رذائل اخلاقی
باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 14 مهر 1401 - 06:56
ترک گناه و پشیمانی از آن، بهترین استغفار نزد خداوند است.
خلاصه خبر
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: «خَیرُ الاستِغفارِ عِندَ اللّه ِ الإقلاعُ و النَّدَمُ.» «بهترین استغفار نزد خدا، ترک گناه و پشیمانى از آن است.»
باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 31 شهریور 1401 - 07:11
حضرت علی(ع) در حدیثی به انواع ظلم و ستم انسان به دیگران پرداخته اند.
خلاصه خبر
اما ظلمى که هرگز بخشیده نمىشود، شرک ورزیدن به خداست ···، اما ظلمى که بخشوده مىشود ستمى است که بنده با ارتکاب بعضى گناهان کوچک به خود روا مىدارد و اما ظلمى که بازخواست خواهد شد، ستم بندگان به یکدیگر است.»
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 10 تیر 1401 - 07:47
بزرگترین مشکل انسان که او را از خدا دور میکند و نمیگذارد به خدا نزدیک شود و او را از عالیترین مقام قرب الهی محروم میسازد این است که دچار خودپسندی و غرور شود.
خلاصه خبر
حضرت زین العابدین در ابتدای این دعا، خدا را به دلیل دادن مقام شکر به بندگان سپاسگزار است و از خدا درخواست پاک شدن گناهان و رسیدن به مقام صالحان را دارد.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاکِرِینَ، وَ لِیَجْزِیَنَا عَلَی ذَلِکَ جَزَاءَ الْمُحْسِنِینَ
درباره این فراز توضیح داده شد که چگونه خدا ما را به حمد خود هدایت و توفیق فرموده تا اهل حمد باشیم.
هر کمالی از هر مقولهای فرض بشود، خدا بینهایتش را داراست.
به این معنا غرض از فعل یا هدف از فعل یا علت غایی برای فعل خدا، معنی ندارد.
اگر در آیات قرآن بررسی شود، میبینیم خدا میخواهد بهترین رحمتها را به بندگان خود افاضه کند.
راه اصلح، مصداق عبادت خداست.
انسان را آفریده تا خدا را عبادت کند، و دارای لیاقت شود تا به پاداشهای الهی نائل گردد و خدا به او رحمت بیشتری افاضه کند تا آن جا که رحمت بینهایت خود را به او ببخشد.
این لیاقت فقط در سایه عبادت خدا حاصل میشود.
خدا کاری را انجام میدهد برای تحقق یک هدف.
اکنون میخواهیم بدانیم چرا خدا ما را هدایت فرموده تا حمد و سپاس او را به جا بیاوریم؟
قرآن میفرماید «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ»؛ «من جنیان و آدمیان را نیافریدم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند.»؛ وقتی ذهنهای ساده و دور مانده از معارف اسلامی و اهل بیت (ع) این آیه را میبینند نخستین چیزی که میپرسند، این است که این چه کاری است که خدا ما را آفریده تا او را عبادت کنیم؟
تصور میکنند که العیاذ بالله، خدا مثل یک پادشاه خودپسند و زورگویی است که دوست دارد همه در مقابلش به خاک بیفتند، خم و راست شوند و چاپلوسی کنند.
آنها تصور میکنند اینکه «ما انسان را نیافریدیم جز برای عبادت»؛ به این معنی است که خدا از این که بندگانش در مقابلش خم و راست شوند و در مقابلش تعظیم و چاپلوسی کنند، لذت میبرد و خوشحال میشود.
به ویژه آنکه بگویند خدا به آدم حمد کردن را نیز آموخته و این وظیفهایست که ما باید شکر خدا را به جا بیاوریم.
این افراد با شنیدن این آیات به جای اینکه معرفت و زمینه تقربشان به خدا بیشتر بشود، از خدا دورتر میشوند.
تو با اینکه خدا هستی!
خدا به او عطا کرده است.
«هَلْ أَتی عَلَی الْإِنْسانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً»؛ مگر نبود روزی که ما هیچ نبودیم.
همه اینها را خدا به ما عنایت فرموده است.
اگر خدا اجازه ندهد عمر تمام میشود.
به تعبیر امروزی بر خدا، حقی داریم.
انسان مدرن فراتر از این میگوید: «ما در برابر خدا حقی داریم.
خدا نباید حقمان را پایمال کند.
امیرالمؤمنین (ع) در نهجالبلاغه میفرماید «قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ لَا یُدْرَی أَ مِنْ سِنِی الدُّنْیَا أَمْ مِنْ سِنِی الآْخِرَة» ۸؛ شیطان شش هزار سال عبادت کرد.
باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 تیر 1401 - 20:06
امام علی (ع) به بندگان توصیه کرده اند که نباید اجازه دهند کینه و بدخواهی به دل آنها ورود پیدا کنند.
خلاصه خبر
مولای متقیان، حضرت علی (ع)، در رابطه با دوری از کینه و بدخواهی فرموده اند: «اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَیْرِکَ، بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ» «کینه و بدخواهى دیگران را از سینه خود درو کن تا بدخواهى برای تو از سینه دیگران ریشه کَن شود.»
مشرق | فرهنگی و هنری | شنبه، 28 خرداد 1401 - 21:41
خلاصه خبر
آیتالله بهاالدینی سخنی داشت، مفادش این بود که با این صفتها و بیگذشتیها برکات میرود.
سوءخلق را دوا کنیم!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۱۱﴾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند ] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند (۱۱)
تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 29 فروردین 1401 - 12:58
رسول خدا صلی الله علیه و آله به دو راهکار برای رها شدن از بند گناهان در ماه مبارک رمضان اشاره فرمود.
