جمعیت هلال احمر: هموطنان میتوانند کمکهای نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹
و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی
و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸
و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی
و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.
تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 14 بهمن 1402 - 10:13
نشست ادبی «امام امت» میزبان شاعران هندی بود که سروده های خود را در وصف امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی قرائت کردند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست ادبی «امام امت» به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر شامگاه دیروز جمعه 13 بهمن با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سیدمسعود علوی تبار در گروه بینالمللی هندیران به صورت مجازی برگزار شد.
رضا اسماعیلی شاعر و پژوهشگر در ابتدای برنامه به توضیح نسبت عالمان دینی با شعر پرداخت و گفت: با بررسی و واکاوی زندگی ادیبان و شاعران نامآور پارسیزبان در مییابیم که اکثر این بزرگان پیش و بیش از آن که شاعر باشند، حکیم، فقیه، فیلسوف، مفسر و محدث بودهاند و شعر و شاعری دغدغه و دلمشغولی اصلی آنان نبوده است، چنان که سعدی در غزلی میگوید: «همه قبیله من عالمان دین بودند».
اسماعیلی ادامه داد: در واقع عالمان، عارفان، و فیلسوفان شاعری چون حکیم خیام نیشابوری، میرداماد، سهروردی(شیخ اشراق)، شیخ بهایی، ملا هادی سبزواری، علامه حلی، ملا محسن فیض کاشانی، شیخ محمود شبستری، علامه اقبال لاهوری، حکیم فیاض لاهیجی، آخوند لاری، محمدحسین غروی اصفهانی(کمپانی)، میرزا حبیب خراسانی، شیخ علینقی کمرهای، ادیب نیشابوری، علامه جلالالدین همایی، علامه سیداسماعیل بلخی، الهی قمشهای، علامه طباطبایی، حضرت امام راحل و...
از هنر شعر به عنوان وسیلهای در خدمت نشر و اشاعه آموزههای اصیل وحیانی و قرآنی، مبارزه با جهل و خرافه و گزافه، و احیای کرامتهای انسانی در جامعه استفاده میکردند.همچنان که نسل عالمان و عارفان روزگار ما نیز امروز در این مسیر روشن گام بر میدارند
وی ادامه داد: با مرور و بازخوانی زندگی این چهرههای ماندگار به روشنی میتوان دریافت که آوازه و شهرت آنان در سایر علوم عقلی و نقلی بسیار بیشتر از شعر و شاعری بوده است، ولی امروز ـ به هر جهت ـ صبغه شاعری بعضی از آنان همچون خیام و شیخ بهایی بر سایر وجوه علمیشان تفوق و برتری پیدا کرده است.
آنچه که مسلم است بسیاری از این بزرگان تعلق خاطر جدی به شعر و شاعری نداشتهاند، تا جایی که در بعضی از تذکرهها آمده است که اشعار آنان بعدها توسط مریدان و شاگردان شان گردآوری و منتشر شده است، چنان که این امر در مورد حضرت امام(ره) نیز صادق است.
اسماعیلی در انتها گفت: آنچه که مسلم است، حضرت امام به شعر و شاعری نه به عنوان یک هدف، بلکه به عنوان فرصتی برای بیان حقایق و فضایل اخلاقی، لطایف عرفانی و ظرایف روحانی نگاه می کرد و بنابر مصالحی شخصا تمایلی بر چاپ و انتشار این اشعار در زمان حیات خویش نداشت.
علت چاپ دیوان اشعار بعد از رحلتشان نیز مطالبه مردمی و اصرار ارادتمندان ایشان به این کار برای رمزگشایی و پردهبرداری از سیمای عرفانی آن عبد صالح خدا بود.
سیدسلمان صفوی رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با بیان اینکه شعر پیر جماران، از نوع شعر جوششی عرفانی است که پر از استعاره، رمز و تمثیل است، اظهار کرد: شعر عرفانی پیر جماران جوشیده حالت خلسه و مراقبه عرفانی ایشان است.
زاییده سفر روح است، جوشیده از قلب عارفی عاشق است.
شعری عارفانه است که از دل برخاسته و بر دل می نشیند.
شعری عارفانه است که در مقابل اصحاب قیل و قال، ظاهرگرایان و طالبانیها میرقصد.
رئیس آکادمی مطالعات لندن افزود: شعر مرجعی است که در اوج دفاع مقدس از خال و لب، می و شراب و ساغر و ساقی به یاد محبوب زمرمه میکند.
شعری است که برخلاف اشعریها، سمفونی موسیقی «وحدت وجود» را به زیبایی مینوازد.سرودههای ایشان تحت تاثیر حافظ و عراقی است.
مهدی باقرخان شاعر، و پژوهشگر از دهلی نو نیز دیگر سخنران این نشست بود که با بررسی تطبیقی مشترکات دید سیاسی ماهاتما گاندی و امام خمینی رحمتالله علیه اینگونه نتیجه گرفت: مهمترین ویژگی مشترک هر دو رهبر این است که هیچ کدامشان تفکیک بین دین و سیاست را نپذیرفتند، چون هر دو به سنت و ارزشهای دینیشان سخت وفادار بودند، در حالی که این وفاداری به ارزشهای دینی ـ فرهنگی نه تنها باعث کنارهگیری هیچ کدامشان از صحنه سیاست نشد، بلکه آنها را به حضور و فعالیت بیشتری وادار کرد.
ماهاتما گاندی گفته است: « دلبستگی من به حقیقت مرا به قلم و سیاست کشانید و بدون تأمل و در نهایت فروتنی میگویم، کسانی که مدعیاند دین با سیاست وجه اشتراکی ندارد، از دین هیچ نمیدانند.»
