FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر فضائل اخلاقی رذائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خانواده در اسلام عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه
نمایه رهنمود امام حسن مجتبی سلام الله علیه

به منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه خوش آمدید.


حسن مجتبی (ع)» به چاپ پنجم رسید

 

 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 17 مهر 1401 - 12:57

چاپ پنجم کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی (ع)» اثر آیت الله سیدهاشم رسولی محلاتی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۷۲ صفحه منتشر شد.

 

خلاصه خبر

امام حسن مجتبی (ع) یکی از امامان معصوم است که مطالعه زندگی ایشان آموزه‌های فراوانی از معارف دینی و انسانی را به دست می‌دهد.
فصل بعدی این اثر به «زندگانی آن حضرت پس از رحلت رسول خدا (ص) تا پایان خلافت عثمان» می‌پردازد و با اشاره به قضاوت شگفت انگیز امام حسن (ع) در زمان طفولیت، احاطه آن بزرگوار به علوم قرآن در سنین نوجوانی را تبیین کرده و داستان سخنرانی جالب امام حسن (ع) در حضور پدر تشریح شده است.
ششمین فصل از اثر مذکور مربوط به «دوران امامت تا صلح معاویه» است که در این فصل به سخنرانی امام (ع) در روز شهادت پدر، خطبه امام (ع) و بیعت مردم با آن حضرت، کشتن قاتل پدر، جاسوسان معاویه در کوفه و بصره، نامه‌های امام حسن (ع) برای اتمام حجت با معاویه، حرکت معاویه به سوی عراق و سخنرانی امام (ع)، تلاش معاویه برای فریب سرداران لشکر امام (ع)، و یاران بی وفای امام (ع) پرداخته شده است.
«شمه ای از فضائل و مکارم اخلاق آن حضرت» عنوان فصل بعدی این اثر است که ضمن بیان تواضع و فروتنی آن حضرت، نمونه‌هایی از کرم و سخاوت و بزرگواری امام (ع) تبیین، و در ادامه مکارم اخلاق و سیره‌های عملی امام (ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.


یکشنبه، 17 مهر 1401 - 17:06 ادامه مطلب نظر بدهید

«تحلیلی بر زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (ع)» به چاپ هشتم رسید

 

 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 09 مهر 1401 - 15:00

چاپ هشتم کتاب «تحلیلی بر زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (ع)» اثر سید جعفرمرتضی عاملی و ترجمه محمد سپهری به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

 

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، چاپ هشتم کتاب «تحلیلی بر زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (ع)» اثر سید جعفرمرتضی عاملی و ترجمه محمد سپهری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۵۶ صفحه منتشر شد.
«زندگانی سیاسی امام حسن (ع) در عهد عثمان» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که به مبحثی در خصوص وداع امام حسن (ع) با ابوذر، اشاره شده و در ادامه شرکت امام حسن (ع) در فتوحات، امام حسن (ع) و محاصره عثمان، و موضع قوی و نیرومند امام حسن (ع) تشریح شده است.


چهارشنبه، 13 مهر 1401 - 02:38 ادامه مطلب نظر بدهید

نیت همسر امام حسن (ع) از به قتل رساندن ایشان/ تو خونه‌ات هم غریبی

 

 فارس | برگزیده، فرهنگی و هنری | یکشنبه، 03 مهر 1401 - 07:13

معاویه برای جَعده، دختر اشعث بن قیس پیغام فرستاد که من تو را به ازدواج پسرم یزید در می‌آورم به شرط آنکه [امام] حسن [علیه‌السلام] را مسموم کنی و او را به قتل رسانی. هزار درهم نیز برای او فرستاد.

