بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
شرحی بر انشراح سوره مطففین کتاب قرآن
(خداوند مالک و روشنگر و هدایتگر دینِ انسانها می باشد)
سوره ۸۳: المطففين - جزء ۳۰ - ترجمه انصاریان
اعوذبالله من اشیطان رجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ وای بر کم فروشان! (۱)
الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ آنان که چون از مردم کالایی را با پیمانه و وزن می ستانند، تمام و کامل می ستانند، (۲)
وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ و چون برای آنان پیمانه و وزن کنند، کم می دهند. (۳)
أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ آیا اینان یقین ندارند که حتماً بر انگیخته می شوند؟ (۴)
لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾ برای روزی بزرگ، (۵)
يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۶﴾ روزی که مردم در برابر پروردگار جهانیان به پا می ایستند. (۶)
كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ ﴿۷﴾ این چنین نیست که می پندارند [در آن روز] یقیناً پرونده بدکاران در سجّین است. (۷)
وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ ﴿۸﴾ و تو چه می دانی که سجّین چیست؟ (۸)
كِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿۹﴾ قضا و سرنوشتی حتمی [برای خائنان] است. (۹)
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۰﴾ وای در آن روز بر تکذیب کنندگان. (۱۰)
الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۱۱﴾ آنان که همواره روز جزا را تکذیب می کنند. (۱۱)
وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ ﴿۱۲﴾ و آن را جز هر متجاوز گناه پیشه تکذیب نکند، (۱۲)
إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ ﴿۱۳﴾ (که) هرگاه آیات ما را بر او خوانند می گوید: افسانه های پیشینیان است. (۱۳)
كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿۱۴﴾ این چنین نیست که می گویند، بلکه گناهانی که همواره مرتکب شده اند بر دل هایشان چرک و زنگار بسته است [که حقایق را افسانه می پندارند.] (۱۴)
كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ ﴿۱۵﴾ این چنین نیست که آنان می پندارند، بلکه اینان در آن روز از پروردگارشان محجوب اند. (۱۵(
ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُو الْجَحِيمِ ﴿۱۶﴾ سپس آنان بی تردید وارد دوزخ می شوند. (۱۶)
ثُمَّ يُقَالُ هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ ﴿۱۷﴾ (به آنان) گویند: این است آن دوزخی که همواره تکذیبش می کردید. (۱۷)
كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ ﴿۱۸﴾ این چنین نیست [که این سبک مغزان درباره نیکان می پندارند] بلکه پرونده نیکان در علیّین است (۱۸)
وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ ﴿۱۹﴾ تو چه می دانی علیّین چیست؟ (۱۹)
كِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿۲۰﴾ قضا و سرنوشتی حتمی [برای نیکان] است. (۲۰)
يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۱﴾ مقربان آن را مشاهده می کنند. (۲۱)
إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۲۲﴾ بی تردید نیکان در نعمتی فراوانند (۲۲)
عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ ﴿۲۳﴾ بر تخت ها [ی آراسته و پرارزش تکیه زده و مناظر زیبای بهشت را با چشم سر و جمال محبوب را با چشم دل] می نگرند. (۲۳)
تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ ﴿۲۴﴾ در چهره هایشان شادابی و طراوت نعمت را می یابی. (۲۴)
يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ ﴿۲۵﴾ آنان را از باده ناب و طهوری که سربسته و مُهر و موم شده است، می نوشانند. (۲۵)
خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴿۲۶﴾ مُهر و مومش مشک است، و رقابت کنندگان و مسابقه گران باید به سوی این نعمت ها بر یکدیگر پیشی گیرند، (۲۶)
وَمِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ ﴿۲۷﴾ و [این باده ناب مُهر و موم شده،] آمیخته ای از «تسنیم» است (۲۷)
عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۸﴾ (آن) چشمه ای که همواره مقربان از آن می نوشند. (۲۸)
إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ ﴿۲۹﴾ بدکاران همواره [در دنیا از روی ریشخند و استهزا] به مؤمنان می خندیدند (۲۹)
وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ ﴿۳۰﴾ و هنگامی که بر آنان می گذشتند آنان را با اشاره چشم وابرو به مسخره می گرفتند، (۳۰)
وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ ﴿۳۱﴾ و چون به خانواده خود بازمی گشتند [به سبب تمسخر مؤمنان] خوشحال و شادمان باز می گشتند، (۳۱)
وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاءِ لَضَالُّونَ ﴿۳۲﴾ و هنگامی که مؤمنان را می دیدند، می گفتند: بی تردید اینان گمراه اند؛ (۳۲)
وَمَا أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حَافِظِينَ ﴿۳۳﴾ و حال آنکه کافران را بر مؤمنان نگهبان و مراقب نفرستاده بودند [که مراقب هدایت و گمراهی آنان باشند.] (۳۳)
فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ ﴿۳۴﴾ پس امروز همواره مؤمنان به کافران می خندند. (۳۴)
عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ ﴿۳۵﴾ بر تخت ها [ی آراسته و پرارزش تکیه زده] می نگرند (۳۵)
هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ ﴿۳۶﴾ که آیا کافران را در برابر آنچه همواره انجام می دادند کیفر داده اند؟ (۳۶)
(اطلاعات عمومي سوره مطففين):
83 ـ مطففين ـ مكي ـ 36 آيه ـ 177 كلمه ـ 830 حرف
(معني):كم فروشان.
