منظرگاه مدیریتی رهروان حضرت زینب سلام الله علیها
نظر بلند: ۵۵ کتابخانه کشور در حملات دشمن آمریکایی-صهیونی آسیب دیدند
مهر | فرهنگی و هنری، استانها | شنبه، 15 فروردین 1405 - 13:19
زنجان- دبیر کل نهاد کتابخانههای عمومی کشور گفت: دشمن به ۵۵ کتابخانه آسیب زده که دو مورد آن کامل تخریب شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، آزاده نظربلند ظهر شنبه در بازدید میدانی از محل کتابخانه تخریب شده سید الشهدای حسینه اعظم زنجان بر اثر حمله موشکی رژیم صهیونیستی - آمریکا اظهار کرد: از آغاز حملات رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار به کشور ۵۵ کتابخانه آسیب دیده است و کتابهای آن از بین رفتهاند.
وی با اشاره به اینکه از این تعداد دو کتابخانه در استانهای زنجان و ایلام کاملا تخریب شده است، تصریح کرد: کتابخانه هنگ مرزی دهلران در استان ایلام و کتابخانه سید الشهدای حسینیه اعظم زنجان به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور با بیان اینکه متاسفانه چیزی از ساختمان، قفسهها ک کتابها در کتابخانه مجموعه حسینیه اعظم زنجان باقی نمانده است، ابراز کرد: کتابخانه سیدالشهدای زنجان هزار متر مربع زیربنا و بیش از ۳۵ هزار جلد کتاب داشت و به نام سرو آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مزین بود.
وی خاطرنشان کرد: قطعا فرهنگ با این تخریبها متوقف نمیشود و این کتابخانه با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی، ملی و میهنی به صورت کامل بازسازی و منابع جایگزین میشود و خدمات کتابخانهای برقرار خواهد شد.
نظربلند تاکید کرد: امیدوارم مجامع بینالمللی فرهنگی اتحادیههای علمی و انجمن حرفهای کتابداران در سراسر کشور این حملات را به طور قاطع محکوم کنند؛ چراکه حمله به زیرساختهای فرهنگی، علمی و آموزشی،کشور، در واقع حمله به از هویت نسلی و فرهنگ مکتوب یک ملت است.
وی با بیلن اینکه با همه ظرفیتهای فرهنگی و تخصصی که در اختیار داریم کتابخانه را بازسازی خواهیم کرد، ادامه داد: بخشی از کتابهای این کتابخانه در حوزه امام حسینشناسی منحصر به فرد بوده که شاید متاسفانه قابل جایگزینی نباشد اما سایر منابع جایگزین خواهد شد.
پویش ملی «جوانههای کافنا؛ از ایران تا ثریا» تا ۲۰ فروردین تمدید شد
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 15 فروردین 1405 - 14:47
پویش ملی «جوانههای کافنا؛ از ایران تا ثریا» به یاد شهدای رمضان و شهدای مدرسه شجره طیبه میناب تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۵ تمدید شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این پویش از سوی کانون علوم و فناوریهای نوین ایران، با هدف ترویج فرهنگ یادگیری تجربی و تقویت خلاقیت در خانوادهها، به یاد شهدای رمضان و شهدای مدرسه شجره طیبه میناب برگزار شد.
هدف اصلی این طرح، تبدیل محیط خانه به یک آزمایشگاه کوچک و جذاب است تا شرکتکنندگان با استفاده از وسایل ساده و در دسترس، مفاهیم علمی را به صورت عملی و تجربی لمس کنند.
این پویش بستری برای ارتقای مهارت مشاهده، قدرت توضیح علمی و شکوفایی استعدادهای خلاقانه نسل نوجوان فراهم میآورد.
پیشتر علاقهمندان تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۵ فرصت داشتند بر اساس دو رویکرد «ایدهپردازی و ابتکار» و «اجرای آزمایشهای منابع معتبر علمی» اقدام به انجام آزمایشها و طرحهای خود کنند.
بر اساس این فراخوان، در رویکرد «ایدهپردازی و ابتکار»، محدودیتی برای منابع وجود ندارد و خلاقیت شرکتکننده معیار اصلی است.
شرکتکنندگان میتوانند با نگاهی نو به اطراف، پدیدههایی را کشف کرده یا ابزارهایی بسازند.
از جمله ایدههای پیشنهادی میتوان به ساخت مدل عضله انسان با بادکنک و نخ، طراحی پرتابکننده فیزیکی با کش و مقوا، ساخت آتشفشان خانگی، ساخت قایق فویلی برای بررسی شناوری، یا ساخت پل با نی نوشابه و سازه ماکارونی اشاره کرد.
