حدیث هایی پیرامون توحید، یکتاپرستی، شرک
بدان که از دید خداوند پنهان نیستی، پس بنگر چگونهای.
اِعْلَمْ أنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ.
eep in mind that you are never absent from God`s sight, so keep looking how you are acting
تحف العقول، صفحه 455
http://janat1.ir/hadith/?SN=2308
مبادا مذاهب [انحرافی] شما را با خود ببرند. به خدا سوگند شیعیان ما، تنها، کسانی هستند که خدا را اطاعت میکنند.
لا تَذْهَبُ بِکُمُ المَذاهِبُ فَوَاللهِ ما شِیعَتُنا إلّا مَنْ أََطاعَ اللهَ.
Do not be carried away by [false] doctrines. By God, our followers (Shī‘a) are none but those one who obey God.
کافی، جلد 2، صفحه 73
http://janat1.ir/hadith/?SN=2315
هر که در راه روشن پروردگارش باشد، مصائب دنیا بر وی سبک آید؛ اگر چه با قیچی یا ارّه قطعه قطعهاش کنند.
مَن کانَ عَلَی بَیِّنَةٍ مِن رَبِّهِ هانَت عَلَیهِ مَصائبُ الدُّنیا ولَو قُرِضَ و نُشِرَ.
Everybody who is in the right path of his Lord, difficulties of the world will be little on his eye even if he is cut by a scissors or saw.
تحف العقول، صفحه 483
http://janat1.ir/hadith/?SN=3089
از اندیشیدن در ذات خدا بپرهیزید؛ اما هرگاه خواستید عظمت خدا را دريابید، به آفریدههای با عظمتش بنگريد.
إیّاکُمْ وَالتَّفَکُرَ فِي اللهِ وَلکِنْ إذا أرَدْتُم أنْ تَنْظُرُوا إلَی عَظَمَتِهِ فَانْظُرُوا إلَی عَظِیمِ خَلْقِهِ.
Avoid reflecting on the nature of Allah. If you wish to view His grandeur, observe His magnificent creations.
کافی، جلد 1، صفحه 92
http://janat1.ir/hadith/?SN=3097
از اندیشیدن در ذات خدا بپرهیزید؛ اما هرگاه خواستید عظمت خدا را دريابید، به آفریدههای با عظمتش بنگريد.
إیّاکُمْ وَالتَّفَکُرَ فِي اللهِ وَلکِنْ إذا أرَدْتُم أنْ تَنْظُرُوا إلَی عَظَمَتِهِ فَانْظُرُوا إلَی عَظِیمِ خَلْقِهِ.
Avoid reflecting on the nature of Allah. If you wish to view His grandeur, observe His magnificent creations.
کافی، جلد 1، صفحه 92
http://janat1.ir/hadith/?SN=2890
ذكر زبان حمد و ثنأ، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج ، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق و صفا، ذكر عقل تعظيم و شرم ، ذكر معرفت تسليم و رضا و ذكر باطن مشاهده و لقا است .
ذكر اللسان الحمد والثنأ و ذكر النفس الجهد والعنأ و ذكر الروح الخوف والرجأ و ذكر القلب الصدق و الصفأ و ذكر العقل التعظيم والحيأ و ذكر المعرفة التسليم والرضا و ذكر السر الروية واللقأ؛
مشكاة الانوار صفحه ۱۱۳
http://janat1.ir/hadith/?SN=3062
خداى عزوجل مى فرمايد: هر گاه ياد من بر بنده ام غالب شود، خواهش و خوشى او را در ياد خود قرار دهم و چون خواهش و خوشى او را در ياد خود قرار دهم عاشق من شود و من نيز عاشق او گردم و چون عاشق يكديگر شديم حجاب ميان خود و او را بر دارم و عشق خود را بر جان او چيره گردانم ، چندان كه مانند مردم دچار سهو و غفلت نمى شود، سخن اينان سخن پيامبران است ، اينان براستى قهرمانند.
يقول الله عزوجل اذ كان الغالب على العبد الاشتغال بى ، جعلت بغيته ولذته فى ذكرى فاذا جعلت بغيته ولذته فى ذكرى عشقنى و عشقته فاذا عشقنى و عشقته رفعت الحجاب فيما بينى و بينه و صيرت ذلك تغالبا عليه لايسهو اذا سها الناس اولئك كلامهم كلام الانبيأ اولئك الابطال حقا؛
كنزالعمال ۱/۴۳۳/۱۸۷۲
http://janat1.ir/hadith/?SN=3063
هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد.
من ترك لله سبحانه شيئا عوضه الله خيرا مما ترك ؛
غررالحكم ۵/۳۹۵/۸۹۰۹
http://janat1.ir/hadith/?SN=3069
هر گاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم الله الرحمن الرحيم بگويد در كارش بركت داده مى شود.
