FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقش سوغات در حفظ ارزش‌های بومی و رونق گردشگری


ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | چهارشنبه، 03 فروردین 1401 - 10:53
یک کارشناس گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سوغاتی‌ها و صنایع خاص بومی یک منطقه، با ایجاد یک حس خوب و تعلق خاطر در گردشگران، می‌توانند انگیزه آن‌ها را برای ماندن در مقصد افزایش دهند و موجب رونق گردشگری شوند.
سوغات،منطقه،گردشگري،فرهنگي،گردشگر،توليد،گردشگران،بومي،احساني ...

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سوغاتی‌ها و صنایع خاص بومی یک منطقه، با ایجاد یک حس خوب و تعلق خاطر در گردشگران، می‌توانند انگیزه آن‌ها را برای ماندن در مقصد افزایش دهند و موجب رونق گردشگری شوند.
افسانه احسانی در گفت‌وگو با ایسنا به بررسی ویژگی‌های سوغات و اثرپذیری آن بر رونق گردشگری و ماندگاری گردشگر پرداخت و اظهار کرد: در ارتباط با برندسازی سوغات باید بگویم که برای هر گردشگر و مسافری از جمله خود من خرید یک سوغات که مربوط به همان منطقه باشد و دارای رنگ، بو و جنس همان خطه و یاد آور حوزه فرهنگی خاص آن نقطه باشد از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: بعدها با ورود به صنعت گردشگری این نیاز را در خود و دوستانم احساس کردم که با هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی وارد حوزه توان‌افزایی جوامع محلی شویم که در واقع بازآفرینی و واسطه‌سازی هنرهای سنتی و صنایع دستی آن‌ها به خصوص مواردی که نمادهای فرهنگی داشتند، بود.
این کارشناس گردشگری بیان کرد: به تجربه برایم ثابت شده است، روستاهایی که پیشرفت چندانی نداشتند و مسیر دسترسی آن‌ها چندان ساده نبود و دور از مرکز بودند چطور گردشگران را به واسطه دیدن سازنده عروسک‌های بومی یا بافته‌ای که در آن منطقه تولید می‌شد و حتی برای دیدن مراحل ساخت آن آثار، به خود جذب می‌کردند وآن نقطه را به یک منطقه گردشگرپذیر به خصوص گردشگری تجربه‌گر تبدیل می‌کردند.
پس می‌توان گفت که با اتکا به مشاهدات میدانی، سوغات تا چه میزان می‌تواند بر جذب گردشگر و ماندگاری آن تاثیرگذار باشد.
ایجاد انگیزه در گردشگر نقش بسیار مهمی در افزایش مدت زمان حضور او خواهد داشت
احسانی در خصوص افزایش مدت زمان حضور گردشگر در منطقه به واسطه سوغات و صنایع دستی تصریح کرد: با در نظرگرفتن فرآیند ساخت سوغات فرهنگی و به نوعی مواجه کردن گردشگر با فرآیندهای جمع‌آوری مواد و مصالح مربوطه در همان منطقه تا تولید آن محصول و ایجاد یک برنامه‌ریزی صحیح در قالب گردشگری تجربه‌گرا، می‌توان مدت زمان حضور گردشگر در منطقه را افزایش داد.
وی عنوان کرد: گردشگران می‌توانند از کارگاه‌های صنایع‌دستی و همینطور تولیدات سوغات بازدید کنند و قطعا این بازدید می‌تواند به آن‌ها انگیزه دهد تا مدت زمان بیشتری را در محل حضور داشته باشند.
همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا سفرشان روح، حس و معنای بیشتری دریافت کند و به عبارتی احساس تعلق خاطر نسبت به آن منطقه در آن‌ها شکل گیرد.
مراکز اقامتی کمتر از محصولات بومی منطقه استفاده می‌کنند
این کارشناس گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص مزایای استفاده از سوغات و صنایع دستی بومی در مراکز اقامتی تشریح کرد: مسلما عرضه این محصولات و نمایش آن‌ها در موزه‌ها، هتل‌ها و محل‌هایی که گردشگران رفت‌وآمد دارند می‌تواند بسیار موثر باشد؛ به خصوص که اگر این محصولات، کاملا بومی همان منطقه باشند.
احسانی اضافه کرد: البته امروزه با وجود اینکه اکقر اقامتگاه‌ها سعی دارند تا از صنایع‌دستی در مراکز خود استفاده کنند اما متاسفانه شاهد این امر هستیم که صنایع‌دستی استفاده شده مربوط به به آن خطه نیست.
