FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


احیاگر فلسفه اسلامی به زبان انسان معاصر


مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 02 فروردین 1401 - 08:30
سید جلال‌الدین آشتیانی از آن دسته انسان‌هایی بود که خیلی زود فهمید از زندگی چه می‌خواهد و به دنبال چیست. راه و بیراهه را تجربه نکرد تا تهش برسد به آن چیزی که یک نفر بعد از سی‌سال زندگی پیدایش می‌کند.
استاد،آشتياني،سيد،فلسفه،شاگردان،مصطفي،تصحيح،زندگي،اسلامي،حيو ...

به گزارش مشرق، سوم فروردین‌ماه سالروز وفات استاد سید جلال‌الدین آشتیانی است.
به همین مناسبت معصومه رامهرمزی نویسنده و پژوهشگر، یادداشتی را در اختیار مشرق قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.
سید جلال‌الدین آشتیانی از آن دسته انسان‌هایی بود که خیلی زود فهمید از زندگی چه می‌خواهد و به دنبال چیست.
راه و بیراهه را تجربه نکرد تا تهش برسد به آن چیزی که یک نفر بعد از سی‌سال زندگی پیدایش می‌کند و شاید هم بعد از عمری طولانی.
آن مرد بزرگ حیات خود را صرف فلسفه و عرفان کرد و توانست میراث به‌جا مانده از ابن‌سینا و ابن عربی را جانی دوباره ببخشد.
عملکرد علمی ایشان در طول زندگی، از حیث کیفی، پربار و به لحاظ کمی آن‌چنان پرتعداد است که سایه‌ای بلند بر زندگی شخصی او انداخته است.
از دوران کودکی جلال‌الدین همین دانسته می‌شود که درس را از مکتب‌خانه آغاز کرده و کودکی‌اش را در زادگاهش آشتیان سپری کرده است.
به لطف هوش و ذکاوت خدادادی، مدرسه را از کلاس سوم شروع کرد.
در عنفوان جوانی و در نوزده‌سالگی به تشویق آیت‌الله دانش به قم مهاجرت کرد و علوم قرآنی و حوزوی را به‌صورت تخصصی پی‌گرفت.
در اندک احوالات شخصی جلال‌الدین خاطراتی از دوستی صمیمانه و نزدیک او با آقا سید مصطفی خمینی آمده است.
دوستی آن دو به دوره طلبگی در حوزه علمیه بر می‌گردد.
آغاز این دوستی حکایت شیرینی دارد.
سید جلال‌الدین می‌گوید: آشنایی ما از این جا شروع شد که در یک روز سرد زمستان، شب‌هنگام شغالی از شدت سرما از داخل رودخانه به مدرسه فیضیه پناه آورد و در زیر درختی از حال رفت.
طلاب مدرسه دور آن حیوان را گرفتند.
یکی از آن‌ها آقا مصطفی بود.
او جلو رفت که به حیوان دستی بکشد.
به ایشان گفتم: مبادا به این حیوان نزدیک شوید، ممکن است هار باشد و کار دستت بدهد.
پس از این که هوا قدری گرم شد، حیوان جان گرفت و پا به فرار گذاشت.
آقا مصطفی حیوان را تعقیب کرد و ما هم به دنبال ایشان رفتیم.
شغال وارد مدرسه باقریه شد.
آقا مصطفی جلو رفت و حیوان پرید و گاز محکمی از پای ایشان گرفت.
ما به‌زحمت توانستیم آن حیوان را از پای او جدا کنیم.
پا به‌شدت صدمه دید و از جای گازگرفتگی خون جاری شد.
آقا مصطفی رو به من کرد و گفت: آقای آشتیانی به دادم برس.
من هم فوراً درشکه‌ای گرفتم و ایشان را به بیمارستان رساندم.
آقای دکتر مدرسی که رئیس بیمارستان و پزشک حضرات علما بود، پای ایشان را معالجه کرد و آمپول کزار به او زد.