ان العبد اذا اراد ان يقرأ أو يعمل عملا فيقول : بسم الله الرحمن الرحيم فانه يبارك له فيه ؛
بحارالانوار ۹۲/۲۴۲/۴۸
http://janat1.ir/hadith/?SN=3064
بهترين عبادت، گفتن لا اله الّا الله است.
خيرُ العبادةِ قولُ لا اله الّا الله.
توحيد صدوق، صفحه 18
http://janat1.ir/hadith/?SN=701
اگر پروردگارت شريكي مي داشت، همانا پيامبران او نيز به سوي تو مي آمدند و آثار قدرتش را مي ديدي و كردار و صفاتش را مي شناختي، اما خداوند، خدايي است يگانه، همان گونه كه خود توصيف كرده است هيچ كس در سلطنت او نزاعي ندارد.
لَو كانَ لربِّكَ شريكَ لَأَتَتْكَ رُسُلُه، ولرأيتَ آثارَ مُلكِه ... .
نهج البلاغه، نامه 31
http://janat1.ir/hadith/?SN=707
از انديشيدن و فكر كردن درباره خدا بپرهيزيد و اگر خواستيد در عظمتش بينديشيد در عظمت خلقش نظر كنيد.
ايّاكُم و التَفَكُر في اللهِ ولكن اِذا اَرَدْتُمْ اَنْ تَنْظُروا الي عظمتِهِ فانظروا الي عظيمِ خَلقِه.
الکافي، جلد 1، صفحه 126
http://janat1.ir/hadith/?SN=719
(در پاسخ ابن ابى العوجاء كه پرسيد: چرا خداوند خود را از مردم در پرده داشت و آن گاه پيامبران را سويشان فرستاد؟ ) واى بر تو كسى كه قدرتش را در وجود تو نشان داده چگونه خود را از تو پوشيده داشته است ؟ تو را كه نبودى پديد آورد، كوچك بودى بزرگت كرد، ناتوان بودى توانايت گردانيد... حضرت پيوسته مظاهر قدرت خدا را كه در وجود من است و نمى توانم منكرشان شوم برايم برشمرد تا جايى كه خيال كردم خداوند بزودى ميان من و او ظاهر خواهد شد.
و قد ساءله ابن اءبى العوجاء: ولم احتجب عنهم و اءرسل اليهم الرسل ؟ ويلك و كيف احتجب عنك من اءراك قدرته فى نفسك ؟ نشاءك ولم تكن و كبرك بعد صغرك و قواك بعد صعفك ... وما زال يعد على قدرته التى هى فى نفسى التى لا ادفعها حتى ظننت اءنه سيظهر فيما بينى و بينه ؛
التوحيد صفحه 127.
http://janat1.ir/hadith/?SN=3049
كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
ينبغى لمن عرف الله سبحانه اءن لا يخلو قلبه من رجائه و خوفه ؛
غررالحكم 6/441/10926
http://janat1.ir/hadith/?SN=3053
ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
الذكر يونس اللب و ينير القلب و يستنزل الرحمة ؛
غررالحكم 2/66/1858.
http://janat1.ir/hadith/?SN=3054
خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را بپيماييد.
اذكروا الله ذكرا خالصا تحيوا به اءفضل الحياة و تسلكوا به طرق النجاة ؛
بحارالانوار 78/39/16
http://janat1.ir/hadith/?SN=3055
کلمه لا اله الّا الله، نصف ميزان و عمل است.
لا اله الّا الله نصفُ الميزانِ.
امالي شيخ مفيد، صفحه 275
http://janat1.ir/hadith/?SN=702
فتح بن يزيد از امام کاظم - عليه السلام - سوال کرد که: كمترين حد معرفت چيست؟ حضرت - عليه السلام - فرمودند : آن است كه انسان اقرار كند كه جز او خدايي نيست و شبيه و مانند ندارد ... و هيچ چيزي مانند او نيست.
عن الْفَتْحِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ - عليه السلام - قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ أَدْنَى الْمَعْرِفَةِ، فَقَال: الْإِقْرَارُ بِأَنَّهُ لَا إِلَهَ غَيْرُهُ وَ لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا نَظِيرَ ... .
الکافي، جلد 1، صفحه 86
http://janat1.ir/hadith/?SN=704
اعتقاد به توحيد، بدون اخلاص حاصل نمي شود.
لا توحيد اِلّا بِالاِخلاصِ.
تحف العقول، صفحه 64
http://janat1.ir/hadith/?SN=713
خداوند از أزَل، تنها بود و چيزي با او نبود، تمام موجودات را با قدرت خود آفريده، و بهترين نام ها را براي خود برگزيد.
لَمْ يَزَلِ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَيْئي مَعَهُ، ثُمَّ خَلَقَ الاَْشْياءَ بَديعاً، وَاخْتارَ لِنَفْسِهِ أحْسَنَ الاْسْماء.
بحارالانوار، جلد 57، صفحه 83، حدیث 64
http://janat1.ir/hadith/?SN=520
http://janat1.ir/hadith/?subject=monotheism