احکام دین. حج
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 22 خرداد 1404 - 11:23
اعضای شورای افتاء اهل سنت در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد پیش رو و موفقیت خادمان و زائران ایرانی در انجام مطلوب عملیات حج، به بیان دیدگاه ها و نکات مرتبط با حج امسال پرداختند.
خلاصه خبر
بهگزارش خبرگزاری تسنیم، در نشست اعضای شورای افتاء اهلسنت در دیدار با حجتالاسلاموالمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، پس از ارائه گزارش مدیریت اهلسنت بعثه مقام معظم رهبری و مطرح شدن دیدگاههای اعضای محترم شورای افتاء، حجتالاسلاموالمسلمین نواب با ابلاغ سلام به زائران اهلسنت اظهار داشت: از این که توفیق یافتم در همه برنامههای اهلسنت که دعوت شدهام حضور یابم، خدای بزرگ را شاکرم.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به مطالبه اعضا درباره تقویت روایتگری ویژه زائران اهلسنت، تصریح کرد: روایتگری باید توسط افرادی صورت گیرد که با تاریخ و جغرافیای اماکن و نقل اقوال آشنا بوده و بیان هدفمند و آموزندهای داشته باشند تا مفاهیم و درسهای رخدادهای تاریخ اسلام را برای زائران بهخوبی تبیین کنند.
پیش از سخنان نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت، حجتالاسلام اکبری گزارشی از فعالیتهای مدیریت اهلسنت ارائه داد و گفت: امسال 14هزار و 500 نفر از زائران ایرانی با کاروانهای اهلسنت و حدود 500 نفر با کاروانهای شیعه به حج مشرف شدند.
وی با اشاره به اعتماد جامعه اهلسنت به بعثه مقام معظم رهبری افزود: حضور منسجم شورای افتاء اهلسنت و تعامل فعال آنان با روحانیون کاروانها موجب شد حج امسال یکی از کممسئلهترین سالها در اجرای مناسک باشد.
مشرق | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 22 خرداد 1404 - 15:52
رئیس سازمان حج خبر داد: از نیمه دوم ماه محرم (تابستان) اعزام ۴۰۰هزار عمرهگذار آغاز میشود و متقاضیان بزودی میتوانند برای این سفر ثبتنام کنند.
خلاصه خبر
رئیس سازمان حج و زیارت با درخواست از زائرانی که قصد تشرف به عمره در تعطیلات تابستان را دارند گفت: متقاضیان از هماکنون برنامهریزی لازم را داشته باشند تا در روزهای آینده نسبت به ثبتنام اقدام کنند و از هماکنون در تلاش هستیم در تمتع سال آینده به گونهای برنامهریزی کنیم که با همان پرواز بازگشت حجاج به ایران، زائران عمرهگذاران به سرزمین وحی اعزام شوند.
سازمان حج و زیارت پیشتر اعلام کرده بود که حدود ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند.
مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 18 خرداد 1404 - 14:00
اکران و نشست بررسی نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم مستند «خانه خدا» به کارگردانی ابوالقاسم رضایی، دوشنبه ۱۹ خرداد همزمان با روز جهانی آرشیو و روزهای پایانی مناسک حج در موزه سینما برگزار میشود.
خلاصه خبر
مستند «خانه خدا» روز دوشنبه ۱۹ خرداد، ساعت ۱۷ در سالن فردوس موزه سینما با همکاری انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند، همزمان با روز جهانی آرشیو و روزهای پایانی مناسک حج، روی پرده میرود.
محمد تهامینژاد، مستندساز و پژوهشگر سینما و محمد جعفری، مستندساز و نویسنده درباره این فیلم گفتگو میکنند و ورود برای عموم آزاد و رایگان است.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ عبادت در شب و روز عید قربان بسیار سفارش شده و احیای شب عید قربان و دعا، نماز و نیایش بسیار فضلیت دارد. اعمال مستحب روز عید قربان شامل: غسل، نماز عید قربان، قربانی کردن، زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای ندبه است. بر اساس منابع دینی روزه گرفتن در عید قربان مانند عید فطر حرام است.
عید قربان در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان در این روز جشن میگیرند.
عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است، از یک تا چهار روز جشن گرفته میشود و در طی آن مردم با پوشیدن بهترین پوشاک خود، پس از انجام عبادات، به دید و بازدید و جشن و سرور میپردازند.
برگزار کردن مراسم قربانی و قربانی نمودن در این عید بر همه افرادی که براساس فقه اسلامی اعمال حج را به جا میآورند واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در عبادت حج، در این روز، گوسفند، قوچ، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم میکنند.
حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح میکنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو - مجدد حلال میگردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادیآور است؛ در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش میآید را عید میدانند.
مهر | دین و اندیشه، استانها | جمعه، 16 خرداد 1404 - 10:18
شیراز- رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با بیان اینکه عید قربان مقدمه تحقق حقیقت انسانیت است،گفت: اولین گام برای دستیابی به حقیقت، قربانی کردن هوای نفس در مسیر الهی است.
خلاصه خبر
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با استناد به فرمایش امام حسین (ع) که فرمودند، «خدا را شکر میگویم که قبل از ظهور اسلام متولد نشدم و در دوره اسلام و پیامبر زندگی کردم»، افزود: درس اصلی عید قربان را زیر پا گذاشتن منیتها و مشرف شدن انسان به قربانگاه حقیقی عالم است.
انشاءالله روزی فرا رسد که مردم این حقیقت را درک کرده و این عید را به معنای واقعی و حقیقی آن جشن بگیرند.
مهر | دین و اندیشه، استانها | جمعه، 16 خرداد 1404 - 08:41
مشهد - در فرهنگ شیعه، عید قربان فقط یک مناسبت عبادی یا آئینی نیست. امام رضا (ع) در روایات متعددی بر این نکته تأکید دارند که عید قربان، روز بندگی خالصانه و پاک کردن دل از تعلقات دنیوی است.
خلاصه خبر
امام رضا (ع) به عنوان هشتمین امام شیعیان، در سخنان خود بارها به فضیلت، فلسفه و ابعاد اخلاقی و اجتماعی عید قربان پرداختهاند.
فلسفه عید قربان در کلام امام رضا (ع)
حجتالاسلام جواد افشاری، پژوهشگر حوزه حدیث و استاد دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه رفیع عید قربان در آموزههای رضوی اظهار کرد: در فرهنگ شیعه، عید قربان فقط یک مناسبت عبادی یا آئینی نیست.
امام رضا (ع) در روایات متعددی بر این نکته تأکید دارند که عید قربان، روز بندگی خالصانه و پاک کردن دل از تعلقات دنیوی است.
وی تصریح کرد: در روایتی از امام رضا (ع) آمده است: «إِنَّمَا جُعِلَ الْأَضْحَی لِیَشْکُرُوا اللَّهَ عَلَی مَا رَزَقَهُمْ وَ یُقَسِّمُوا بَیْنَ الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ.» یعنی فلسفه قربانی در عید قربان، شکرگزاری و تقسیم نعمتها میان نیازمندان است.
این نگاه، عید قربان را به یک حرکت اجتماعی و انسانی بدل میکند، نه صرفاً یک عبادت فردی.
عید قربان؛ فرصتی برای تطهیر دل و جامعه
پژوهشگر حوزه حدیث و استاد دانشگاه با اشاره به ابعاد اخلاقی و اجتماعی عید قربان در آموزههای امام رضا (ع) گفت: در سخنان امام، عید قربان روز تطهیر است.
افشاری تأکید کرد: اگر امروز جامعه ما با مشکلات اخلاقی و شکافهای اجتماعی روبهروست، بازگشت به آموزههای رضوی درباره عید قربان میتواند گرهگشا باشد.
عید قربان، روزی است برای بازسازی روابط انسانی، زدودن کینهها و تمرین بخشش و ایثار.
عید قربان، فرصتی برای بریدن از این وابستگیها و آزمودن میزان ایمان و خلوص انسان است.
صفاری خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) بر پیوند میان عید قربان و پالایش دلها تأکید ویژه داشتند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: در سیره اهلبیت (ع)، عید قربان همواره فرصتی برای آموزش معنویت عملی و اجتماعی به پیروان بوده است.
