بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
پیامها و راهبردها ی ویژگیهای شخصیّت حضرت فاطمه سلام الله علیه در نظریات بزرگان دین قسمت هشتم
- نظریه و رهنمود امام صادق علیه السلام در عبرات"( من صلی اربع رکعات فقرا فی کل رکعة بخمسین مرة «قل هو الله احد» کانت صلوة فاطمة علیهاالسلام ... هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر دو رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه علیها السلام است .» من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 564 .)"، دلالت دارد بر اینکه 1- یکی از نمازهای منتسب به حضرت فاطمه سلام الله علیه عبارت است از: چهار رکعت نماز بخواند [هر دو رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند. 2- حضرت فاطمه سلام الله علیها به جز نمازهای واجب و نافله نمازهای دیگری را می خواندند. 3- ارتباط حضرت فاطمه سلام الله علیها با خداوند بسیار قوی بوده است. 4- توحید حضرت فاطمه سلام الله علیها بسیار قوی بوده است. 5- انسان برای ارتقاء معنویت و کمک در زندگی نیاز دارد که رابطه اش با خداوند قوی باشد.
2- نظریه و رهنمود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در عبارتهای"( یا فاطمة ... انت منی وانا منک ... ; ای فاطمه! تو از من هستی و من از تو هستم .» بیت الاحزان، ص 19; بحارالانوار، ج 43، ص 32 «... فداک ابوک یا فاطمة: پدرت به قربان تو باد ای فاطمه علیها السلام!» بحارالانوار، ج 22، ص 490 .)" دلالت دارد بر اینکه 1- رابطه بین حضرت محمد سلام الله علیه و حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار به تعالی می باشد. 2- در زمانی که مردان برای دخترانشان در سرزمین عربستان جاهلیت ارزشی قائل نبودند، حضرت محمد سلام الله علیه از حضرت فاطمه سلام الله علیها چنین به بزرگی و تعالی یاد می نماید و چنین وابسته بودن فرزند دخترش که از معصومین هم بوده است با عبارت یا فاطمة ... انت منی وانا منک ... ; ای فاطمه! تو از من هستی و من از تو هستم یاد می نماید. 3- حضرت محمد سلام الله علیه نه تنها دخترش را ترد نمی نماید و به او با بی ادبی و قساوت و سنگدلی رفتار نمی نماید بلکه وجود نازنین و مطهرۀ حضرت فاطمه سلام الله علیها را از وجود نازنین و مطهر خود می داند و وجود مطهر و نازنین خود را از وجود نازنین و مطهرۀ حضرت فاطمه سلام الله علیها می داند و به عبارتی مقام دخترش را هم سطح خودش می داند و مقام خودش را هم سطح دخترش می داند و آ نقدر وجود نازنین معصوم و مطهر حضرت فاطمه سلام الله علیها برای پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه، ارزشمند بوده و برای آنقدر حضرت فاطمه سلام الله علیها برای پیامبر اکرم عزیز و محترم و گرامی بوده اند که حضرت محمد خطاب به دخترش فرموده: پدرت به قربان تو باد ای فاطمه . 4- با توجه به اینکه در آن زمان مردان دختران خود را در فرهنگ جاهلیت عرب، زنده به گور می نمودند خداوند به تعالی و کمالات حضرت محمد سلام الله علیه را رسالت می هند که فرهنگ صحیح زندگی را به حاکمیّتها و مردم بیاموزند. 5- سبک زندگی حضرت محمد در خانواده رابطه متعالی و خداپسندانه و با کرامت و تقوا در رابطه پدر و فرزندی می باشد و برای پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه، دختر و پسر ندارد، مهم تعلیم و تربیت عالی فرزندان و حفظ کرامت شخصیّت فرزندان به تعالی می باشد. 6- خداوند هدف از خلقت را تعالی و رشد و تکامل و تقوا و منزهی نفس از عیبها و نقصها قرار داده است، و جنسیت دختری و پسری موجب ارجعیت بر دیگری نیست، گر چه تقسیم وظائف در ساماندهی مسئولیتها در زندگی به تناسب ویژگیهای قدرت جسمانی و توانمندیها و روحیه جنس انسانها در نقش آفرینیها به تعالی زندگی تاثیرگذار است. 7- اخلاق پیامبر حضرت محمد سلام الله علیه، در ارتباط با فرزندان از تعالی رفتاری و سلامت نفس و محبّت و کمالات اخلاقی برخوردار است.
3- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در عبارت " ( ...ففاطمة حوراء انسیة وکلما اشتقت الی رائحة الجنة شممت رائحة ابنتی فاطمة علیها السلام. فاطمه علیها السلام حوریه ای است به صورت انسان که من هر گاه مشتاق بوی بهشت می شوم، دخترم فاطمه علیها السلام را می بویم .» التوحید، شیخ صدوق، ص 117 .)" دلالت دارد بر اینکه 1- حضرت فاطمه سلام الله علیها به لحاظ پاکی و مقام بندگی خداوند به قدری به تعالی بوده اند که بر پیامبر اکرم سلام الله علیه بهشتی بودند حضرت فاطمه سلام الله علیها به یقین مورد تائید بوده است. 2- حضرت فاطمه سلام الله علیها به لحاظ منزهی از عیبها و نقصها و منزهی از شرک و کفر و نفاق و منزهی از رذالتها و جهالتها به مثال حوریه بهشتی هست که به صورت انسان است. 3- معطر بودن خلقت حضرت فاطمه سلام الله علیها به عطر حوریان بهشتی، نشان از آن است که خداوند عنایات ویژه ای به تعالی آفرینش بانوی بزرگ جهان حضرت فاطمه سلام الله علیها و فرزند حضرت محمد سلام الله علیه و همسر امام اول حضرت علی سلام الله علیه و مادر امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم و مادر حضرت زینب سلام الله علیها و مادر بزرگ امامان معصوم سلام الله علیهم داشته است. 4- حضرت محمد سلام الله علیه بهشت را دیده است و بوی حوریان بهشتی را می شناخته است. 5- شخصیّت حضرت محمد سلام الله علیه بهشتی می باشد که بودنش در زمین ماموریت رسالت پیامبری خداوند را داشته است ولی در عین حال وقتی تمایل به استشمام بوی بهشت می نموده استشمام عطر بوی دخترش حضرت فاطمه سلام الله علیها یادآور جایگاه حضرت محمد سلام الله علیه در بهشت می باشد و این موضوع می تواند در تقلیل سختی انجام کارهای رسالت حضرت محمد سلام الله علیه مؤثر بوده باشد، که نشان محبت و رحیمی و مهربانی خداوند در رابطه با بنده خاصش حضرت محمد سلام الله علیه می باشد.
4- نظریه و رهنمود حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السلام در عبارت"(«... ان الحسن والحسین سبطا هذه الامة وهما من محمد کمکان العینین من الراس واما انا فکمکان الید من البدن واما فاطمة فکمکان القلب من الجسد ... ; حسن و حسین علیهما السلام دو سبط این امت هستند، و آن دو برای محمد صلی الله علیه و آله همانند دو چشم برای سرند، و من [برای محمد صلی الله علیه و آله] همانند دست برای بدن هستم، و فاطمه علیها السلام [برای محمد صلی الله علیه و آله] همانند قلب برای بدن است .» بحارالانوار، ج 39، ص 352; کتاب سلیم بن قیس، ص 830 .)"، دلالت دارد بر اینکه 1- امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم در نظر حضرت امام علی سلام الله علیه برای امت دو نواده ای از رسول الله سلام الله علیه هستند که جایگاه دو سر منشاء نسل امام و هادی و راهنمای رسالت پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه را دارند که بواسطه آنها تعالی کوثر نسل رسول الله حضرت محمد سلام الله علیه از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ( دختر پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه )، در طول و عرض تاریخ ممکن می گردد. 2- حضرت امام حسن و حضرت امام حسین سلام الله علیهم برای پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه حکم دو چشم را دارند که نگرش و نگاه و رهنمودها و نظریات حضرت محمد سلام الله علیه را بر جهانیان عرضه می نمایند. 