FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


از تحول فردی تا تحول اجتماعی


ایسنا | فرهنگی و هنری | جمعه، 05 فروردین 1401 - 15:53
سیدمحمود صادقی در نوشتاری به آخرین پیام نوروزی امام خمینی (ره) نگاهی داشته است.
امام،تحول،پيام،نفس،نوروزي،نوروز،خميني،تحويل،خدا،نكته،ايران،ر ...

سیدمحمود صادقی در نوشتاری به آخرین پیام نوروزی امام خمینی (ره) نگاهی داشته است.
به گزارش ایسنا، سیدمحمود صادقی، پژوهشگر در یاداشت خود با عنوان «از تحول فردی تا تحول اجتماعی»(نگاهی کوتاه به آخرین پیام نوروزی امام خمینی) نوشته است:
۱.
بهار روح روییدن و سبز شدن است که موجب انقلاب در زمین و رستاخیزی عظیم در طبیعت می‌شود؛ تجلّی دیگرباره طبیعت، با طراوت و تازگی خود روح و جانی تازه در کالبد آدمی می‌نشاند:
صبا به تهنیت پیر مِی‌فروش آمد
که موسم طرب و عیش و ناز و نوش آمد
هوا مسیح نفس گشت و باد نافه گشای
درخت سبز شد و مرغ در خروش آمد (حافظ)
و نوروز که نخستین گام‌های بهار است، خرامان خرامان سبزی و طراوت را در جان و دل طبیعت می‌رویاند و قبای مخملین سبز خود را بر تن زمین می‌پوشاند.
آدمی به حکم ارتباط وثیقی که با طبیعت دارد، در بهار به سبزی نوشدگی میل دارد و همین میل طبیعی و طبعی موجب تحوّل و تبدّل در روح و جان او نیز می‌شود.
عالمان به صورت و سیرت حقیقی انسان همواره این فرصت را غنیمت می‌شمارند و در بهار و نوروز که فرصت تحول و توکل است، به اصلاح امور درونی، همراه با ظواهرِ بیرونی می‌پرداختند و البته دیگران را به این امر توصیه می‌کردند و متعلمان را به تزکیه و تضحیه ترغیب می‌کردند.
نکته روشن در حیات علمی و عملی امام خمینی(قدس سره) آن است که ایشان در تمام مدت زعامت انقلاب اسلامی، و سپس رهبری جمهوری اسلامی ایران، پیش از هر چیز، به تربیت نفوس و تعلم و تربیت افراد جامعه اهتمام داشته‌اند، و از این رو از هر فرصتی برای نیل به این هدف بهره می‌گرفتند.
این رویه در همه پیام‌ها و سخنرانی‌های ایشان مشهود است و روشی ثابت در همه برنامه‌های ایشان بوده است.
از این رو، پیام‌های نوروزی ایشان در این جهت بسیار مهم و شایسته تأمل به شمار می‌آید؛ چراکه در نوروز نفوس آدمی در مرتبه‌ای از آمادگی طبیعی برای تحوّل و تبدّل است و امام در قامت یک معلم اخلاق به این امر به نیکی آگاهی دارد و از این رو در پیام‌های نوروزی خود، به دور از هر گونه شعارزدگی و با آگاهی از مشکلات و مصائب خودسازی و تربیت نفس، توصیه‌هایی را ایراد می‌کند.
این رویه در همه پیام‌های کوتاه و بلند امام نمود دارد.
۲.
در مثل آخرین پیام نوروزی امام خمینی که به نظر کوتاه‌ترین پیام نوروزی ایشان باشد، سرشار از نکته‌هایی از این دست است.
پیام که به صورت تصویری از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است، با دعای تحویل سال آغاز می‌شود: «یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ و الأبْصار یا مُدَبِّر اللیلِ وَ النَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ و الأحوال، حوّل حالَنا الی احْسَنِ الْحال».
امام پس از قرائت دعای تحویل سال، به مهم‌ترین فقره‌ دعا که همان «تحویل حال آدمی به بهترین حال» است، توجه می‌کند و می‌فرماید: «تحویل حال الی احسن الحال این است که ان شاء اللَّه در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم، یعنی واقعاً تحول برایمان حاصل بشود.
