FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مسجدی که در آن به گرفتاری‌های مردم توجه نشود مسجد سکولار است


مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 14 فروردین 1401 - 05:47
حجت الاسلام نوری زاده گفت:مسجد درواقع باید بسان دیده‏‌بان امور جامعه را با دید انتقادی بررسی و منعکس کند و در مرحله‌ای فراتر، به نقد و تحلیل و ارزیابی آنها از منظر هدف تعلیم و تربیت بپردازد.
مسجد،مساجد،اسلامي،اجتماعي،اسلام،امور،فرهنگي،توجه،كاركرد،نقش، ...

خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین- نگار احدپور اقبلاغ‌: نقش مکان‌ها در تعاملات اجتماعی و فراهم آوردن محلی برای ارتباط افراد با یکدیگر است.
چراکه ابعاد محیط اجتماعی بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد و رابطه متقابل معناداری را ایجاد می‌کند.
تمدن نوین اسلامی بر خلاف تمدن‌های رایج و مادی جهان رنگ و بویی از آموزه‌های وحیانی و دینی را در خود جای نداده‌اند، دارای ارکان و فاکتورهای طلایی و ممتازی است که ضامن بقا و سعادت زندگی مادی و اخروی است.
مساجد، مکان‌های مقدس و بقاع متبرکه نیز در بٌعد اجتماعی از همین الگو پیروی می‌کنند.
مسجد به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی چند منظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است.
در پیروزی انقلاب اسلامی، مسجد به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرد و امروز هم مسجد می‌تواند در کانون تحولات اسلامی قرار بگیرد و در کنار مساجد، سایر اماکن مذهبی نظیر بقاع متبرکه و امامزادگان هم چنین وضعیتی داشته باشند.
خبرگزاری مهر درصدد است با نگاهی به تاریخچه و وضعیت این نهادهای مهم فرهنگی در گذشته و حال، بازتعریف کارکردهای نهادهای دینی و مذهبی را با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ضمن گزارش‌ها و گفتگوهایی بررسی نماید.
می‌توانید مجموعه گزارش‌ها را در اینجا مشاهده کنید.
در گفتگو با حجت الاسلام سید ناصرالدین نوری زاده، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه به بررسی کارکردهای اجتماعی مسجد در نظام اسلامی پرداخته ایم و به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که فقدان چه کارکردهایی مساجد را به نهادهایی سکولار تبدیل می‌کند.
آنچه در ادامه می‌خوانید بخش سوم از سلسله مطالب بازتعریف کارکردهای نهادهای دینی و مذهبی است:
حجت الاسلام سید ناصرالدین نوری زاده، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در اهمیت و جایگاه مهم و اساسی مسجد در اسلام هیچ جای تردید و شکی وجود ندارد، گفت: تنها اندکی تأمل و مطالعه تاریخ اسلام و قرآن کافی است که انسان جایگاه حقیقی این خانه‌های خدا را دریابد.
وی با ذکر نمونه‌هایی از اهمیت مسجد در اسلام تصریح کرد: نخستین مکانی که خداوند برای پرستش قرار داد مکه یا همان مسجدالحرام بود، پیامبر (ص) در راه مدینه مدتی را منتظر شدند تا حضرت علی (ع) به ایشان ملحق شوند و در این مدت مسجدی بنا کردند که بسیار مورد احترام ایشان بود، پیامبر (ص) هنگام ورود به مدینه قبل از هر کاری مسجدی بنا کردند که هم محل زندگی ایشان و هم دارالحکومه بود.
تمام امور حکومتی، اجتماعی و سیاسی در زمان پیامبر (ص) در مسجدالنبی انجام می‌شد.
مقام امام جماعتی مسجد اصلی شهرهایی که مرکز حکومت‌های اسلامی بود با حاکم شهر بود و وی منبر و محراب اصلی حکومت را در دست داشت.
