FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


الگوسازی یکی از ارکان تربیتی است/ از معرفی قهرمانان جامعه نهراسیم


 

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 19 مهر 1403 - 21:46
کرج- حجت الاسلام رسول بابایی با اشاره به اینکه در منطق قرآن کریم و اهل بیت (ع) الگوسازی و الگوپذیری یکی از ارکان تربیتی است، گفت: نباید از معرفی قهرمانان جامعه بهراسیم.
جامعه،الگو،اسوه،نصرالله،مواجهه،قهرمانان،نگاه،الگوها،معاصر،شه ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رسول بابایی شامگاه پنج شنبه در مراسم ماهانه تکیه هنر شیعی ویژه گرامیداشت شهادت سید حسن نصرالله که در هیئت انصارالامام رزمندگان کرج برگزار شد، گفت: مانند بسیاری از مکاتب و جوامع دیگر، یکی از ارکان مهم آینده جامعه ما نیز مبتنی بر شخصیت‌ها و قهرمانانی است که داریم؛ در حقیقت جامعه آینده بر پایه الگوها و قهرمانانی که به جامعه معرفی می‌شوند استوار است.
وی با اشاره به اینکه در منطق قرآن کریم و اهل بیت (ع) الگوسازی و الگوپذیری یکی از ارکان تربیتی است، عنوان کرد: شاید این سوال در ذهن عده‌ای ایجاد شود که آیا غیرمعصوم نیز می‌تواند برای ما الگو باشد؟
در پاسخ باید به قرآن کریم رجوع کنیم که خداوند در آن به صراحتاً می‌فرماید الگویی برای مؤمنان داریم که همسر فرعون است، بنابراین منطق قرآن در الگوسازی، منطقه بسته‌ای نیست و دایره وسیعی دارد.
این سخنران بیان کرد: ما با قهرمانان و الگوهای جامعه خود چند نوع مواجهه داریم؛ عده‌ای برای الگوسازی و قهرمان سازی چون در جامعه معاصر خود گزینه‌ای را نمی‌یابند به تاریخ مراجعه و سعی می‌کنند قهرمانان و الگوهای جامعه را از تاریخ کهن خود پیدا کنند.
جامعه دیگر چون نه در حال و نه در گذشته دور خود، الگو و قهرمانی پیدا نمی‌کند، به دنبال ساخت توهمی و خیالی الگو و اسطوره است.
حجت الاسلام بابایی ادامه داد: جنبه سوم کسانی هستند که الگوها و قهرمانان معاصر را پیدا و سعی کرده آنها را به عنوان یک مؤلفه جامعه آینده ساز در جامعه معرفی و ترویج کنند.
با ابراز تأسف ما جزو هیچیک از این سه دسته نیستیم؛ الگوهای کهن و معاصر داریم و مسئله اصلی ما در روایت کردن الگو و قهرمان است و در معرفی قهرمانان جامعه و جاری کردن الگوها کوتاهی می‌کنیم.
وی مطرح کرد: زمانی که الگوها، قهرمانان، اسطوره‌ها و شخصیت‌های برجسته را پیدا می‌کنیم، سه نوع مواجهه با آنها داریم؛ اولین نوع مواجهه افتخارآمیز است، یعنی سعی می‌کنیم به قهرمانان تفاخر داشته باشیم.
نوع دوم مواجهه دم دستی و بسیار سطح پایین است که در آن الگوها کاربرد و بهره‌ای برایمان ندارند و از آنها صحبت نمی‌کنیم، از ترس اینکه بعداً حاشیه‌ای ایجاد شود و فضای جامعه بهم بریزد.
این سخنران با بیان اینکه نوع سوم نه تفاخر صرف و نه مواجهه دم دستی و غیرکاربردی است و سعی می‌کنیم واقعاً نگاه اسوه و الگو داشته باشیم، افزود: وقتی قرار است شخصی را به عنوان الگو و اسوه معرفی کنیم، نوع مواجهه ما با او کپی کردن اعمال و رفتار نیست، بلکه اقتباس از ویژگی‌های اصلی اوست.
اگر می‌خواهیم الگوگیری دچار آفت نشود باید این سوال را در خصوص اسوه بپرسیم که اگر فلانی امروز بود چه می‌کرد؟
عقلانیت شهید نصرالله در میدان مبارزه کم نظیر بود
حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه الگوگیری صحیح یعنی یافتن شاخص‌ها، اصول، ارزش‌ها و اعمال و رفتار متناسب با زمان خاطرنشان کرد: ما شهید سید حسن نصرالله را به عنوان یک الگو، اسوه و قهرمان می‌شناسیم و او را توصیف و روایت می‌کنیم؛ نباید از روایت یک قهرمان معاصر برای دیگران بترسیم.
عده‌ای سعی دارند با برخی برچسب‌ها ما را از قهرمانانمان جدا کنند که نباید اجازه دهیم به هدفشان دست یابند.
وی تصریح کرد: ما از معرفی یک شخصیت معاصر به عنوان اسوه و الگو نمی‌هراسیم، فقط هم تفاخر مطرح نیست، بلکه باید نگاه اسوه پذیرانه و الگوپذیرانه داشته باشیم.
اولین مؤلفه شهید نصرالله همان فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند سید حسن شخص نبود، راه و مکتب بود.
این بزرگترین ویژگی یک انسان است که آنقدر در مسیر، هدف و آرمان خود غرق شود که دیگران خودش را نبینند، بلکه آرمانش را ببینند.
این سخنران با بیان اینکه آرمان و مسیر شهید سید حسن نصرالله بیش از آنکه خود در چشم‌ها بدرخشد، برجسته دیده می‌شود، دومین مؤلفه وی را مبارز و مجاهد بودن دانست و خاطرنشان کرد: ما در نگاه خود کسی را مبارز و مجاهد می‌دانیم که سلاح در دست دارد یا در میدان نبرد است اما در نگاه دینی و انقلابی، کسی که منشأ تصمیمات او نصرت ولی و دین خدا در مقابل دشمن باشد، مبارز است.
حجت الاسلام بابایی مطرح کرد: سومین ویژگی شهید نصرالله این بود آرمان او صرفاً جنگیدن نبود، بلکه منطق مبارزه با دشمن را در همه فناوری‌هایی که لازمه اداره جامعه است ضرب کرده بود و مبارزه را در جامع الاطراف و متعدد و متنوع بودن می‌دید.
ما می‌توانیم با نگاه الگوپذیرانه به این ویژگی نگاه و از آن متفاوت برداشت کنیم.
مؤلفه بعدی نیز چند جانبه بودن شخصیت و مبارزه اوست؛ عقلانیت وی در میدان مبارزه کم نظیر بود.


پنجشنبه، 19 مهر 1403 - 23:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0