته و شاید شکرگزاری کرده باشید.»
بقره/۱۸۳.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 27 فروردین 1401 - 11:00
همزمان با ماه مبارک رمضان پویش افطاری ساده در استان تهران با هدف گسترش فرهنگ خوب میزبانی از روزه داران ماه میهمانی خدا برگزار میگردد.
خلاصه خبر
شایان ذکر است در ماه مبارک رمضان امسال، رزمایش کمک مومنانه توسط هیأت مذهبی، پویش نان علوی با همراهی خیرین و نیکوکاران و پویش نذر خون با همکاری عموم مردم مؤمن استان تهران از افطار تا سحر برگزار میگردد.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 24 فروردین 1401 - 13:51
جشنواره ملی «طلیعه بندگی» ویژه روزهاولیها با مشارکت ستاد فهما همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار میشود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، جشنواره ملی «طلیعه بندگی» ویژه روزهاولیها با مشارکت ستاد فهما همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار میشود.
گفتنی است هدایا و تبرکات این جشنواره که از ۸ تا ۲۸ رمضان ۱۴۰۱ بر گزار میشود، شامل دهها بسته متبرک فاطمی و دها بسته فرهنگی آموزشی است؛ ضمن اینکه علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو برنامه در سامانه ملی نوجوانان فاطمی میتوانند به صفحه اینستاگرام جشنواره به نشانی javane_no@مراجعه کنند.
ایسنا | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 21 فروردین 1401 - 16:53
یک استاد اخلاق با بیان اینکه روزهداری فراتر از گرسنگی و تشنگی است، گفت: روزه به معنای صبر و نگه داشتن زبان و قلب فراتر از گرسنگی و تشنگی است زیرا انسان دیگر در تصمیمات خود عجله نمیکند، این صبر کمکم فرصتی را برای ارتقاء شان اجتماعی انسانها فراهم میکند و همه میتوانند در کنار هم به رشد و بالندگی یکدیگر کمک کنند.
خلاصه خبر
حجتالاسلام محمد پیکری استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایسنا، در خصوص بعد اجتماعی روزهداری و اهمیت آن گفت: از کلمه روزه در آیات قرآنی گاهی با عنوان صبر یاد شده است، براساس بیان اهلبیت(ع)، این صبر فراتر از موضوع منع از خوردن، آشامیدن یا مفطرات روزه است.
این صبر مراتبی دارد که به گفته اهلبیت(ع) به ترتیب نگه داشتن بطن، زبان و در نهایت قلب از درجات بالای این صبر است.
وی ادامه داد: هرگاه انسان این مراتب را رعایت کند در واقع از نظر اخلاقی توانسته است خود را مدیریت کند، یاد میگیرد به هر چیزی دل نبندد و در واقع روزه تمرین اجتماعی برای جلوگیری از اقدامات عجولانه است.
تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 21 فروردین 1401 - 18:53
سردبیر رسانه اندیشه و آگاهی «فکرت»، از برگزاری سلسله گفتگوهای آنلاین با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه ویژه ماه مبارک رمضان خبر داد.
خلاصه خبر
وجه ظاهر آن این است که ماه رمضان مثل همه ماهها است و میآید و میگذرد اما وجه باطنی آن این است که میفرماید «دُعِیتُم فِیهِ اِلی ضِیافَتِ اللهَ» یعنی شما دعوت شدهاید به مهمانی خداوند متعال، این که انسان به مهمانی خداوند وارد میشود لازمه این مهمانی و استفاده کردن از آن رعایت کردن آداب آن است و آن این که هر کس به اندازه معرفتی که نسبت به حضرت حق دارد میتواند از آن نعمات و مهمانیای که خداوند ترتیب داده است استفاده کند.
موضوعات این سلسه گفتگوهای آنلاین عبارتند از: «ارتباط روزه و حقگرایی»، «مسئولیتپذیری اخلاقی و روزهداری»، «ماه رمضان و سلوک عرفانی»، «نقش مناجات در تهذیب جامعه و دوری از طغیان»، «مهارتهای ارتقای معنوی »، «علی(ع)؛ قرآن ناطق و ناطق قرآن»، «مقایسه؛ از راهکاری مثبت برای رشد تا رویکردی مخرب آرامش»، «حکومت علوی و رضایت عمومی»، «نیایش از منظر روانشناسی دین»، «خانواده و آموزش فرهنگ روزهداری»، «نسبت تبیین وحی با تلقی تشبیهیتنزیهی از خدا»، «سیر تکامل انسان از رجب تا رمضان»، «عدالت علوی در تحق حکومت اسلامی»، «ارتباط ماه رمضان با سبک زندگی».