مقام امام جماعتی مسجد اصلی شهرهایی که مرکز حکومت‌های اسلامی بود با حاکم شهر بود و وی منبر و محراب اصلی حکومت را در دست داشت
وی افزود: این شواهد تاریخی و بسیاری دیگر نشان می‌دهد اساساً مسجد در همه ابعاد و زوایای مادی و معنوی نظام اسلامی نقش محوری برعهده دارد.
البته در بعضی برهه‌های تاریخی به دلیل وجود حاکمان بی‌دین نقش مسجد تضعیف شده است اما همواره در بدنه مردمی جامعه اسلامی پناهگاه مردم و محور همه حرکت‌های انقلابی و اصلاحی بوده است.
نوری زاده خاطرنشان کرد: با اندکی تأمل در تاریخ مبارزات ملت‌های مسلمان، به این نتیجه می‏‌رسیم که مساجد نقش حساس و مهمی در مبارزه با نظام‌های جائر حاکم و نفوذ بیگانگان داشته‏‌اند.
مساجد که همواره عبادتگاه مستمر و دائمی مردم بوده و همه روزه برای ادای فرایض مذهبی در شرایط عادی در آنها گرد هم جمع می‏‌شده‌‏اند، مکانی برای مشورت، تبادل افکار و اطلاعات و تصمیم‏‌گیری‏‌های اجتماعی و مبارزاتی بوده‏‌اند و این بر اساس سنت و رویه‬ ‏ای ایجاد شده که در صدر اسلام و به‌ویژه زمان پیامبر اکرم (ص) پایه‌ریزی شده است.
در حقیقت، نهضت‏‌های اسلامی به قدری ریشه در آموزه‌ها و تفکرات مسجدی داشته‏‌اند که به صراحت می‌توان گفت با نفی مساجد از حرکت‌های اسلامی، نهضت‏‌ها به یکباره از هویت اسلامی خود ساقط خواهند شد.
نقش مسجد در پیشبرد اهداف انقلاب
وی گفت: اما در پیروزی انقلاب اسلامی ایران که نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت مسلمان در منطقه بود و پایه‌های عظیم بیداری و خیزش اسلامی را بنا نهاد و امید را در دل‌های مسلمین زنده کرد، مسجد نقش بی‌بدیلی داشته است که از دو جهت عمده می‌توان آن را بررسی کرد:
معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نخستین کارکرد مسجد در نظام اسلامی گفت: روند فرهنگی و آموزشی‬ و‬ علمی مساجد منحصر به صدر اسلام نیست و در دوره‏‌های بعد هم اندیشمندان، متخصصان و دانش‏‌پژوهان علوم و معارف اسلامی جلسات بحث و درس خود را در مساجد برپا می‌‏کردند.
مجالس تفسیر و قرائت قرآن، مباحث کلامی، فقهی و حدیثی در مساجد جهان اسلام در عصر ائمه علیهم‌‏السلام و پس از آن تا آن‌جا که تضادی با منافع حکومت‏‌های وقت نداشته، برگزار می‌شده است.
در دوران انقلاب اسلامی، مساجدی که از مدیریت قوی و ائمه جماعات فعال و متعهد و انقلابی برخوردار بودند، کلاس‌‏های مختلف در جهت آگاهی‌دادن به مردم در ابعاد و زمینه‏‌های مختلف برگزار می‏‌کردند.
در رژیم پهلوی مردم از هر صنف و طبقه، طی زندگی روزمره، کم‌وبیش نابسامانی وضع فرهنگی را احساس می‌‏کردند و هر کس متناسب با آگاهی و دانسته‏‌های خویش تحلیلی از وضع آن دوران داشت.
با فراگیر شدن انقلاب اسلامی، مسجدها جایگاهی بسیار مؤثر در این زمینه یافتند، سخنرانی‌های روحانیون و دانشگاهیان در مساجد، حسینیه‏‌ها و اماکن مذهبی، مردم را بیش از پیش با ابعاد فساد، ظلم، تبعیض و بی‌عدالتی که در ساختار سیاسی- اجتماعی و همچنین اقتصادی و فرهنگی کشور رایج بود، آشنا کرد.