و او به این است که همان طوری که سیره انبیا از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری جنگ نکرد الّا برای خدا و صلح نکرد الّا برای خدا» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۲۴).
روشن است پیام در حال و هوای سال ۶۷ و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ ایراد شده است و امام در اشاره به «تحول حال»، ضمن تاکید بر این نکته که اصل «تحویل حال» به تغییر و تحول درونی و روحی مربوط است، در تبیین و توضیح آن «تحول در ایمان» را معرفی می‌کند.
تحول بر ایمان نیز در نظر ایشان آن است که انسان، همه حرکات و سکنات خود را با «میزان حق» تنظیم کند؛ اگر سلاح برمی دارد و می‌جنگند، برای خدا باشد و اگر سلاح بر زمین می‌گذارد و صلح می‌کند باز هم برای خدا.
۳.
ویژگی نوروز ۶۸ این بود که چون نوروز امسال، در ماه شعبان واقع شده بود، نوروز و آغاز سال هم در میانه و عید ولادت امام حسین (علیه السلام) و امام عصر (عج) واقع شده بود.
امام خمینی در ادامه پیام ضمن اشاره به این مناسبات، عمل به سیره و سنت انبیا و اولیا را از سوی ملت ایران و امید خود معرفی می‌کند که این نکته البته در نگاه نگارنده این سطور، ادامه‌ همان «تحویل حال» و «تحول در ایمان» است.
لیکن ایشان در ادامه همین فراز از سخن خود به این نکته محوری توجه می‌دهد که نیل به مقصود متعالی و مهمِ «تحول در ایمان»، تنها با ریاضت و مجاهدت و مبارزه با نفس حاصل می‌شود: «و عمده این است که هواهای نفس از بین برود.
انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است.
و من که گوینده‌ ام موفق نشدم به این عمل.
و من امیدوارم که ملت ایران و همه مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند.
برای سلطه خودشان نباشد.
برای پیروزی خودشان نباشد.
برای هواهای نفسانی نباشد.
و خداوند ان شاء اللَّه همه را توفیق بدهد که در راه خدای تبارک و تعالی مجاهدت کنند».
(صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۲۴)
۴.
همین فراز کوتاه، همه‌ پیام خمینی کبیر به ملت بزرگ ایران است؛ در حالی که جناب ایشان به دلیل کهولت سن آخرین سال حیات خود را پشت سر می‌گذاشتند و به گونه‌ای در این سال، مهم‌ترین کارهای عمر خود را انجام می‌دادند.
لیکن در این فراز از پیام نوروزی، به دور از هر گونه شعار، مردم و ملت ایران را به خودسازی و تزکیه نفس و مجاهده و ریاضت نفس دعوت می‌کنند.
نکته شایسته توجه این که امام، در این دعوت همگانی به مجاهده و ریاضت نفس، خود را چونان یکی از همین مردم معرفی می‌کند و فروتنانه از تجربه‌ شخصی خود سخن می‌گوید: «من که گوینده‌ام موفق نشدم به این عمل.» گویی مربی‌ای راه‌پیموده و راه‌بلد، از سختی‌های راه سخن می‌گوید.
نکته مهم‌تر که نباید در این بین مغفول بماند این است که در اندیشه‌ امام، راه اصلاح جامعه، اصلاح و تزکیه همه افراد جامعه است؛ لیکن هر فرد در جایگاه خود، مسئولیت اصلاح خود را بر عهده دارد؛ از رهبر که رأس هرم است تا افراد عادی و معمولی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند، باید در این راه گام بردارند و به این ترتیب جامعه‌ای متخلق به سیره و سنت انبیا و اولیا تربیت می‌شود که با اتحاد و یکدلی با آرمان بلند پیروزی بر کفر جهانی نائل می‌شود.
انتهای پیام

 

 

 

 

 

شنبه، 06 فروردین 1401 - 00:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0