همچنین از شرکتکنندگان دعوت میشود تا با توجه به اقلیم منطقه خود، نمونهای از ابتکارهای پیشینیان را ارائه دهند یا به ساخت دستساختههای کاربردی برای مواقع اضطراری (مانند ماسک یا آتل) و نوآوریهای حوزه کشاورزی خانگی بپردازند.
در رویکرد «اجرای آزمایشهای منابع معتبر علمی»، ۲۰ آزمایش از کتاب «آزمایشات شگفتانگیز» نوشته کریستال چترشن با ترجمه معصومه کلاگر انتخاب شده است.
این آزمایشها دارای رویکرد استیم (STEM) بوده و شرکتکنندگان میتوانند با انتخاب هر یک از آنها و با نظارت اولیا، مراحل را در منزل اجرا کنند.
نحوه شرکت و قوانین ارسال آثار:
علاقهمندان باید از مراحل انجام آزمایش خود یک نماهنگ ۱۰۰ ثانیهای تهیه کنند.
این ویدئو باید شامل معرفی وسایل، انجام آزمایش، توضیح علمی به زبان ساده و نتیجهگیری باشد.
همچنین لازم است شرکتکننده مشخص کند در کدام محور (ایدهپردازی یا آزمایش کتاب) شرکت کرده است.
خلاقیت در تدوین، صداگذاری و ارائه جذاب به عنوان امتیاز ویژه مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت.
هر یک از شرکتکنندگان در پایان با گفتن جمله مخصوص خودشان برای ساختن آینده علمی کشور با رهبر شهید و شهدای مدرسه شجره طیبه میناب پیمان ببندند.
ویدئوی پایانی باید به شناسه @kafna_alborz در پیامرسان بله ارسال شود.
شناسنامه اثر باید شامل معرفی شرکتکننده و نام استان و مرکز، معرفی وسایل آزمایش، انجام آزمایش، توضیح علمی ساده، نتیجهگیری و گفتن جمله مخصوص خودشان برای ساختن آینده علمی کشور در پیمان با رهبر شهید و شهدای مدرسه شجره طیبه میناب باشد.
ایمنی شرکتکنندگان اولویت اول این پویش است.
از این رو استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، اسیدهای قوی و مواد محترقه ممنوع است.
همچنین انجام آزمایشهایی که نیازمند آتش مستقیم و کنترلنشده است، باید تنها با نظارت بزرگسالان انجام شود.
در این پویش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز به عنوان دبیرخانه اجرایی پویش و کانون استان هرمزگان به عنوان دبیرخانه علمی با کانون علوم و فناوریهای نوین ایران همکاری میکنند.
همچنین در مراحل مختلف شکلگیری پویش ملی «جوانههای کافنا؛ از ایران تا ثریا»، کانون پرورش فکری استانهای لرستان و سمنان نقشآفرینی داشتند.
یادآوری میشود در این پویش کودکان و نوجوانان این آزمایشها را با هدف زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای دانشآموز میناب و بیعت علمی با رهبر شهید انقلاب برای ساختن آیندهای روشن ایرانیاسلامی انجام میدهند.
مشرق | فرهنگی و هنری | شنبه، 15 فروردین 1405 - 16:24
ایرج طهماسب در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ، با انتشار پیامی تأکید کرد ایرانیان به گذشته خود افتخار میکنند.
خلاصه خبر
طهماسب با اشاره به سخنان و مواضع ترامپ درباره ایران، در پیامی کوتاه اما صریح نوشت: «ما به گذشته خودمان افتخار میکنیم و شما از گذشتهتان فرار میکنید.»
سخنان طهماسب نیز به سرعت در میان کاربران فضای مجازی بازنشر شد و مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت.
روایت «نبض وطن» از ایستادگی زنان در خط مقدم و پشت جبهه
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 15 فروردین 1405 - 17:11
مجموعه مستند «نبض وطن» به روایت آزیتا ترکاشوند و کارگردانی روح الله رحیمی با تمرکز بر بازنمایی نقشهای متنوع زنان در عرصههای مقاومت و خدمت، به آنتن شبکه نسیم رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مستند، «نبض وطن» تلاشی است به روایت آزیتا ترکاشوند برای بازخوانی نقش زنان در زیست روزمره مقاومت؛ زنانی که در کنار مردان، نه تنها بار عاطفی و اجتماعی شرایط جنگ رمضان را به دوش میکشند، بلکه بهعنوان نیرویی فعال در تقویت روحیه ایستادگی نیز شناخته میشوند.