(علت نامگذاري):در آيه اول به علت نكوهش كم فروشي براي اصلاح اقتصاد جامعه و عواقب سخت اخروي اين كار زشت سخن به ميان آمده است. آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 113 – جعفر شيخ الاسلامي
(مأخذ نامگذاري):سوره مطففين به معني كم فروشان(در اين سوره از كم فروشي نكوهش شده است)مأخذ نامگذاري آيه اول سوره است. دانستنيهاي قرآن – ص 182 – مصطفي اسرار.
(نامهاي ديگر): تطفيف.
(ترتيب نزول و جمع آوري سوره مطففين): به ترتيب جمع آوري،هشتاد و سومين سوره است.
به ترتيب نزول،هشتاد و پنجمين سوره است كه بعد از سوره«عنكبوت»و قبل از سوره«بقره»نازل شده است.
(ترتيب آغاز و پايان سوره مطففين):
آغاز:«وَيْلٌ لِلْمُطَفِفينَ الَّذينَ اِذَا اكْتالُوا عَلَي النّاسِ يَسْتَوْفُونَ».
پايان:«هَلْ ثُوِّبَ الْكُفّارُ ما كانُوا يَفْعَلُونَ». آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 113 – جعفر شيخ الاسلامي.
1ـ آخرين سوره مكي است. آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 18 – جعفر شيخ الاسلامي.
پرسشهای قرآنی سوره مطففین:
1ـ مطففين يعني چه؟ کم فروشان و گرانفروشان.
2ـ نام ديگر سوره مطففين را ذكر كنيد؟ سوره تطفيف ( يعني گرانفروشي ).
3ـ سوره مطففين درباره چه كساني نازل گرديد؟درباره گرانفروشان مدينه. پرسش و پاسخ هايي در شناخت تاريخ و علوم قرآني – ص 114 / 212 – دكتر مجيد معارف.
4- محتواي سوره مطففين در رابطه با چه موضوعاتی می باشد؟
- هشدار و تهديد كم فروشان.
- يكي از علل ارتكاب به گناهان بزرگ ايمان راسخ نداشتن به رستاخيز است.
- بخشي از سرنوشت«فجار»در آن روز بزرگ و عذابهاي دردناك آنان.
- قسمتي از مواهب عظيم و نعمتهاي نيكوكاران در بهشت.
- استهزاي جاهلانه ي كافران نسبت به مؤمنان در دنيا و خنديدن مؤمنان به كفار در قيامت. آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 113 – جعفر شيخ الاسلامي.
- اشاره به كم فروشان و تهديد آنان،اشاره به سرنوشت بدكاران در روز قيامت و نعمتهاي عظيم الهي براي نيكوكاران. دانستنيهاي قرآن – ص 63 – مصطفي اسرار.
برداشتها و پیامها و راهبردهایِ رهنمودهایِ سوره مطففین کتاب قرآن
اعوذبالله من اشیطان رجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
- نظریات و رهنمودهای آیت اول تا هفدهم سوره مطففین کتاب قران در عبارتهایِ"( وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ وای بر کم فروشان! (۱) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ آنان که چون از مردم کالایی را با پیمانه و وزنمی ستانند، تمام و کامل می ستانند، (۲)وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ و چون برای آنان پیمانه و وزن کنند، کم می دهند. (۳) أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ آیا اینان یقین ندارند که حتماً بر انگیخته می شوند؟ (۴) لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾ برای روزی بزرگ، (۵)يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۶﴾ روزی که مردم در برابر پروردگار جهانیان به پا می ایستند. (۶)كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ ﴿۷﴾ این چنین نیست که می پندارند [در آن روز] یقیناً پرونده بدکاران در سجّین است. (۷) وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ ﴿۸﴾ و تو چه می دانی که سجّین چیست؟ (۸)كِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿۹﴾ قضا و سرنوشتی حتمی [برای خائنان] است. (۹) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۰﴾ وای در آن روز بر تکذیب کنندگان. (۱۰) الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۱۱﴾ آنان که همواره روز جزا را تکذیب می کنند. (۱۱)وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ ﴿۱۲﴾ و آن را جز هر متجاوز گناه پیشه تکذیب نکند، (۱۲) إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ ﴿۱۳﴾ (که) هرگاه آیات ما را بر او خوانند می گوید: افسانه های پیشینیان است. (۱۳) كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿۱۴﴾ این چنین نیست که می گویند، بلکه گناهانی که همواره مرتکب شده اند بر دل هایشان چرک و زنگار بسته است [که حقایق را افسانه می پندارند.] (۱۴)كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ ﴿۱۵﴾ این چنین نیست که آنان می پندارند، بلکه اینان در آن روز از پروردگارشان محجوب اند. (۱۵)ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُو الْجَحِيمِ ﴿۱۶﴾ سپس آنان بی تردید وارد دوزخ می شوند. (۱۶) ثُمَّ يُقَالُ هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ ﴿۱۷﴾ (به آنان) گویند: این است آن دوزخی که همواره تکذیبش می کردید. (۱۷))"، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه اول و دوم و سوم سوره مطففین در عبارتهای " وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ وای بر کم فروشان! (۱) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ آنان که چون از مردم کالایی را با پیمانه و وزنمی ستانند، تمام و کامل می ستانند، (۲)وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ و چون برای آنان پیمانه و وزن کنند، کم می دهند. (۳)"، گواه این نظریه است که کم فروشی یا گرانفروشی رفتاری اشتباه و گناه و ستم و ظلم است و مطففین به این معنی که وقتی جنسی را از ارزش آن با قیمتی بیشتر فروش رود گران فروخته شده است، پس کم فروشی به نوعی گرانفروشی است و به عبارت دیگر گرانفروشی به عبارتی کم فروشی است. پس می شود نتیجه گرفت که کم فروشی و گرانفروشی هر دو اشتباه و خطا و جرم و گناه است و انسانها نباید به هر دلیل کم فروشی و یا گرانفروشی نمایند. 2- در آیات دوم و سوم سوره مطففین در عبارتهایِ"( الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ آنان که چون از مردم کالایی را با پیمانه و وزنمی ستانند، تمام و کامل می ستانند، (۲)وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ و چون برای آنان پیمانه و وزن کنند، کم می دهند. (۳)"، گواه این نظریه هست که مطففین و کم فروشان با ذهنیت بی تقوائی و طمع در فروش و یا عدم سلامت اخلاقی و رُشد فضیلتی در کسب و کار رفتار می نمایند و نحوه رفتار مطففین عبارت است از: الف – مطففین کسانی هستند که چون از مردم کالایی را با پیمانه و وزن می ستانند، تمام و کامل می ستانند. ( مطففین کسانی هستند که خود وقت خرید به اندازه ارزش جنس پول می دهند. ) ب – مطففین کسانی هستند که وقتی که پیمانه و وزن کنند برای فروش، از جنسی که می خواهند بفروشند کم می دهند. ( به نوعی گرانفروشی خود را با کم دادن اجناس در فروش انجام می دهند. ) پ- مطففین بر اثر بی انصافی و رذیلت طمع و حرص ممکن می شود و انسانها باید خود را منزه از رفتار ناپسند حرص و طمع نمایند و خود را به تعالی به رُشد و کمالات و فضائل مناعت طبع و منزهی و تقوای عمل میزان نمایند. 3- موضوع آیات اول تا سوم سوره مطففین در رابطه با احکام اقتصادی اسلام می باشد و مربوط به کسب و کارِ حلال و اخلاق کارِ حلال می باشد. 3- آیات چهارم و پنجم و ششم سوره مطففین در عبارتهایِ " أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ آیا اینان یقین ندارند که حتماً بر انگیخته می شوند؟ (۴) لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾ برای روزی بزرگ، (۵)يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۶﴾ روزی که مردم در برابر پروردگار جهانیان به پا می ایستند."، گواه این نظریه هست که 1- .خداوند با آیات انذارش اراده نموده که انسانها را با آگاهی بخشی از انحرافات و اشتباهات نجات دهد. 2- به یقین انسانها بعد از مرگ و در قیامت برای پاسخگوئی اعمالشان به خداوند برانگیخته می شوند و به یقین روز بزرگ قیامت خواهد رسید و به یقین انسانها در قیامت باید در محضر پروردگارشان پاسخگوی اعمالشان باشند و باید انسانها اعمالشان را مطابق خواست و رهنمودها و نظریات خداوند و حجتهای معصوم خداوند به تعالی و سلامت انجام داده باشند. 3- یقیناً انسانها برای پاسخگوئی اعمالشان که چه میزان را به اطاعت از رهنمودهای خداوند انجام داده اند و چه میزان آن را بر اثر طغیان و سرکشی از اطاعت رهنمودهای خداوند انجام داده اند حسابرسی می شوند و باید پاسخگوی خداوند باشند. 4- لازم است نظام تعلیم و تربیّت و نظام قانونگذاری و اجرائیات و اطلاع رسانی ها براساس اصول و مبانی دستورها و رهنمودها خداوند و حجتهای معصوم خداوند نقش آفرینی نمایند و باید به کسب و کار حلال مردم را آموزش و پرورش دهند. 5- موضوع آیات چهارم و پنجم و ششم سوره مطففین، از نظر اصول دین معاد است و خداوند در آیات فوق از نظر احکام دین به نهی از منکر پرداخته است و آیات چهارم و پنجم و ششم سوره مطففین از آیات انذار محسوب می گردند. 6- در آیات هفتم تا چهاردهم سوره مطففین در عبارتهایِ " كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ ﴿۷﴾ این چنین نیست که می پندارند [در آن روز] یقیناً پرونده بدکاران در سجّین است. (۷) وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ ﴿۸﴾ و تو چه می دانی که سجّین چیست؟ (۸)كِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿۹﴾ قضا و سرنوشتی حتمی [برای خائنان] است. (۹) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۰﴾ وای در آن روز بر تکذیب کنندگان. (۱۰) الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۱۱﴾ آنان که همواره روز جزا را تکذیب می کنند. (۱۱)وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ ﴿۱۲﴾ و آن را جز هر متجاوز گناه پیشه تکذیب نکند، (۱۲) إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ ﴿۱۳﴾ (که) هرگاه آیات ما را بر او خوانند می گوید: افسانه های پیشینیان است. (۱۳) كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿۱۴﴾ این چنین نیست که می گویند، بلکه گناهانی که همواره مرتکب شده اند بر دل هایشان چرک و زنگار بسته است [که حقایق را افسانه می پندارند.] (۱۴)"، گواه این نظریه هست که 1- یقینا کتاب عمل بدکاران در سجیّن است و سجیّن کتاب اعمال و سرنوشتی حتمی برای تکذیب کنندگان و طغیانگران از دین خداوند می باشد. (سرنوشتی که خود انسانها رقم زده اند و آنرا برای خود ساخته اند.) 2- کتاب اعمال سجیّن در انتظار آنانی هست که همواره روز بازخواست از اعمال انسانها ( بر اساس میزان مطابقت با دین خداوند ) را تکذیب می نمایند. 