منظرگاه مدیریتی رهروان حضرت زینب سلام الله علیها
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 12:40
احمد ناطقی در چهلمین روز فقدان رهبر شهید، از ناباوری یک داغ و استواری کوهی گفت که در دلها تهنشین شده؛ مرثیهای برای سرو سربلند روزگار که سایه بلندش اکنون تا کهکشان ابدیت گسترده است.
خلاصه خبر
ای بزرگمرد من، حضورت تنها در دیدار و سخن خلاصه نمیشد؛ حضور تو مکتبی از وقار و بزرگی بود.
اطمینانی که از حضورت در دلها مینشست، به خاطرهای سوزناک بدل شده است.
هر لحظه، نامت در گره کور ذهنم اندوهی نجیب بر جانم مینشاند؛ اندوهی که نه به فریاد میرسد و نه به فراموشی.
اکنون اما، در خلوت بسیاری از شبها، وقتی شهر در سکوت فرو میرود و باد آهسته از میان شاخهها میگذرد، دلم بیاختیار به زمزمهای پناه میبرد که زبانِ حالِ این فراق است: «کز عشقِ آن سروِ روان، گویی روانم میرود»
آقای من؛ رفتن تو برای دلهایی که در سایه حضورت آرام میگرفتند آسان نیست.
رفتنت پایان حضور نیست، بلکه آغاز حضوری دیگرگونه در حافظه زمان است.
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 17:22
همزمان با ایام چهلم شهدای دانشآموز، چیدمانی مفهومی متشکل از ۲۰۰۰ پروانه سرخ در ارتفاع ۹ متری مدرسه مخروبه میناب نصب شد تا روایتی ماندگار از این واقعه در حافظه جمعی ثبت شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، میناب این روزها در ماتم است؛ اما در دل خرابههای مدرسه «شجره طیبه»، شکوهی از جنس هنر جوانه زده است.
در آستانه چهلمین روز عروج دانشآموزان، هنرمندان مرکز هنرهای معماری اسلامی در قالب یادمان شهدای میناب، ۲۰۰۰ قطعه سرخ شامل پروانه و برگههای سرخ را به آسمان این مدرسه فرستاد تا دفترهای نیمهپر و رؤیاهای معصومانه این کودکان، برای همیشه در حافظه جمعی ایران زنده بماند.
میناب، این روزها قلبش آهستهتر میزند؛ انگار باد هم وقتی از کوچههایش میگذرد، آواز نامهای شهدای کوچک این خطه را با خود میبرد و بر شانه نخلها مینشاند.
در آستانه چهلمین روز پرواز کودکانی با دفترهایی نیمهپر و رؤیاهایی تازه، مرکز معماری اسلامی تصمیم گرفت تا سکوتِ سنگینِ خرابههای مدرسه «شجره طیبه» را با زبانی از جنس هنر و استعاره بشکند.
یادمان «کودکان شهید میناب»، بهعنوان نخستین گام در زنده نگهداشتن یاد این شهدای عزیز، در محل حادثه نصب شد تا ادای دینی باشد به دانشآموزان و خانوادههای داغدار این دیار.
مصطفی مومنیراد مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، درباره شکلگیری این ایده اثرگذار گفت: از حدود یک ماه پیش، با وجود شرایط خاص جنگی و محدودیتهای زمانی، مصمم شدیم تا برای ایام چهلم این شهدا، یک چیدمان یا یادمان موقت در فضای مخروبه مدرسه برپا کنیم.
هدف ما این بود که هم حال و هوای متفاوتی برای تسلی دل بازماندگان خلق کنیم و هم راویِ بخشی از این اندوه بزرگ باشیم.
وی بیان کرد: رسیدن به ایدهای که بتواند عظمت داغی را که بر دل یک مادر یا پدر نشسته به تصویر بکشد، کار آسانی نبود.
خانههای میناب این روزها دیوارهایی از جنس اندوه دارند و پدرانی که با سکوتشان فریاد میکشند.