 

خلاصه خبر

جعده درخواست معاویه را عملی کرد و امام علیه السلام را مسموم ساخت.
معاویه خوش خدمتی جعده را با پول پاسخ داد، اما هیچ‌گاه او را به عقد یزید در نیاورد.
پس از شهادت امام حسن علیه السلام جعده با مردی از آل طلحه ازدواج کرد و از او صاحب فرزندانی شد.
آن حضرت برادرش حسین بن علی علیهما السلام را طلب کرد و در آن لحظات پایانی به او گفت: «یَا أَخِی إِنِّی مُفَارِقُکَ وَ لَاحِقٌ بِرَبِّی جَلَّ وَ عَزَّ وَ قَدْ سُقِیتُ السَّمَّ»، اى برادر!
سپس فرمود: به زودى خواهى دید، جمعى به این گمان که مى‌‏خواهى مرا در کنار قبر جدم به خاک بسپاری براى جلوگیرى گردهم مى‏‌آیند و مقابلتان می‌ایستند.
مروان و سایر بنی امیه که جزء دار و دسته او بودند، یقین کردند که مردم مشایعت کننده قصد دارند بدن مطهر را در کنار رسول خدا(ص) به خاک بسپارند.
همینکه امام حسین علیه السلام بدن مبارک را به سوی مزار شریف حرکت دادند تا تجدید عهدی با جدش رسول خدا کرده باشد، طرف مقابل که همان پیروان سقیفه در قالب جماعتی در مقابلشان صف آرایی کردند و مانع آنها شدند.
مروان که زمینه را برای عقده‌گشایی مناسب دید دهان باز کرد و گفت: أَ یُدْفَنُ عُثْمَانُ فِی أَقْصَى الْمَدِینَهِ وَ یُدْفَنُ الْحَسَنُ مَعَ النَّبِیِّ، عثمان در دورترین نقطه مدینه دفن شود و حسن در کنار پیامبر؟!
مطمئن باش اگر وصیت کرده بود که بدن مطهرش را کنار رسول خدا دفن کنیم تو کوچکتر از آن بودی که بتوانی مانع ما شوی و لکن آن حضرت به خدا و رسولش و نیز حرمت قبر شریفش بیش از دیگران عالم است و می‌دانست که نباید خرابى در آن پدید آید، چنانچه این کار را دیگران کردند و بدون اذن آن حضرت(ص) به خانه‌اش وارد شدند.
(اشاره به جنگ جمل) می‌خواهى نور خدا را خاموش کنى و با دوستان خدا بجنگى؟
بازگرد!
از آنچه می‌ترسیدى خیالت راحت باشد که ما طبق وصیت، بدن مطهر را اینجا دفن نمی‌کنیم.
امام حسین علیه السلام فرمود به خدا سوگند!
آنگاه جنازه مظلوم امام مجتبى(ع) را به طرف بقیع بُرده و در کنار قبر جده‌‏اش فاطمه بنت اسد به خاک سپردند.
در کوچه و در مسجد و در خانه مغیره
گرچه خاکی ست، ولی مرقد او کعبه ماست
حرم کرب و بلا، جلوه‌ بیت الحسن است


دوشنبه، 04 مهر 1401 - 01:33 ادامه مطلب نظر بدهید

معیارها و شروط امام حسن (ع) برای انتخاب دوست خوب

- اخبار دین ، قرآن و اندیشه - اخبار فرهنگی تسنیم

 تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 03 مهر 1401 - 12:13

بسیاری از ما انسان ها گام اول، یعنی انتخاب دوست با معیارهای مثبت را درست طی می کنیم، اما شروط دوستی که گذشت از لغزش ها و مواسات و همدلی در سختی هاست خوب رعایت نمی کنیم.

 

