FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب «فرهنگ سیادت» به چاپ سوم رسید


کتاب «فرهنگ سیادت» به چاپ سوم رسید

 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 01 آذر 1401 - 09:52

کتاب «فرهنگ سیادت» اثر آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی یزدی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۵۲۰ صفحه در کمتر از یک ماه به چاپ سوم رسید.

سادات،سيادت،پيامبر،فرزندان،حضرت،هاشم،زهرا،تشريح،نسب،تبيين،زن ...


به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فرهنگ سیادت» اثر آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی یزدی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۵۲۰ صفحه در کمتر از یک ماه به چاپ سوم رسید.
دودمان رسول خدا (ص) در طول تاریخ خوش درخشی.
برخی در عرصه‌های دفاع از دین اسلام از آن و مال خود گذشتند؛ گروهی با قیام‌های هدفمند به مبارزه با بی دینی و کژی همت گماردند و جمعی دیگر رهبری دینی جوامع مسلمان را بر عهده گرفتند و جمعی دیگر با علم و تقوا، زعامت فکری و رهبری دینی جوامع مسلمان را بر عهده گرفتند و برای حل مشکلات اعتقادی، اخلاقی و عملی جوامع کوشیدند.
این کتاب نکاتی درباره «سیادت» در بر دارد که می‌تواند پاسخگوی پرسش‌های کلامی، تاریخی، حقوقی، تفسیری، اجتماعی و اخلاقی کسانی باشد که خود را به این مفهوم علاقه مند می‌بینند.
ساختار اثر
در ابتدای این اثر ضمن به بیان جایگاه علم انساب (تبارشناسی) و جایگاه نسب شناسی در اسلام، به بیان کارکردهای علم انساب در اسلام پرداخته شده و پس از بیان ویژگی‌های نسابه، به نسب شناسان برجسته اسلامی اشاره و برخی از منابع نسب شناسی معرفی شده است.
نویسنده پس از بیان مبنای سیادت، زمان و چگونگی کاربرد واژه «سید» یا «شریف» بر بنی هاشم و فرزندان پیامبر (ص) تشریح و آثار حقوقی سیاست و تفاوت و تمایز بین سلسله‌های گوناگون سیادت را تبیین کرده است.
همچنین، علت نام گذاری بنی هاشم به ویژه فرزندان پیامبر خدا با عنوان «سید» بیان شده و پس از اشاره به معنای گوناگون سیادت، به دلایل اطلاق عناوین متنوع هاشمی، طالبی، علوی، شریف، سید، فاطمی و… بر سادات پرداخته شده و چگونگی جمع میان آیات و روایات درباره نسب تشریح و در ادامه اشاره پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) به قریشی و هاشمی بودن خود بررسی شده است.
در ادامه نیز مطلبی در خصوص انتقال سیاست از طریق مادر (زنان) نگارش یافته و لزوم احترام به سادات بر اساس آیه «مودت» مورد تأکید قرار گرفته و به انگیزه و معنای سلامِ حضرت زهرا (س) بر سادات تا روز قیامت پرداخته شده و راه‌های اثبات هویت سیادت در زمان‌های گذشته تبیین و راهکارهای مستند سازی سادات و نشانه‌های سیادت و چرایی به کارگیری رنگ سبز و مشکی برای سادات تشریح شده است.
