FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رهبر انقلاب: اسلام، دینی ابدی است پس قرآن هم باید ابدی باشد


رهبر انقلاب: اسلام، دینی ابدی است پس قرآن هم باید ابدی باشد

فارس | سیاسی | یکشنبه، 14 فروردین 1401 - 22:12
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: دین پیامبر اسلام(ص) ابدی است و معجزه‌اش هم باید ابدی باشد، یعنی شما هر وقتی از دوران طولانی تاریخ، معارف مورد نیاز خود را برای زندگی بتوانید در آن پیدا کنید.
قرآن،ذكر،تلاوت،قرائت،قاريان،الله،ارتباط،ماه،ضيافت،پذيرايي،مر ...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: دین پیامبر اسلام(ص) ابدی است و معجزه‌اش هم باید ابدی باشد، یعنی شما هر وقتی از دوران طولانی تاریخ، معارف مورد نیاز خود را برای زندگی بتوانید در آن پیدا کنید.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر امروز در مراسم انس با قرآن که به‌مناسبت روز اول ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، پس از قرائت تعدادی از قاریان کشورمان سخنانی ایراد کردند.
اهم محورهای سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای به شرح ذیل است:
* درباره ماه مبارک رمضان فرمود «هو شهر دعیتم الی ضیافت الله»، خیلی خوب.
شما دعوت شدید.
انسان گاهی جایی دعوت می‌شود و اجابت می‌کند و می‌رود در آن مهمانی و پذیرایی می‌شود.
یک وقت هم نه، دعوت کردند ما را، همت نمی‌کنیم که حرکت کنیم و به آن مهمانی برویم و پذیرایی بشویم.
پس این دست من و شماست.
* ماه رمضان، ماه ضیافت است.
ماه گستره بی‌نهایت رحمت الهی است.
آن کسی که برود سر این سفره بنشیند آن کیست؟‌ پذیرایی بشود آن کیست؟
بحث سر این است.
همت باید بکنیم که ما وارد این تالار عظیم پذیرایی بشویم و سر این سفره بنشینیم.
این ضیافت چیست؟
خدای متعال، حالا اگر شما ان‌شاء الله همه‌تان به بهترین وجهی وارد این تالار ضیافت شدید و به ضیافت الهی مشرف شدید، به شما چه خواهند داد؟
پذیرایی الهی عبارتست از فراهم کردن فرصت تقرب به خدا؛ یعنی از این چیزی دیگر بالاتر نیست.
خدای متعال در این ماه فرصت تقرب به خودش را فراهم کرده است.
* با قرآن، هر وقت اراده کنیم می توانیم پای صحبت خدا بنشینیم، با این چشم باید به تلاوت قرآن نگاه کنیم.
* تلاوت باید تکرار شود ، باید قرآن را خواند از اول تا آخر و دوباره شروع کرد.
* قرآن معجزه پیامبر اسلام(ص) است.
دین پیامبر ابدی است و معجزه‌اش هم باید ابدی باشد، یعنی شما هر وقتی از دوران طولانی تاریخ، معارف مورد نیاز خود را برای زندگی بتوانید در آن پیدا کنید، برای زندگی متعارف، حکومت، خانواده تا اتصال به خدای متعال.
گستره عظیم زندگی انسان اینهاست و قرآن باید بتواند و می تواند درباره همه این محدده عظیم پاسخ گوید.
* استفاده از اعماق قرآن جز با تعلم و تفقه یعنی آموزش عمیق به دست نمی‌‌آید.
* خداوند را بابت تلاوت های خوب قراء ایرانی شکرگزارم.
قاریان ما از بسیاری قاریانی که از کشورهای دیگر به ایران آمدند و اینجا قرائت کردند، بهتر قرآن را قرائت می‌کنند.