مومنیراد درباره روند طراحی این اثر توضیح داد: برای رسیدن به دقیقترین تصویر، عکسها و فیلمهای زیادی را بررسی کردیم، با افراد مختلف به گفتگو نشستیم و با بهرهگیری از ابزارهای نوین طرح ابتدایی خود را تکمیل کردیم.
از میان حدود ۱۰ طرح پیشنهادی، در نهایت ایدهای انتخاب شد که شاکله اصلی آن از «دفترها و کتابهای خونین بچهها» الهام گرفته شده بود؛ دفترهایی که به سمت آسمان کشیده شده و در نهایت به پروانههایی سرخ و معلق تبدیل میشوند.
وی عنوان کرد: این طراحی که جزئیات اجرایی آن در تهران انجام شده، تقابلی لطیف با خشونت آوارها ایجاد کرده است.
در اجرای این طرح، حدود ۲ هزار قطعه طلقِ سرخرنگ، روی ۷۲ رشته آویز در ارتفاع ۹ متریِ سقفِ فروریخته مدرسه نصب شدهاند.
این پروانههای سرخ، نمادی از نام شهیدانی هستند که در غبار غم گم نمیشوند و رفتهاند تا چراغی در دل تاریکی باشند.
مومنیراد گفت: شاید مهمترین بخش این رویداد، پیوند عاطفی خانوادهها با این یادمان باشد.
شکوه نهفته در این چیدمان هنری، تلاشی است تا اشک مادران را به تسبیح صبر بدل کند.
اگرچه طرح هنوز بهصورت رسمی رونمایی نشده تا بازخوردهای گستردهتری بگیریم، اما حضور برخی از خانوادههای شهدا در زمان نصب و ارتباط عمیقی که با نحوه بیان استعاری این ایده برقرار کردند، برای ما بسیار ارزشمند بود.
آنها بازتاب حقیقتِ عروج فرزندانشان را در این طرح دیدند و این نشان داد که ما در مسیر درستی برای ترسیم این واقعه قدم برداشتیم.
وی اظهار کرد: یادمان پروانههای سرخ، با نگاهی کوتاهمدت و بسیار سبک و منعطف طراحی شده است تا پس از ایام چهلم، قابلیت جمعآوری داشته باشد و مسیر برای بازسازی مدرسه و تبدیل آن به یک «موزه» هموار شود.
با این حال، خاک میناب این داغ را فراموش نخواهد کرد.
به گفته مومنیراد، همزمان با اجرای این طرح موقت، مکاتباتی برای ساخت یک یادمان دائمی در فضاهای عمومی، میادین یا پلازاهای شهر میناب آغاز شده است.
وی در پایان توضیح داد: نام شهدای دانشآموز میناب، حالا در قامت پروانههایی سرخ، مثل نوری آرام بر دیوارهای زمان نشسته است تا به ما یادآوری کند که بعضی لبخندها، حتی پس از رفتن، تا همیشه زندگی میبخشند.
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 17:55
یکی از خوانندگان موسیقی پاپ به مناسبت فرا رسیدن چهلمین روز شهادت حضرت آیت الله سید علی خامنه ای نماهنگ «حماسه عشق» را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، میلاد هارونی از خوانندگان موسیقی پاپ که طی سال های اخیر آثار متعددی را در حوزه های ملی میهنی منتشر کرده به مناسبت فرا رسیدن اربعین رهبر شهید نماهنگ «حماسه عشق» را با حمایت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیش روی مخاطبان قرار داد.
در دل نوشته منتشرشده میلاد هارونی برای این نماهنگ آمده است:
«چهل روز از آن لحظه تلخ گذشت ...
روزی که روی آنتن زنده، با صدایی لرزان گفتم :«شما بالاخره به آرزوی همیشگیتون رسیدید، اما دل ما، تنگ میشود برای شما ...»
https://www.khabirnews.ir/board/detail/5523225/
از کربلا تا قلب تهران؛ پاسخ همدلی با تقدیر موکبداران عراقی
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 11:18
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در میدان انقلاب و بازدید از مواکب عراقی، از زحمات بیدریغ این خدام بزرگوار قدردانی کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که طنین تکبیر و فریاد نصرت از سوی ملت انقلابی ایران به گوش میرسد، میدان انقلاب تهران این روزها شاهد تجلی شکوهی بینظیر از پیوند خونین دو ملت با یک مکتب بود؛ حضور خادمان و موکبدارانی که از کشور عراق، برای پذیرایی از مردم حاضر در خیابان و همراهی با ملت ایران، در قلب تهران سنگر زدهاند.