این ماجرا شروع دوستی من باشخصیت کم‌نظیر آقا مصطفی خمینی بود.
این دوستی ادامه پیدا کرد و روز به روز نزدیک‌تر و صمیمی‌تر شدیم.
دوستی آن‌ها با مباحثات علمی عمیق‌تر شد.
گاهی جلال‌الدین آشتیانی به منزل ایشان می‌رفت و تا روز بعد آنجا می‌ماند و گاهی نیز سید مصطفی نزد ایشان می‌رفت.
در همه این رفت و آمدها دو طلبه جوان و بااستعداد به بحث و مباحثه می‌پرداختند و بر دانسته‌های هم می‌افزودند.
استاد آشتیانی با بیان نکته‌ای تأمل‌برانگیز درباره آقا سید مصطفی خمینی، شیوه تربیتی سید روح‌الله خمینی را به تصویر می‌کشد.
استاد می‌گوید: سید مصطفی آن‌قدر در ادبیات و عرفان قوی بود که با پدر بزرگوارشان به مباحثه می‌نشست.
ایشان مقلد نبود که هر چه پدر بفرمایند، بدون بررسی و تحقیق بپذیرد، بلکه تحقیق می‌کرد و اگر مطلبی را به عقیده و باور خود درست می‌یافت آن را می‌پذیرفت وگرنه آن را قبول نمی‌کرد.
سید جلال‌الدین آشتیانی در محضر استادان بزرگی که سخت به شماره می‌آیند، کسب علم و معرفت کرد.
استادانی چون حسین طباطبایی بروجردی، شیخ محمود صدوقی یزدی، میرزا رضا تبریزی، سید حسن موسوی بجنوردی، میرزا مهدی آشتیانی (فیلسوف شرق)، سید محمدتقی خوانساری و سید مهدی محقق و ...
ایشان با اشتیاق و میل وافری که داشت به شهرهای مختلف سفر کرد و از استادان بنام روزگار خود در هر گوشه کشور، نکات بیشتر و تازه‌تری آموخت.
مدتی نیز در کلاس درس استاد مرتضی مطهری حاضر شد به همین دلیل، دکتر دینانی استاد بنام فلسفه می‌گوید: استادی نماند که علامه آشتیانی ندیده باشد.
اشتیاق او به کسب علم از ابتدای زندگی علمی‌اش پیداست.
بی شک شنیدن آراء و نظرات مختلف استادها و غور در اندیشه آنان به سید جلال‌الدین این فرصت را می‌داد که به قله معرفت در آن موضوع برسد و نکته نغزی از نظرش دور نمانَد.
روشنگر سیر فلسفه اسلامی
به گفته محققین، استاد آشتیانی مسیر پیدایش فلسفه مشاء تا خواجه‌نصیر را احیاء کرد و به دیگران نمایاند.
پس از آن، شاگردان خواجه‌نصیر و پیوند فلسفه به مکتب اصفهان توجه ایشان را جلب کرد.
استاد چراغِ راه فلسفه اسلامی بود چرا که این راه را از دیدگاه فلاسفه اسلامی مورد بررسی قرار داد نه فلاسفه غرب.
به تعبیری می‌توان گفت: او نور را به نور شناخت.
در سیر مسیری که استاد در شناخت و معرفی فلاسفه اسلامی پیمود، گویا علاقه وافری به ابن ترکه اصفهانی پیدا کرد.
همین علاقه منجر به تصحیح و چاپ اثر این حکیم با عنوان «تمهید القواعد» شد.
مطالعات و اهتمام علامه به تصحیح و معرفی آثار فلاسفه قدیم به روشن شدن سیر حکمت متعالیه در دوره صفویه و قاجار انجامید و سیر انتقال آن از اصفهان به تهران را نشان داد.
در این مطالعات نحوه تشکیل مکتب فلسفی تهران و سیر آن تا دوره معاصر مشهود است.
استاد موسوی ضمن مصاحبه‌ای در این باره می‌گوید: استاد آشتیانی نقش بسزایی در این انتقال (نشر آثار فلسفی و عرفانی گذشتگان به زبان معاصر) داشته است.