وی افزود: مسجد به همان اندازه که در طرد رژیم طاغوت از سوی مردم اثر داشت در بازگشت به خویشتن، خودشناسی و ارزیابی هویت فراموش شده ملت ایران نیز مؤثر بود.
مردم از طریق مساجد هویت فراموش شده خویش را به‌خاطر آوردند و به فرهنگ اصیل، آرمان‏‌های والا و ارزش‏‌های انسانی معارف اسلامی بازگشتند.
طبیعی است که مقصود از کارکرد آموزشی مساجد به معنای عهده‌داری همه امور مربوط به تعلیم و تربیت نیست، بلکه مسجد درواقع باید بسان دیده‏‌بان امور جامعه را با دید انتقادی بررسی و منعکس کند و در مرحله‌ای فراتر، به نقد و تحلیل و ارزیابی آنها از منظر هدف تعلیم و تربیت بپردازد.
در این رابطه شایسته است مساجد ما با مراکز فرهنگی و تعلیم و تربیت موجود در جامعه مرتبط باشند.
مسجد درواقع باید بسان دیده‏‌بان امور جامعه را با دید انتقادی بررسی و منعکس کند و در مرحله‌ای فراتر، به نقد و تحلیل و ارزیابی آنها از منظر هدف تعلیم و تربیت بپردازد
نوری زاده در ادامه عنوان کرد: به‌‏طور کلی فرهنگ مردم‬ ای ران یک فرهنگ دینی بوده است، حتی قبل از ظهور و ورود اسلام به ایران، جامعه ایرانی جامعه‌ای با فرهنگ دینی بوده است.
مثل مکتب زرتشت و… به‌ویژه فرهنگ شیعی در ایران عامل مهمی بوده است، چرا که تشیع پیوسته منادی‬ اعتراض به حکومت‏‌ها بوده و مکتب شیعه روحانیت معترض را تربیت کرده و روحانیتی که خانه او مساجد بوده است.
نقش فرهنگی و آموزشی مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی پس از تبعید امام خمینی قدس‬ ‏سره در سال ١٣٤٣ جدی‌تر می‌شود.
وی با اشاره به کارکرد سیاسی و اجتماعی مسجد عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای مسجد، توجه و رسیدگی به امور نیازمندان و فقرای جامعه است.
مسجد به‌واسطه آن‌که می‌تواند به شیوه صحیح و از طریق کانال‌های مطمئن، فقرای محله را شناسایی کند و محرم ایشان باشد، بهترین پایگاه رسیدگی به احوال محرومان و سامان‌دادن به مشکلات ایشان است.
همچنین معمار کبیر انقلاب اسلامی با الهام گرفتن از روش و سیره نبی‌اکرم (ص) مردم را به فرهنگ اصیل اسلامی توجه داد و با توجه به نبودن امکانات، از مساجد برای ساماندهی حرکت‏‌های سیاسی، اجتماعی و سنگر مبارزات انقلابیون بهره برد.
حضرت‬ امام خمینی در این خصوص می‌گویند مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکت‏‌های اسلامی بوده و از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می‌‏شده است و از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در زیر بیرق اسلام بوده است.
کارکرد عبادی تنها کارکرد مسجد نیست
وی افزود: مسجد پویا برای یک جامعه مسلمان بازوی کارآمدی به‌شمار می‌رود، چون قادر است مسائل دینی را متناسب با شرایط و احوال زمان متحول کند و در این‌صورت دین برای هر سوالی در هر زمانی پاسخی خواهد داشت.
از همان روزهای آغاز نهضت اسلامی بسیاری از امور با مساجد مرتبط بودند؛ امور داوری، قضاوت، حل‌وفصل دعاوی، مسائل مهم و اساسی اجتماعی، مشورت پیرامون جنگ، اجتماعات عمومی، پرستاری بیماران و مجروحان و اعلام وظایف حکومتی در مسجد صورت می‌گرفت.