خلاصه خبر
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفَارِکُمْ وَ ظُهُورَکُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِکُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ أَقْسَمَ بِعِزَّتِهِ أَنْ لَا یُعَذِّبَ الْمُصَلِّینَ وَ السَّاجِدِینَ وَ أَنْ لَا یُرَوِّعَهُمْ بِالنَّارِ یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ.
پس با مغفرت آمرزش از خدا، آنها را از گرو خارج کنید.
استغفار یعنی طلب مغفرت از خداوند است که سبب جبران مافات و ترمیم عواقب اعمال میشود.
جالب است که امام سجاد علیهالسلام در حدیثی ضمن اشاره به اینکه یکی از عوامل تغییر نعمتها، بغی بر مردم است، فرمود «گناهانى که نعمت را تغییر میدهند عبارتند از: 1ـ الْبَغْیُ عَلَى النَّاسِ؛ ظلم و تعدّى بر مردم 2ـ وَ الزَّوَالُ عَنِ الْعَادَةِ فِی الْخَیْرِ ؛ و ترک عمل خیرى که به آن عادت شده است 3ـ وَ اصْطِنَاعِ الْمَعْرُوفِ ؛ و ترک امر به نیکیها 4ـ وَ کُفْرَانُ النِّعَمِ؛ و کفران نعمت 5ـ وَ تَرْکُ الشُّکْرِ؛ و ترک شکر.
ایسنا | فرهنگی و هنری، استانها | پنجشنبه، 25 فروردین 1401 - 00:41
مدیر حوزههای علمیه، مسئولیت انسان را تابع درجه هوش و استعداد انسانها خواند و گفت: تکلیف انسانها به قدر عقل و فهم انسانها هستند و منظور از عقل، ضریب هوشی و درک انسانها است؛ انسانی که فهم کمتری دارد مسئولیت کمتری دارد و خطای او نیز درجه معمولی از عقاب را دریافت میکند اما شخص دارای هوش بالاتر دارای مسئولیت بیشتر و عقاب بیشتر هستند؛ لذا نخبگان در خطرهای بیشتری قرار دارند.
خلاصه خبر
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به کلام مرحوم فیض کاشانی در باب ششم کتاب الحقائق تصریح کرد: ششمین عاملی که موجب میشود گناهان عقاب سنگینتری داشته باشند، صدور گناه از سوی عالم است و این گناه او سرایت پیدا میکند و موج تسری دارد و برای همین عقاب گناه سنگینتر میشود.
وی علم را مطابق روایات دارای دو معنا دانست و گفت: علم در معنای عام به معنای علوم طبیعی و بشری است و علم در معنای دوم به معنای علم الهی است، علم در معنای اول، شامل همه عالمان و دانشمندان میشود اما علم به معنای الهی مسئولیت بیشتری میآورد و عقاب این افراد دارای علم الهی بیشتر است.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه استعداد، ضریب هوشی و امکانات فهم دانش را از عوامل مسئولیت زا و بالا برنده درجه عقاب گناهان برشمرد و افزود: علم فعلیت یافته که شخصیت شخص را ارتقا میدهد مسئولیت او را افزایش میدهد و عقاب را بیشتر میکند و علوم الهی مسئولیتها را به مراتب آکد اضافه میکنند و به تناسب مرتبه علم، گناهان هم دارای درجه متفاوتی هستند و نوع گناه نیز متفاوت است.
وی یادآور شد: مرحوم فیض کاشانی آخرین عامل از عوامل مضاعف کننده عقاب گناهان را علم آورد و فرمود عقاب عالمان بیشتر است؛ در عوامل قبل به دلیل حریمشکنی فرد در برابر خدا عقابش سنگینتر میشود و تخطی از مرضها است و فلسفه دوم این افزایش عقاب انجام گناه در منظر دیگران بود که آنها تأثیر میپذیرند.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 16 فروردین 1401 - 10:06
استاد حوزه علمیه گفت: انسان وقتی احسانی انجام میدهد این خداوند متعال است که از روی لطف و کرم خویش به آن ارزش و بها میدهد و به احسن وجه قبول میکند.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین: ماه مبارک رمضان، ماه ارتباطگیری با پروردگار عالم است، ماهی که خداوند متعال همه درهای رحمت خویش را به روی بندگانش باز میکند و همه انسانها را فرا میخواند.
پروردگار در این ماه سفره کرم و رحمتش را به روی همه انسانها باز میگشاید تا انسانها با هر ظرفیتی پای این سفره بنشیند و با چه همتی از این سفره بهره برداری کند.
یکی از این فرصتهای مهم در این ماه آشنایی هر چه بیشتر با دعاها است دعاهایی که از حضرات معصوم به ما رسیده است یکی از این دعاهایی که در شبهای ماه مبارک رمضان تلاوت میشود دعایی به نام دعای افتتاح است.
دعای افتتاح شامل مطالبی درباره خداشناسی، لزوم خوف و رجاء، توفیق عبادت، حکمت تأخیر استجابت دعا و ارزش مناجات با خدا است.
بند آخر این دعا به اظهار علاقه به دولت اسلامی در پرتو ظهور امام مهدی (عج)، بیان هدف حکومت اسلامی و وظیفه شیعیان در قبال آن پرداخته است.
انسان وقتی احسانی انجام میدهد این خداوند متعال است که از روی لطف و کرم خویش به آن ارزش و بها میدهد و به احسن وجه قبول میکند.
هر کار صواب و درستی که آدمی در نظام هستی انجام میدهد تصدیق، پذیرش و تثبیت آن از ناحیه خداوند متعال است آن هم بدون اینکه او منتظر اجر و مزدی باشد.