3- روز پرسیدن از اعمال انسانها که بعد از مرگ و در قیامت ممکن می شود، برای تکذیب کنندگان رهنمودهای دین خداوند، روز بسیار سختی است. روز قیامت و بازپرسی از اعمال مطابق معیارهای دین خاتم الانبیاء حضرت محمد سلام الله علیه می باشد. 4- روز قیامت یقیناً وجود دارد و اهل سجیّن به علّت جهل و تکبر و خودپسندی و رذالت و گناهان خود و گمراه بودن انکارش می نمودند. 4- بعضی از گمراهان و جاهلان و رذیلت پیشگان وقتی آیات و رهنمودهای خداوند را برایشان می خوانند، آنان می گویند از افسانه های گذشتگان است، در حالی که از نظر خداوند تفکّر افسانه بودن رهنمودهای خداوند، اشتباه هست و آیات قرآن از طرف خداوند توسط جبرئیل نازل شده است. 5- دلیل اینکه بعضی رهنمودها و آیات خداوند را تکذیب می نمایند به سبب زشتی عملشان و آثار گناه بر قلبشان می باشد که حقایق رهنمودها و نظریاتِ دین خداوند را نمی بینند و به اشتباه افسانه می پندارند. 6- بعضی دانسته های انسانها یا بر اثر القائات و خطورات و اشتباه نفس خود می باشد و یا به خاطر القائات و خطورات شیاطین و خناسان و جهالتهای جن و انسان می باشد و انسانها باید با اهتمام خداپسندانه بسیار مراقبت نمایند و تا با یاری گرفتن از خداوند و کتاب خداوند و رهنمودهای حجتهای معصوم خداوند، از دین خداوند جدا نشوند.
- نظریات و رهنمودهای آیات هیجدهم تا بیست و هشتم سوره مطففین در عبارتهایِ"( كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ ﴿۱۸﴾ این چنین نیست [که این سبک مغزان درباره نیکان می پندارند] بلکه پرونده نیکان در علیّین است (۱۸) وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ ﴿۱۹﴾ تو چه می دانی علیّین چیست؟ (۱۹)كِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿۲۰﴾ قضا و سرنوشتی حتمی [برای نیکان] است. (۲۰) يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۱﴾ مقربان آن را مشاهده می کنند. (۲۱)إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۲۲﴾ بی تردید نیکان در نعمتی فراوانند (۲۲) عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ ﴿۲۳﴾ بر تخت ها [ی آراسته و پرارزش تکیه زده و مناظر زیبای بهشت را با چشم سر و جمال محبوب را با چشم دل] می نگرند. (۲۳) تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ ﴿۲۴﴾ در چهره هایشان شادابی وطراوت نعمت را می یابی. (۲۴) يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ ﴿۲۵﴾ آنان را از باده ناب و طهوری که سربسته و مُهر و موم شده است، می نوشانند. (۲۵) خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴿۲۶﴾ مُهر و مومش مشک است، و رقابت کنندگان و مسابقه گران باید به سوی این نعمت ها بر یکدیگر پیشی گیرند، (۲۶) وَمِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ ﴿۲۷﴾ و [این باده ناب مُهر و موم شده،] آمیخته ای از «تسنیم» است (۲۷) عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۸﴾ (آن) چشمه ای که همواره مقربان از آن می نوشند. (۲۸))"، دلالت دارد بر اینکه 1- آیات هیجدهم تا بیست و یکم سوره مطففین در عبارتهای" كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ ﴿۱۸﴾ این چنین نیست [که این سبک مغزان درباره نیکان می پندارند] بلکه پرونده نیکان در علیّین است (۱۸) وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ ﴿۱۹﴾ تو چه می دانی علیّین چیست؟ (۱۹)كِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿۲۰﴾ قضا و سرنوشتی حتمی [برای نیکان] است. (۲۰) يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۱﴾ مقربان آن را مشاهده می کنند. (۲۱)"، گواه این نظریات می باشد" 1- کتاب زندگی انسانهای نیکوکار و اَبرار که به رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند نیّات و گفتار و رفتارشان عمل می نمایند، در علییّن می باشد. 2- باید پرسش نمود و عالم شد که علیین چیست و پرسش نمودن از آنچه که از آن اطلاع ندارید برای شناخت حق و باطل لازم است. 3- علیین کتاب سرنوشت و قضای حتمی هست که برای نیکوکاران و اَبرار مرقوم شده است. 4- انسانهای نیکوکار و اَبرار باید بدانند که خداوند به تعالی برایشان سرنوشتی عالی معین نموده است و انسانها با اعمال نیکویشان بر سنوشت دنیا و آخرت خود به تعالی تاثیرگذار هستند. 