3- حضرت امام علی سلام الله علیه حکم دو دست دارد که بازوی یاری حضرت محمد سلام الله علیه در محقق شدن و عینیت یافتن دین حضرت محمد سلام الله علیه می باشد. 4- حضرت فاطمه سلام الله علیها حکم قلب تپنده ای را برای پیامبر خداوند حضرت محمد سلام الله علیها را دارند که موجب می شوند شریان تاثیرگذاری اسلام در طول تاریخ به تعالی هدایت و نقش آفرینی معصومین سلام الله علیهم استمرار داشته باشد و به نتیجه ای که خواست خداوند در تحقق احسن التقویم می باشد، به تعالی مفید ومؤثر واقع می شوند. 5- در واقع پنج تن آل عبا ( حضرت محمد و حضرت فاطمه زهرا و امام علی و امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم)، در کنار رسالت پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه، هسته تحقق خواست خداوند را در تعالی تاثیرگذاری محقق شدن اهداف خلقت و حیات و حاکمیتهای طیبه را به یاری خداوند، ممکن می نمایند و به همین علت نظام آفرینش و حاکمیتها و نظامهای زندگی باید تحت شعاع مرکزیت هسته اعتقادی متعالی پنج تن آل عبا ( حضرت محمد و حضرت فاطمه زهرا و امام علی و امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم)، به تعالی نظام نگرشی و اعتقادی و حقوقی و قضائی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی و تعلیم و تربیتی و سلامتی و سعادتمندی و رفاهی خود را میزان نمایند. ( که به جز پنج تن آل عبا نه امام معصوم از نسل امام حسین سلام الله علیه هم از یاری دهندگان هسته مرکزی اعتقادی اسلام می باشند که آخرین وصی حضرت محمد سلام الله علیه، حضرت محمد بن حسن مهدی موعود سلام الله علیه می باشند که جهان را با ظهورشان به خواست و یاری و پشتیبانی خداوند پر از عدل و حاکمیتها و حیات طیبه خواهند نمود و تحقق اهداف خداوند در نظام آفرینش را ممکن می نمایند. )
5- نظریه و رهنمود حضرت علی سلام الله علیه در عبارت "( پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السلام درباره حضرت فاطمه زهرا علیها السلام پرسیدند، حضرت پاسخ دادند:
«نعم العون علی طاعة الله، [فاطمه علیها السلام] خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست .»)"، بحارالانوار، ج 43، ص 117)"، دلالت دارد براینکه: 1- زندگی همسر باید در اطاعت خداوند و بندگی خداوند یاوری شایسته باشد. 2- حضرت فاطمه با اینکه همسرشان امام و هادی و راهنما و رهبر بوده اند، آنقدر به تعالی عمل نموده اند و نه تنها مانع برای رسالت امامت حضرت ایجاد نمی نموده بلکه برای یاری حضرت امام علی سلام الله علیها به تعالی و کمالات چنان رفتار نموده اند که حضرت امام علی سلام الله علیه چون به تعالی یاری همسرش در تحقق خواست خداوند موفق شده است، حضرت فاطمه سلام الله علیه را، برای اطاعت خداوند و بندگی خداوند نمودن، یاری شایسته می دانند. 3- امامان آنچه در تحقق رسالت امامت و رهبری و هدایت و یاری دین برایشان اصل می باشد، اطاعت و بندگی و تحقق خواست خداوند می باشد. 4- برای انسانها در نظامهای زندگی و تشکیل خانواده و زوجیت و در حاکمیت و کار و امورات زندگی باید اصل اطاعت خداوند و کسب رضایتمندی خدا و بندگی خداوند باشد. 5- به دلیل فاصله گرفتن از معیارهای الهی متاسفانه در خانوادهها و جوامع و حاکمیتها و نظامها ، مسائلی مانند ثروت و مال سالاری و مرد سالاری و زن سالاری و کودک سالاری و جناح سالاری و نفس سالاری و جهل و رذیلت سالاری و استکبار سالاری، اصل شده است، در حالی که از نظر امامان معصوم سلام الله علیهم باید برای رضایت خداوند عمل نمودن و اطاعت و بندگی خداوند اصل باشد، که البته خداوند چون بندگانش را دوست دارد و می خواهد انسانها زندگی زیبنده بندگی خداوند داشته باشند و حقوق و کرامت و تعالی انسانها را در عمل به رهنمودها و دستورات دین به تعالی و سعادتمندی زندگی دنیوی و اخروی دانسته و سلامت حقوق افراد و سلامت نفس و سلامت خانواده و جامعه و حاکمیتها و نظامها را محترم شمرده است.
