FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


در آموزش نوین در جهان فلسفه در تمام مقاطع بسیار مورد تاکید است


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 19 تیر 1403 - 15:00
نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه برای کودکان گفت:آموزش فلسفه به بچه‌ها کمک می‌کند که از بچگی برای گرفتن تصمیم‌های سخت و پیچیده تمرین کنند تا در آینده تصمیمات بهتری بگیرند.
فلسفه،تفكر،موضوع،آموزش،كودكان،درسي،معلم،علوم،جهان،برنامه،تلق ...

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته (دوشنبه ۱۸ تیرماه) اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان «ضرورت ورود فلسفه‌ورزی با کودکان در مدارس» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
روح الله کریمی که سالهاست در حوزه فبک (فلسفه برای کودکان) به صورت تخصصی مشغول فعالیت است در ابتدا معرفی کوتاهی درباره پایگاه فکرپروری ایران که زیرمجموعه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است ارائه داد و گفت: این مرکز در حال حاضر در حال توسعه، بهبود و ارتقاست و حدود ۵۰ طرح درس موضوعات مختلف و برای سنین مختلف دارد که امیدواریم به زودی بیشتر و بیشتر هم شود.
وی در ادامه درباره موضوع «ضرورت ورود فلسفه به برنامه آموزشی دوره ابتدایی» سخنرانی کرد و گفت: در برنامه درسی سیستم آموزش و پرورش ما، آموزش فلسفه، درسی برای دروس دوره متوسط و فقط برای رشته علوم انسانی است و غیر از دو واحد فلسفه و یک واحد منطق درس دیگری با موضوع فلسفه نه به صورت تلفیقی و نه به صورت مستقل وجود ندارد.
درس تفکر و پژوهش هم ممکن است شمه هایی از فلسفه داشته باشد اما بیشتر شبیه مهارت‌های زندگی است تا فلسفه.
کریمی افزود: در آموزش نوین در جهان اما فلسفه در تمام مقاطع درسی از ابتدایی تا متوسطه بسیار مورد تاکید قرار می‌گیرد و مقالات و کتاب بسیاری با موضوع تعلیم وتربیت و فلسفه وجود دارد که همگی با تاکید براین است که چرا مهم است فلسفه از دوران ابتدایی جزو برنامه درسی بچه‌ها باشد.
این مدرس و پژوهشگر فلسفه برای کودکان توضیح داد: درباره چرایی لزوم فلسفه در برنامه درسی بچه‌ها در این مقالات موارد متعددی ذکر شده است که من در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد؛ یکی اینکه کودکان مهم است فلسفه بخوانند تا درک کنند چه چیزی برایشان مهم است درواقع بچه‌ها باید یاد بگیرند به چه موضوع و مسائلی توجه کنند و از چه موضوع و مسائلی باید صرف نظرکنند.
فلسفه به ما کمک می‌کند به ارزش‌ها و هنجارهای خودمان توجه کنیم و با هنجارها و ارزش‌های جامعه مقایسه کنیم و بتوانیم میان این ارزش‌ها اولویت بندی کنیم.
این موضوع از این جنبه اهمیت دارد که ما در جامعه با یکسری ارزش مواجه هستیم که به ما تلقین می‌شود و اینکه ما بدانیم کدامیک از این ارزش‌ها را بپذیریم با خواندن فلسفه میسر می‌شود.
کریمی ادامه داد: کودکان دنیای امروزه با ارزش‌هایی مواجه می‌شوند که مقابل ارزش‌هایی است که جامعه و خانواده به آنها تلقین کرده است.