5- مقربان درگاه خداوند کتاب ابرار و نیکوکاران علیین را مشاهده می نمایند. 2- آیات بیست و دوم تا بیست و هشتم سوره مطففین در عبارتهایِ" إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۲۲﴾ بی تردید نیکان در نعمتی فراوانند (۲۲) عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ ﴿۲۳﴾ بر تخت ها [ی آراسته و پرارزش تکیه زده و مناظر زیبای بهشت را با چشم سر و جمال محبوب را با چشم دل] می نگرند. (۲۳) تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ ﴿۲۴﴾ در چهره هایشان شادابی وطراوت نعمت را می یابی. (۲۴) يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ ﴿۲۵﴾ آنان را از باده ناب و طهوری که سربسته و مُهر و موم شده است، می نوشانند. (۲۵) خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴿۲۶﴾ مُهر و مومش مشک است، و رقابت کنندگان و مسابقه گران باید به سوی این نعمت ها بر یکدیگر پیشی گیرند، (۲۶) وَمِزَاجُهُ منْ تَسْنِيمٍ ﴿۲۷﴾ و [این باده ناب مُهر و موم شده،] آمیخته ای از «تسنیم» است (۲۷) عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۸﴾ (آن) چشمه ای که همواره مقربان از آن می نوشند. (۲۸))"، گواه این نظریه هست که 1- حداقل قسمتی از پاداش زندگی ابرار و نیکوکاران در دنیای آخرت بعد از قیامت در بهشت می باشد. در رابطه با نشانه ها و ویژگیهای جایگاه ابرار و بهشت می باشد. 2- نشانه ها و ویژگیهای پاداش ابرار و نیکوکاران عبارت است از: الف- بی تردید نیکان در نعمتی فراوانند. ب- نیکان در دنیای آخرت بر تخت ها [ی آراسته و پرارزش تکیه زده و مناظر زیبای بهشت را با چشم سر و جمال محبوب را با چشم دل] می نگرند. ت- نیکان و اَبرار در چهره هایشان شادابی وطراوت نعمت را می یابید. ث- نیکان و اَبرار را از باده ناب و طهوری که سربسته و مُهر و موم شده است، می نوشانند. مُهر و مومش مشک است و [این باده ناب مُهر و موم شده،] آمیخته ای از «تسنیم» است. خ- تسنیم چشمه ای که همواره مقربان از آن می نوشند و برای رسیدن به مقام اَبرار و نیکوکاران و پاداش آن در دنیا و آخرت باید در انجام کارهای نیکو به اندازۀ توان، رقابت نمود و در دنیا باید رقابت کنندگان و مسابقه گران به سوی این نعمت ها بر یکدیگر پیشی گیرند. 3- خداوند قدرشناس انسانهائی هست که در زندگیشان به رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند به تعالی و به کمالات و به خلوص و تواضع و خشوع در محضر خداوند بندگی خداوند می نمایند، پس باید هر کس اشتباهی در زندگی خود داشته است از خداوند عذرخواهی نماید و چنان به رضایتمندی خداوند بندگی خداوند نماید و از به رهنمودها و فرامین خداوند و حجتهای معصوم خداوند با شناخت و آگاهی عمل نماید تا شامل بشارت خداوند شود و هم در دنیا از نیکوکاران باشد و هم همواره در دنیا و آخرت شامل رحمتهای بی شمار خداوند شود. ( البته پاداش و رحمت خداوند در ازای دانائی و شناخت و آگاهیهای انسانها نسبت به دین خداوند و صبوری و تلاشهای شایسته انسانها برای کسب رضایت خداوند و بندگی خداوند کسب می شود. ).4- آیات بیست و دوم تا بیست و هشتم سوره مطففین در رابطه با نیکوکاران و علیین و همچنین ویژگیهای پاداش نیکوکاران در بهشت و بشارت می باشد و از نظر اصول دین به موضوع معاد پرداخته است و از نظر احکام دین به امر به معروف پرداخته است.
- نظریات و رهنمودهای آیات بیست و نهم تا سی و ششم سوره مطففین در عبارتهایِ "( إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ ﴿۲۹﴾ بدکاران همواره [در دنیا از روی ریشخند و استهزا] به مؤمنان می خندیدند (۲۹) وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ ﴿۳۰﴾ و هنگامی که بر آنان می گذشتند آنان را با اشاره چشم وابرو به مسخره می گرفتند، (۳۰) وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ ﴿۳۱﴾ و چون به خانواده خود بازمی گشتند [به سبب تمسخر مؤمنان] خوشحال و شادمان باز می گشتند، (۳۱) وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاءِ لَضَالُّونَ ﴿۳۲﴾ و هنگامی که مؤمنان را می دیدند، می گفتند: بی تردید اینان گمراه اند؛ (۳۲) وَمَا أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حَافِظِينَ ﴿۳۳﴾ و حال آنکه کافران را بر مؤمنان نگهبان و مراقب نفرستاده بودند [که مراقب هدایت و گمراهی آنان باشند.] (۳۳)فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ ﴿۳۴﴾ پس امروز همواره مؤمنان به کافران می خندند. (۳۴) عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ ﴿۳۵﴾ بر تخت ها [ی آراسته و پرارزش تکیه زده] می نگرند (۳۵) هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ ﴿۳۶﴾ که آیا کافران را در برابر آنچه همواره انجام می دادند کیفر داده اند؟ (۳۶) )"، دلالت دارد بر اینکه 1- آیات بیست و نهم تا سی و سوم سوره مطففین در عبارتهای" إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ ﴿۲۹﴾ بدکاران همواره [در دنیا از روی ریشخند و استهزا] به مؤمنان می خندیدند (۲۹) وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ ﴿۳۰﴾ و هنگامی که بر آنان می گذشتند آنان را با اشاره چشم وابرو به مسخره می گرفتند، (۳۰) وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ ﴿۳۱﴾ و چون به خانواده خود بازمی گشتند [به سبب تمسخر مؤمنان] خوشحال و شادمان باز می گشتند، (۳۱) وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاءِ لَضَالُّونَ ﴿۳۲﴾ و هنگامی که مؤمنان را می دیدند، می گفتند: بی تردید اینان گمراه اند؛ (۳۲) وَمَا أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حَافِظِينَ ﴿۳۳﴾ و حال آنکه کافران را بر مؤمنان نگهبان و مراقب نفرستاده بودند [که مراقب هدایت و گمراهی آنان باشند.]"، گواه این نظریه هست که اعمال بدکاران و کافران به دین خداوند در دنیا اعمال ناپسندی است و از جمله کافران مؤمنان را با اشاره چشم و ابرو و گفتار و رفتارشان مسخره و استهزاء می می نمایند و وقتی به خانوادههای خود در دنیا مراجعه می نمودند و نزد خانواده خود می روند از اینکه مؤمنان را استهزاء نموده اند خوشحالی می نمایند و و وقتی مؤمنان را می بینند از روی جهالت و نادانی و رذالت مؤمنان را گمراه می دانستند و این در حالی هست که خداوند هرگز کافران و بدکاران را نگهبان و مراقب مؤمنان قرار نداده است و کافران و بدکاران از حد خود عدول نموده و به بیراهه رفته و برخود و بر مؤمنان ستم می نمایند و از محضر خداوند و از عمل زشتشان حیا و شرم ندارند. 2- انسانها نباید بدون علم و دانائی و یقین کار و رفتار دیگران بخصوص مؤمنان را مورد نقد و سرزنش قرار دهند. 3- رذائل اخلاقی از جمله غرور و کِبر و خودپسندی و جهالتها و نادانی انسانها را به اشتباه می اندازد و در حالی که خود کافر و بدکار هستند، مؤمنان را کافر و بدکار و گمراه می پندارند و به خود اجازه می دهند که دیگران را مسخره نمایند و از تمسخر دیگران خوشحال باشند و در حالی که شایستگیهای لازم را ندارند نسبت به دیگران قضاوت نمایند و آنان را سرزنش نمایند و گمراه بخوانند، در حالی که خود به دلیل رفتار اشتباه و غیر خداپسندانه شان در گمراهی هستند. 4- باید پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی علل رفتارهای بدکاران و گمراهان را بررسی نمایند و نظام تعلیم و تربیّت و فرهنگ سازی و تبلیغات اسلامی و خانوادهها و جامعه برای رفع علل بدکاری و گمراهی انسانها با طرحها و برنامه ها عالمانه و سنجیده و با قوام و جامع برای سنین مختلف چنان عمل نمایند که حاکمیتها و جوامع دچار گمراهی و بازدارندگی مؤمنان از اعمال درستشان نگردند.
4- آیات سی و چهارم و سی و پنجم و سی و ششم سوره مطففین در عبارتهای" فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ ﴿۳۴﴾ پس امروز همواره مؤمنان به کافران می خندند. (۳۴) عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ ﴿۳۵﴾ بر تخت ها [ی آراسته و پرارزش تکیه زده] می نگرند (۳۵) هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ ﴿۳۶﴾ که آیا کافران را در برابر آنچه همواره انجام می دادند کیفر داده اند؟ (۳۶)"، گواه این نظریه هست که 1- در روز معاد در قیامت مؤمنانی که مورد مسخره و استهزاء قرار گرفته اند به کافران می خندند و در حالی که بر تختهای با عظمت تکیه زده اند در مورد کافران و بدکاران قضاوت نمایند که آیا به کافران را در برابر آنچه همواره انجام می دادند کیفر داده اند؟ 2- خداوند بدیها و خوبیهای انسان را یا در این دنیا و یا در آخرت و یا هم در این دنیا و هم در آخرت جبران می نماید و خداوند سزا و پاداش بدکاران و کافران و مؤمنان و بندگان صالحش را به عدالت و رحمت عطا می نماید. 3- آیات بیست و نهم تا سی ام سوره مطففین در مورد رفتار بدکاران و کافران در دنیا با مؤمنان می باشد و از نظر احکام نهی از منکر است و از آیات انذار محسوب می شود.4- آیات سی و چهارم و سی و پنجم و سی و ششم سوره مطففین در رابطه با رفتار مأمنان در رابطه با کافران و بدکاران در آخرت می باشد و از نظر احکام دین امر به معروف و نهی از منکر است و از نظر اصول دین از آیات معاد و قیامت و بشارت محسوب می شود.
دعای متناسب با رهنمودهای سوره مطففین کتاب قرآن
اعوذبالله من اشیطان رجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و چنان نما تا انسانها به آن رُشد و تعالی و کمالات و آگاهی و دانائی لازم، مطابق خواست خودن و حجتهای معصومت به اندازه و بموقع آنچنان برسند که فرمانها و رهنمودها و خواسته هایت را به کمالات متعالی انجام دهند و چنان باشند که پیمانه های کالای خود را به اندازه بفروش رسانند و به ظلم و تعدی به حقوق دیگران به ستم رفتار ننمایند و از دستۀ ظالم کم فروشان ( مطففین ) و گرانفروشان نباشند.
