منظرگاه مدیریتی رهروان حضرت زینب سلام الله علیها
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 15 فروردین 1405 - 14:18
فعالان کانون های فرهنگی و تبلیغی کشور به پویش «جانفدا، برای ایران» پیوستند.
خلاصه خبر
بسم الله الرحمن الرحیم
ایران عزیز، این مهد تمدن، فرهنگ و حماسهسازی، امانتی الهی در دستان ماست.
وجب به وجب این خاک مقدس، از جنگلهای سرسبز و سواحل خروشان تا کویرهای پرستاره و جزایر استراتژیک آن، نه تنها سرمایهای مادی، بلکه بخشی از هویت فرهنگی و ملی ما ایرانیان است که حفظ و حراست از آن، ریشه در باورهای عمیق دینی و تمدنی ما دارد.
در این میان، حراست و محافظت از کیان کشور و سرمایههای ملی، گام نخست در این دفاع مقدسِ آخرالزمانی به شمار میرود.
ما فعالان کانونهای فرهنگی و تبلیغی، ضمن اعلام آمادگی کامل برای هرگونه فداکاری در راه حفظ تمامیت ارضی و محافظت از کشور، متعهد میشویم که:
پاینده باد ایران، بیدار باد ملت حماسهساز.
حضور مدیرکل آموزشوپرورش فارس در منزل شهیدان دانشآموز اهل سنت
مهر | استانها | شنبه، 15 فروردین 1405 - 22:56
لارستان- مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در منزل شهیدان دانش آموزان اهل سنت لارستان که اخیرا توسط رژیم صهیونیستی آمریکایی به شهادت رسیده بودند، حضور یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر،محسن کلاری عصر شنبه در حاشیه سفر به لارستان که به منظور بررسی وضعیت آموزش مجازی دانش آموزان انجام شد، در منزل د۲ تن از شهیدان دانش آموز اهل سنت این شهر حضور یافت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در منزل شهیدان یوسف درودی؛ دانشآموز پایهٔ یازدهم رشته کامپیوتر هنرستان فنی و حرفهای پسران حکمت و عامر صبوریان؛ دانشآموز پایهٔ هفتم دبیرستان سلمان فارسی هر ۲ اهل روستای کرمستج لارستان که اخیرا توسط رژیم صهیونیستی آمریکایی به شهادت رسیده بودند حضور یافت.
کلاری در این دیدارها ضمن ابلاغ پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش و استاندار فارس گفت: ایران کشور با سابقه تمدنی بالاست و هیچ قدرتی نمیتواند این کشور را از پای در آورد.
وی افزود: همه ما در این کشور ایرانی هستیم و قوم و زبان و مذهب های متفاوت در این میهن همه در زیر یک پرچم و کشور قرار دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به شهیدان دانش آموز این منطقه و استان فارس و مدرسه میناب گفت: دشمن با شهادت این دانش آموزان نشان داد که آنها در نهایت خباثت و خوی وحشیگری قرار دارند.
کلاری با اشاره به آیات قران مبنی بر مقام رفیع شهید و شهادت در دین مبین اسلام گفت: قطعا این دانش آموزان مظلوم ما جایگاه شان در بهشت برین خواهد بود.
تظاهرات گسترده علیه تجاوز آمریکایی-صهیونی و مطالبه پایان جنگ
باشگاه خبرنگاران | بینالملل | شنبه، 15 فروردین 1405 - 23:01
هزاران عراقی با فراخوان مقتدی صدر به خیابانها آمدند و تجاوز نظامی علیه ایران را محکوم کردند.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا نجفی - استانهای عراق امروز (شنبه) شاهد تظاهرات گستردهای بودند که به دعوت سید مقتدی صدر، رهبر جنبش ملی شیعه عراق برای محکوم کردن تجاوز آمریکایی-صهیونی و درخواست پایان جنگ در منطقه برگزار شده بود.
خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که جمعیت زیادی از تظاهرکنندگان برای محکوم کردن تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به خیابانها آمدند و خاطرنشان کردند که به فراخوان سید صدر برای محکوم کردن تجاوز، توقف جنگ در منطقه و برقراری صلح پاسخ دادهاند.
پس از تظاهرات، سید صدر از تظاهرکنندگان تشکر کرد و گفت: «از موضع شرافتمندانه شما که دوستان ما را خوشحال و دشمنان ما را خشمگین میکند، سپاسگزاریم.»
