FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاه یک اندیشمند اروپایی به فلسفه انتظار در مذهب شیعه


باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 28 اسفند 1400 - 07:41
هانری کربن در گفتگو با علامه طباطبایی (ره) اذعان کرده که در اصول شیعی مسئله ولایت امام غایب (عج)، حلقه واسط بین انسان و خداوند است.
شيعي،كربن،هانري،فيلسوف،علامه،موعود،باطني،آراي،فرانسوي،امام،م ...

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تشریح شد؛‌
شاید در وهله اول آرای یک فیلسوف فرانسوی درباره معنای موعود و انتظار در اسلام برای ما اهمیتی نداشته باشد؛ اما هنگامی که دقیق به برخی فیلم‌های غربی با موضوع نقش یک منجی در جوامع بشری بنگریم، متوجه فهم دلخواه آنان از این مسئله می‌شویم.
این درک در برخی از متفکران غربی متفاوت بود مثل دکتر هانری کربن، فیلسوف فرانسوی.
او علاقه بسیاری به آموزه‌های عرفانی و فلسفی شیعی داشت و به خاطر عطش فراوانش به آن، تصمیم به گفتگو با مهمترین عالم فلسفی زمان خود گرفت که علامه سید محمد حسین طباطبایی بود.
کربن در سال‌های ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ به ایران آمد و یکی از محور‌های گفتگوی خود را فلسفه انتظار در تفکر شیعی و استمرار آن مطرح کرد.
درباره این جلسات خاطرات بسیاری از جمله کتاب خود علامه به نام «ظهور شیعه» یا «مکتب تشییع» منتشر شد.
حالا ما با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا یقینی استاد حوزه و دانشگاه به گفتگو درباره جایگاه موعود شیعی در آرای هانری کربن نشسته ایم.
چرا کربن به مبحث موعود در شیعه اهمیت می‌داد؟
برای پاسخ به این سوال باید به ریشه شکل گیری این موضوع پرداخت که به آشنایی اروپاییان با اندیشه ابن سینا در قرن دوازده میلادی بازمی‌گردد.
در این جریان کم کم فلسفه‌ای متأثر از آن با نام فلسفه مَدرِسی ظهور یافت.
این تفکر در رنسانس باتوجه به فضای عقلانی حاکم بر جامعه اروپایی تنها به جنبه مشایی و عینیت گرایی محض ابن سینا متمرکز شد و از پرداختن به آرای روحانی این فیلسوف بازماند.
اما در قرن بیستم میلادی اتفاق جدیدی افتاد و آن نابودی امپراتوری عثمانی بود که برای متفکران اروپایی حکم کشف گوشه جدیدی از شرق اسلامی بود.
زیرا بسیاری از آنان برای فهم مسلمانان و آرای‌ایشان به کتابخانه‌های استانبول هجوم بردند تا از فرهنگ و سنن اسلامی به‌ویژه آرای معنوی آن آگاه شوند.
یکی از همین محققان هانری کربن فرانسوی، شاگرد مارتین هایدگر و لویی ماسینیون بود که با تسلط خود بر زبان عربی کتب سهروردی را خواند.
در آنجا تفکر سهروردی بر کربن تاثیر وافری گذاشت چنانکه تصمیم گرفت برای فهم بهتر حقیقت عرفان و فلسفه اسلامی، به بررسی ورای اندیشه شیعی بپردازد.
این تمایل فکری به سبب تغییر فضای فلسفی حاکم بر اروپا بود که جریانی باعنوان فلسفه نو مَدرِسی داشت.
در این اندیشه اروپا تحت تأثیر شدید عرفان شیعی قصد تبیین جدیدی از مسیحیت داشت که در جریان سنت گرایی قرار می گرفت.
این دسته از فیلسوفان با اهمیت به جنبه باطنی و معنوی شیعه، اهل بیت (س) را شناختند و اردتمند آنان شدند، اما در مسیر این آشنایی از دیگر وجه ظاهری و اجتماعی مکتب شیعه بازماندند.
چنانچه برایشان مسئله مهدویت و موعودگرایی کانون توجه بود لکن تنها آرای معنوی آن بیان می شد.
برای هانری کربن چنین سیر روحی اتفاق افتاد، او با قرار گرفتن در جرگه نو مَدرِسی‌ها جهت پاسخ به پرسش حقیقت موعود در آرای باطنی شیعی، نزد علامه محمدحسین طباطبایی (ره) رفت.
مفهوم «امام منتظر» در کلام کربن چیست؟