6- دعائی متناسب پیامهای شخصیّت حضرت فاطمه سلام الله علیه در نظریات بزرگان دین قسمت هشتم
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست، و چنان به فیضِ رحمتت، بندگانت را با دین اسلام و رهنمودهای دین آشنا ساز و آنان را منزه از عیبها با اعتقادات و نگرش و گفتار و رفتار سالم و متعالی میزان نما که هماهنگ رضایتمندی تو عمل نمایند و به تعالی خواست تو ای خالق بزرگ هستی بخش، بندگی خداوند نمایند.
پروردگارا! به الطاف و فضل عمیمت، چنان نما که بندگان از سخن گفتن با تو و خواندن نماز و قرآن و رهنمودهای دین اسلام به تعالی بهره مند شوند و به کمالات و خلوص و شوق و شعف نماز بخوانند و از نظریات و رهنمودهای آیات نورت و رهنمودهای متعالی معصومین سلام الله علیهم بهره مند شوند.
خداوندا! بر محمد و آل محمد سلام الله علیه درود فرست و چنان نما که پدران و مادران عالمانه و متعالی و متعهد و با محبت و تقوای الهی با فرزندان رفتاری شایسته داشته باشند و به کمالات با آنان صحبت نمایند و تعلیم و تربیتی شایسته و به رضایتمندی تو ای خالق بزرگ و بی همتا داشته باشند.
پروردگارا! به الطاف و فضل عمیمت، چنان نما که انسانها شایستگی و ویژگیهای به تعالی زندگی نمودن در دنیا و آخرت را داشته باشند و سزاوار بهره مند شدن از نعمتهای صراط مستقیم دینت در دنیا و آخرت بشوند و در دنیا سعادتمندانه بندگی خداوند نمایند و خداوند و حجتهای معصومش را اطاعت نمایند و در آخرت پرونده شان از کارهای نیکو پر شده باشد و لیاقت و شایستگی ورود به بهشت و همنشینی با معصومین سلام الله علیهم را کسب نمایند.
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و چنان نما که همه از نعمت بزرگ نبوت و امامت به تعالی برخوردار شوند و انسانها در کار و حاکمیت و خانواده و امورات زندگی به رضایتمندی خداوند و اطاعت و بندگی خداوند زندگی نمایند و خداوند را سالار و سلطان و ولی و حاکم خود بدانند و از رهنمودهای و نظریات خداوند و همچنین رهنمودها و نظریات حجتهای معصوم خداوند به تعالی بهره مند شوند و به کمالات و منزهی اطاعت خداوند و حجتهای معصوم بخصوص امام زمان حضرت مهدی سلام الله علیهم نمایند و به تعالی بندگی خداوند و یاری امام زمان سلام الله علیه دهند. امین یا رب العالمین به برکت و حرمت محمداٍ و آله طاهرین. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. اللهم عجل لولیک الفرج صاحب الزمان وجعلنا من خیر انصارهی و اعوانهی و شیعته
7- راهکارهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگی:
1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله نشرها و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.
- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف لازم و دانش لازم زندگی)، به رشد رساند، متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم مطالب تعلیم و تربیتی بهای لازم را بدهند و به مطالب به اندازه پرداخته شود و آن را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
- طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانها و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند به تعالی برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهل و رزیلتها از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و خداپسندانه در جهان توسعه یابد.
گل افشان گل محمدی