سید مقتدی صدر روز چهارشنبه هفته گذشته خواستار تظاهرات مسالمتآمیز برای محکوم کردن تجاوز شده بود.
بیش از یک ماه از آغاز تجاوز علیه ایران میگذرد.
طی این مدت صدها غیر نظامی به شهادت رسیده و مدارس، بیمارستانها و مساجد بسیاری هدف قرار گرفته است.
در پاسخ به این تجاوز، ایران عملیات وعده صادق ۴ را علیه رژیم صهیونیستی و پایگاههای آمریکایی در منطقه آغاز کرده و مسیر عبور کشتیهای متخاصم را از تنگه هرمز مسدود کرده است.
منبع: آژانس خبری سبأ یمن
گفت و گوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و پاکستان
باشگاه خبرنگاران | سیاسی | شنبه، 15 فروردین 1405 - 22:55
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان امروز در خصوص آخرین تحولات منطقهای، بینالمللی و روابط دوجانبه به صورت تلفنی گفتوگو و تبادل نظر کردند.
باشگاه خبرنگاران جوان - سید عباس عراقچی و محمد اسحاق دار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان امروز در خصوص آخرین تحولات منطقهای، بین المللی و روابط دوجانبه به صورت تلفنی گفتوگو و تبادل نظر کردند.
خبر تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.
مشرق | سیاسی | شنبه، 15 فروردین 1405 - 22:19
سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا تاکید کرد: درصورت گسترش شرارت همه منطقه برای دشمن جهنم خواهد شد.
خلاصه خبر
متن کامل سخنان سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
موج ۹۳ عملیات وعدهصادق۴ با رمز مبارک "السلام علیک یا حُجَّهَ الله و دلیل اِرادَتِه" در عصر روز جمعه، علیه اهدافی در شمال و قلب سرزمینهای اشغالی به اجرا در آمد.
در ادامه، آتشبارهای هایمارس ارتش تروریستی آمریکا در جزیره "بوبیان" کویت، سامانه پاتریوت آمریکایی در شمال بحرین، محل تجمع شلیککنندگان موشکهای آمریکایی، محل تجمع فرماندهان ارشد و مربیان ارتش تروریستی آمریکا در امارات و شرکت فناوری هوش مصنوعی اوراکل آمریکایی در امارات، بخشی از اهداف شاخص این حملات بودند.
و ما النصر الا من عندالله العزیز الحکیم
باشگاه خبرنگاران | سیاسی | شنبه، 15 فروردین 1405 - 22:25
وزیر امور خارجه در خصوص حملات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات و اماکن هستهای صلحآمیز و تحت پادمان جمهوری اسلامی ایران هشدار داد.
خلاصه خبر
اینجانب، بهعنوان پیگیریِ نامه خود به شماره S/۲۰۲۶/۲۱۶ مورخ ۲۳ مارس ۲۰۲۶، و به منظور جلب توجه جنابعالی به تداوم حملات ایالات متحده آمریکا و رژیم اسرائیل علیه چندین تأسیسات و اماکن هستهای تحت پادمان جمهوری اسلامی ایران، بهویژه نیروگاه هستهای فعال بوشهر که تأسیساتی است منحصراً اختصاصیافته به مقاصد صلحآمیز و تحت رژیم جامع پادمان آژانس بینالمللی انرژی اتمی فعالیت میکند، مکاتبه مینمایم.
این روند حملات غیرقانونی، ضربهای جبرانناپذیر به اعتبار سازمان ملل متحد، شورای امنیت، آژانس و نظام پادمان وارد کرده است.
• در ۱ مارس، تأسیسات هستهای نطنز دو بار مورد حمله قرار گرفت؛
• در ۲۱ مارس، چند نقطه در تأسیسات هستهای نطنز بمباران شد؛
اینجانب تأکید مینمایم که در صورت تداوم انفعال شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مواجهه با حملات آشکار غیرقانونی علیه تأسیسات هستهای تحت پادمان در ایران، دولتهای عضو ممکن است اعتماد خود را به سازمان ملل متحد، آژانس و کل نظام عدم اشاعه از دست بدهند.
از این فرصت استفاده میکنم تا اعتراض رسمی و نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی ثبت نمایم؛ اظهاراتی که انحراف جدی از مأموریت رسمی وی محسوب شده و ناقض اساسنامه آژانس و موافقتنامه جامع پادمان (CSA) است.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در جریان مصاحبه رسانهای اخیر خود در ماه مارس ۲۰۲۶، اطلاعات حساس مرتبط با پادمان را در خصوص برنامه هستهای صلحآمیز ایران افشا نموده است.