هم از جهت تربیت شاگردان و هم از جهت تألیفاتی که داشته است.
کمتر کسی پیدا می‌شود کاری به عظمت کار ایشان در نشر آثار فلسفی و عرفانی گذشتگان به شیوه امروزی با مقدمات و حواشی مفصل انجام داده باشد.
البته ممکن است نقص‌هایی در نحوه چاپ باشد ولی باید انصاف داشت که با امکانات بسیار محدودی که داشتند واقعاً کار ایشان به‌صورت یک‌تنه معجزه‌آسا بود.
نکته حائز اهمیت درباره تصحیح‌های ایشان این است که استاد به شیوه انتقادی تصحیح نمی‌کرد و روش اجتهادی را برمی‌گزید و با تسلطی که به مفاهیم کتب داشت آن را از آب درمی‌آورد.
گویا قصد ایشان تنها نشان‌دادن سیر و نحوه پیشروی فلسفه در آن زمان است و دغدغه ایشان تنها منوط به تصحیح نیست.
به این معنی که چون علاقه ایشان روشن‌کردن مسیر رشد فلسفه بود تصحیح را ابزاری کارآمد برای این هدف می‌دانست زیرا متونی که ایشان تصحیح کردند نقش چراغی را دارند که مسیر مطالعه را روشن می‌کند.
با این تفاسیر علامه آشتیانی شیوه مهجور تصحیح را دوباره زنده کرد و به‌خاطر مقدمه‌های ارزشمندی که بر کتب نوشت بارها مورد تأیید و تحسین هانری کربن قرار گرفت و لقب ملاصدرای زمان را از جانب ایشان دریافت کرد.
هانری کُربَن فیلسوف، ایران‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی بود.
او بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه سپری کرد.
کربن پس از پذیرش ریاست بخش ایران‌شناسی مؤسسه ایران و فرانسه، با سفرهای منظم خود به ایران و ارتباط و همکاری با اندیشمندانی چون سید جلال‌الدین آشتیانی، سید حسین نصر و محمد معین، سلسله کتاب‌هایی را با عنوان «مجموعه کتب ایرانی» در زمینه حکمت و فلسفه اسلامی منتشر کرد.
معرفت بخشی به شاگردان
استاد آشتیانی هرآنچه را از مسیر تفکر و مطالعه در منابع به دست آورد و همه ‌دانشی را که از محضر استادان و بزرگان فراگرفت به شاگردان خود آموزش داد.
نکته قابل اهمیت در زندگی ایشان وجود شاگردانی است که پا به پای استاد پیش رفتند و از ایشان درس‌های بزرگی آموختند.
استاد در سال ۱۳۳۸ وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد.
گویا در آن زمان حوزه علمیه توجه چندانی به فلسفه نداشت.
به همین دلیل ایشان به دانشگاه رفت.
هرچند حوزه را رها نکرد و به اصرار خود فلسفه و عرفان را در حوزه تدریس می‌کرد.
کلاس‌های ایشان در سطح بالایی از مفاهیم و معانی بود به همین دلیل دانشجویان مبتدی توانایی درک آن را نداشتند.
استاد مباحث را معنی نمی‌کرد و با اشراف کاملاً علمی به موضوع، درسی را که در آن عربی و فارسی به هم می‌آمیخت روخوانی کرده و به تدریس ادامه می‌داد.
بسیاری از کلاس‌ها در ابتدا شلوغ بود و در انتها فقط کسانی در کلاس می‌ماندند که قابلیت فهم و هضم گفته‌ها را داشتند.
استاد همیشه در نهایت تواضع در سلام کردن بر دانشجویان و طلبه‌ها پیشی می‌گرفت.
ممکن بود به نظر منزوی بیاید اما اصلاً این‌گونه نبود.
بسیار مهربان بود و اگر دانشجویی حتی یک‌بار غیبت می‌کرد جویای احوالش می‌شد.