حجت الاسلام عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با حضور در میدان انقلاب و بازدید از مواکب عراقی، از زحمات بیدریغ این خدام بزرگوار قدردانی نمود.
در جریان این بازدید که با حضور مسئولان و خادمان موکبها برگزار شد، حجتالاسلام سید حمید حسینی، از مسئولین برجسته اربعین و رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون عراق، بر همدلی عمیق مردم عراق با ملت ایران تأکید کرد.
وی با اشاره به روحیه ایستادگی مردم عراق، گفت: شوق وصفناپذیر خانواده های عراقی برای حمایت همهجانبه از ایران، نشان میدهد که جبهه حق، بیمرز است و قلبهای ما در نجف و کربلا، با قلبهای شما در تهران، در یک جهت می تپد.
حجتالاسلام عادل نیز ضمن ابلاغ سلام نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف، از حضور پرشور برادران عراقی که از شهرهای بصره، نجف و کربلا راه طولانی را برای برپایی موکب در تهران پیمودند، تجلیل کرد.
وی با نگاهی راهبردی به تحولات منطقه، افزود: همراهی مراجع عظام تقلید، گروههای مقاومت و تمامی مردم عراق با رزمندگان اسلام و ملت انقلابی ایران، مایه دلگرمی و عاملی مؤثر در مسیر رسیدن به نصرت الهی است.
این اتحاد منسجم، مصداق بارز همان "جنگ منطقهای" است که رهبر شهید ما به آن اشاره فرمودند؛ جنگی که در آن،بالاتر از سلاح، ایمان و پیوند میان ملتهای تحت ولایت است که مسیر پیروزی را روشن میکند و انشالله بزودی شامل فرار آمریکای جنایتکار از منطقه و نابودی کامل رژیم صهیونی خواهیم بود.
در خاتمه یک جلد کلام الله مجید که با روایات مربوط به ولایت در هر صفحه مزین شده بود به مسئول محترم موکب اهدا گردید که یادآور این پیوند ناگسستنی میان کلام وحی و مسیر ولایت باشد.
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 13:52
عکسی یادبود از شهدای میناب، نه با کلمات، که با نشانهها سخن میگوید. میزهای کهنه، خردهریزها، و رنگِ قرمزی که نماد حیات است، روایتی از زندگیهای عادی که به آسمان پر کشیدند.
خلاصه خبر
نگاه که میکنی، همه چیز عادی به نظر میرسد؛ اما همین عادیبودن، سنگینیِ یاد را بیشتر میکند.
انگار شهادت هم از دل همین روزمرگیها بیرون آمده؛ از همین میزها، همین کوچهها، همین شهر گرم و مهربانِ میناب.
و چه استعارهای نزدیکتر از این برای شهدا؛ کسانی که از زندگیِ معمولی عبور کردند تا معنای بزرگتری از زیستن را به ما نشان بدهند.
ما گاهی شهدا را در قابهای رسمی میبینیم؛ در عکسهای بزرگ، با نوشتههای طلایی و قابهای شیشهای.
یادِ شهدا شبیه چراغی است که لازم نیست همیشه روشن باشد تا وجودش را حس کنیم؛ کافی است لحظهای خاموشی بیاید تا بفهمیم چه نوری در این شهر جاری بوده است.
وقتی به میزهای غبارگرفته نگاه میکنیم، میپرسیم سهم ما از ادامه این راه چیست؟
شهدا، راه را با جانشان روشن کردند؛ اما نگه داشتنِ این روشنایی با ماست.