«نبض وطن» با تاکید بر نقش آفرینی زنان در شرایط بحرانی به سراغ روایتهایی از حضور زنان در حوزههای مختلف رفته است؛ از فعالیت در مراکز درمانی و امدادرسانی تا مشارکت در پشتیبانی مردمی و تولید نمادهای همبستگی.
همچنین در این مجموعه، زنانی که در مقام روایتگر در میدان حضور دارند از عکاسان و مستندسازان و هنرمندان گرفته تا روایت خدمت پرستاران مراکز نگهداری سالمندان و شیرخوارگاه آمنه، بخشی از روایت کلی این مجموعه را شکل میدهند.
مجموعه «نبض وطن» به روایت آزیتا ترکاشوند و به کارگردانی روحالله رحیمی و تهیهکنندگی فاطمه شریف یزدی، روزهای زوج و جمعه از ساعت ۱۹ از آنتن شبکه نسیم پخش خواهد شد.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 15 فروردین 1405 - 18:18
قطعه تازه غلامرضا صنعتگر با عنوان «زنگ پرواز» برای کودکان میناب از رادیو صبا منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، غلامرضا صنعتگر خواننده موسیقی پاپ، قطعه تازهای با عنوان «زنگ پرواز» را به عنوان پیشکش به فرشتگان میناب منتشر کرد؛ اثری که برای نخستینبار از شبکه رادیویی صبا و در قالب برنامه «پیک صبا» روی آنتن رفت.
این قطعه با شعری از افسانه غیاثوند و تنظیم سید حسین موسوی تولید شده و صنعتگر آن را به یاد فرشتگان میناب خوانده است.
«زنگ پرواز» پیش از انتشار عمومی، برای نخستینبار از رادیو صبا پخش شد و غلامرضا صنعتگر پیشتر نیز در گفتگویی با این شبکه رادیویی به آن اشاره کرده و به مخاطبان قول داده بود که این اثر ابتدا از طریق امواج رادیو صبا شنیده شود.
بر همین اساس، این قطعه در برنامه «پیک صبا» برای نخستین بار از آنتن رادیو صبا پخش شد و سپس در دسترس مخاطبان موسیقی قرار گرفت.
«پیک صبا» هر روز ساعت ۱۷ به تهیهکنندگی آزاده شاهرخمهر و با اجرای مهدی مجنونی از رادیو صبا پخش میشود.
مهر | استانها | شنبه، 15 فروردین 1405 - 23:48
رشت - مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه قدس گیلان با اشاره به شکوه حضور مردمی و صلابت شعارهای آنان گفت: «اللهاکبر» سلاح راهبردی مردم و عامل عقبنشینی دشمن است.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام احسانالله محمدی شامگاه شنبه در اجتماع بزرگ مردم رشت با بیان اینکه صحنههای حضور مردمی و فریادهای «اللهاکبر» در تاریخ ثبت خواهد شد، اظهار کرد: این شبها در نقاط مختلف جهان جلوهای ویژه یافته و نمونه آن در روزهای اخیر در شهرهای مختلف کشور و حتی خارج از ایران دیده شده است.
وی با تأکید بر اینکه «اللهاکبر» سلاح دشمنکُش ملت است، افزود: این شعار همان چیزی است که امام شهید و بزرگان دین بر آن سفارش کردهاند و امروز نیز کارآمدی آن در میدان دیده میشود.
حجتالاسلام محمدی با دعوت مردم به همصدایی و تقویت فضای معنوی میدان شهدا، گفت: حضور شما دشمن را ناامید کرده است؛ دشمنی که سالها ادعا میکرد جمهوری اسلامی توان و پیشرفتی ندارد، اما امروز به اذعان خودشان اگر این توان نبود، بزرگترین پل هوایی کشور در کرج شکل نمیگرفت.
حضور میلیونی مردم در بغداد و شهرهای منطقه
وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در شهرهای مختلف منطقه از جمله بغداد گفت: این حضورها بینظیر و غیرقابل شمارش بوده و آزادیخواهان جهان را به خیابانها آورده است.
مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه قدس گیلان، روایت یک فرد انگلیسی در بغداد را نشانهای از قدرت مردمی دانست و تصریح کرد: سالها دشمن تلاش کرد شعار «اللهاکبر» را خاموش کند، اما این آرزو را به گور خواهد برد.
