FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سلیمی نمین: رأی 98 درصدی مردم در رفراندوم 58 نشانه هویت‌خواهی و استقلال‌طلبی بود


 

فارس | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 11 فروردین 1401 - 10:37
استاد مطالعات تاریخ معاصر گفت: تبلور هویت‌خواهی و استقلال‌طلبی مردم را می‌توان در رفراندوم سال ۵۸ و با توجه به رأی بالای ۹۸ درصدی جمهوری اسلامی به خوبی دریافت.<br/>
اسلامي،رجوع،مطالعات،استاد،انقلاب،سياسي،انديشمندان،دشمن،هويت، ...

استاد مطالعات تاریخ معاصر گفت: تبلور هویت‌خواهی و استقلال‌طلبی مردم را می‌توان در رفراندوم سال ۵۸ و با توجه به رأی بالای ۹۸ درصدی جمهوری اسلامی به خوبی دریافت.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در چند دهه‌ اخیر، چرایی پیوستن مردم به نهضت اسلامی و رأی دادن به مدل حکومتی آن یعنی جمهوری اسلامی، سؤالی است که همواره مطرح شده است؛ این که آیا اقبال به جمهوری اسلامی از سر اضطرار و تأثیرپذیری از جو آن زمان است یا خیر، ما را بر آن داشت تا با عباس سلیمی نمین، استاد مطالعات تاریخی گفت‌وگویی کنیم که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وشنود را می‌خوانید:
ایده‌آل سیاسی ما الهام گرفته از بازگشت به خویشتن بوده است
عباس سلیمی نمین ابتدا گفت: نهضت اسلامی ما بر پایه بازگشت به خویشتن بنا شده بود؛ یعنی همه احیاگران تفکر اسلامی طی ۱۰۰ سال گذشته به این مسأله توجه داشتند که اگر می‌خواهیم استقلال کشور را رقم بزنیم، باید به داشته‌های خودمان بازگردیم و این داشته‌ها همان چیزی است که به ما هویت و اصالت می‌بخشد.
در مورد ساختار سیاست جامعه و ایده‌آل سیاسی آن نیز باید گفت، الهام گرفته از بازگشت به خویشتن بوده است.
وی ادامه داد: شاید مردم در ابتدا ذهنیت دقیقی از چیستی و ماهیت حکومت اسلامی نداشتند، اما نسبت به این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که اگر قرار باشد به مارکسیسمِ شرقی با سرمایه‌داری غربی رجوع کنیم، هیچ‌گاه در کسب هویت توفیقی نخواهیم داشت و ذیل نظام‌های سیاسی دیگری تعریف خواهیم شد و شأنیتی را دارا نمی‌شویم، بلکه به ما به چشم اقمار دولت‌های کمونیستی یا سرمایه‌داری نگاه خواهند کرد.
هویت را در شرق و غرب نمی‌توان جُست!
این استاد مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی ادامه داد: بنابراین مردم ایران بر سر اینکه در شرق و غرب نمی‌توان به دنبال هویت بود، وفاق اجتماعی داشتند.
در مقابل، ملت شأنیت را در رجوع دوباره به فرهنگ و اندیشه‌های اصیل می‌جستند.
یعنی راه اداره کشور را به وسیله این بن‌مایه‌ها تلقی می‌کردند.
در چنین فضایی که مردم خواستار ایجاد خطی فارغ از خطوط پذیرفته شده در جهان بودند، این اندیشه که از گذشته توسط بیگانه سرکوب شده بود، بار دیگر مورد هجوم بیگانگان قرار گرفت.
شریعتی و طالقانی به کدامین گناه روانه زندان شدند؟
وی اضافه کرد: مگر مرحوم شریعتی چه کرده بود که باید چند صباحی را در انفرادی می‌گذراند؟
آیا غیر از این است که او یک متفکر اسلامی بود و در پی نظریه‌سازی قدم برداشته‌ است؟
جرم و گناه شریعتی احیاگری اندیشه‌های دینی است و همین کافی بود تا او را به زندان و اسارت قول و زنجیر بکشاند و کرسی درس و بحثش را از دانشگاه گرفته تا حسینیه ارشاد بر باد دهند.