به هر کجا که اسلام گام می‌نهاد، چه مسلمانان آن را فتح می‌کردند یا می‌ساختند، به زودی و بی‌درنگ مسجدی ساخته می‌شد اما امروز مساجد با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو هستند که لازم است برای رفع آنها چاره‌اندیشی شود.
نوری زاده تاکید کرد: یکی از بارزترین کارکردهای مسجد، جنبه عبادی است که معمولاً بیشتر مساجد در این زمینه برنامه دارند اما کارکرد مسجد تنها کارکرد عبادی نیست، بلکه مساجد باید در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و هنری به مخاطبان خدمات ارائه دهند که امروز بسیاری از مساجد از این کارکردها محروم هستند.
یکی از کارکردهای مسجد، بحث کارکرد اجتماعی آن است.
اگر به بحث کارکرد اجتماعی مسجد توجه شود، بسیاری از مشکلات اجتماعی و معضلات جامعه حل می‌شود، زیرا مسجد بهترین محل برای انجام امور اجتماعی مختلف است.
حال‌وهوای معنوی و همکاری خالصانه مردم در مساجد را در کمتر جایی غیر از مسجد می‌توان دید.
نقش مسجد باید پررنگ‌تر از حال حاضر باشد.
وی افزود: باخبرشدن از احوال یکدیگر و کمک برای رفع مشکلات ازجمله کارکردهای اجتماعی مسجد است.
بحث‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه در مساجد ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا زمینه‌ساز حل مشکلات اقتصادی می‌شود.
متأسفانه امروز کارکرد اجتماعی در بیشتر مساجد ما بروز و ظهور ندارد که باید مورد توجه باشد.
از دیگر کارکردهای مسجد، کارکرد فرهنگی است.
بسیاری از مساجد در کنار بحث‌های عبادی به این موضوع هم توجه کرده‌اند و با طراحی زیبای فرهنگی برای افراد رجوع‌کننده به مسجد برنامه فرهنگی قابل‌توجهی برگزار می‌کنند.
معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در صورت تقویت و توجه به این موضوع است که محله ارتقا و رشد فرهنگی می‌یابد.
با وجود هجمه‌های فرهنگی فراوانی که جامعه ما و نسل جوان را تهدید می‌کند، بحث کارکرد فرهنگی باید در مساجد تقویت شود.
یکی دیگر از کارکردهای مهم مسجد، کارکرد سیاسی است که از زمان رسول‌خدا (ص) بر آن تأکید شده و هم‌اکنون نیز اهمیت آن کاملاً مشخص است.
بر همین اساس، آن حضرت پس از بنیانگذاری نظام اسلامی، مسجد را که مرکزی عمومی و محل تجمع مسلمانان برای ادای فرایض دینی بود، به‌عنوان پایگاه حکومت و نهاد سیاسی اسلام برگزید.
همچنین نقش اقتصادی مسجد همواره در صدر اسلام مورد توجه بوده است.
افراد نیازمند به مسجد می‌رفتند و در آن‌جا به آنها کمک می‌شد.
هم‌اکنون نیز صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای در مساجد شکل گرفته است و به مردم نیازمند از طریق آنها کمک می‌شود.
مردم با اعتماد کامل از این صندوق‌ها وام دریافت می‌کنند، زیرا می‌توانند بدون پرداخت مبلغی اضافی به‌عنوان سود، بدهی‌های خود را به مسجد پرداخت کنند.
