FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تاسوعا نماد بصیرت و ولایتمداری در طول تاریخ است


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 14 تیر 1404 - 10:06
شیراز-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس گفت: تاسوعا نماد بصیرت و ولایتمداری در طول تاریخ است و خط مستقیم مقابله با دسیسه‌های شیطانی و صلح تحمیلی همچنان ادامه دارد.
جهاد،مسير،الهي،حضرت،اشاره،امام،قانع،ايمان،قرار،الاسلام،حجت،ف ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع صبح شنبه در جلسه عزاداری دفتر نماینده ولی فقیه در استان فارس، با بیان اینکه امان‌نامه‌ها در روز تاسوعا رد شد، گفت: این روز نماد بصیرت ولایتمداران در طول تاریخ است.
از تاسوعای سال ۶۱ هجری تا تاسوعای سال ۱۳۴۲، سال ۱۳۵۷ و تا امروز، خط مستقیم مقابله با دسیسه‌های شیطانی و صلح تحمیلی ادامه دارد.
وی با یادآوری تقارن تاسوعای سال ۱۳۵۷ با ۱۹ آذر، ادامه داد: در آن سال، امام خمینی (ره) در پاریس به شهید عراقی دستور داد تا برنامه عزاداری خیابانی و تظاهرات مردمی را سازماندهی کند.
این برنامه‌ریزی منجر به راهپیمایی عظیمی در سراسر کشور به نام حضرت عباس (ع) شد و مقدمه‌ای برای ۲۰ آذر و عاشورای باشکوه گردید.
حجت الاسلام قانع با اشاره به سخنرانی فرستاده آمریکایی در آن زمان، در کتاب خاطراتش، افزود: هایزر در کتاب خود اذعان می‌کند که گروه‌ها و شبکه‌هایی هستند که بزرگ‌ترین جنگ‌های روانی را علیه ما به راه می‌اندازند، اما ما نمی‌دانیم این‌ها چه کسانی هستند.
این اشاره‌ای است به ظرفیت و سرمایه بزرگ حیات مذهبی که امام راحل (ره) به درستی آن را در خدمت اهداف عالیه انقلاب درآوردند.
مسیر دستیابی به مراتب بالای ایمان از مسیر جهاد است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس با بیان اینکه انسان در مسیر دستیابی به مراتب بالای ایمان بایستی خود را در مسیر جهاد قرار دهد، گفت: قرار گرفتن در مسیر جهاد، شاخص رسیدن به مراتب بالای کمال است.
به تعبیر دیگر، اوج ایمان و تحقق مراتب ایمان در انسان، حرکت در مسیر جهاد و مجاهدت فی سبیل الله بوده که به تعبیر مقام معظم رهبری، قله جهاد هم شهادت است.
وی با اشاره به آیه شریفه سوره احزاب، گفت: نتیجه‌ای که خدای متعال از جنگ احزاب می‌گیرد، این است که اوج نقطه ایمان، حرکت در مسیر مجاهدت است.
حجت الاسلام قانع در ادامه به شرایط و مقدمات دستیابی به مراتب بالای ایمان اشاره کرد و افزود: شرط اول این است که شما در مسیر جهاد خودتان را قرار داده باشید، شرط دوم این است که این جهاد در رکاب امام باشد و شرط سوم، موفقیت و سربلندی در آزمون‌های الهی است.
وی با استناد به روایتی از امیرالمومنین علی (ع)، افزود: کسانی که به مقام صدق نائل می‌شوند، به تعبیر امیرالمومنین (ع) در رکاب امام قرار می‌گیرند و محافظ امامت، گوش به فرمان و زمینه‌ساز فرامین امام در جامعه قرار می‌گیرند.
حجت الاسلام قانع با اشاره به آیاتی از سوره آل عمران و توبه، تصریح کرد: امتحان الهی در مسیر دستیابی به مقام صدق و جهاد فی سبیل الله، یک سنت اصیل الهی است.
جنگ احد و کربلا، صحنه‌های آزمون الهی برای ارزیابی ایمان انسان‌ها در طول تاریخ
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس در ادامه سخنرانی خود با اشاره به مصداقی قرآنی در جنگ عبرت‌آموز احد، گفت: در جنگ احد، یک نافرمانی و ترک جهاد از سوی بعضی از اصحاب رسول خدا (ص) اتفاق افتاد.