در نسل ما و قبل از ما اینگونه بود که یکسری ارزش به ما تلقین می‌شد که ما فکر می‌کردیم جهان ممکن فقط همین جهان است و باید تا آخر عمر با این ارزش‌ها زندگی کنیم اما کودکان امروز اینطور نیستند چون امروزه به واسطه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ارتباط با دنیا گسترش پیدا کرده و نتیجه اینکه دانش‌آموزان پس از پایان مدرسه حس می‌کنند ارزش‌هایی که مدرسه به آنها تلقین کرده به نوعی سرشان کلاه گذاشته شده چون با یکسری ارزش‌های مقابل آنها مواجه است و اگر ما به بچه‌ها تفکر، تأمل و احساس مسئولیت یاد ندهیم ارزش دیگری را به راحتی و بدون دلیل می‌پذیرد.
این استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه موضوع چرایی لزوم فلسفه در برنامه درسی بچه‌ها گفت: آموزش فلسفه به بچه‌ها کمک می‌کند که از بچگی برای گرفتن تصمیم‌های سخت و پیچیده تمرین کنند تا در آینده تصمیمات بهتری بگیرند، علاوه براینکه تفکر عمیق، پویا و منطقی را در بچه‌ها تقویت می‌کند.
اغلب ما مدرسه را محلی برای رشد کودک می‌دانیم اما از یک مؤلفه مهم که معلم است غافل می‌شویم.
ما هیچگاه فکر نکردیم که آیا رشد معلم هم مهم است یا نه یا مثلاً در حین کار چه صدماتی می‌بیند و امثال اینها.
امروزه با توجه به دید و نگاهی که به معلم وجود دارد، معلم هم اهمیت پیدا می‌کند چون باید هرروز نو به نو شود و رشد کند و فلسفه یعنی عشق همیشگی و دائم به یادگیری و دانستن و در چنین شرایطی، معلم دیگر فقط برای گذران زندگی کار نمی‌کند و احساس سرخوردگی نمی‌کند علاوه براینکه رشد دانش آموز زمانی اتفاق می‌افتد که معلمش هم رشد کند.
کریمی تصریح کرد: براساس تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده که آموزش فلسفه در مسیر پیشبرد اهداف سنتی هم نقش مهمی دارد.
یعنی دانش آموزانی که آموزش فلسفه دیده‌اند غالباً در دروس دیگر مثل ریاضیات و علوم بهتر هستند چون قدرت تحلیل بهتری دارند.
وقتی یک نفر به تفکر وایده خود مسلط می‌شود با مسائل و موضوعات به شکل دیگری برخورد و مسائل را به شکل دیگری حل می‌کند.علاوه براینکه بسیاری از مشکلات بچه‌ها به خاطر مشکلاتی است که در مهارت فکری دارند به عنوان مثال کودک ما خوب نمی‌تواند روخوانی کند چون نمی‌تواند خوب تحلیل کند.
وی در پایان بیان کرد: آموزش فلسفه باعث می‌شود تا بچه‌ها با جهان پیرامون خودشان مسئولانه‌تر برخورد کنند چون فهم معنادارتری از جهان دارند.
مورد دیگر آموزش فلسفه موجب می‌شود که تفاوت‌ها در عین دوستی گرامی داشته شود به این معنی که بچه‌ها یاد می‌گیرند که می‌توانند با یک نفر دوستی کنند و صمیمی شوند اما با او عقاید متفاوت داشته باشند.
علاوه براینکه بچه‌هایی که فلسفه می‌خوانند در مدیریت احساساتشان زبده می‌شوند و توانایی حل مسئله پیدا می‌کنند.
در تفکر فلسفی کمیت مهم نیست بلکه کیفیت اهمیت دارد اینکه چند کتاب خواندم مهم نیست اینکه چقدر عمیق فکر می‌کنم مهم است.
در تفکر فلسفی یاد می‌گیریم که بهتر است درباره یک موضوع عمیق شویم نه اقیانوسی به عمق یک سانت.
تفکر فلسفی به ما می‌آموزد بزرگ فکر کنیم و دچار خطا در تفکر نشویم و رشادت فکری داشته باشیم.


 
 

 

فلسفه،تفكر،موضوع،آموزش،كودكان،درسي،معلم،علوم،جهان،برنامه،تلق ...

چهارشنبه، 20 تیر 1403 - 01:01 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0