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 21 فروردین 1401 - 10:00
پویش «مهمان سفره کریمان» در ماه مبارک رمضان با هدف اجرای طرح افطاری ساده از شب میلاد امام مجتبی (ع) تا شب ۲۳ ماه مبارک رمضان به مدت ۹ شب در محله باغ فیض برگزار میشود.
خلاصه خبر
در این پویش افطاری از روزه داران با چای و خرما پذیرایی میشود و با توجه به نذورات خیران در بعضی از شبها آش، حلیم، نان و پنیر بسته بندی نیز هنگام افطار توزیع میشود.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 21 فروردین 1401 - 14:34
رئیس فرهنگسرای امید از برگزاری برنامه «سحرخیزان کوچک» خبر داد و گفت: این مراسم ویژه دخترها و پسرهای روزه اولی شهر تهران است که همزمان با نیمه ماه رمضان برگزار میشود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، پروانه دوستی رئیس فرهنگسرای امید گفت: ویژه برنامه فراگیر «سحرخیزان کوچک» به دبیری اجرایی فرهنگسرای امید همزمان با ماه رمضان برگزار میشود.
وی درباره این برنامه گفت: «سحرخیزان کوچک» مراسم «جشن روزه» ویژه دخترها و پسرهای روزه اولی است که همزمان با نیمه ماه رمضان و در شب میلاد امام حسن مجتبی برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 18 فروردین 1401 - 05:06
حدیث حضرت محمد (ص) درباره اهمیت ماه رمضان را در این گزارش بخوانید.
خلاصه خبر
رسول خدا (ص) فرمود:
لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة
بحار الانوار، ج ۹۳، ص
روزه و روزه داری نه تنها به خاطر تأمین سلامت و صحت بدن آدمی حائز اهمیت میباشد، بلکه موجب تأمین سلامتی روح و جان نیز هست.
به گزارش سرویس وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، عده تقریبا زیادی از مردم فکر میکنند که روزه گرفتن باعث ضرر به بدن میشود. در اینجا یک سوال پیش میآید که چرا خدا باید کاری برای ما تعیین کند که ضرر داشته باشد؟ باید بدانیم که هیچ کاری در اسلام نیست که برای ما ضرر داشته باشد باشد و اگر هم باشد ما توان درک آن را نداریم.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 15 فروردین 1401 - 11:41
آیا استعمال قلیان و سیگار روزه را در ماه مبارک رمضان باطل می کند؟ مراجع تقلید در رساله توضیح المسائل خود به صورت جامع این پرسش را پاسخ داده اند.
خلاصه خبر
مسأله ۱۵۸۲- بنا بر احتیاط واجب رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل میکند، چه غبار از چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است مثل خاک.
مسأله ۱۵۸۳- رساندن غبار غیر غلیظ به حلق، روزه را باطل نمیکند.
مسأله ۱۲۷۶- رساندن غبار غلیظ به حلق، بنابر احتیاط واجب روزه را باطل میکند، چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است.
مسأله ۱۲۷۷- اگر به واسطه باد، غبار غلیظی پیدا شود و انسان با اینکه متوجه است، مواظبت نکند و به حلق برسد، بنابر احتیاط واجب روزهاش باطل میشود.
مسأله ۱۲۷۹- اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه یقین داشته که به حلق نمیرسد، روزهاش صحیح است.
مسأله ۱۶۱۱- بنابر احتیاط رساندن غبار به حلق روزه را باطل میکند، چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی که خوردن آن حرام است مثل خاک.
مسأله ۱۶۱۱- بنابر احتیاط رساندن غبار به حلق روزه را باطل میکند، چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی که خوردن آن حرام است مثل خاک.
مسأله ۱۶۹۰- رسانیدن غبار غلیظ به حلق، به احتیاط واجب، روزه را باطل میکند؛ چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است؛ مثل آرد؛ یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است؛ مانند خاک.
مسأله ۱۳۶۱- هرگاه به واسطه باد یا جارو کردن زمین، غبار غلیظی برخیزد و بر اثر عدم مواظبت به حلق برسد، روزهاش باطل میشود (همانطور که در مسأله قبل آمد
مساله ۱۹۱۲- بنابر احتیاط مستحب، رساندن غبار غلیظ یا غیرغلیظ به حلق، روزه را باطل میکند؛ چه غبار از چیزی باشد که خوردن آن حلال است، مثل آرد یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است، مثل خاک، ولی اگر غبار را فرو برد و به قدری غلیظ باشد که به فرو بردن آن عرفا خوردن گفته میشود، بنابر احتیاط روزه باطل میگردد.
مساله ۱۶۱۳- اگر به واسطه باد، غباری پیدا شود و انسان با اینکه متوجه است مواظبت نکند و به حلق برسد، بنابر احتیاط مستحب روزهاش باطل میشود.