وی ادامه داد: همچنین چه بهتر که این محصولات در جایی استفاده و یا عرضه شود که قابلیت دید بیشتری داشته باشد.
به عنوان مثال در لابی مکان‌های اقامتی و نقاطی که گردشگران انتظار می‌کشند و حتی در نزدیکی محل صرف غذا و یا در جایی که مهمانان نشسته‌اند و فرصت کافی برای تماشا دارند، می‌تواند بسیار موثر باشد.
چه شاخص‌هایی باید در ساخت سوغات به کار رود؟
این کارشناس صنایع‌دستی در خصوص جایگاه صنایع‌دستی در سوغات خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سوغات را به دو دسته خوراکی‌ها و مواردی که قابلیت نگهداری دارند مانند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تقسیم کنیم، باید بگویم که حتما صنایع‌دستی جایگاه ویژه‌ای در سوغات دارد.
احسانی اظهار کرد: این دو مورد مکمل هم هستند، البته در برخی موارد هنر صنایع‌دستی در قالب غذا و خوراک هم دیده می‌شود.
برای مثال بومیان استان فارس با ماده‌ای به نام قارا یا چیزی شبیه به قره قروت اشیایی چون اسب و شتر می‌سازند و به نوعی یک صنایع‌دستی خلق می‌کنند.
این دو را نمی‌توان جدا ازهم دسته‌بندی کرد و هر دو نوع سوغات ارزشمند هستند، اما بهتر اینکه آن سوغات همیشه دیده شود و یادآور خاطرات سفر باشد.
وی افزود: البته مقالاتی در این زمینه نوشته شده که متمرکز بر ذکر برخی شاخص ها در ساخت سوغات هستند.
در این شاخص‌ها گفته شده است که سوغات به خصوص برای افرادی که زیاد سفر می‌کنند باید کوچک و قابل حمل باشد، سبک باشد، به راحتی بسته‌بندی شود، کاملا یادآور خطه فرهنگی و فرهنگ منطقه و در آخر دارای قیمت مناسبی باشد.
این کارشناس گردشگری در خصوص جایگزینی سوغاتی‌های قابل حفظ و نگهداری به جای خوراکی‌ها، خاطرنشان کرد: این دو را نمی‌توان از یکدیگر تفکیک کرد و خوراکی‌ها به خصوص که اگر خوراکی‌های بومی باشند از ارزش بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به خوبی گویای تنوع فرهنگی خاص منطقه باشند.
ما هنوز به اندازه کافی روی خوراکی‌های محلی خود، غذاهای محلی و سوغات محلی آنطور که باید تمرکز نکرده‌ایم هرچند بعضی استان‌ها اقداماتی انجام می‌دهند اما با توجه به تنوع فرهنگی که در کشور داریم هنوز جزئیات بسیاری هستند که شناسایی نشده‌اند و قابلیت نقد و بررسی بسیار دارند.
در تولید سوغات انواع ذائقه‌ها در نظر گرفته شود
احسانی در مورد تاثیرات سوغات بر رونق اقتصادی گفت: این مسئله به اینکه چه سوغاتی مد نظر است، بستگی دارد.
برخی از سوغات‌های فرهنگی همچون فرش، جاجیم و بافتنی‌ها که تولید زمان بری دارند و دارای هزینه تولید بالا هستند قاعدتا با صنایع دستی و سوغاتی که سریعتر تولید می‌شوند و دارای مواد اولیه ارزان هستند، متفاوت خواهند بود.
به هر حال این طیفی است که باید همه آن‌ را در نظر بگیریم و نباید خود را به انواع خاصی از گردشگران محدود کنیم.
وی ادامه داد: باید برای انواع سلیقه‌ها راه و چاره داشته باشیم.
ما می‌توانیم برای بخشی که جمعیت کمتری دارند میزان تولید پایین‌تر داشته باشیم، اما در مجموع باید همه نوع ذائقه‌ را در نظر بگیریم تا به مرور این ذائقه‌سازی شکل بگیرد.
به شخصه معتقدم که آگاهی می‌تواند سلیقه را تغییر دهد و اگر مسیر را با آگاهی و ذائقه‌سازی پیش ببریم به دست‌آوردهای بالاتری خواهیم رسید.
انتهای پیام

 

 

سوغات،منطقه،گردشگري،فرهنگي،گردشگر،توليد،گردشگران،بومي،احساني ... سوغات،منطقه،گردشگري،فرهنگي،گردشگر،توليد،گردشگران،بومي،احساني ... سوغات،منطقه،گردشگري،فرهنگي،گردشگر،توليد،گردشگران،بومي،احساني ...

 

 

چهارشنبه، 03 فروردین 1401 - 19:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0