سخت‌گیری در درس و شاگردپروری، روش استاد در آموزش بود.
ایشان بر این باور بودند که امروزه دانشجو و طلبه مثل گذشته تربیت نمی‌شود.
علامه در توضیح سخت‌گیری بر شاگردان بر این نکته تاکید داشتند که امروزه با احتساب تعطیلی‌هایی که در تقویم ملزم شده است، دانشجو و طلبه در نهایت بتواند نود و پنج‌ روز را به‌صورت جدی و رسمی درس بخواند به همین دلیل کیفیت کارشان نسبت به نسل‌های قبل ضعیف‌تر است.
با وجود نظم و سخت‌گیریِ استاد آشتیانی در امر آموزش، شاگردان و همراهان بسیاری در محضر ایشان حضور داشتند و دانشجویان خارجی نیز به کلاس ایشان راه ‌یافته بودند.
معروف‌ترین آن‌ها ویلیام چیتیک است که در محضر استاد فصوص و شروح را آموخت.
مرحوم حجت‌الاسلام غلامی، مرحوم حجت‌الاسلام سالم، آیت‌الله حسینی شریف، آیت‌الله سید هادی درستکار، آیت‌الله مسیح حسینی، آیت الله بیرجندی و آیت الله حسینی شاهرودی از جمله شاگردان ایشان در حکمت و عرفان هستند.
محمدجعفر یاحقی درباره شاگردان و مریدان استاد آشتیانی در نقاط مختلف جهان چنین می‌گوید: آن سال‌ها که از مشهد بیرون نرفته بودم، می‌دیدم که هانری کربن و سید حسین نصر چگونه مشتاقانه به دیدار استاد می‌شتابند و نیز هرکس که بویی از فلسفه و عرفان به مشامش خورده است.
بعدها که به اقصای عالم سفر کردم در هر محفلی که سخن از خراسان به میان می‌آمد از کمبریج تا آکسفورد و لیدن گرفته تا برکلی، تورنتو و توکیو همه از استاد می‌پرسیدند.
لفظ استاد در آن‌سوی عالم هم شده بود برایش عَلَم بالغلبه.
مسیر پر فراز و نشیب تعلیم و تعلم از پنج‌سالگی که به مکتب‌خانه رفت آغاز و تا هشتادسالگی برقرار بود.
ثمره یک ‌عمر تلاش علمی استاد مجموعه آثاری است که همچون استادان و شاگردان ایشان موجب شگفتی است و نشان از روح خستگی‌ناپذیر ایشان در زندگی دارد.
در عرض بیست سال از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۱ حدود چهل کتاب و رساله از علامه آشتیانی به چاپ رسیده است.
این حجم از کار در این زمان شاید بزرگ‌ترین عاملی باشد که فرصت ازدواج و تشکیل خانواده را به استاد نداد.
ایشان از علایق شخصی و زندگی معمول و راحتی خود دست کشیدند و عمرشان را وقف جامعه و رواج و گسترش معرفت کردند.
در این مسیر جوایز و تقدیرهای بی‌شماری شامل حال استاد شد که اهمّ آن نشان درجه یک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۸ و عنوان دانشمند برجسته از فرهنگستان علوم در سال ۱۳۷۷ بود.
علامه آشتیانی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را برای کتاب تصحیح و تحقیق فصوص‌الحکم اثر محمد داود قیصری از آن خود کرد.
احیاگر و روشنگر مسیر فلسفه اسلامی در زمان معاصر، علامه سید جلال‌الدین آشتیانی در سال ۱۳۸۴ در سن هشتادسالگی هنگام اذان ظهر در منزل خود به دیار باقی شتافت و در حرم رضوی آرام گرفت.

 

 

 

 

 

سه شنبه، 02 فروردین 1401 - 17:51 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0