عید قربان؛ کانون همبستگی اجتماعی
در روایتی از ایشان آمده است: «مَا عَمِلَ أَحَدٌ یَوْمَ الْأَضْحَی عَمَلًا أَفْضَلَ مِنْ إِفْرَاحِ قَلْبِ مُؤْمِنٍ.» یعنی: هیچ کاری در روز قربان برتر از شاد کردن دل یک مؤمن نیست.
این نگاه، عید قربان را به کانون همبستگی و نشاط جمعی تبدیل میکند.
اکبری گفت: امام رضا (ع) به شاگردان خود میآموختند که عید قربان، فقط جشن فردی یا خانوادگی نیست، بلکه باید بهانهای برای مشارکت جمعی و زدودن فاصلههای طبقاتی باشد.
عید قربان؛ تجلی وحدت و صلح
عید قربان از نگاه امام رضا (ع)، فراتر از مناسک عبادی و ظواهر است.
در بعد اجتماعی، عید قربان، کانون همبستگی، تعاون، صلح و نشاط جمعی است.
تقسیم نعمتها، دلجویی از محرومان، و زدودن فاصلههای طبقاتی، از ارکان فرهنگ رضوی در عید قربان است.
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 15 خرداد 1404 - 13:13
چیزی به نام نیابت در رمی جمره برای دیگران نداریم و اگر نیابتی هم هست، مال کسی است که ناتوان یا مریض است و نمی تواند از خیمه تا رمی جمره بیاید و خودش حاجی است و دارد حج انجام می دهد؛ برای او نیابت کن. نه برای کسی که خارج از عربستان است.
خلاصه خبر
در ابتدای ورود به سرزمین منا در روز عید، حاجی سه وظیفه دارد.
اولین وظیفه این است که باید به رمی جمره بپردازد و شیطان بزرگ را – همان که مانع قربانی حضرت ابراهیم خلیلالرحمان بود – سنگ بزند.
رمی جمره از طبقه دوم را هم اجازه دادهاند.
برای رمی جمره و شیطان، درست است قبلاً یک محیط کوچکی بود، ولی الان توسعه دادهاند.
فقط در مورد رمی جمره عقبه، قسمتهایی که خارج از منا محسوب میشوند را رمی نکنید.
اما ما چیزی به نام نیابت در رمی جمره برای دیگران نداریم.
اگر نیابتی هم هست، مال کسی است که ناتوان یا مریض است و نمیتواند از خیمه تا رمی جمره بیاید و خودش حاجی است و دارد حج انجام میدهد؛ برای او نیابت کن.
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 15 خرداد 1404 - 08:12
گمان نمی کنم سرزمینی مانند عرفات روی این کره خاکی پیدا شود.هر مکانی ارزش خود را دارد اما هیچ مکانی عرفات نمی شود. عرفات مکانی است که گفته می شود اگر کسی شب قدر را از دست بدهد و موفق به توبه کردن در آن شب نشود، می تواند به این سرزمین بیاید و توبه کند.
خلاصه خبر
«تا دستبوسی خدا» سفرنامهای است همراه با اعمال و مناسک حج، در واقعی نوعی کتاب شستهورفته درباره حج و اعمال آن است.
تسلط نویسنده به زبان عربی موجب شده است اتفاقات جذابی نیز در طول سفر برای وی رخ دهد که خواندن آنها خالی از لطف نیست.
عرفات سرزمین توبه و عرفان
اینجا اشک ریختن معجزه میکند، لازم نیست مفاتیح را باز کنی، مناجاتی بخوانی که حتی معنی آن را نمیفهمی اگر در قید و بند جملههای قلمبه و سلمبه نباشی و با خدا صاف باشی میتوانی حتی با گفتن، «خدایا خیلی کوچکم» زار و زار گربه کنی و حال کنی و تولد دوباره خودت را احساس کنی.
بالای کوه ستونی ساختهاند که گفته میشود محل التقای آدم و حوا بر روی زمین است.
و اینجا محل استجابت دعا و پذیرفتن توبه آنها از سوی خداوند است.
پیرزنی در کنارم چشمش به ستون بلند و سفیدرنگ کوه عرفات میافتد و این ستون را با ستون جمرات (ستون شیطان در منی) اشتباه میگیرد.
اینجا قدمگاه آدم و حواست.