مهدی باقرخان ادامه داند: ماهاتما گاندی همچنین میگوید، «سیاست من و تمام فعالیتهای دیگرم از ذهنم ناشی میشود».
همچنین امام خمینی در این مورد میفرمایند: «دین اسلام یک دین سیاسی است که همه چیزی سیاسی است حتی عبادتش».
بنا براین ، سیاست از دیدگاه امام خمینی رحمتالله علیه و ماهاتما گاندی بر زمینه دینی و سنتی استوار است.
حجت الاسلام شیخ اشفاق وحیدی نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در استرالیا با بیان اینکه کشورهای اسلامی در منطقه باید از تفکر امام خمینی و آرمانهای انقلاب اسلامی در راستای مقابله با توطئههای غرب و رفع مشکلات پیش روی خود استفاده کنند، اظهار داشت: نظریهها و اندیشههای امام راحل درباره وحدت جهان اسلام، بیداری در مقابل دشمنان مشترک، همیاری با مستضعفین و برائت از تفرقه باید سرلوحه ملتها و حاکمان آنان قرار بگیرد.
وی تأکید کرد: حضرت امام خمینی رحمتالله علیه با پیروی از احکام دین مبین اسلام و بهرهگیری از آموزهها و تعلیمات قرآن مجید و منویات پیامبر اعظم(ص)، در شکست و نابود کردن نظام دیکتاتوری زمان خود موفق بودند.
در این برنامه که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و اندیشه داخلی و خارجی برگزار شد، چهرههای همانند علیرضا قزوه، سیدسلمان صفوی، رضا اسماعیلی، سیدمسعود علوی تبار، مهدی باقرخان، علی اصغرالحیدری، محمدعلی یوسفی، محمد فاطمی منش، سیدحکیم بینش، شیخ اشفاق وحیدی، نغمه مستشارنظامی، حمیده پارسافر، زهره زارعی، سارا عبداللهیفر، سمانه خلفزاده، زهرا میریان کرمی، شهلا کلبعلی، نازنینفاطمه صادقی، کبری قالینینژاد، فاطمه ناظری، زهرا آراستهنیا و صبا فروزی به قرائت شعر و ارائه مطلب پرداختند.
برخی از اشعار خوانده شده در این نشست به شرح ذیل است:
علیرضا قزوه:
با آن که آبدیده دریای طاقتیم
آتش گرفتهایم که غرق خجالتیم
امروز اگر به سایه راحت نشستهایم
مدیون استقامت آن سرو قامتیم
دیریست چشمها همه مبهوت آن لب است
عمریست سرسپرده آن خال وحدتیم
این دستها ادامه دست وفای توست
امروز اگر بزرگتر از بینهایتیم
باشد که دست دوست تسلایمان دهد
ما را که تا همیشه قدحنوش حسرتیم
رونقفزای میکده عشق بعد از این
تا صبح وصل تشنه جام ولایتیم
***
نغمه مستشار نظامی:
امام آمد؛ جهانی روشن از نور نگاهش شد
جهان لبریز از آرامش لبخند ماهش شد
امام آمد دلیل روشنی تابید بر جانها
امام آمد دل دلدادگان چون فرش راهش شد
به استقبال او با پای جان رفتیم و دیدارش
شهاب روشنی در شام چشمان سیاهش شد
امام آمد که ایمان را در ایران جلوه گر سازد
کلامش جلوه حق در ضمیر نیکخواهش شد
امام آمد که مهر خاوران مهر جهان گردد
امام آمد یقین آیینه پاک پگاهش شد
خبر زیباتر از این نیست در دنیا: "امام آمد"
امام آمد؛ خبرها روشن از نور نگاهش شد
***
مهدی باقرخان( دهلی نو، هندوستان):
از ما سلام بر تو و بر صبح انقلاب
از محفل ستاره، سلامی به آفتاب
تو پیرو اصیل مسیر رسالتی
راهت، ره ولایت و دین تو دین ناب
سرفصلها تمام، پر از علم و حکمت است
ای نام سربلند تو عنوان این کتاب
هر چند موج ظلم پرستان به اوج رفت
انسان روزگار نشد غرق اضطراب
بی سوت و کور گشت دل ما بدون تو
ای آفتاب واقعه بر جان ما بتاب!
***
علی اصغر الحیدری(دهلی نو، هندوستان):
مرد میدان مرد طوفان مرد دوران بود امام
قلب ما و روح ما و جان جانان بود امام
مولوی و حافظ و سعدی اگرچه عارفاند
از تمام جنبهها سرشار عرفان بود امام
راه حق روشن ز پیشانی آن سرور شده است
قبله اسلام را پیر جماران بود امام
"مَن قَضی نَحبَه" همان بود و هم او "مَن یَنتَظِر"
برترین؛ ماناترین تفسیر قرآن بود امام
آفتاب آمد به ایران، روشنی شد در جهان
بر فراز آسمان، خورشید تابان بود امام
در جهان آرزو آن نور برتابید و رفت
چند روزی پیش ما در خاک مهمان بود امام
مثنوی مولوی را در درونش یافتیم
بهترین تعریف و هم معنای انسان بود
دشمنانش بی نشان گشتند و او باقی بماند
از تبار نور، از جنس شهیدان بود امام
جرات اظهار حق باید از او آموختن
بحر تقوی، ابر رحمت، کوه ایمان بود امام
***
محمد فاطمیمنش:
باید همه جا غرقِ نجابت باشیم
دلدادهٔ مکتب ولایت باشیم
مانندِ امامِ پاکِ امت در فجر
سرمنشاء نور بی نهایت باشیم
انتهای پیام/