در پرتو تجارب گذشته که نشان داده سوءاستفاده از چنین اطلاعاتی توسط طرفهای متخاصم میتواند به تسهیل حملات بیشتر علیه تأسیسات هستهای تحت پادمان ایران منجر شود، اینگونه اقدامات—در صورت تداوم—ممکن است مسئولیت بینالمللی آژانس را در پی داشته باشد.
چنین مواضعی موجب تزلزل جدی در اعتماد به یکپارچگی نظام عدم اشاعه، نظام پادمان آژانس و بیطرفی آژانس و مدیرکل آن شده است.
متأسفانه هیچ نشانهای از قصد آژانس برای اصلاح اشتباهات گذشته یا بازگشت به رویکردی حرفهای، بیطرفانه و مبتنی بر مبانی فنی، منطبق با اساسنامه آژانس و توافق جامع پادمان وجود ندارد؛ لذا از جنابعالی درخواست مینمایم که این نامه به طور رسمی به عنوان سند شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت شود و همچنین به عنوان سند INFCIRC آژانس بینالمللی انرژی اتمی گردش داده گردد.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 11 فروردین 1405 - 20:00
امام موسی صدر می گوید:پس از آنکه یهودیها تلاش کردند حضرت مسیح (ع) را به قتل برسانند، که طبق عقیدۀ ما موفق نشدند، شروع کردند به آواره کردن مسیحیان و توطئهچینی و فتنهانگیزی.
خلاصه خبر
اما این نخستین بار نیست که رژیم اشغالگر دست به چنین جنایتی بزرگی میزند؛ علاوه بر ایران و لبنان و یمن، در غزه و بیمارستان المعمدانی، قانا، صبرا و شتیلا، خان یونس و صدها و صدها نام دیگر همه یادآور ددمنشی و جنایت کور اسرائیلی است.
امام سید موسی صدر، بنیانگذار مقاومت ضد صهیونیستی در لبنان از روزهای نخست حضور در لبنان بیش از همه متفکران و مجاهدان همه را به شناسایی ریشههای جنایت کاری صهیونیسم رهنمون کرد.
متنی که در ادامه میخوانید، بخشی از سخنرانی امام موسی صدر دربارۀ اسرائیل و یهودیان است.
این سخنرانی از جلد یازدهم کتاب «مسیرة الامام السید موسی الصدر» برگرفته و ترجمه شده است:
برای اثبات چگونگی رفتار یهودیان با فلسطینیها، متن تورات کافی است.
[در تورات آمده که] وقتی یهودیان وارد فلسطین شدند، آنان را بیرون راندند، فرزندانشان را کشتند و زنانشان را به اسارت گرفتند و با توسل به انواع حیلهها و نیرنگها بر آنان مسلط شدند.
این فرقه منحرف (یهود) از این تفکر (یکتاپرستی) تأثیر گرفت و تلاش کرد تا برای خود خدای مخصوصی انتخاب کند.
اینجا بود که انحراف به وجود آمد و منشأ همین حرفهایی شد که دوست دارم امروز برایتان بگویم.
آنها خدایی برای خود انتخاب کردند و او را «یهوه»، یعنی خدای یهود، نامیدند و خودشان را ملت برگزیده خدا و حاکمان دنیا خواندند.
خود حضرت موسی (ع) هم از این حرفها متنفر است.
کتابشان را مطالعه کنید و ببینید درباره زندگی حضرت لوط (ع) چه نوشته است؟
نوشته است که حضرت لوط (ع) با دختران خود نزدیکی کرد و از آنان بچههایی به دنیا آورد که اجداد یهود به شمار میروند.
در تورات، مطالب عجیب و غریبی هست که از گفتن آنها شرم دارم، حتی شرمآورتر از این.
واقعاً انسان شرم میکند.
دلم میخواست چند نمونه برایتان بگویم، اینکه چگونه حضرت سلیمان (ع) با ملکۀ سبا نزدیکی کرد و پادشاهان لشکرش به دنیا آمدند.
این تورات آنهاست، خدایشان یهوه، کتابشان تورات و خودشان ملت برگزیده خدا هستند و شأنشان از بقیه مردم جداست.
میگویند ما ملت برگزیده خدا هستیم و خداوند ما را در برهه خاصی از زمان انتخاب کرد و رسالتش را بر عهده ما گذاشت، ولی همانطور که میبینیم، به خدا خیانت کردند و رسالت او را تحریف کردند و به آن کافر شدند.