خلاصه خبر

خداوند در قرآن کلام ظالمانِ محبوس در جهنم را اینگونه می‌فرماید که «یا وَیْلَتى‏ لَیْتَنی‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا؛ اى واى، کاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم.»
معمولاً ما انسان‌ها از آنجایی که تعریف و شاخصه‌ای از «دوست» خوب نداریم، به خوداجتهادی مبتلا می‌شویم و تصور می‌کنیم با هر کس و ناکسی می‌توان طرح دوستی ریخت؛ همچنان که امام حسن مجتبی در روایتی به یکی از فرزندانش فرمود «یا بُنَیَّ، لا تُواخِ أحَداً حَتّی تَعْرِفَ مَوارِدَهُ وَ مَصادِرَهُ، فَإذَا اسْتَنْبَطْتَ الْخِبْرَةَ، وَ رَضیتَ الْعِشْرَةَ، فَآخِهِ عَلی إقالَةِ الْعَثْرَةِ، وَ الْمُواساةِ فی الْعُسْرَةِ؛ یعنی پسرم، با احدى برادرى مکن تا بدانى کجاها می‌رود و کجاها می‌آید، و چه ریشه‏‌اى دارد و زمانی که خوب از حالش آگاه شدى و معاشرت با او را پسندیدى، با او دست برادرى بده؛ به آن شرط که لغزش‌هاى یکدیگر را نادیده گیرید و به هنگام تنگدستى چیزى از یکدیگر دریغ نداشته باشید.
انسان‌های وارسته و صاحب شخصیت افرادی هستند که مراقب اطرافیان هستند و حتی مشکلاتشان سبب نمی‌شود که از مشکلات سایرین غافل شوند و تا زمانی که آن دوست مقابل پای عهد خود بایستد و دچار کبر و حسد نشود، حق دوستی را ادا می‌کنند.


دوشنبه، 04 مهر 1401 - 01:04 ادامه مطلب نظر بدهید

امام حسن (ع) از دوستان خود طعن شنید، اما صبر کرد

 

 فارس | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 03 مهر 1401 - 13:54

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: به پیغمبران، به پیغمبر اسلام، به امیرالمؤمنین، به همه‌ ائمه فقط دشمنان بودند که طعن می‌زدند، اما پیچیدگی کار امام حسن (ع) و ظرافت آن موضع آنچنان بود که حتی دوستان او هم به او طعن می‌زدند.

 

خلاصه خبر

در ادامه سخنان رهبری معظم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در مورد صلح امام حسن (ع) می‌خوانیم.
امام حسن اگر صلح نمی‌کرد یقیناً اسلام ضربه می‌دید
وقتی شما جمع‌بندی می‌کنید، می‌بینید کار امام حسن (ع) با کار امیرالمؤمنین، با کار امام حسین (ع)، با کار همه‌ ائمه دارای یک مضمون و یک معنا است.
ورود امام حسن (ع) به فاز تشکیلاتی پس از صلح با معاویه
امام حسین (ع)، جزو مدافعان ایده‌ صلح امام حسن (ع) بود
امام حسین (ع)، جزو مدافعان ایده‌ صلح امام حسن (ع) بود.
وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک از این پُرشورها و پُرحماسه‌ها، به امام مجتبی (علیه‌الصّلاةوالسّلام) اعتراضی کرد، امام حسین (ع) با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر».
هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که اگر امام حسین (ع) به جای امام حسن (ع) بود، این صلح انجام نمی‌گرفت.
نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن (علیه‌السّلام) هم نبود و امام حسین (علیه‌السّلام) تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام می‌گرفت و صلح می‌شد.


دوشنبه، 04 مهر 1401 - 00:53 ادامه مطلب نظر بدهید

رفیع‌پور: تدبیر امام حسن(ع) خون مسلمین را حفظ کرد

 

 فارس | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 03 مهر 1401 - 13:54

استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم شیخ مفید در اوایل کتاب «الارشاد فی معرفة حجج‌الله علی‌العباد» به خوبی فضای زمان صلح را ترسیم کرده است؛ در چنین وضعیتی بود که امام برای حفظ جان مسلمین و کیان جامعه اسلامی هم که شده تدبیر کردند.

 

خلاصه خبر

جامعه خسته و ملول از جهاد
اولاً از لحاظ جبهه داخلی مردم توان و قدرت جنگیدن نداشتند، جنگ‌های جمل، صفین و نهروان که در زمان حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) رخ داده بود، مردم را خسته کرده بود و آن‌ها رغبت به ادامه جنگ با معاویه را برای بار دوم نداشتند.
وقتی امام حسن (علیه‌السلام) فراخوان جنگ به مردم داد با استقبال نه‌چندان گرمی از سوی مردم مواجه شد که حاکی از این است که اجتماع آن زمان حوصله جنگیدن نداشتند.
امپراتوری روم شرقی درصدد این بود که اگر شرایط جهان اسلامی شکننده شد یا جنگ داخلی رخ داد با حمله‌ای بساط خلافت و دین اسلام را جمع کند و این موجب می‌شد تا ضربه به شدت سهمگینی به اسلام و مسلمین وارد بیاید.
صلح در اسلام، اولویت دارد
وی افزود: اساساً در اسلام آن‌چه که اصل و قاعده قلمداد می‌شود، صلح است و جنگ موکول به استثنای شرایط می‌شود.