کربن زمانی که برای اولین بار نزد علامه حاضر شد گفت که حقایق دین اسلام از دریچه مذهب تشییع قابل فهم‌تر است و قصد دارد تا معارف اهل بیت (س) را به غرب نمایان سازد.
در این رابطه هم اقدام به چاپ کتاب سهروردی و برگزاری جلسات مکاتب فلسفی ملاصدرا و میرداماد کرد، اما تمام این‌ها او را قانع نساخت و کربن را به سمت گفتگو با علمای شیعی هدایت نمود.
این اتفاق برای فیلسوف فرانسوی به منظور حقیقت یابی مذهب تشیع و معارف آن بود.
او پس از این دیدار در یک همایش اروپایی شرکت داشت و مسئله «امام منتظر» را از نگرش شیعی ارائه داد.
او چنین تشریح کرد که تشیع رابطه بشر با هدایت الهی و پیوند انسان با خدا را استوار می دارد و حلقه اتصال آن همان ولایت است.
در ادیان دیگر ما شاهد کمرنگ شدن و یا قطع ارتباط انسان‌ها با رشته الهی هستیم که این عمدتاً به رحلت انبیا و فقدان یک جانشین برایشان بازمی‌گشت.
زیرا کربن فهمید که در فلسفه و آموزه شیعی انسان همیشه نیاز به یک امام دارد تا او را به رشد و تعالی رساند.
درواقع، فیلسوف فرانسوی امر مذکور را یک موضوع باطنی می دانست که با آن حقیقت و معنویت بین انسان و خدا استمرار می یافت و رشته اساسی وصل به حق پاره نمی‌شد؛ بنابراین هانری کربن جایگاه امام غایب را در نقش وساطت فیض الهی توصیف می‌کرد لکن علامه در همان زمان یک اصل مهم بر تعریف او افزود که مورد غفلت این فیلسوف واقع شد.
چه ایراداتی در زمینه فهم او از موعود شیعی وجود دارد؟
در جلسه دوم دیدار، علامه (ره) توضیح تکمیلی و مختصری را درباره تعریف امام غایب (عج) به وی اشاره کردند که کربن بنابر شرایط یا تفکر مسلط بر جامعه خودش، آنرا فرمواش کرد.
ایشان فرمودند: «مسئله وجود حق تعالی، در همه ادیان یک مسئله ثابت و مشترک است، ولی در موضوع روش زندگی انسان دینی جاودانه خواهد بود که ضمن حفظ اعتقاد به الوهیت و نبوت و اعتقاد به دنیای دیگر برای استمرار بخشیدن به این حقیقت باید وسیله خاصی برای ادامه پیوند و ارتباط از خود به یادگار گذاشته باشد و آن، بی تردید همان مساله ولایت است که در اسلام شیعی به آن توجه خاص شده و درواقع توسل به آن، سعادت دنیوی واخروی انسان را تضمین می کند.».
در اینجا کربن فقط به حوزه شهودی و باطنی آن توجه دارد و اصلا درباره برپایی عدالت و مبارزه با ظلم در تفکر شیعی اشاره‌ای نمی‌کند.
بدین ترتیب، او به وجه سیاسی و ولایت ظاهری شیعی توجه‌ای ندارد و حتی جمله‌ای از او نقل کرده اند که: «اگر دین بخواهد وارد سیاست و اجتماع بشود، این معنویت شیعی به سیاست و اجتماع آلوده شود دیگر آن قداست معنوی و طهارت خود را از دست می دهد.».
اما طهارت باطنی زمانی از بشر می تواند دستگیری کند که علاوه بر تامین نیاز‌های بشر در جنبه‌های معنوی، به ظاهر هم بتواند بنیان یک اجتماعی بنابر عقل و تقوا رهبری کند.
به سخنی دیگر بایست منتظر تاسیس چنین اجتماعی باشیم و اگر آن حاصل نشود زمینه برای انسان‌هایی با باطن طاهر و متعالی فراهم نخواهد شد.
این جان کلام علامه به هانری کربن بود که او به خاطر تجربه تاریخی اروپا و درواقع همان ماجرای تسلط کامل کلیسا بر تمام وجوه زندگی ایشان در قرون وسطی، از نقش اجتماعی و سیاسی موعود شیعی غفلت کرد؛ بنابراین تصور فیلسوف فرانسوی، یک گمان شبه مسیحی است که قالب و ظهور امام غایب را تنها در شئون باطنی و شهود پیروان می پندارد.
این اگرچه به طور کامل خطا نیست، اما پیداست که هانری کربن به وجه عدالت طلبی شیعی یا اصل مهدویت توجه نداشته است.

 

 

شيعي،كربن،هانري،فيلسوف،علامه،موعود،باطني،آراي،فرانسوي،امام،م ...

 

 

شنبه، 28 اسفند 1400 - 23:36 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0