خدا هم رسالتش را از آنان گرفت و به ملت دیگری سپرد.
جریان معروفی را برایتان از انجیل میخوانم که حضرت مسیح (ع) برای بزرگان قومش مثلی میآورد و میفرماید: چند شرابساز باغ انگوری را اجاره کردند، ولی از دادن اجرت آن به صاحب باغ امتناع ورزیدند.
آنها سپس پا فراتر گذاشتند و انبیای خدا را به ناحق کشتند و تاریخی را پایهگذاری کردند که سراسر توطئه و حیله و فتنه بود.
پس از آنکه یهودیها تلاش کردند حضرت مسیح (ع) را به قتل برسانند، که طبق عقیدۀ ما موفق نشدند، شروع کردند به آواره کردن مسیحیان و توطئهچینی و فتنهانگیزی.
موضع یهود در برابر اسلام هم همینطور بوده است.
قرآن کریم در سورۀ جمعه، که هر جمعه آن را میخوانیم، میگوید: «مَثَلُ الذینَ حُمِّلوا التّوراةَ ثُمَّ لَمْ یحْمِلوهَا» افتخار نکنند که کتاب خدا تورات نزد آنهاست- «کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ.
هر جمعه میخوانیم، أیها الناس!
سپس میگوید: «قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ» اگر خود را ملت برگزیده خدا میدانید «فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ.
این سخن مسیح و قرآن است، سخن خداست، ولی ما آن را باور نمیکنیم.
همانگونه که رفتار میکنید، با شما رفتار میشود.
توجه کنید، آنان ظالماند و خدا ظالمان را هدایت نمیکند.
در همه مناطق دنیا مؤسساتی وجود دارد که کارشان فاسد کردن اخلاق است.
از باورهای ما مسلمانان این است که راضی بودن به عمل یک گروه مشارکت در عمل آن گروه است.
اگر عمل کوچکی را با نیت بزرگ انجام بدهی، صعود میکنی و اگر عمل خیلی بزرگی را بدون قصد قربت انجام بدهی، تأثیری نخواهد داشت.
آیا همان گونه که با پدران آنها رفتار کرد، با آنها رفتار نمیکند؟
آیا نمیگویند او دروغ میگوید؟
باید آماده شویم و تلاش کنیم.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 12 فروردین 1405 - 08:41
مسئله اصلی در حرکتهای الهی، انجام وظیفه و عمل به تکلیف است، نه صرفاً رسیدن به نتیجهای خاص در کوتاهمدت. قرآن نیز نصرت را ثمره ایمان، صبر و استقامت معرفی میکند.
خلاصه خبر
اما نصرت الهی مفهومی عمیقتر است.
ایشان با اشاره به آیهی ﴿إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ﴾ توضیح میدهند که یاری خداوند به بندگان، مشروط به یاری دین اوست.
به تعبیر ایشان: «اگر شما از دین او حمایت نمودید و از راه خدا پیروی کردید و آن را نصرت نمودید، خدا شما را نصرت خواهد نمود؛ لذا ما باید به این وعده اعتماد داشته باشیم» (بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 06/06/1392).
قرآن نیز نصرت را ثمره ایمان، صبر و استقامت معرفی میکند.
نکته مهم دیگر در فهم نصرت الهی، تفسیر درست از حوادث دشوار و پرهزینه در مسیر حق است.
در نگاه صرفاً نتیجهگرایانه، شهادت، اسارت یا فشار دشمن میتواند نشانه شکست تلقی شود؛ اما در منطق قرآنی، این امور لزوماً به معنای فقدان نصرت نیست.
بر همین اساس، نصرت الهی را باید در مجموعهای از نتایج گستردهتر جستوجو کرد: تقویت ایمان و اراده مؤمنان، شکلگیری وحدت و عزت در جامعه، بیداری ملتها و تثبیت جریان حق در برابر فشارها.
بنابراین فهم درست از مفهوم نصرت الهی میتواند نگاه ما را به تحولات تاریخی و اجتماعی نیز اصلاح کند.
امید آنکه با استمرار این مسیر، نصرت الهی هرچه زودتر شامل حال این ملت سرافراز گردد.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 14 فروردین 1405 - 18:00
آریوبرزن، سردار شجاع ایرانی، نه تنها به عنوان یک فرمانده نظامی، بلکه به عنوان آخرین سد دفاعی از قلب تپنده ایران قد علم کرد.
