FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مسئول ناتوانی که تصمیم غلط می‌گیرد در اخلال‌گری اقتصادی شریک است


مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 07 فروردین 1401 - 06:59
آیت الله علیدوست گفت:بخشی از اخلالگری اقتصادی به آن بر می‌گردد که برخی از افرادی که عهده دار مسئولیت هستند شایستگی لازم را ندارند از این رو بعضاً تصمیماتی می‌گیرند که آن تصمیم‌ها اشتباه است.
اقتصادي،اخلالگري،فقه،عناوين،مجازات،جرم،حقوق،اسلامي،قانون،علم ...

خبرگزاری مهر- گروه دین و آیین-فاطمه علی آبادی: جرایم اقتصادی بواسطه یا ویژگی‌های خاص خود امنیت اقتصادی جوامع را تهدید می‌کند.
هر چه انسان به اقتصاد وابسته‌تر و نیازش به اقتصاد شدیدتر می‌شود، آماده کردن بستر جامعه برای فعالیت‌های اقتصادی سالم و جلوگیری از رفتارهای مجرمانه‌ای که این فعالیت‌ها را به مخاطره می‌اندازد بیشتر احساس می‌شود.
در فقه اسلام جرایم اقتصادی از مصادیق بارز فعل حرام تلقی می‌گردند و تمام آثار نامطلوب فردی، اجتماعی، تربیتی و حتی روحی را در خود جمع کرده‌اند.
اگرچه در مذاهب خمسه اختلافاتی در زمینه ادله اثبات جرایم اقتصادی وجود دارد اما همه مذاهب فوق به اتفاق جرایم اقتصادی را حرام دانسته‌اند و مبارزه با آن را یکی از وظایف حکومت (دولت) قلمداد نموده‌اند.
بر همین اساس برای آشنایی با مبانی فقهی مقابله با مفاسد اقتصادی و تشدید مجازات اخلالگران اقتصادی با آیت الله ابولقاسم علیدوست استاد خارج و فقه و اصول حوزه علمیه و رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم به گفتگو پرداختیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:
آیت الله علیدوست درباره مجازات اخلالگران اقتصادی اظهار داشت: اخلالگری اقتصادی در فقه و قانون موضوعه در جمهوری اسلامی ایران جرم انگاری شده است؛ و وقتی فعلی جرم محسوب شود طبیعتاً برای آن مجازات هم لحاظ می‌شود.
گفتنی است هر جرمی که برایش مجازات در نظر گرفته شده اگر شرایط خاصی به آن عارض شود طبیعتاً مجازات تشدید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اخلالگری اقتصادی، عناوین مختلفی بر آن صادق است، گفت: هر کدام از این عناوین در اخلالگری اقتصادی جرم و حرام شرعی محسوب می‌شود.
برای مثال اخلالگر اقتصادی نظم اجتماعی را بهم می‌زند و اگر این اخلالگری به صورت جمعی انجام شود اخلال به نظام به شمار می‌رود که بسیار بزرگ‌تر از اخلال در نظم اجتماعی است.
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم یکی از عناوین را خیانت به بیت‌المال بیان و تصریح کرد: در بسیاری از اوقات اخلالگری اقتصادی می‌تواند از طریق مالی که به خودش اختصاص داده دست به اخلالگری بزند.
برای مثال ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته تا کالای ضروری وارد کند اما این کار را انجام نمی‌دهد یا اقدام به ایجاد بازار کاذب می‌کند، لذا اینجا به تضییع حقوق دیگران می‌رسیم چرا که این فرد حقوق دیگران را به نفع خود مصادره و ایجاد ناامنی می‌کند به گونه‌ای که شهروندان آن کشور و یا منطقه مجبور می‌شوند در یک ناامنی اقتصادی به سر ببرند مانند وضعیتی که امروزه کم و بیش در کشور خودمان شاهد بوده و به سر می‌بریم.
در بسیاری از اوقات اخلالگری اقتصادی می‌تواند از طریق مالی که به خودش اختصاص داده دست به اخلالگری بزند.
برای مثال ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته تا کالای ضروری وارد کند اما این کار را انجام نمی‌دهد یا اقدام به ایجاد بازار کاذب می‌کند
آیت الله علیدوست بیان داشت: قطعاً شارع مقدس به اخلال‌گری اقتصادی راضی نیست و این امر یک منکر شرعی به حساب می‌آید.
از این رو کسی که اخلالگری اقتصادی می‌کند در واقع منکری را ایجاد می‌کند و این امر به ضرر مردم و منافع کشور است.
البته بنده هنوز به مرحله شدید آن، که توطئه و قدم برداشتن در راستای منافع دشمنان و کمک به آنان باشد وارد نشدم؛ چرا که اگر آن عناوین محرز شود مجازات بیش از پیش تشدید خواهد شد.
بنابراین اولاً اخلالگری اقتصادی جرم بوده، ثانیاً جرم مجازات دارد و ثالثاً در برخی حالات تشدید شده و عناوین مجرمانه پیدا می‌کند.
وی در خصوص مبانی تشدید مجازات اخلالگران، عنوان کرد: در اینجا پنج نکته مطرح می‌شود.
نخست؛ هر کاری که می‌خواهد انجام شود باید در راستای قانون باشد؛ آن هم قانون شفاف و روشن بدون اینکه افراد بتوانند آن را به دلخواه و سلیقه خود تفسیر کنند، چه این افراد خود از اخلال گران باشند یا سایرین مانند قاضیان و وکیلان پرونده‌های اخلالگران؛ لذا بسیاری از اوقات مشکلات از همین جا نشأت می‌گیرد که کارها در راستای قانون شفاف و روشنی که نخواهیم به دل‌بخواه تفسیر شود، نیست.