مسجد و دفاع‌مقدس
وی با اشاره به نقش مسجد در دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع‌مقدس هم حوادث جبهه‌ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیشتر از تریبون‌های مساجد برای مردم تبیین می‌شد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع‌مقدس پس از انجام عملیات‌های مهم، در مساجد حضور پیدا می‌کردند و درباره چگونگی عملیات‌ها و دستاوردهای آن به‌ویژه تأثیر آن در تحولات منطقه‌ای و جهانی سخن می‌گفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را به‌عنوان سفیران صادق دفاع‌مقدس به جان و دل می‌سپردند و برای دیگران نقل می‌کردند.
وی یادآور شد: مساجد در دوران دفاع‌مقدس ازجمله مراکز مهم اعلام اقلام مورد نیاز جبهه‌ها و نیز محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی بودند.
صرف‌نظر از ارزش مادی کمک‌های مردمی که در خور توجه است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در امر کمک‌رسانی به جبهه‌ها شگفت‌آور بود.
پیرمردی را می‌بینی که انگشتر یادگاری پدرش را به‌عنوان باارزش‌ترین متاع زندگانی خود تقدیم رزمندگان می‌کند و از این‌که به دلیل کهولت سن توان حضور در جبهه‌ها را ندارد، گریه می‌کند؛ یا پیرزنی را می‌بینی که با اهدای چند تخم‌مرغ محلی، خود را در دفاع‌مقدس سهیم می‌داند؛ یا کودکی خردسال که قلک خود را به همراه نامه‌ای برای رزمندگان به مسجد می‌آورد؛ یا مادرانی که هنر دستی و خیاطی خود را تقدیم می‌کنند؛ یا نوعروسانی که جهیزیه خود را در شب اول عروسی به ستاد کمک‌های مردمی تحویل می‌دهند و دهها مورد دیگر که شگفت‌انگیزترین جلوه‌های ایثار و حماسه این ملت در تاریخ دفاع‌مقدس است.
نوری زاده گفت: مساجد پس از دوران دفاع‌مقدس نقش مهمی در نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و انتقال پیام شهیدان پیدا کردند.
برگزاری مراسم سالگرد شهدا، برپایی نمایشگاه‌ها و تهیه روزنامه‌های دیواری و تبلیغات عمومی، ازجمله فعالیت‌های مساجد پس از دفاع‌مقدس محسوب می‌شود.
مساجد، همان‌طور که خانه رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع‌مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش‌ها و اهداف والای آنان به حساب می‌آیند.
اگر مسئولان ترویج فرهنگ دفاع‌مقدس، مساجد را به‌عنوان مجاری انتقال ارزش‌های دفاع‌مقدس مورد توجه قرار دهند و به جای ریختن بودجه‌های کلان در هاضمه هنر مدرنیته، استعدادهای هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاه‌های مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزش‌های دفاع‌مقدس ایجاد خواهند کرد.
در آن صورت، آحاد مردم همان‌طور که حادثه عاشورا را در گنجینه تاریخ خود حفظ کرده‌اند، به همان شکل وقایع هشت‌سال دفاع‌مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته و آن را جاودانه در سینه تاریخ این ملت نگه می‌دارند.
مسجد سکولار و بی توجهی به رویدادها و کارکردهای اجتماعی
وی در پایان با بیان اینکه مسجد فقط مکان برپایی نماز و فرایض نیست، بلکه کارکردهای اجتماعی دیگر نیز دارد عنوان کرد: مسجدی که در آن به مسئله و گرفتاری‌های مردم جامعه، دفع خطر دشمن از مردم و سیاست جهان اسلام به معنای راه درست اندیشیدن و رسیدن به هدف جوامع اسلامی توجه نشود مسجد سکولار است.
چراکه فقط به فرد و ارتقای او می‌پردازد و نسبت به اجتماع مسلمانان چه در سطح محله و چه در سطح جهان اسلام بی‌تفاوت است، این چنین مسجدی به مباحث مهمی چون اخوت و برادری در جهان اسلام توجه نکرده و در نتیجه کارکردها و وظایف واقعی مسجد در آن تعریف نشده است.


یکشنبه، 14 فروردین 1401 - 23:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0