شکوه حضور مردم؛ سرمایهای برای آینده کشور
وی با قدردانی از مردم و اشاره به اشک شوق آیتالله جوادی آملی، شکوه این حضور را نشانهای از عظمت ملت دانست و گفت: «اللهاکبر» یعنی همه چیز به دست خدا و به نفس گرم شما مردم است.
این حضور و این صلابت، سرمایهای است که مسیر آینده کشور را روشنتر میکند و دشمن را در محاسبات خود دچار خطا و عقبنشینی میسازد.
حجتالاسلام محمدی با تأکید بر اینکه حضور گسترده مردم و صلابت شعارهای آنان بنیان تحلیلها و محاسبات دشمن را فرو ریخته است، اظهار کرد: این همصدایی مردمی پشتوانهای راهبردی برای استمرار مسیر انقلاب به شمار میرود.
وی افزود: قدرت اجتماعی برخاسته از ایمان و وحدت مردم، عاملی است که دشمن را در برابر اراده ملت به عقبنشینی واداشته و آینده کشور را با اتکا به همین سرمایه عظیم تضمین خواهد کرد.
مهر | استانها | یکشنبه، 16 فروردین 1405 - 00:14
شهرکرد-جعفر مردانی، استاندار چهارمحال و بختیاری با پیوستن به پویش مردمی «جانفدا برای ایران» حمایت خود را از تمامیت ارضی و ارزشهای اسلامی کشور اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، استاندار چهارمحال و بختیاری با ابراز همدلی با مردم سلحشور و مقاوم کشور، تاکید کرد: این اقدام در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت میگیرد.
جعفر مردانی از عموم مردم دعوت کرد تا با پیوستن به این پویش، نشان دهند که همواره در کنار هم برای دفاع از میهن و ارزشهای اسلامی ایستادهاند.
لازم به ذکر است؛ جان فدا به عنوان یک واکنش قاطع به تهدیدات دشمنان علیه ایران اسلامی شکل گرفته است و با هدف تقویت همبستگی ملی و حمایت از آرمانهای انقلاب اسلامی در حال گسترش است.
علاقهمندان میتوانند با ارسال عدد یک به شماره ۳۰۰۰۱۱۵۵ یا مراجعه به وبسایت janfadaa.ir به این پویش ملحق شوند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و معاونین شورا به «جانفدا» پیوستند
مهر | سیاسی | شنبه، 15 فروردین 1405 - 19:41
نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به همراه معاونین به پویش ملی«جانفدا» پیوستند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، به عنوان نهادی که رسالتِ تبیینِ حماسهها و بیدارگریِ وجدانهای جمعی را بر دوش دارد، در گامِ نخستِ پویشِ سرنوشتساز جانفدا، با تمامیِ ارکان و اعضای خود پا به عرصه میگذارد و اعلام میدارد «رئیس، معاونین، مدیران و کارکنان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی»، در اقدامی متحد و یکدل، به پویش ملی «جانفدا» پیوستهاند.
بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره پیوستن به پویش «جانفدا» به این شرح است.
"وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ * وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ"
در زمین و زمانه حماسهآفرینی های بی نظیر ملت شجاع ایران و در هنگامهای که دشمنِ جنایتکار و سفاک آمریکایی صهیونی این مرز و بوم، با وحشیگری و حیلهگریِ تمام، نیّاتِ پلید خویش را در پسِ پردهی تهدیدهای رنگارنگ نهان کرده بودند و اکنون با جنگ ترکیبی بر علیه ملت ایران آشکار ساخته اند و از هر سو قصدِ جانِ، ایمان و ناموسِ این سرزمین را دارند، پویش عظیم مردمی «جانفدا» طلوع و ظهور کرده است؛ پویشی که فریادِ سربلندیِ ملتی است که «نه» گفتن به ذلت را از خونِ شهیدانِ خود و رهبر شهید شجاع خود آموخته است.
این پویش ملی، تجدیدِ میثاقی با آرمانهای بلند انقلاباسلامی، فرمانِ روشنِ قائد شهید امت و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله مجتبی خامنه ای است که دفاع از هویت اسلامی و کیانِ ایرانی را بر هر فردِ مؤمن و عزتمند و غیرتمندی واجب میشمارند.