دیگر نیازی نیست چشمانت را برای چند قطره اشک التماس کنی.
وقتی بدون هیچ ریایی این دعا را بخوانی، خدا بارانی از اشک از چشمانت سرازیر میکند و تو گویی خدا را در دل خود مهمان میکنی.
دعای عرفه را به پایان میرسانیم احساس سبکی میکنیم از این که توفیق خواندن این دعا در سرزمین عرفات نصیبمان شده است.
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 15 خرداد 1404 - 00:53
اصل حدیث ثقلین اولین بار در حجةالوداع و در موقف عرفه صادر شد و گویای آنست که تنها در پرتو تمسک قرآن و عترت است که می توان از انبوه تفسیرها، مکاتب، سلیقه ها، ادعاها و اختلافات امت عبور کرد و به اصل دین محمدی بازگشت و قرآن، به تنهایی راهگشا نیست.
خلاصه خبر
پیامبر صلی الله علیه و آله، قرآن و عترت را در کنار هم قرار دادند؛ دو حقیقتی که اگر از یکدیگر جدا شوند، امت بیپناه خواهد ماند و گرفتار انواع برداشتهای ناروا و اختلافهای ریشهای خواهد شد.
نحلههای گوناگون فکری که هر کدام ادعای فهم دین داشتند، در حقیقت محصول فاصله گرفتن از منبع اصلی هدایت یعنی عترت بودند.
برخی به ظاهر قرآن تمسک جستند، اما چون اهل بیت را کنار گذاشتند، تفسیر به رأی را مبنا قرار دادند و از بطن آیات نورانی قرآن، نتایجی تاریک و متضاد با روح اسلام استخراج کردند.
اینان بهجای بهرهگیری از سیرۀ معنوی و عرفان ناب اهل بیت علیهمالسلام، به ساختارهایی تکیه کردند که نه از قرآن برخاسته بودند و نه از نور ولایت تغذیه میکردند.
چرا که عترت، کشتی نجات و باب علم نبیاند؛ و جدایی از آنان یعنی بیسکان ماندن در طوفان زمان.
امروز نیز اگر بخواهیم امت اسلامی به وحدت، عزت و هدایت برسد، راهی جز بازگشت به قرآن و عترت نیست.
پس هر چه از مسیر اهل بیت دور شویم، به همان میزان از مسیر هدایت منحرف شدهایم، حتی اگر نام قرآن را با خود یدک بکشیم.
این واقعیت تاریخی، گواهی زنده بر صدق فرمایش پیامبر است که تمسک به عترت را تنها ضامن مصونیت از گمراهی دانستند.
حتی در دورانهایی که نام قرآن بر سر زبانها بود، اما تفسیرهای نابجا، جامعه را به ورطههای خطرناک کشاند.
مهر | استانها | جمعه، 16 خرداد 1404 - 14:06
گرگان-کارشناس مذهبی گلستان گفت: قربانی نمادی از ایثار و فداکاری است که علاوه بر جنبه دینی، یادآور جانفشانی شهدا در دفاع مقدس است.
خلاصه خبر
این روز در تقویم مسلمانان به عنوان نماد ایمان، اطاعت، فداکاری و ایثار شناخته میشود.
در فقه اسلامی، «قربانی در مکه» بهعنوان یکی از اعمال واجب حج تمتع شناخته میشود، حال آنکه در خارج از مکه، قربانی مستحب بوده و بیشتر به نیت تقرب الهی و کمک به نیازمندان انجام میشود.
در عرفان اسلامی، قربانی نفس مقدمهای برای رسیدن به تواضع، اخلاص و نزدیکی به خداوند تلقی میشود.
حجتالاسلام نورالله ولینژاد در گفتوگو با خبرنگار به اهمیت این مناسک دینی پرداخت و گفت: قربانی در مکه واجب است و همه حاجیان باید آن را انجام دهند، اما در خارج از مکه انجام قربانی مستحب است و توصیه شده که این عمل انجام شود.
وی افزود: اهل سنت این قربانی را واجب میدانند و به همین دلیل بسیاری از برادران اهل سنت آن را به عنوان واجب انجام میدهند، اما در مکتب تشیع تنها در مکه واجب و در خارج از مکه مستحب است.