در آیه ۱۵۲ سوره آل عمران، خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّیٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَعَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاکُمْ مَا تُحِبُّونَ ۚ مِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الدُّنْیَا وَمِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیَبْتَلِیَکُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنْکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ» خداوند به شما وعده پیروزی داده بود تا زمانی که شما روحیه مجاهدت را از دست ندهید.
اگر شاخص جهاد در انسان افول کند، از مسیر ولایت و امامت منحرف می‌شود.
وی ادامه داد: کسانی که گردنه احد را به بهانه جمع‌آوری غنایم رها کردند، از امر رسول خدا (ص) سرپیچی کردند.
خداوند از آن وعده پیروزی‌ای که به شما داده بود، منصرف شد تا اینکه شما را آزمایش و ابتلاء کند و رشد جهادی را در شما ایجاد کند.
حجت الاسلام قانع با اشاره به شب بعد از جنگ احد، افزود: در آن شب، اصحاب رسول گرامی اسلام (ص) به دو گروه تقسیم شدند.
گروه اول، کسانی بودند که در حمایت از پیامبر اسلام (ص) و در فرمان‌برداری از فرامین او پای کار جهاد ایستاده بودند و اگر در روز جنگ هم دچار خطا و لغزش شدند، توبه کردند و برگشتند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس افزود: اما گروه دوم ترس بر جانشان افتاده بود و نتوانستند در آزمون‌های جهاد، از نفس، جان، مال و آبروی خود عبور کنند و با امام جامعه وحدت وجودی پیدا نکردند.
حجت الاسلام قانع با اشاره به آیه معروف «قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلَیٰ مَضَاجِعِهِمْ ۖ وَلِیَبْتَلِیَ اللَّهُ مَا فِی صُدُورِکُمْ وَلِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِکُمْ ۚ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»، گفت: مرگ یک امر قطعی و قضای الهی است.
شما حتی اگر در خانه‌هایتان هم باشید، مرگ به سراغ شما می‌آید و راه فراری نیست.
مهم این است که چگونه بمیریم و در چه مسیر و با چه نیتی این جان را تقدیم صاحب امر کنیم.
وی این گفتمان و سنت اصیل الهی را در فرمایشات حضرت سیدالشهدا (ع) در صحرای کربلا مورد اشاره قرار داد و افزود: وقتی جمعی از جنیان به محضر مبارک حضرت مشرف شدند و گفتند ما شیعیان و یاران تو هستیم، فقط به ما امر کن تا همه لشکریان کفر را از بین ببریم، پاسخ امام (ع) این بود: «وَاللَّه لَا أَفْعَلُ هَذَا، وَلَکِنِّی أَمْضِی حَتَّی یَقْضِیَ اللَّهُ مَا هُوَ قَاضٍ» به خدا سوگند، من این کار را نمی‌کنم، بلکه می‌روم تا خدا آنچه را که می‌خواهد، انجام دهد.
حادثه کربلا بزرگ‌ترین محور آزمون الهی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس ادامه داد: حضرت سیدالشهدا (ع) فرمود اگر من در جای خودم بایستم و کاری را از پیش نبرم و آن قصد و نیتی که در شروع این حرکت حماسی داشتم، که اصلاح دین جدّم پیامبر (ص) و اصلاح امت رسول‌الله (ص) و امر به معروف و نهی از منکر بود را دنبال نکنم، خداوند متعال با چه ابتلاء و امتحانی این خلق منحرف را مورد آزمون الهی قرار می‌دهد؟
حجت الاسلام قانع با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا (ع) و حادثه کربلا بزرگ‌ترین محور آزمون الهی برای انسان‌های مؤمن و مجاهد است، گفت: صحنه کربلا یک صحنه تاریخی و تمدنی برای ارزیابی ایمان‌های انسان‌ها در طول تاریخ است.
محور آزمون الهی، حضرت سیدالشهدا (ع) است که همه اصحاب و یاران و نزدیکان حضرت سیدالشهدا (ع) از آن آزمون‌ها سربلند بیرون آمدند این یک نکته درس‌آموز است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس در پایان با اشاره به روز تاسوعا و حضرت ابوالفضل العباس (ع)، تصریح کرد: تعابیری که در توصیفات حضرت عباس (ع) از زبان مبارک اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وارد شده، مورد تاکید است.
امام سجاد (ع) درباره ایشان فرمودند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَدَاهُ» خدا رحمت کند عباس را که ایثار کرد و امتحان داد و جان خود را فدای برادرش کرد تا اینکه دستانش قطع شد.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 15 تیر 1404 - 00:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0