بر این اساس، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، به عنوان نهادی که رسالتِ تبیینِ حماسهها و بیدارگریِ وجدانهای جمعی را بر دوش دارد، در گامِ نخستِ این پویشِ سرنوشتساز، با تمامیِ ارکان و اعضای خود پا به عرصه میگذارد و اعلام میدارد «رئیس، معاونین، مدیران و کارکنان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی»، در اقدامی متحد و یکدل، به پویش ملی «جانفدا» پیوستهاند و آمادگیِ راسخ و بیشائبهی خود را برای هر نوع فداکاری، جانفشانی و دفاعِ تمامقامت از استقلال، تمامیت ارضی، ارزشهای اسلامی و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی ابراز و خطاب به دشمنانِ جانی و زبون اعلام می کنند که هرگز نمیتوانید ارادهی آهنینِ ملتی را که از جانِ خود برای دفاع از میهن ، مقابله با ظلم و «اعتلای کلمهی حق» میگذرد، به زانو درآورید.
دستگیری شبکه جاسوسی موساد و آمان در یمن
مشرق | بینالملل | یکشنبه، 16 فروردین 1405 - 00:01
دستگاه امنیت و اطلاعات یمن از دستگیری تعدادی از عناصر وابسته به اطلاعات دشمن صهیونیستی خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن، دستگاه امنیت و اطلاعات این کشور وابسته به جنبش انصارالله در بیانیهای اعلام کرد که دستگاههای امنیتی [یمن] تعدادی از عناصر را که به طور مستقیم با اطلاعات دشمن صهیونیستی از طریق «آمان» و «موساد» و دیگر نهادهای [جاسوسی] اسرائیل همکاری میکردند، دستگیر کردهاند.
این بیانیه اشاره کرد که این عناصر اقدامات جاسوسی به نفع دشمن صهیونیستی انجام دادهاند که شامل جمعآوری اطلاعات نظامی و امنیتی، مختصات موقعیتهای نظامی و امنیتی و اطلاعات مهم و گوناگون درباره تعدادی از تاسیسات اقتصادی در کشورمان (یمن) بوده است.
دستگاه امنیت و اطلاعات یمن وابسته به جنبش انصارالله افزود: آنها ( دستگیرشدگان) برای انجام فعالیتهای خود از تعدادی برنامه جاسوسی و برنامههای ارتباطی با ماهیت جاسوسی استفاده می کردند.
این بیانیه، موفقیت حاصل شده را توفیق و یاری خداوند دانست و از همکاری، هوشیاری و آگاهی ملت مبارز و بزرگ یمن که همواره سدی محکم در برابر تمامی پروژههای توطئهآمیز و خرابکارانه دشمنان بوده و هستند، تقدیر کرد.
دستگاه امنیت و اطلاعات یمن از تمامی مردم یمن خواست تا هوشیاری و آگاهی خود را افزایش دهند زیرا این امر نقش مهمی در ناکام گذاشتن توطئههای دشمنان برای هدف قرار دادن کشور یمن یا تلاش برای منحرف کردن آن از مواضع مترقی اش در یاری رساندن به ملت فلسطین و امت اسلامی و ایستادگی در برابر طرح صهیونیستی به نام «اسرائیل بزرگ» دارد.
هشدار فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا درباره تعرض دشمن علیه زیرساختها
مشرق | سیاسی | شنبه، 15 فروردین 1405 - 23:38
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا، گفت: در صورت تعرض دشمن آمریکایی صهیونیستی همه زیرساختهایی را که ارتش تروریست آمریکا از آنها استفاده میکند را آماج حملات ویرانگر و مستمر قرار خواهیم داد.
به گزارش مشرق، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا، گفت: در صورت تعرض دشمن آمریکایی صهیونیستی همه زیرساختهایی را که ارتش تروریست آمریکا از آنها استفاده میکند را بدون محدودیت آماج حملات ویرانگر و مستمر قرار خواهیم داد.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر پاسدار علی عبداللهی، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا، در پیامی تأکید کرد: رئیسجمهور متجاوز و جنگ طلب آمریکا پس از تحمل شکستهای متوالی در اقدامی عاجزانه، عصبی، خارج از تعادل و احمقانه اقدام به تهدید زیرساختهای کشور و سرمایههای ملی ما نموده است.
ما نیروهای مسلح برای دفاع از حقوق ملت و صیانت از سرمایههای ملی لحظهای درنگ نخواهیم کرد و هر متجاوزی را سر جایش می نشانیم.
در صورت تعرض دشمن آمریکایی صهیونیستی همه زیرساختهایی را که ارتش تروریست آمریکا از آن ها استفاده می کند و همچنین زیر ساختهای رژیم صهیونیستی را بدون محدودیت آماج حملات ویرانگر و مستمر قرار خواهیم داد.
از ابتدای جنگ تحمیلی هر آنچه گفتهایم اقدام کردهایم، معنی سادهی این پیام این است که درهای جهنم به روی شما باز خواهد شد.