FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


انسان تا جایی که می تواند باید تقوا را عملیاتی کند


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 16 فروردین 1401 - 15:47
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کلام اهل بیت (ع) نور است و همه تاریکی‌ها را فراری می‌دهد، گفت: کسی که دل به کلام اولیای الهی بدهد تاریکی باطنش رفع می‌شود.
معارف،الهي،عمل،مؤمن،بهشت،انسان،خداوند،انصاريان،متعال،محبوب،ع ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان با دهه اول ماه مبارک رمضان در حسینیه هدایت به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای آشنایی با معارف الهی محسوب می‌شود که از قلب پیامبر اکرم (ص) طلوع کرده است.
قرآن مجید می‌گوید اگر بخواهید زندگی شما بر اساس صراط مستقیم شکل بگیرد؛ تنها با این معارف محقق می‌شود و اگر آدمی بخواهد خود را از این معارف محروم سازد از صراط مستقیم دور می‌شود.
وی با بیان اینکه دوری از معارف اولیای الهی بستن در خیر دنیا و آخرت است، عنوان کرد: عمل کردن به این معارف برای انسان‌ها ظاهراً دشوار است در حالی که قرآن کریم تصریح دارد سخت نیست و انسان می‌تواند به آن عمل کند.
خداوند هدف خلقت را عمل کردن به این معارف بیان می‌کند.
بنابراین بندگان قدرت درک و عمل به این معارف را دارند.
انصاریان با تاکید بر اینکه انسان تا جایی که توان دارد باید تقوا را عملیاتی کند، گفت: انسان به اندازه توانش باید این معارف را فرا بگیرد و به آن عمل کند انتظار خداوند متعال نیز به اندازه توان انسان‌ها است و اینگونه نیست که بیشتر از توان از آنان انتظار داشته باشد.
برای مثال روزه گرفتن برای انسان سالم واجب اما بر شخص بیمار واجب نیست.
استاد حوزه علمیه درباره مؤمن واقعی عنوان کرد: مؤمن واقعی کسانی هستند که حق الله و حق الناس را رعایت می‌کنند.
انسان‌های بسیاری مؤمن حقیقی نیستند برای مثال انسان‌های بسیاری خداوند متعال را قبول دارند اما به دستورات الهی عمل نمی‌کنند مثلاً روزه نمی‌گیرند و یا خمس نمی‌دهند.
کسانی که دستورات الهی را عمل می‌کنند خودشان را مالک و صاحب اختیار نمی‌دانند.
وی افزود: وقتی حکم الهی انجام نشود امنیت از بین می‌رود و ناامنی در جامعه حاکم می‌شود.
کسانی که از مال و جان خود می‌گذرند و غیر از خدا کس دیگری را لحاظ نمی‌کنند در زمره مؤمنان قرار نمی‌گیرند.
انصاریان با بیان اینکه قرآن کریم آرام بخش است و پیامبر اکرم (ص) همواره به قرائت و فهم آن مبادرت می‌ورزیدند، عنوان کرد: کلام اهل بیت (ع) نور است و همه تاریکی‌ها را فراری می‌دهد.
کسی که دل به کلام اولیای الهی بدهد تاریکی باطنش رفع می‌شود.
زمانی که یک فرد و بنده‌ای محبوب خداوند متعال شود ویژگی‌های خاصی در وجودش طلوع می‌کند و تا ابد جهنم با این فرد کاری نخواهد داشت.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: چیزی که سراغ محبوب الهی می‌آید رحمت، مغفرت، شفاعت و بهشت است.
چنین نقل شده بهشت عاشق و مشتاق چهار زن با نام‌های آسیه، مریم، خدیجه و فاطمه است.
بهشت به خدمت پرهیزکاران می‌آید نه اینکه پرهیزکاران به سوی بهشت بروند.
در روایت است در قیامت کسی وارد محشر می‌شود و چون در عالم دنیا عادت داشته هر کاری انجام می‌دهد بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و چون در قیامت بر می‌خیزد مجدد این عادت خود را تکرار می‌کند و همین هنگام پرونده او را به دستش می‌دهند و می‌گویند به بهشت برو.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق صریح روایات؛ انسان گناهکار ارزش کمی دارد، اگر کسی محبوب پروردگار شود همه حقایق عالم به دنبال او راه می‌افتد و دیگر نیاز نیست برای رسیدن به حقایق زحمت بکشد.
مال و فعل حلال به دنبال مؤمن می‌دود و فعل و مال حرام از مؤمن فراری است.
بنابراین همه خوبی‌ها به دنبال مؤمنان حقیقی است.

 
 
 

سه شنبه، 16 فروردین 1401 - 23:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0