FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاه حضرت‌ علی علیه السلام به گناه کبیره غیبت


باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 11 فروردین 1401 - 15:06
امام علی علیه السلام در نهج‌البلاغه غیبت را به گونه ای خاص تعریف کرده اند.
غيبت،گناه،انسان،امام،عيب،بدي،مردار،عثمان،السلام،روايات،فرمود ...

غیبت و بدگویی کردن از جمله گناهانی است که آثار بدی در دنیا و آخرت برای انسان به جا می‌گذارد، به گونه‌ای که امام علی علیه السلام در نهج البلاغه این گناه را نکوهش کردند و فرمودند: وَ قَالَ علیه السلام الْغِیبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ:غیبت و سخن گفتن پشت سر کوشش ناتوان است (تنها وسیله اى که شخص ناتوان مى تواند با آن از دشمن انتقام کشد یا بر کسى حسد و رشک برد بدگویی پشت سر اوست).
در این باره گفت و گوی ما را با حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی مشیری بخوانید:
آقای مشیری، با توجه به حکمت ۴۵۳ نهج البلاغه توضیحی درباره گناه غیبت بفرمایید؟
با توجه به فرمایش امام علی (ع) که فرمودند:الْغِیبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ یعنی غیبت تلاش انسان عاجز است، غیبت کردن ابعادی دارد؛ یک بعد آن این است، انسانی که بتواند از گرفتن حق خود بربیاید نسبت به دیگران غیبت نمی‌کند.
غیبت کردن به علت ضعف انسان است خداوند در قرآن در جایی که کسی مظلوم است و نمی‌تواند حقش را بگیرد این اجازه را داده که آشکارا وبه تعبیری با صدای بلند بدی را بیان کند.
اما نسبت به دیگران اجازه نداده است مگر در مورد کسی که در حق او ظلم شده است.
بدانیم افرادی که غیبت می‌کنند افراد توانمند و تاثیرگذاری نیستند افرادی که رشد کردند و توانمندی پیدا کرده اند و می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند، با غیبت کردن کار خود را پیش نمی‌برند.
گناه غیبت کردن در روایات چگونه است؟
از جمله گناهانی که گناه کبیره است و از بسیاری از گناهان کبیره بدتراست،گناه غیبت است.
جایی در قرآن کریم خداوندفرمود: «أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا هیچ یک از شما آیا دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟» مردار خوردن از گناهان خیلی زشت و ناپسند است، چه بسا مردار انسان.
خوردن گوشت انسان حرام است آن هم انسانی که برادرمان است، این مفهوم نشان می‌دهد غیبت کردن زشت‌ترین کار ممکن است.
غیبت کردن یعنی خوردن گوشت مرداری که آن مردار انسان باشد و عزیزترین شخص برای انسان به حساب بیاید.در روایات غیبت را با زنا مقایسه کرده اند و این گناه را از زنا بدتر دانسته اند.
غیبت کردن چه آثاری دارد؟
آثار بدی که این گناه در جامعه دارد، موجب می‌شود که بین افراد دشمنی‌های خاص، نفاق‌ها و درگیری‌ها شکل بگیرد.
در روایات نسبت به غیبت و غیبت کننده، امام حسن مجتبی فرمودند:آن کسی که نزد تو از بدی دیگران به تو می‌گوید مطمئن باش که علیه تو نیز پیش دیگران حرف می‌زند.
سعدی نیز این روایت را زیبا سروده که گفت:((هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد بی گمان عیب تو پیش دگران خواهد برد)) ، خیلی خوشحال نباشید که افرادی عیب دیگران را برای شما بیان می‌کنند، زیرا این دسته افراد عیب شما را هم اگر به دست بیاورند پیش دیگران بیان خواهند کرد.
آیا غیبت کردن در مورد عملکرد مسئولین گناه است؟
برخی می‌گویند که نسبت به مسئولین غیبت نکنید در مورد مسئولین این موضوع استثنا است، وقتی کسی مسئولیتی را برعهده بگیرد باید پاسخگو باشد، اگر ایرادی به مسئولی وارد شود باید پاسخگو باشد و شفافیت سازی کند.
به سیره امیرالمومنین توجه کنیم می‌بینیم ایشان با مسئولانی که حتی خطا‌های خیلی کوچکی هم داشتند، برخورد می‌کردند.
اینکه امام به عثمان بن حنیف که کارگزار امام علی علیه السلام در بصره بود و فقط در مجلسی شرکت کرده بود که در مجلس فقرا نبودند و فقط ثروتمندان و متمدنین حضور داشتند، انتقاد کرد .
امام نامه‌ای به عثمان بن حنیف نوشت و او را مواخذه کرد.
در این نامه از رفتن عثمان به مهمانی که تهی دستان به آن وارد نمی‌شوند و مختص ثروتمندان است، انتقاد کردند و این نامه ۱۴۰۰سال است بین شیعیان دست به دست می‌چرخد.
این داستان نشان می‌دهد که موضوع غیبت برای مسئولان استثنا است و باید ایرادات از آن‌ها گرفته شود.
امیرالمومنین مردم را عادت داده بودند که اگر از مسئولی ایرادی ببینند بگویند و او را مواخذه کنند، مسئولان هم وظیفه دارند به درستی عملکردشان را توضیح دهند.


جمعه، 12 فروردین 1401 - 15:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0