FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


خلأ معنویت در عصر مدرن، زمینه ظهور عرفان‌های کاذب را فراهم کرد


تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 18 فروردین 1401 - 22:53
حجت الاسلام سیدوکیلی استاد دانشگاه در برنامه «راه و بیراه» فرهنگسرای اندیشه گفت: رشد فضای تجددی توسط افرادی مثل رضاخان یکی از دلایل اصلی برای مقابله با معنویت اصیل اسلامی و بروز عرفان‌های نوظهور است.
نوظهور،برنامه،موضوع،جهان،راديويي،معنويت،هندي،معنوي،نوين،هويت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ویژه برنامه «راه و بیراه» با محوریت تبیین مبانی فکری عرفان‌های کاذب به همت فرهنگسرای اندیشه و با همکاری رادیو گفت‌وگو در قالب برنامه زنده از این شبکه رادیویی پخش می‌شود.
اساتید حوزه و دانشگاه، نخبگان علوم انسانی و صاحب‌نظران با حضور در این برنامه مهم‌ترین موضوعات درباره عرفان‌های نوظهور را مورد بررسی قرار می‌دهند.
این ویژه برنامه رسانه‌ای، با رویکرد تبیینی- ایجابی به مسئله معنویت‌های نوظهور و فرق ضاله پرداخته و ضمن معرفی جایگاه والای عرفان و معنویت در دین اسلام، تبعات اجتماعی و دینی این فرقه‌های عرفانی ضاله و مقابله با آن‌ها را یادآور شده است.
جدیدترین قسمت از این برنامه رادیویی با موضوع «تبارشناسی ورود و بروز عرفان‌های نوظهور و معنویت‌گرایی غیردینی به ایران و وجوه مشترک آنها» و با حضور حجت الاسلام سیدهادی سیدوکیلی عضو هیئت علمی دانشگاه و بابک نوری روی آنتن رفت.
حجت الاسلام سیدوکیلی در ابتدای این برنامه به تبارشناسی عرفان‌های نوظهور پرداخت و گفت: درباره عرفان‌های نوظهور باید ماهیت‌شناسی جدی داشته باشیم.
وقتی به ماهیت آنان نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم مرتبط با نیاز روحی و معنوی بشر است.
به عبارت دیگر، در دوران مدرن و به ویژه پس از رنسانس، پشت کردن به کلیسا و جنبش‌های دینی، جهان را به سمت فناوری‌های نوین پیش برد و با نوعی کمبود در موضوعات معنوی مواجه شدیم که اثرات این کمبود را در آثار نویسندگان بزرگی مثل ویکتور هوگو می‌توان مشاهده کرد.
برهمین اساس به نظر می‌رسد که هنرمندان نخستین گروه‌هایی بودند که این موضوع را به چالش کشیدند.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر، از یکسو جهان نمی‌خواهد به دوران برتری کلیسا در قرون وسطی برگردد و از سویی دیگر، منتقد فضای فناورانه و سرمایه‌داری است.
در این شرایط، جهان به دنبال راهی جایگزین می‌گردد و اینجاست که با هدف اصلاح ساختار اومانیستی اروپا زمینه شکل‌گیری جریان‌های نوظهور فراهم می‌شود.
نکته قابل توجه اینجاست که در ابتدا از موضوع معنویت آغاز نمی‌کنند.
برای مثال، مارکس در ابتدا به اصلاح عدالت اجتماعی می‌پردازد، چرا که هنوز گمشده خود را نمی‌داند.
سپس بحث‌های معنوی رشد پیدا می‌کند و به عرفان‌های نوظهور می‌رسیم.
وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای ایجاد عرفان‌های نوظهور در ایران گفت: وقتی که چنین نیاز و خلأیی در جهان شکل گرفت، مستشرقان منبعی از معنویت را در هند کشف کردند.
کسانی که می‌خواستند نظم نوین جهانی را اداره کنند، وقتی این منابع و در نقطه مقابل، آن نیازها را شناسایی کردند، سعی کردند از آنها در اداره نوین جهان و حتی اداره فضای کشورمان استفاده کنند.
این موضوع در شرایطی رخ داد که کشورمان پیشینه بسیار افتخارآمیز ایرانی اسلامی دارد و دارای فرهنگی غنی است.
وی تأکید کرد: آنان هم‌چنین معتقد بودند که باید هویت ایرانی اسلامی را کنار بزنند، شکافی ایجاد کنند و در نهایت این فاصله و شکاف را با موضوع دیگری پر کنند.
برهمین اساس، افرادی مثل رضاخان، آتاتورک و حتی مثل محمد بن سعود که در رأس جریان آل سعود است، فضای تجددی را رشد دادند.
دقت داشته باشید که شاخصه اصلی در عرفان‌های نوظهور این است که بین هویت ایرانی و اسلامی با تجددگرایی فاصله ایجاد می‌کنند.
آنان تلاش می‌کنند تا القا کنند که اسلام با نظام جدید و علم مخالف است تا افراد را از هویت قبلی جدا کرده و سپس چیزی جایگزین به نام معنویت‌های نوظهور به او بدهند.
بابک نوری مدرس حوزه عرفان‌های نوظهور در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رادیویی گفت: اگر دقت کنید می‌بینید قالب عرفان‌های کاذب، وجه مشترکی در کلمات دارند.
برای مثال به لغاتی مثل کارما، تناسخ، زندگی بعدی و ...
اشاره می‌کنند.
همه اینها نشان‌دهنده القاهای عرفان هندی است.
دلیل این موضوع این است که چنین کلماتی در عرفان‌های هندی به چشم می‌خورد و در آیین‌ ابراهیمی یا آیین‌های کهن اصلا چنین کلماتی وجود ندارد.
به همین دلیل است که خیلی از فرقه‌ها مثل رام‌الله به مکاتب هندی برمی‌گردند.
براساس این گزارش، برنامه «راه و بیراه» به همت فرهنگسرای اندیشه با همکاری رادیو گفت‌وگو ساعت 18:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می‌شود.
انتهای پیام/

 

 

 

 

 
 

جمعه، 19 فروردین 1401 - 00:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0