* بعضی قاریانی که سال‌ها پیش به ایران آمدند و برای جمعیت قرائت قرآن کردند و مردم هم برای آنان الله الله گفتند، در کشور خودشان قرائت‌های بهتری داشتند، اما در ایران به آن کیفیت قرائت نکردند.
* قاریان مراقب باشند که خودنمایی در قرائت قرآن بر بعد تذکر قرآن غلبه نکند.
* یکی از نام‌های مبارک قرآن ذکر است؛ در خود قرآن چند جا تعبیر ذکر بکار برده شده و مراد قرآن است؛ مثلا «و هذا ذکرٌ مبارکٌ انزلناه»، یادآورنده است.
ذکر وسیله ارتباط است.
ذکر یعنی یاد.
شما اگر یادتان بود ارتباط برقرار می‌کنید با هرکسی، با هر چیزی، اگر او یادتان رفت قهراً دیگر ارتباط برقرار نمی‌کنید.
* اگر می‌خواهیم با خدا ارتباط داشته باشیم، با بهشت ارتباط داشته باشیم، با باطن عالی‌رتبه خودمان که خدای متعال برای ما قرار داده و ما میتوانیم به آن برسیم و فعلیت بدهیم به آن، اگر میخواهیم ارتباط برقرار کنیم، باید به یادش باشیم.
اگر یاد رفت، غفلت حاصل خواهد شد.
قرآن مکرر نسبت به این غفلت پرهیز، زنهار داده شده، بر حذر داشته شدیم از این.
غفلت خیلی بلای بزرگی است.
غفلت نقطه‌ی مقابل ذکر است، قرآن هم ذکر است.
هرچه که شما با قرآن بیشتر انس پیدا کنید، ذکر بیشتر خواهد شد و البته ذکر با مراقبه تقریبا همسان یا به یک معنا متحدند و مراقبه که این همه اهل معنا و اهل سلوک روی مراقبه تاکید می‌کنند و میگویند پلکان عروج انسان مراقبه است؛ مراقب خود بودن.
* قرائت قرآن فقط هنر نیست بلکه وسیله دعوت به سوی خداست.
وقتی قرآن قرائت می کنید باید ایمان مستمع شما افزایش یابد.
* باید تلاوت قرآن را از قبل مهندسی کرد، یعنی انتخاب لحن مناسب برای هر بخش.
همه لحن‌ها برای محتوای قصه مناسب نیست،‌ یا همه لحن‌ها برای آیات انذار از عذاب مناسب نیست.
در این زمینه، بعضی قاریان مصری حقا و انصافا عالی هستند.
وعده بهشت، عذاب، قصه و .
.
.
باید لحن آن‌ها مهندسی شود.
* مهندسی بعدی، کوتاه و بلند کردن صداست.
بعضی قاریان صدا را بی مورد بالا می‌برند.
* کیفیت القا هم خیلی مهم است.
در تلاوت سوره مبارکه فاطر، عبد الفتاح شعشاعی در آیه «یا ایها الناس انتم الفقرا الی الله .
.
.» با اینکه با نفس کوتاه تلاوت می‌کند و مستعمان عرب معمولا نفس بلند را تشویق می کنند، اما او به گونه ای این آیه را می خواند که مجلس زیر و رور می‌شود.
به نظر من این تلاوت را بشنوید.
* تلاوت قاری قرآن باید منشا اثر باشد، به گونه ای که تأثر در مستمع شما به وجود بیایید.
باید اتّباع به وجود بیاید.
* بعضی قاریان مصری که در طول این چند سال به ایران آمدند، انواع قرائت‌ها را داشتند، احتمال می‌دهم که مقید بودند که قرائات شاذ را هم انجام دهند.
به نظر من این کار هیچ وجهی ندارد، زیرا ذکر و تنبّه را تأمین نمی‌کند.
* در کشور در زمینه فعالیت های قرآنی کارهای خوبی شده است، اما کافی نیست.
یکی از کارهای خوبی که می‌شود انجام داد، این است که مساجد پایگاه قرآنی باشند و به مهمانی یکدیگر بروند و با هم مسابقه برگزار کنند.
این خبر تکمیل می شود


یکشنبه، 14 فروردین 1401 - 22:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0