فراموش نکن، پژواک سکوت را
اگر بخواهیم این عکس را دقیقتر بخوانیم، باید مثل کسی نگاه کنیم که وارد یک اتاقِ آشنا شده اما ناگهان میفهمد چیزی در آن برای همیشه تغییر کرده است.
اینجا همهچیز انگار «متوقف» مانده: میزها، خردههای پراکنده، پسزمینه شلوغ و نیمهتار، و آن رنگ قرمزِ برجسته که وسط قاب نشسته و چشم را مجبور میکند مکث کند.
جزییات کوچک، راز بزرگی بر دل دارد
این عکس، با نمایشِ یک فضای ساده و روزمره، یادآوری میکند که شهدا از دلِ همین سادگی برخاستهاند؛ از خانوادههایی که شاید امکانات زیادی نداشتند اما عزت داشتند، از آدمهایی که شاید دیده نمیشدند اما ستونِ شهر بودند.
شهدا، گذشته ما نیستند که فقط دربارهشان حرف بزنیم؛ معیارِ آینده ما هستند.
یادبود، اگر فقط به مراسم و سالگرد خلاصه شود، آرامآرام تبدیل به عادت میشود؛ و عادت، خطرناکترین نوع فراموشی است.
تازه شدن یعنی سؤال پرسیدن: اگر شهدا امروز بین ما بودند، از ما چه میخواستند؟
احتمالاً نمیخواستند فقط اسمشان را تکرار کنیم.
شهدا رفتند تا ما بتوانیم «آدم» بمانیم؛ و آدم ماند.
امروز صدای مردم ایران در جهان شنیده میشود
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 14:12
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز صدای مظلومیت ایران صدایی خفته و غرق شده در یک جغرافیا نیست، اکنون در کل جهان این صدا شنیده میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعباس صالحی در پاسخ به این سوال که حرکت خودجوش رسانههای خارجی در داخل و خارج از کشور در زمینه جنگ، آیا به معنای واقعی توانستند ادای دین کنند؟
گفت: به نظر میآید که هرچقدر که جنگ روزهای بیشتری را میگذراند ارتباط این جنگ مظلومانه با وجدان بشریت رابطه بهتر و قویتری پیدا میکند و رسانه به عنوان صدای وجدان بشری هر چه زمان میگذرد به انتقال این صدا نزدیکتر میشوند.
وی ادامه داد: شاید در روزهای اول هنوز این صدا روشن نبود اما اکنون با گذشت بیش از یک ماه و چند روز، ما هر روزی را که نگاه میکنیم رسانههای جهانی چه رسانههای غربی و چه رسانههای شرقی را که مشاهده میکنیم به شکل جدیتری این فضا را منتقل میکنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: راهپیمایی که ما در شهرهای مختلف جهان میبینیم هم بخشی از آن برمیگردد به فعالیتی که رسانهها انجام دادند و بازنمایی آن را هم رسانهها انجام میدهند.
او ادامه داد: مطمئن هستیم مظلومانی که خونشان بر زمین ریخته، در این آب و خاک صدای آنها بیپژواک جهانی نمیماند، رسانهها هم در سطح جهان قدم به قدم برای رساندن این صدا تلاش میکنند.
علیالقاعده این همکاری و همراهی رسانهها به اینکه پایان عزتمندانه این جنگ را ما شاهد باشیم، کمک میکند.
صالحی در پاسخ به این سوال که در روایت ایران نسبت به رسانههای دیگر یعنی رسانههای معاند بسیار موفقیتآمیز عمل کرد، گفت: به نظر میآید بخاطر همین ارتباطی که با فطرت در حقیقت انسانی پیدا شده روایت ایرانی و روایت انسانی مسیر خودش را پیدا میکنند در آن زمان دیگر رسانه ایرانی و غیر ایرانی نمیشناسد، همه رسانهها به نحوی در حقیقت بیانگر این صدای انسانه مظلوم ایرانی محسوب میشوند.