خلاصه خبر
مقاومت ملی در تاریخ ایران، نه یک واکنش تصادفی، بلکه برآمده از یک ساختار فکری است که «دفاع از کیان» را وظیفهای مقدس قلمداد میکند.
این نوع مقاومت، ریشه در انگیزههای عمیقی دارد که میان دفاع از سرزمین، آیین و شرافت انسانی پیوند برقرار میکند.
در تحلیل ریشههای جنگ و مقاومت، همواره باید میان جنگهای توسعهطلبانه و جنگهای دفاعی یا تحمیلی تمایز قائل شد.
جنگ تحمیلی، وضعیتی است که در آن یک ملت، بدون آنکه قصدی برای تجاوز داشته باشد، با هجمه همهجانبه دشمنی مواجه میشود که هدفش نابودی تمامیت ارضی، غارت منابع یا از بین بردن هویت فرهنگی آن ملت است.
برخلاف جنگهای انگیزشیافته از طمع که با نخستین شکستها رو به زوال میروند، مقاومت در جنگهای تحمیلی به دلیل پیوند با غریزه بقا و ایمان قلبی، حالتی فرسایشی برای دشمن و حماسی برای مدافع پیدا میکند.
تاریخ ایران مملو از چنین تقابلهایی است؛ جایی که متجاوز با تکیه بر ابزار نظامی برتر وارد میشود، اما در نهایت با دیوار مستحکم اراده مردمی برخورد میکند که مرگ با عزت را بر زندگی در زیر یوغ بیگانه ترجیح میدهند.
در دوران باستان، یکی از نمادینترین تبلورهای این اراده، در نبرد «دربند پارس» رقم خورد.
حماسه دربند پارس؛ آخرین دژ مادی و معنوی ایران
او در یک عملیات انتحاری و حماسی، به قلب سپاه دشمن زد تا شاید بتواند خود را به تختجمشید برساند و پیش از رسیدن اشغالگران، پایتخت را برای دفاع آماده کند.
نبرد آریوبرزن فراتر از یک درگیری مرزی بود؛ این دفاع، تلاشی برای محافظت از نمادهای تمدنی ایران بود.
این مقاومت چنان سرسختانه بود که فاتح مقدونی را مجبور به عقبنشینی موقت کرد.
دریا همواره سنگر دوم دفاعی ایران بوده است
مقاومت ملی ایرانیان تنها محدود به نبردهای زمینی نبوده است.
از دوران باستان که ایرانیان سیادت دریایی خود را در دریای مکران و خلیج فارس تثبیت کردند، تا قرون معاصر که در برابر استعمار پرتغال، انگلیس و هلند ایستادند، دریا همواره سنگر دوم دفاعی ایران بوده است.
در هر دورهای که دولت مرکزی مقتدر یا اراده مردمی منسجم وجود داشت، متجاوزان دریایی با شکستهای سنگین مواجه شدند.
در واقع، مقاومت ملی در برابر تجاوز خارجی، به نوعی بازتولید هویت ایرانی در هر عصر است.
ایستادگی آریوبرزن، نه پایان یک دوران، بلکه آغاز سنتی بود که در آن «مقاومت»، هویت اصلی هر ایرانی متعهد به خاک و میهن است.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 14 فروردین 1405 - 16:59
شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان بانوان کشور به نمایندگی از هزاران بانوی ذاکر، مرثیهخوان، خادم اهلبیت (ع) و مدیران مجالس حسینی، به طور همه جانبه به پویش «جانفدا، برای ایران» پیوست
خلاصه خبر
« بسم ربّ الزهراء و زینب الکبری (سلام الله علیهما)
(ما رهروان مکتب آن بانویی هستیم که جان خویش را فدای حریم ولایت و امت کرد)
امروز، «شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان بانوان کشور» به نمایندگی از هزاران بانوی ذاکر، مرثیهخوان، خادم اهلبیت (ع) و مدیران مجالس حسینی، با افتخار و صلابت، پیوستن همهجانبهی خود را به پویش مردمی و غیرتمندانه «جانفدا، برای ایران» اعلام میدارند.
پرورش نسل جانفدا: دامان و آغوش ما، مهد تربیت نسلهایی خواهد بود که عشق به میهن و حفظ ذرهذرهی خاک و تمامیت ارضی ایران را با شیره جان مینوشند و برای دفاع از آن درنگ نخواهند کرد.
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته شورای مداحان و هیئات مذهبی بانوان کشور ۱۳ فروردین ۱۴۰۵»