سپس، عوامل مؤثر در مهاجرت سادات (ستمگری حاکمان، قیام علیه حاکمان جور، شرایط سیاسی زمانه، تشکیل حکومت شیعی علویان در شمال ایران، جغرافیای ایران، موقوفات، حمله مغول؛ علاقه‌مندی ایرانیان به اهل بیت (ع) و سیادت، تبلیغ و ترویج اسلام، شهادت امام رضا (ع)، امنیت و آسایش، مدح و منقبت ایرانیان، تغییر سیاست حاکمان و…) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در ادامه این اثر، زمان و مکان هجرت بنی‌هاشم و سادات را تبیین و در ادامه گروه‌های سادات در ایران را معرفی و جایگاه و معرفی سادات افغانستان را تشریح و سپس، آثار مهاجرت و فرزندان پیامبر (ص) (آگاه شدن مردم از اقوام و ارحام پیامبر (ص)، بیداری مسلمانان، استمرار نسل سادات و شجره طیبه پیامبر (ص)، گسترش فرهنگی اسلامی و سبک صحیح زندگی متدینانه، بر انگیختن محبت قلبی مردم به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)) آورده است.
در ادامه نیز جایگاه حقوقی فدک، دایره گستره وقف اموال از سوی حضرت زهرا (س)، چرایی اختصاص خمس بنی‌هاشم، حکومت‌های شکل یافته به دست سادات (ادریسیان، فاطمیان، مرعشیان، علویان، بنی مهنا، آل کیا، آل جعفر، بنی جماز)، فلسفه سیادت در فرهنگ اسلامی، امتیاز معنوی سیادت، کارکردهای سیادت، عاقبت اخروی سادات و فرزندان پیامبر (ص)، چگونگی عذاب سادات و فرزندان گنه‌کار پیامبر (ص)، ریشه احترام به سادات، سیره عملی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در تکریم سادات پرداخته شده است.
سپس، فرهنگ احترام به سادات در ایران تبیین و به ارزش و نتیجه محبت به سادات و تأثیر آن بر زندگی انسان‌ها اشاره شده و روش احترام به سادات و آداب و سنن تکریم سادات و همچنین فضائل و برتری‌های سادات تشریح شده است و برخورد خلفا و سلاطین با سیادت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
همچنین، دیدگاه مراجع و فرهیختگان درباره امام زادگان و سادات تشریح و به مسئولیت سادات در برابر سیادت اشاره و علت حسادت و دشمنی قریش به بنی‌هاشم تبیین و در پایان داستان‌ها و نکته‌هایی درباره مقام سیادت آورده شده است.
انتقال سیادت از طریق مادر (زنان)
سیادت از حضرت زهرا (س) به ائمه و فرزندان ایشان رسیده است؛ پس چرا امروز سیادت از زنان به فرزندان منتقل نمی‌شود؟
پاسخ آنکه دانشمندان مسلمان بر اساس دلایل و برهان‌های متعدد بر این باورند که همه کسانی که از طریق مادر به پیامبر (ص) نسب می‌رسانند، از فرزندان آن حضرت به شمار می‌روند؛ اما احکام سیادت، ویژه کسانی است که از طریق پدر به پیامبر و جد اعلای ایشان (هاشم بن عبد مناف) منتسب باشند؛ از این رو کسانی که از طریق زنان و مادران به پیامبر منسوب می‌شوند، برای رعایت احکام خاص مانند سهم سادات و زکات نباید از نشانه‌های سیادت استفاده کنند و این بدان معنا نیست که اینان از تبار پیامبر و هاشم بن عبد مناف نیستند.
نکته بسیار مهمی که باید توجه داشت آن است که امام علی (ع) نیز از تبار هاشم بوده و فرزندان ایشان گرچه از ناحیه حضرت زهرا (س) متولد شده‌اند، از طریق پدر به جد اعلای پیامبر (هاشم) می‌رسند.
ذریه الزهرا بودن که همان ذریه النبی است، افتخاری است مضاعف برای ساداتی که از یک سو از طریق پدران خود به هاشم بن عبد مناف متصل می‌شوند و از سوی دیگر با حضرت زهرا (س) پیوند ولادت دارند؛ از این رو، همه فرزندان امام علی (ع) چه از حضرت زهرا (س) و چه از زنان دیگر آن حضرت مانند ام‌البنین، خوله دختر جعفر بن قیس، اسماً بنت عمیس، ام حبیب دختر ربیعه، از بنی‌هاشم بوده و به شرف نائل آمده‌اند.


 


پنجشنبه، 03 آذر 1401 - 00:10 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0