FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روایتی از دلیل وقف «خانه‌ امینی‌ها» در قزوین


ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | پنجشنبه، 11 فروردین 1401 - 10:58
یک راهنمای گردشگری گفت: باوجوداینکه خانه امینی‌ها از خانه‌های تاریخی قزوین محسوب می‌شود اما همه آن را به‌عنوان حسینیه می‌شناسند در این‌ خصوص داستانی شفاهی نقل شده است که بر اساس آن ناصرالدین‌شاه در سفر به قزوین از این خانه بازدید می‌کند، آقای امینی که متوجه می‌شود قرار است شاه از این خانه بازدید کند برای حفظ خانه برنامه‌ریزی می‌کند.
خانه،قزوين،اميني،قرار،بازديد،حسينيه،باقري،راهنماي،گردشگري،خي ...

ایسنا/قزوین یک راهنمای گردشگری گفت: باوجوداینکه خانه امینی‌ها از خانه‌های تاریخی قزوین محسوب می‌شود اما همه آن را به‌عنوان حسینیه می‌شناسند در این‌ خصوص داستانی شفاهی نقل شده است که بر اساس آن ناصرالدین‌شاه در سفر به قزوین از این خانه بازدید می‌کند، آقای امینی که متوجه می‌شود قرار است شاه از این خانه بازدید کند برای حفظ خانه برنامه‌ریزی می‌کند.
مهدی باقری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در دوره قاجار تجارت در اوج خود قرار داشت و برای این امر مسیری برای ورود و خروج کالا به پایتخت نیاز بود، از این حیث قزوین مورد توجه قرار گرفت و کاروان‌سراهای قاجاری و سراهای تجاری زیادی در قزوین تأسیس شد.
وی افزود: زمانی که بازار قزوین با سراهای بزرگی در حال فعالیت بود هم‌زمان با آن سرای سعدالسلطنه در دوره قاجار در جوار بازار تأسیس شد که نشان می‌دهد تجارت در آن دوره در قزوین بسیار زیاد بوده است.
این راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: قزوین به‌واسطه سراهای تجاری در نوک پیکان تجارت قرار داشت، ازاین‌روی تاجرها و بازرگانان شهرهای دیگر برای تجارت به قزوین می‌آمدند و برخی نیز در قزوین ساکن می‌شدند.
وی عنوان کرد: اگر به نام خانوادگی قزوینی‌های اصیل دقت کنیم، نام خانوادگی آن‌ها نام شهرهای دیگر مانند کرمانشاهی‌، اصفهانی، کرمانی، زنجانچی، اردکانی‌ها و تبریزی‌ است، در واقع این خانواده‌ها همان تاجرانی بودند که از شهرهای دیگر آمدند و ساکن قزوین شدند و هم اکنون به‌عنوان خانواده‌های اصیل قزوینی محسوب می‌شوند.
باقری یادآور شد: در واقع قزوین به‌نوعی بندر خشک بود و کالاها در این شهر انبار می‌شد چرا که قزوین نزدیک‌ترین شهر به شمال ایران و دریای خزر بود، و قابلیت این را داشت که کالاها را انبار کند و از نظر رطوبت آسیبی به کالاها وارد نشود.
وی اظهار کرد: خاندان امینی‌ها نیز یکی از تاجرانی بودند که زمان اوج تجارت از تبریز وارد قزوین شدند و در خیابان مولوی فعلی عمارتی را تأسیس کردند، عمارتی که وسعت زیادی داشت و بخشی از آن در خیابان مولوی فعلی بود که به‌خاطر ساخت خیابان از بین رفت و در حال حاضر تنها بخشی از آن عمارت باقی‌ مانده است.
این راهنمای گردشگری بیان کرد: خانه امینی‌ها در سال ۱۲۷۵ قمری ساخته شد و در زمان خودش ۴۸ هزار تومان برای ساخت آن هزینه شد که مبلغ بسیار بالایی است؛ این عمارت تمام ویژگی‌ها و تزئینات معماری را در خود جای داده است.
وی تأکید کرد: درهای ارسی فاخر، درهای ارسی ۹ چشمه، سقف قاب‌بندی شده، نقاشی‌های روی سقف، آیینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، لوسترهای اروپایی، فرش‌های ابریشم و سایر تزئینات تالارهای مجلل ساخته شده متعلق به محمدرضا امینی بوده است.
باقری اظهار کرد: همه خانه‌های ایرانی از ۲ بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شدند که بخش اندرونی مربوط به محارم خانه و خصوصی است و بخش بیرونی متعلق به مهمان‌هاست که معمولاً پر تزئینات‌ترین بخش خانه متعلق به مهمان نشین است.
وی گفت: دری که امروزه از خیابان مولوی به سمت خیابان قرار گرفته است در بیرونی خانه محسوب می‌شود و دری که داخل کوچه است در اندرونی است، از سمت خیابان مولوی بعد از گذر از چند پله وارد حیاط می‌شویم یک ساختمان دوطبقه با احتساب زیرزمین، یک حیاط بزرگ و یک حوض نمایان می‌شود.
