FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


علامه طباطبایی حیاتش حیات عقلی، شهودی و معنوی بود


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 01 آذر 1401 - 12:47

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه علامه طباطبایی حیاتش حیات عقلی، شهودی و معنوی بود گفت: علامه طباطبایی به علم، تعقل و تفکر بسیار خدمت کرد.

عقل،فلسفه،انسان،جامعه،تفكر،تعقل،حيات،اشراق،بيت،اهل،رمضاني،عق ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در جلسه درس اخلاق دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مرحوم آیت الله مطهری در خصوص جایگاه معنوی و علمی علامه طباطبایی چنین می‌گوید صد سال آینده ایشان را باید شناخت؛ ایشان شخصیتی کم نظیر بودند.
همچنین شهید مطهری می‌گفت هر زمان که من خودم را با آیت الله طباطبایی مقایسه می‌کنم خود را ذره‌ای در برابر دریای بی کران مشاهده می‌کنم و همچنین وقتی خودم را با امام راحل مقایسه می‌کنم می‌بینیم هیچ هستم.
وی با بیان اینکه حکیم در نظام فلسفی همواره از عقل بهره می‌برد، گفت: عقل جایگاه رفیعی نزد حکیمان دارد به گونه‌ای که همه فیلسوفان در روش فهم از عقل بهره می‌برند.
در رأس فلسفه مشاء قبل از ظهور اسلام ارسطو و بعد از اسلام جناب ابن سینا بودند، در رأس فلسفه اشراق قبل از اسلام افلاطون و بعد از اسلام جناب سهروردی هستند و در رأس حکمت متعالیه ملاصدرا قرار داشت که مؤسس آن به شمار می‌رود.
در میان این سه فلسفه چیزی که مشترک است عقل است.
رمضانی به تفاوت بین فلسفه اشراق و مشاء اشاره و تصریح کرد: در فلسفه اشراق حقیقت را چیزی می‌داند که حتماً نوری در درون انسان تابیده شود.
بنابراین در فلسفه مشاء هر آنچه که هست عقل است و در فلسفه اشراق بحث اشراق مطرح می‌شود همان نوری که باید به قلب بتابد تا حقایق معلوم شود.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)) درباره حکمت متعالیه اظهار داشت: مرحوم آیت الله حسن زاده آملی می‌فرمودند برهان، قرآن و عرفان از یکدیگر جدایی ندارد؛ اما در حکمت متعالیه نیز از منبع عقل بهره برده می‌شود تا با آن بفهمند و بفهمانند.
بنابراین چیزی که ما باید به آن توجه داشته باشیم اینکه اگر فلسفه با این هدف در جامعه ظهور و جلوه پیدا کند جامعه نیز جامعه‌ای عقلی می‌شود جامعه به سوی تفکر هدایت خواهد شد.
وی فلسفه ورزی را مهمتر از فلسفه دانی و فلسفه خوانی دانست و گفت: فلسفه به معنای تعقل و تفکر است که باید به متن زندگی انسان وارد شود تا افراد متعقل و متفکر باشند.
برخی تنها به بعد حسی انسان توجه دارند و تنها این بعد را می‌بینند.
بعضی نیز در مرحله تهذیب و سلوکشان به مرحله شهود دست می‌یابند این همان چیزی است که عرفا به دنبال کسب آن هستند.
اگر عقل شکوفا شود جامعه بیدار و جامعه‌ای حکیم می‌شود.
علامه طباطبایی حیاتش حیات عقلی، شهودی و معنوی بود
رمضانی ادامه داد: خداوند در قرآن انسان‌های حسی را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید ای مؤمنان دعوت خدا و رسول خدا را اجابت کنید تا به حیات برسید؛ انبیا آمدند که بشر را از حیات محسوس به حیات معقول فرا بخوانند به همین جهت زمانی که قرآن به حوزه تفکر و تعقل می‌رسد ارزش بالایی برای آن بیان می‌کند و قریب به ۳۰۰ آیه درباره تفکر، تدبر و تعقل نازل شده است.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: اگر این تعقل و تفکر وارد حوزه دانشگاهی و علمی شود بستری در جامعه فراهم می‌شود که جامعه نیز به تعقل و تفکر واداده می‌شود.
جامعه خردورز قطعاً جامعه‌ای پیشرو خواهد بود و این همانی است که قرآن به آن تاکید دارد.
وی با بیان اینکه عقل پیامبر خدا است اظهار داشت: خداوند از درون به انسان پیامبر داده که آن عقل است و از بیرون نیز انبیا را ارسال کرد تا بیایند این گنجینه درونی را شکوفا کنند چرا که آنان می‌دانند که از طریق عقل چگونه انسان می‌تواند به کمال برسد.
انسان به واسطه عقل می‌تواند خود را بشناسد.
رمضانی با اشاره به اینکه معرفت و شناخت نخستین چیزی است که در دین مطرح می‌شود ابراز کرد: انسان باید به صفات الهی مزین و آراسته شود یعنی اگر خداوند متعال حکیم است آدمی نیز باید حکمت کسب کند.
دین متکفل این امر است تا انسان به جایگاه حیات عقلی خود برسد.
عقل آدمی را به بندگی خدا دعوت و انسان را به بهشت می‌رساند.
فهم به انسان قدرت بالا رفتن می‌دهد و در کنار این فهم باید عمل نیز باشد.
اگر از این منظر به فلسفه نگاه شود که ابزار است کمک می‌کند تا جامعه خردورز شود.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در پایان خاطرنشان کرد: انسان در جوار عاقل بودن هرگز احساس هراس به او دست نمی‌دهد.
انسان مؤمن هرگز خود را بزرگ‌تر از دیگران نمی بیند و این نتیجه عقل است.
انسان زمانی که عقل را رشد دهد در برابر یک بیکران قرار می‌گیرد و خود را کوچک می بیند.
بنابراین نباید به فیلسوفان و عارفان بی مهری کرد علامه طباطبایی حیاتش حیات عقلی، شهودی و معنوی بود علامه به علم، تعقل و تفکر خدمت کرد و بسیاری از برجستگان حوزه فلسفه امروز از شاگردان ایشان به شمار می‌روند.


 


پنجشنبه، 03 آذر 1401 - 00:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0