پروردگارا! به الطاف عمیمت چنان نما که آنقدر اعتقادات و نظریات و تفکّرات و گفتار و اعمال و اخلاقیات و خواستگاههای انسانها بر خواسته ها و رهنمودها و نظریات خودت و حجتهای معصومت مطابقت و هماهنگی داشته باشد که همه انسانها وقتی به یقین روز بزرگ قیامت در محشر کبرای عدل و رضوان و فضل تو در محضر لقاء و دیدارت به پا می خیزند و حاضر می شوند، کتابهای اعمالشان از خزانه رحمتت علیین بیرون آورده شود. خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و چنان نما که انسانها از همه نا آگاهیها و نادانیها و رذالتها و خودخواهیها و کِبر و بزرگ بینی هائی که آنها را از سعادتمندی و رستگاریشان در دنیا و آخرت باز می دارد چنان نجات بخشیده شوند، تا از کسانی نباشند که به نادانی و جهالت و رذالت و غفلت مؤمنان را مسخره و سرزنش نموده باشند و مؤمنان را گمراه دیده باشند و خود در مرداب گمراهیها و ظلمات نادانیها و رذالتهای نفس و توهمات اندیشه خود گرفتار باشند و خود را راه یا فته ببینند و این در وضعیست که خداوند با عظمت و بی همتا، تو به کافران اجازه ندادی که بر مؤمنان نگهبان باشند تا کتابشان از خزانه کیفر اعمال گناه پیشگان و تکذیب کنندگان و کافران و بدکاران، سجین به در نیاید و در آتش دوزخ وای اسفای اعمالشان دچار غضبت خالق خود، گرفتار نیایند.
پروردگارا! به الطاف عمیمت، چنان نما که انسانها به آگاهی و منزهی و تعالی و رُشد کمالات و فضائلی در صراط مستقیم دینت ارتقاء یابند که انسانها همدیگر را مسخره ننمایند و همدیگر را در یاری و عمل به دینت یاری دهند تا نخواهند بپرسند سرنوشت این انسانهای بدکار چه شد و به آنها بخندند و چنان شوند که همه بخاطر توفیق همیشگی در بندگی خداوند خوشحال شوند و با هم بخاطر پیروزی همگانی بندگی خداوند به احسن التقویم بخندند، نه اینکه بعضی به انکار و تکذیب مؤمنان را، ضایع و خوار نمایند و بعضی بموقع روز پیروزی مؤمنان در قیامت شاهد پدیدۀ گرفتاری آثار اعمال بدکاران باشند، زیرا تو ای خداوند بزرگ صمد و بی نیازی و توانمندی به اینکه همه را به توفیق متعالی و منزه از عیبها و نقصها و کفر و سرک و نفاق و رذالتها و پستیها نمائی و توانمندی به اینکه حکیمانه و عالمانه دینت را به تعالی توان الاهیت یاری دهی و همه را از سرنوشتی اعلی علیینی به تعالی مرحمتت و توان اسماءالحسنایت و اسماء اعظمت به کمالات خدائیت برای همیشه برخوردار نمائی و انسانهای نیازمند به عظمت آفرینشت به رحمت بی نهایت متعالیت امیدوارند، چون نخواسته آنها را به غایت بی نهایت نعمت بخشیده ای و بستری به تعالی پر از رحمت به کمالات توان الاهیت آفریده ای.
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و بینهایت به توان بی نهایت سپاس و قدردانی خود را بر دلها و جانها و روحها و زبانها و نگرشها و خیالهای جاری نما و همه انسانها را به نیّات و گفتار و اعمال قدرشناس رحمتهای نعمتهایت و احسانهای مغفرتت و اِنعامِ منزهی و کمالاتت بنما تا هم زیبنده شیعۀ دینت در دو دنیا و عالم برزخ زندگی نمایند و به کمالات بندگی خداوند نمودن و اطاعت نمودن از خداوند و حجتهای معصومت بخصوص حضرت ولیعصر صاحب الزمان حضرت مهدی سلام الله علیهم، به تعالی و به کمالات یاور حجتهای معصوم و دینت چنان باشند که همه در زمانی که قیامت بر پا می شود و در صور دمیده می شود همه با آسانسور کمالات احسانت وارد محشر معاد و باغ عطایای بهشتت شوند.
پروردگارا! چنان انسانها را به منزهی و رُشد و خِرَد و سلامتی و سعادتمندی برسان که انسانها حتّی لحظه ای ذره ای از صراط مستقیمت جدا نباشند و به توان الهی نور هدایتت و توان الهی محافظتت همیشه در صراط مستقیم دینت، موجب خشنودی خالق خود و حجتهایش معصومش گردند.
الهی آمین یا ارحم الراحمین، به برکت و حرمت محمداٍ و آله طاهرین. اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم. اللهم عجل لولیک الفرج صاحب الزمان وجعلنا من خیر انصارهی و اعوانهی و شیعته
فضيلت خواندن سوره مطففين در نظریات معصومین سلام الله علیهم:
- پيامبر اسلام(ص)فرمود:«هر كس سوره مطففين را بخواند خدا او را از شراب طهور،زلال و خالص كه دست هيچ كس به آن نرسيده است در آن روز سيراب مي كند».(مجمع البيان جلد 10 ص 451)- آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 113 – جعفر شيخ الاسلامي.
- حضرت صادق(ع)فرموده: هر كه در نماز واجب سوره مطففين را بخواند روز قيامت خدا او را از آتش ايمن و آسوده گرداند و آتش او را نبيند و او هم آتش را نخواهد ديد و بر پل دوزخ نمي گذرد و روز قيامت«از آنچه شايسته عفو و بخشش است»از او بازخواست نمي شود. قرآن عظيم ترجمه و خلاصه تفسير – فيض الاسلام. تفسير مجمع البيان
- در سخنی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده است: هر کس که سوره مطففین را قرائت نماید خداوند به او شرابی از باده سر به مهر، می نوشاند. مجمع البیان، ج10، ص289
- امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس در نمازهای واجب خود سوره مطففین را قرائت نماید خداوند امنیت از اتش را به او عطا می کند به گونه ای که نه تو آتش را می بیند و نه آتش او را. در روز قیامت بر روی پل جهنم عبور نمی کند و از او محاسبه نمی شود. ثواب الاعمال ص122
- از رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم نقل شده است: اگر این سوره را بر مخزن و انباری بخوانند از هر گونه خطر و افتی حفظ می شود. تفسیرالبرهان، ج10، ص289
- امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: سوره مطففین را بر هر چیزی بخوانند از شر و آفت حشرات روی زمین نگاه داشته می شود. تفسیرالبرهان، ج10، ص289«قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
راهکارهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگی:
1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.
- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف و دانش و مهارتها و توانمندیهای لازم زندگی)، به رشد رساند، باید متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم، به تهیه مطالب تعلیم و تربیتی اهمیّت لازم را بدهند و به مطالب به اندازه پرداخته شود و محصولات را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
- طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانهای دولتی و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند، برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهلها و رزیلتها و احاطه طاغوتهای مختلف از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و اعتقادات و نگرشها و تفکّر و گفتار و رفتار و تمایلات و روحیات و اخلاق خداپسندانه در جهان توسعه یابد.
الگوی سوره مطففین در راهبردها و راهکارهای سیاستگذاریها و قانونگذاریها و قضاوتها و برنامه ریزیها
-
- اعمال مطففین بر اثر عدم رُشد و رذیلت طمع و حرص ممکن می شود و انسانها باید خود را منزه از رفتار ناپسند حرص و طمع نمایند و خود را به تعالی به رُشد و کمالات و فضائل مناعت طبع و منزهی و تقوای عمل میزان نمایند. باید احکام اقتصاد اسلامی و اخلاق اقتصاد اسلامی در آیات و روایات و احکام دین از منظر قرآن و روایات و اسلام به همه مردم با الویت فعالان بخشهای مختلف اقتصادی و دانشگاهی و مدارس و مساجد و مصلاها برای همه اصناف و اتاقهای بازرگانی و نیروهای فعال بالقوه و بالفعل آموزش داده شود، زیرا هر کاری بُعد اقتصادی در زندگی می تواند داشته باشد، البته می توان در فصلهای مختلف متناسب با شغلهای مختلف و بطور عمومی و اختصاصی تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی و تبلیغ لازم صورت پذیرد و با بهره مندی از تکنولوژی و رسانه ها و مطبوعات، نظام تعلیم و تربیت و تبلیغات اسلامی و فرهنگ سازی در کنار بخش آموزش بخشهای اقتصادی و دانائی اخلاق اقتصاد اسلامی بهره مندی لازم را از رهنمودها و انتظارات خداوند و حجتهای معصوم خداوند انجام شود و به موقع و به اندازه لازم و مستمر به ارتقاء دانش و بینش لازم بگونه ای بپردازند، که هم جامعّ اقتصادی در کشور و هم در کشورهای دیگر شاهد انحرافات از شاخصها و معیارهای الهی نباشند.
- برنامه های فرهنگ سازی و هنری و تعلیم و تربیّتی و تبلیغاتی و مبلغین باید بگونه ای باشد که جامعه و حاکمیّت و خانوادهها و افراد دچار گمراهی و خودپسندی و غرور بی جا و خودبزرگ بینی گمراه کننده نشوند تا تاثیرات منفی و تمسخرآمیز نسبت به مؤمنین نداشته باشند.
- نظام تعلیم و تربیّت الهی برای عموم حاکمیّتها و جامعه و خانوادهها که بصورت کلان دیده شده است، نظامی به تعالی برای همه انسانها و همه مردم جهان هست و باید با نشر رهنمودها و فرامین خالق آن به تعالی تاثیرگذاری هدایت الهی و یاری دین چنان کمک شود، که همه انسانها از ناآگاهی و نادانی و رذالتها و جهالتها با برنامه های متعالی حاکمیّتی و ملتی به درآیند، البته در این راه یاری معجزه آسای خداوند هم حتما مدد همه نیکوکارانی که نشر و حاکمیّت دین خدا را در دنیا یاری می دهند.
- مطففین و انحرافات اخلاقی گرانفروشی و کم فروشی بر اثر عدم رُشد و رذائل اخلاقی پدید می آید و نظام تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی و هدایتهای مبلغین و تبلیغات و مطبوعات و رسانه ها و قوانین و قضاوت و مدیریت اداره امور در تمام جهان همواره همه انسانها را باید از سرنوشت کتاب سجینی نجات بخشد و انسانها را در سرنوشت کتاب اعمال علینی موفق دارد و این ممکن نمی گردد به جز اینکه مردان و زنان خدا محور در یاری دین خدا و حجتهای معصوم خداوند و تحت ولایت و هدایت آنها جهانیان را برای رستگاری و سعادتمندی در دنیا و آخرت یاری دهند، مطمئنا خداوند حد میزان تعالی در زندگی دنیا و آخرت را بر اساس اهتمام عالمانه شان برای یاری دین خداوند قرار می دهد.
- 5.خداوند همواره با آیات انذار و بشارتها و امر به معروف و نهی از منکر و تشریح و توضیح اصول دین و احکام دینش در ارتقاء بخشیدن انسانها برای بهشتی شدن و پیشگیری نمودن از جهنمی شدن درِ رحمت و احسان و محبتِ هدایت و روشنگریش را بر صُنع و اشرف مخلوقاتش، انسانها باز گذاشته است، تا آنها را از اسفل سافلین دنیا به اعلی علیین تعالی رهنمودها و نظریات و هدایتش ارتقاء بخشد.
گل افشان گل محمدی