چو منشور خرد بر سنگ، ایران زنده خواهد ماند
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 14:12
طالب کریم آذرخش استاد دانشگاه خجند، شاعر و نویسنده برجسته تاجیکستان در وصف ایران عزیز شعری سروده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از آغاز تجاوز اسرائیل و آمریکا به ایران، فارسی زبانان کشورهای همسایه و حوزه ایران فرهنگی با سرودن اشعاری به همراهی ایران و مردمانش اقدام کردند.
سروده جدید طالب کریم آذرخش استاد دانشگاه خجند، شاعر و نویسنده برجستۀ تاجیکستان در وصف ایران عزیز را در ادامه میخوانیم:
به پاس دولت فرهنگ، ایران زنده خواهد ماند،
چو مهر نور بر ارژنگ، ایران زنده خواهد ماند!
به تاج و تخت جمشیدی، گل نوروز خورشیدی،
شرف در مسند و اورنگ، ایران زنده خواهد ماند!
محبت خانه عالم، مقدس دانه عالم،
به این تاریخ رنگارنگ، ایران زنده خواهد ماند.
به نور عشق و ایمانها، به فیض علم و عرفانها،
چو منشور خرد بر سنگ، ایران زنده خواهد ماند.
به لب خیام و فردوسی، به سینه حافظ و سعدی،
همیشه مولویآهنگ، ایران زنده خواهد ماند.
فریدونها به دامانش، تهمتنها نگهبانش،
ابرپیروز بر هر جنگ، ایران زنده خواهد ماند!
ترامپ را نمیتوان تغییر داد؛ مسئولان درقبال مردم به وظیفه خود عمل کنند
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 16:10
ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما با اشاره به یاوهگوییهای ترامپ گفت که امیدوار است مسئولان در مقابل گامها و قلبهای این مردم مومن به خوبی به وظیفه خود عمل کنند.
ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما با حضور در مراسم اربعین رهبر انقلاب در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: به نظر میرسد که مردم، آن بعثتی را که رهبر شهیدمان بیان فرمودند، بهمنزله نزول الهی بر قلبهایشان تلقی کردند.
مردم وارد میدان شدند و باقی مسیر بر عهده مسئولان است.
وی افزود: رهبر شهید فرمودند: «فتنه بعدی، فتنه مسئولین است».
انشاءالله خداوند متعال مسئولان را از این فتنه مصون دارد و بتوانند در قبال این گامها، این قلبهای مؤمن و این چشمهای اشکبار، به وظیفه خود عمل کنند.
کارگردان «قلادههای طلا» درباره بیانیههای رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر تهدید آتشافروزی در لبنان بیان کرد: واقعیت این است که اساساً مذاکره با ترامپ و رژیم اشغالگر قدس معنا ندارد.
همه گفتارهای حضرت رهبر شهید بر این حقیقت تأکید دارد.
با این حال، برخی تصمیماتی اتخاذ شده است و امید میرود که مسئولان گمان نکنند میتوانند ترامپ را تغییر دهند.
وی اظهار کرد: سخنگوی کاخ سفید رسماً اعلام کرد که ترامپ ۱۰ شرط ایران را به سطل آشغال انداخته و قبول ندارد.
ما با فردی بسیار کثیف، فاسد و بیمبنا طرف هستیم.
مذاکره با چنین شخصی بیفایده است.
چنین شخصی را باید به قدری کتک زد تا بگوید «نزن، چشم» و جز این راهی نیست.
طالبی در پاسخ به این پرسش که هنرمندان چگونه باید به این حضور و اقتدار مردمی بپردازند، گفت: اگر هنرمندی آزاده باشد خودش در میدان حضور دارد.
اگر هنرمندی در غفلت به سر برد که باید به او گفت چه نیکوست حال آزادگان جهان؛ کسانی که مسلمان نیستند و حتی دین ندارند، اما آزادهاند.
کارگردان «یتیمخانه ایران» در پایان متذکر شد: کسانی در این سرزمین در خوابند و به پولهای کثیف دل خوش کردهاند و برای خوشایند دیگران، با پول دیگران اثر تولید میکنند.
امیدوارم خداوند بیدارشان کند.
