حفظ دینداری و پرداختن به زندگی، سخنی گوهربار از امام رضا سلام الله علیه
امام رضا علیه السلام :
لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لِدِینِهِ و دِینَهُ لِدُنیاهُ ؛
امام رضا علیه السلام: از ما نیست آن که دنیای خود را برای دینش و دین خود را برای دنیایش ترک گوید .
بحار الأنوار، ج 78، ص 346 .
برداشت و راهبردِ رهنمودِ حفظ دینداری و پرداختن به زندگی، سخنی گوهربار از امام رضا سلام الله علیه
- راهبردِ حفظ زندگی دنیوی همراه با حفظ دینداری از توصیه های مهم اسلام است.
- نباید دنیای خود را به خاطر دین و دینِ خود را به خاطر دنیا ترک نمود.
- باید حفظ دینداری، همراه با حفظِ زندگی دنیوی باشد، چون اسلام دینِ تعادل و میانه روی هست و رعایت اصول دینی در زندگی دنیا تحقق می یابد و زندگی دنیا با رعایت دین اعتبار پیدا می نماید و هماهنگ با رضایت خواستِ خداوند می شود.
- در رهنمودِ ( امام رضا علیه السلام : لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لِدِینِهِ و دِینَهُ لِدُنیاهُ ؛ امام رضا علیه السلام: از ما نیست آن که دنیای خود را برای دینش و دین خود را برای دنیایش ترک گوید .بحار الأنوار، ج 78، ص 346 .) برداشت می شود که رویه ترک دنیا به خاطر دین و ترک دین بخاطر دنیا رویه ای غیر اسلامی هست، و کسانی که چنین رویه ای را پیش می گیرند، نمی توانند رفتار خود را به اسلام و ائمه معصومین سلام الله علیهم منتسب نمایند.
- کسانی که دچار افراط و تفریط در دین می شوند و یا بین دینداری و زندگی دنیوی فقط یکی را انجام می دهند و بخاطر دنیا دین را کنار می گذارند و یا به خاطر دین دنیا را کنار می گذارند، از دیدگاه فوق اطلاع ندارند و دانائی لازم را نسبت به رفتار صحیح مطابق با نظر اسلامی ندارند، در نتیجه رفتارشان مطابق خواست اسلام نیست و در زندگی دنیوی و دینشان دچار انحراف و کجروی می شوند.
- راهکارهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگی:
1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد می شود را، باید در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت و در اختیار انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و رسانه ها برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، بگذارند.
2- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، ادبیّات، بستر تبلیغات و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف لازم و دانش لازم زندگی )، به رشد رساند، متناسب با سن و به اندازه لازم پرداخته شود و آنرا به جامعۀ هدف عرضه نمایند.
گل افشان گل محمدی