برای همین در اینجا دو مساله مطرح می‌شود.
نخست اینکه قانون نیست و دیگر حرکت در راستای قانون صورت نمی‌پذیرد که این خود اخلال‌گری است.
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم به نکته دوم اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ما استفاده برخی قضات، مسؤولان، قانون گذار، شورای نگهبان و هر مسئول دیگر از عناوین کیفی و نه عناوین کمی است.
برای مثال یک مرتبه گفته می‌شود اگر کسی ارز ۴۲۰۰ دریافت کرد و کالای مورد نظر را وارد نکرد مجرم است، یا در مثال دیگر گفته می‌شود اگر کسی می‌خواهد کاندید مجلس شورای اسلامی و یا ریاست جمهوری شود نباید سابقه زندان داشته باشد در حالی که اگر در این زمینه گفته شود کاندیدها باید متقی و انسان صالحی باشند طرح این شاخصه‌ها کیفی بوده و می‌تواند تفاسیر متفاوتی داشته باشد.
آیت الله علیدوست اضافه کرد: بر این اساس ابتدا باید دانست اخلال‌گری چیست؟
آیا کسانی که عهده دار کار هستند آمدند که این امور را حداقل کمّی کنند؟!
پس اگر می‌خواهیم حق کسی ضایع نشود باید به سمت عناوین شفاف و روشن و حداقل کمی حرکت کنیم.
متأسفانه گاه با عناوین کیفی مواجه می‌شویم؛ در اینجا است که تفسیر متفاوت شده و مشکلات پیش می‌آید.
وی با اشاره به سومین نکته بیان داشت: اگر حرکت و قدمی با عنوان پاسخ دادن به جوّ صورت بپذیرد به این معنا که حاکمیت، رسانه‌ها، جراید، نهادها و غیره جوّی را ایجاد کنند، برای مثال تلویزیون برنامه‌ای را برای جوسازی تولید و پخش کند تا قوه قضائیه در پاسخ به این جوسازی افرادی را دستگیر و محاکمه کند؛ این جو سازی، رفتار درستی نیست.
کسانی که دستی بر فقه و حقوق دارند آنها را خوش آینده و خوش عاقبت نمی‌بینند.
رئیس اندیشکده فقه و حقوق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در نکته چهارم باید مثالی بزنم گاهی اوقات مشاهده می‌شود فردی دستگیر شده و هنوز اتهام او مشخص نیست اما نام فرد برده می‌شود یا پس از اینکه به جرم فرد رسیدگی می‌شود بدون ضرورت گاهی اوقات افراد آبرویشان برده می‌شود بدون اینکه توجه شود این افراد خانواده، همسر، فرزند و آشنا دارند، تکلیف آبروی این افراد چه می‌شود؟!
بنابراین آبروی افراد باید در جامعه اسلامی مراعات شود.
زمینه به وجود آمدن اخلال‌گری اقتصادی
آیت الله علیدوست در پایان به نکته پنجم اشاره و خاطرنشان کرد: پس از بیان این نکات و مبانی باید توجه داشت چرا این جرم به وجود می‌آید؟
چه زمینه‌هایی برای وقوع این جرم وجود دارد؟
چرا بعضی کشورها زمینه وقوع این جرایم را ندارند و یا زمینه کمتر دارند؟
کجای کار گیر است که این مسائل پیش می‌آید؟!
به هر حال حوادث یک بسته است و نمی‌توان آن را جدا کرد، بلکه آنها را باید در یک نظام حلقوی و در کنار هم مورد بررسی قرار داد، در غیر این صورت اگر به حوادث به صورت اتمیک نگاه شود و دو نفر هم دستگیر شوند کار به جایی نمی‌رسد بلکه لازم است کسانی که در رأس هرم قدرت و بدنه قدرت هستند بنشینند و از فرهیختگان کمک بگیرند و ببینند چه سیاست و مشکلی وجود دارد که ما در کشورمان شاهد این نوع مشکلات هستیم که هر روز شاهد یک حادثه و سر و صدا در جامعه باشیم و بعد از مدتی نیز این سر و صدا بخوابد!
خیر این راه اساسی برای رفع این مشکل نخواهد بود.
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه زمینه به وجود آمدن اخلال‌گری اقتصادی چیست؟
پاسخ داد: بخشی از آن به سیاست خارجی بر می‌گردد، قسمتی به تحریم‌ها مربوط می‌شود، بخشی هم به آن بر می‌گردد که افرادی که عهده دار این مسائل هستند شایستگی لازم را ندارند از این رو بعضاً تصمیماتی می‌گیرند که آن تصمیم‌ها غلط و اشتباه است.
ایران از نظر وجود نیروهای فرهیخته و مدیران لایق و ارشد، کشور فقیری نیست که در رأس کارها و تصمیمات کلان قرار گیرند.
دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در طول این ۴۰ سال تعداد زیادی نیروی پاکیزه و متخصص تربیت کردند، امروز در برخی از پست‌ها بر سر بعضی افراد چقدر حرف است؟
مگر قحط الرجال است؟
که بعداً بخواهیم با هزاران دردسر مشکلات به وجود آمده را رفع کنیم.

 

 

اقتصادي،اخلالگري،فقه،عناوين،مجازات،جرم،حقوق،اسلامي،قانون،علم ...

 

 
 

دوشنبه، 08 فروردین 1401 - 17:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0