شعر «تو رستم تهمتنی، بزن که خوب میزنی» را چه کسی سروده؟
مشرق | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 17:00
شعر «بزن که خوب می زنی» را بارها با صدای مداح اهل بیت، مهدی رسولی در جریان جنگ اخیر شنیدهایم. شعری که نهتنها در ایران، بلکه در بسیاری از راهپیماییهای خارج از ایران توسط فارسی زبانان خوانده میشود.
به گزارش مشرق، روزنامه خراسان نوشت: علی مقدم شاعر این شعر درباره ماجرای سروده شدن این شعر گفت: شبی که ایران، پایگاه آمریکایی «العدید» را در جنگ ۱۲ روزه آمریکا و رژیم صهیونیستی با کشورمان بمباران کرد شلیک موشکها و اصابتشان را از تلویزیون تماشا میکردم، ناخودآگاه خطاب به نیروهای مسلح کشورمان گفتم «بزن که خوب میزنی».
در همان زمان با خودم فکر می کردم که این رزمندهها اسطورههای زمان ما هستند بعد نوشتم «تو رستم تهمتنی، بزن که خوب میزنی».
بعد از تمام شدن غزل، آن را در یکی از صفحات شخصیام در فضای مجازی گذاشتم.
در آن زمان فکر نمیکردم که این اثر روزی اجرا شود و تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد.
خلاصه این که این شعر به طریقی که از آن بی خبر هستم، به دست حاج مهدی رسولی رسیده بود و با ابیاتی از دو شاعر دیگر ترکیب و آن اثر زیبا تولید شد.
وی در پاسخ به این سوال که دلایل محبوبیت این اثر را در چه عواملی میبینید، گفت: یکی از دلایل دیده شدن و شنیده شدن این اثر مسئله وطندوستی است و دلیل دیگر ردیف این غزل است که در گفتار هر روزه ما وجود دارد.
این شعر از موضع عزت است نه موضع ضعف، از طرفی استفاده از اسطوره هایی مانند رستم تهمتن و ارتباط دادن این اسطوره ایرانی به نیروهای مسلحی که در زمان ما زندگی میکنند یعنی رستمهایی که پای لانچر و دیگر میدانهای دفاع حضور دارند باعث ایجاد جذابیت بیشتر شده است.
متن شعر چنین است:
«تو رستم تهمتنی بزن که خوب میزنی
تو شیر پیلافکنی، بزن که خوب میزنی
خداست یار و یاورت، توکل است لشکرت
تو فوق هرچه آهنی، بزن که خوب می زنی»
مشرق | بینالملل | پنجشنبه، 20 فروردین 1405 - 22:59
واقعیت میدانی نشان میدهد که ائتلاف راستگرای حاکم با استفاده از جنگ و بحرانهای امنیتی، در حال تلاش برای تغییر ساختارهای حقوقی و قضایی اسرائیل به نفع نخستوزیر رژیم است.
خلاصه خبر
پیشینه تعلیق پرونده
این اقدام به عنوان یک تدبیر موقت برای مدیریت منابع قضایی در شرایط بحرانی تلقی میشد.
لغو وضعیت اضطراری و ازسرگیری دادرسی
در شامگاه چهارشنبه ۸ آوریل ۲۰۲۶ (۱۹ فروردین ۱۴۰۵) و پس از حصول مراحل اولیه توافق آتشبس و توقف حملات موشکی ایران، رژیم اسرائیل رسماً وضعیت اضطراری را لغو کرد.
جلسه آتی دادگاه در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی برگزار میشود.
در عین حال، در پشتپرده این خبر، تحولات مهمی در جریان است که نشان از تلاش گسترده ائتلاف حاکم برای تضعیف یا متوقف کردن این پرونده دارد:
درخواست عفو: نتانیاهو به طور رسمی از رئیسجمهور رژیم درخواست عفو کرده است.
تغییر قوانین: ائتلاف حاکم لایحهای برای حذف جرم «تقلب و نقض اعتماد» (که یکی از اتهامات اصلی نتانیاهو است) از قانون جزا ارائه داده است.