دوشنبه، 04 مهر 1401 - 00:52 ادامه مطلب نظر بدهید

امام حسن(ع)؛ تبلوری از شجاعت، حکمت و سیاست حقیقی

 

 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 03 مهر 1401 - 14:52

یک کارشناس مذهبی گفت: حکمت امام حسن(ع) به حدی بود که با پذیرفتن صلح به ماندگاری اسلام کمک بسیاری کردند.

 

خلاصه خبر

این کارشناس مذهبی گفت: امام حسن (ع) به همراه برادر بزرگوارشان، اباعبدالله الحسین (ع) به عنوان سرور جوانان اهل بهشت معروف بودند و پیامبر اکرم (ص) به این موضوع نیز تأکید کرده بودند و طبق سوره مبارکه آل عمران، فرزندان پیامبر اسلام (ص) محسوب می‌شدند و امام حسن (ع) شباهت بسیار زیادی به پیامبر (ص) داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین قهرمانی نژاد ادامه داد: مظلومیت امام حسن (ع) به حدی بود که در محیط خانه خود نیز از نفوذ دشمن در امان نبودند و سرانجام، شهادتشان توسط عنصر نفوذی و فریب خورده معاویه یعنی جعده صورت گرفت.


دوشنبه، 04 مهر 1401 - 00:40 ادامه مطلب نظر بدهید

نمایه تصویری تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی سلام الله علیه
نمایه تصویری تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی سلام الله علیه


یکشنبه، 03 مهر 1401 - 00:10 نظر بدهید

وعده های دروغین معاویه؛ دلیل اصلی شهادت امام حسن (ع)

 

 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 02 مهر 1401 - 16:11

امام حسن مجتبی(ع) به دلیل توطئه های شوم معاویه به شهادت رسیدند.

 

خلاصه خبر

جعده دختر اشعث همسر امام حسن (ع) بود و معاویه صد هزار درهم برای او فرستاد و به او پیام داد که اگر حسن (ع) را زهر بدهی، تو را به همسری فرزندم یزید در می‌آورم و جعده قبول و امام حسن (ع) را مسموم کرد.
معاویه سمّ آبکی را برای جعده فرستاد و امام حسن مجتبی (ع) روزه بودند و هوا گرم بود و هنگام افطار، جعده آن سمّ را در میان ظرف شیر ریخت و آن ظرف را نزد امام حسن (ع) گذاشت و امام (ع) آن را آشامیدند و همان دم احساس مسمومیت کردند و به جعده فرمودند: «مرا کُشتی، خدا تو را بکُشد.
سوگند به خدا به آرزویت نمی‌رسی و خداوند تو را رسوا خواهد کرد.» و دو روز بعد از این مسمومیت، حضرت امام حسن مجتبی (ع) به شهادت رسیدند و معاویه درمورد جعده به قول خود وفا نکرد و او را همسر یزید نکرد و او بعد از امام حسن (ع) با مردی از خاندان طلحه ازدواج کرد و دارای فرزندانی شد و هرگاه بین آن فرزندان و سایر افراد قریش نزاعی می‌شد به آن‌ها می‌گفتند: «ای پسران آن زنی که شوهران را زهر می‌خوراند.»


شنبه، 02 مهر 1401 - 23:31 ادامه مطلب نظر بدهید

نمایه تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسن سلام الله علیه
نمایه تصویری نظریه و رهنمود حضرت امام حسن سلام الله علیه


شنبه، 12 شهریور 1401 - 23:59 نظر بدهید


  • صفحه 1 از 13


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0