این راهنمای گردشگری اظهار کرد: وارد حیاط که می‌شویم بعد از فضای مکث، سه تالار خودنمایی می‌کند که تزئینات منحصربه‌فردی دارد، در انتهای سالن‌ها اتاق‌های کوچک‌تری است که به‌عنوان اتاق‌خواب مهمان‌ها استفاده می‌شد.
وی بیان کرد: بخش زیرزمین خانه کاربری انبار دارد، علاوه‌برآن محلی برای فرار از گرمی تابستان بود، جنس ضخیم دیوار، وجود آب و حوض در مرکز زیرزمین و تعبیه دو دیوار مشبک (فخر و مدین) در قسمت شمالی و جنوبی باعث شده بود وقتی باد از این حفره‌ها عبور می‌کند به آب برمی‌خورد و محل خنکی را ایجاد کند که در تابستان بهترین مکان برای استراحت و گذران اوقات فراغت بود.
باقری اظهار کرد: خانه امینی‌ها زیرزمین بزرگی دارد که برای خیلی‌ها خاطره‌انگیز است این زیرزمین لوکیشن ساخت فیلم سریال «سمندون» بود که دهه شصتی‌ها با آن خاطره دارند، خانه امینی‌ها لوکیشن ساخت فیلم‌های زیادی مثل کفش‌های میرزا نوروز و بانوی عمارت نیز بوده است.
خانه‌ای که ۹۹ نسل وقف شد
وی تصریح کرد: باوجوداینکه خانه امینی‌ها از خانه‌های تاریخی قزوین محسوب می‌شود اما همه آن را به‌عنوان حسینیه می‌شناسند در این‌ خصوص داستانی شفاهی نقل شده است که بر اساس آن ناصرالدین‌شاه در سفر به قزوین از این خانه بازدید می‌کند، آقای امینی که متوجه می‌شود قرار است شاه از این خانه بازدید کند برای حفظ خانه برنامه‌ریزی می‌کند.
این راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: ناصرالدین‌شاه در بازدید از خانه درحالی‌که قصد گرفتن خانه را داشته می‌گوید «این خانه قشنگ است» و آقای امینی در جواب می‌گوید «بله قشنگ است مبارک صاحبش باشد» شاه می‌پرسد «صاحبش چه کسی است؟» و امینی پاسخ می‌دهد «صاحبش حضرت ابوالفضل (ع) است».
وی عنوان کرد: در واقع امینی برای اینکه خانه در چنگال ناصرالدین‌شاه قرار نگیرد می‌گوید خانه را وقف کرده‌ام که در ایام محرم خانه به‌عنوان حسینیه استفاده شود و چیزی که وقف باشد نمی‌شود هدیه داد و نیتش را عملی می‌کند.
باقری یادآور شد: این خانه را ۹۹ نسل از فرزندان ذکور وقف می‌کنند که محرم در این حسینیه مراسم برگزار شود، امینی خودش صاحب فرزند پسر نشد و خانه به پسر برادرش رسید و هم اکنون جلال امینی خانه را اداره می‌کند که از فرزندان برادر وی و نسل ۶ از نسل ۹۹ است.
وی گفت: در حال حاضر تنها بخشی از خانه امینی برای بازدید گردشگران فراهم شده است، این خانه فضاهای بیشتری دارد از جمله حیاط اندرونی کوچک و بزرگ، مطبخ، آب‌انبار موجود که برای گردشگران مورد بازدید نیست، از طرفی بخش‌های اندرونی خانه زیبایی، بخش بیرونی را ندارند.
این راهنمای گردشگری بیان کرد: امینی از ارباب و تجاری بوده است که رعیت داشتند بنابراین یکسری موقوفات را در نظر می‌گیرند که عواید آن برسد به تعمیر و نگهداری حسینیه و راهی برای تعمیر و مرمت و هزینه رعیت‌ها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که حسینیه امینی‌ها هم اکنون سرحال است و نیاز به تعمیر ندارد این است که در این خانه زندگی در جریان است و رفت‌وآمد وجود دارد، اگر خانه‌ای بدون رفت‌وآمد باشد خودبه‌خود فرسوده می‌شود و حالت سکون ایجاد می‌شود مانند بسیاری از خانه‌های تاریخی قدیمی موجود در قزوین که به علت بی‌توجهی به حال خودشان رها شدند.
باقری در پایان تأکید کرد: خانه‌های خطیبی، بهشتی و خانه‌های دیگری که در محلات دیمج هستند حال خوبی ندارند و نیاز به بازسازی دارند، امیدواریم این خانه‌ها نیز مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرند و سرمایه‌گذار بیاید و از آن‌ها به‌عنوان اقامتگاه بوم‌گردی استفاده کند آنچه هم اکنون در قزوین کمبودش به‌شدت دیده می‌شود.
انتهای پیام

 

 

 

جمعه، 12 فروردین 1401 - 16:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0