وی افزود: آیت‌الله طالقانی نمونه دیگری از این احیاگرانی است که دشمن در پی سرکوبش رفت.
او دو سوم عمر خود را در تبعید و زندان خصم گذراند؛ چرا که گناهش نظریه‌پردازی دینی بود.
سیاست انگلیسی‌ها از فردای کودتا در ایران این بود که اندیشه‌های سیاسی با رویکرد و منش اسلامی را سرکوب کرده و به وادی انزوا بکشانند و علت این حملات و هجمه‌های بیگانگان به این خاطر بود که خوب می‌دانستند این کشور سابقه تمدنی دارد و اگر مردمش به فرهنگ و ذخایر فکری و فرهنگی خویش رجوع کند، بار دیگر سابقه تمدنی خود را احیا و نوسازی خواهند کرد.
عقب افتادگی ما در رجوع نکردن به فرهنگ خود است و دشمنان از جمله انگلیسی‌ها این موضوع را به خوبی می‌دانند.
اصل و چیستی نظام اسلامی برای مردم جا افتاده بود
سلیمی نمین گفت: تبلور هویت‌خواهی و استقلال‌طلبی مردم را می‌توان در رفراندوم سال ۵۸ و با توجه به رأی بالای ۹۸ درصدی جمهوری اسلامی به خوبی دریافت.
حال آیا تمام استنباط و رویکرد‌هایی که قرار بود به وسیله بازگشت به خویشتن کسب شود، برای مردم روشن بود؟
جواب این است: خیر!
چرا که تا پیش از آن نگذاشته بودند دانشگاه و حوزه به خوبی با فرهنگ ملی پیوند بخورد که البته امروزه هم دست‌هایی در پی چنین چیزی است.
این استاد مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی گفت: کلیت و ماهیت نظام اسلامی به خوبی برای مردم روشن بود.
مردم مبانی را شناخته بودند.
شاید نسبت به موضع‌گیری‌ها در برابر اتفاقات شناخت و دریافت نداشتند که خب طبیعی است، اما اصل و چیستی نظام اسلامی برایشان جا افتاده بود.
حذف اندیشمندان، اساس کار جبهه دشمن غربی است
وی افزود: وقتی نظام اسلامی روی کار آمد، یکی از وظایف مهم آن بود که دائم در حال تلاش و کوشش فکری باشد تا نسبت به موضوعات و چالش‌های جامعه پاسخ داشته باشد، اما قصه پر غصه این جاست که دشمن همان‌طور که در دوران سلطه دست به سرکوب و زندانی و تبعید اندیشمندان نهضت اسلامی زد، در دوره پساانقلاب سعی کرد با ترور و خشونت نظریه‌پردازان را از محوریت انقلاب حذف کند که در مقابل سیاست‌مداران ما هم نسبت به پیوند با دانشگاه و استفاده از نظریات مناسب‌ آن‌ها اهمال کردند و از مدل‌های غربی رایج در جهان پیروی کردند.
این استاد مطالعات تاریخ معاصر بیان کرد: مسأله ساختار سیاسی و اجتماعی که مبتنی بر خویشتن است، امروزه در ایران شکل گرفته و اگر بتواند در حد مطلوب خویش ظفر یابد، در سایر کشور‌ها نیز می‌توان امید داشت که از این مدل پیروی شود؛ چرا که موضوع رجوع به فرهنگ‌های خود در کشور‌های جهان با قوت پیگیری می‌شود.
اگر این روند در ایران به تکامل برسد در جوامع دیگر اسلامی نیز عملی خواهد شد و نباید این امر را دور از ذهن دانست.
اساس و شالوده کار دشمنان در برابر انقلاب چیست؟
وی افزود: حذف اندیشمندان با وامداری از اندیشه صهیونیسم، روش و سیاست کار دشمن است.
ترور زودهنگام اندیشمندان ایرانی مثل آنچه که قبل از انقلاب بود، انحراف مسیر اندیشه و...
همه و همه اساس و شالوده کار این افراد است.
انتهای پیام/

 

جمعه، 12 فروردین 1401 - 16:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0