FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقد آینده نگری و منجی گرایی در نگاه اندیشمندان غربی


مهر | دین و اندیشه | جمعه، 27 اسفند 1400 - 13:11
آینده‌نگری و آینده پژوهی به عنوان یک رویکرد مهم در نظریه پردازی‌های علمی، در دو ساختار دینی و سکولار مطرح می‌شود.
منجي،الهي،آينده،سكولار،اديان،بشري،بشر،فاضله،مدينه،ساختار،دين ...

به گزارش خبرنگار مهر، امروز نیمه شعبان، سالروز میلاد باسعادت حضرت مهدی موعود (عج) است.
محمدامین غروی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار مهر قرار داده است به بیان آینده‌نگری و منجی گرایی در نگاه اندیشمندان غربی پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم:
اشاره
انسان‌ها به استناد منابع تاریخی و آثار باستانی، از دیرباز در انتظار ظهور یک منجی بوده‌اند و اندیشه نجات و منجی موعود، یکی از فراگیرترین اندیشه‌های بشری است که در منظومه فکری تمام ادیان و گروه‌های نو اندیش مطرح شده است؛ گرچه در مصداق شناسی و شاخص‌های منجی، دیدگاه‌های متفاوت و حتی متعارض دیده می‌شود.
به هر حال یکی از پیامدهای باور به منجی، لزوم آینده‌نگری و تلاش برای ارائه طرح‌های کلان در راستای بهبود وضعیت جوامع بشری می‌باشد که دیدگاه اندیشمندان غربی پیرامون این موضوع نیازمند تحلیل و بررسی است.
آینده‌نگری سکولار
آینده‌نگری و آینده پژوهی به عنوان یک رویکرد مهم در نظریه پردازی‌های علمی، در دو ساختار دینی و سکولار مطرح می‌شود.
از آنجا که رویکرد دینی برآمده از تعالیم آسمانی است، بیشترین رواج را در جوامع دینی دارد اما نباید از رویکرد سکولار که رنگ و بوی دین‌گریزی و حتی دین‌ستیزی دارد، غفلت ورزید.
مرکزیت آمریکا به عنوان آرمان‌شهر
الوین تافلر «Alvin Toffler» نویسنده و آینده‌پژوه آمریکایی بر این باور است که ساختار آینده جهان پس از برخورد تمدن علم و اطلاعات (موج سوم) با تمدن‌های صنعتی (موج دوم) و کشاورزی (موج اول) رقم خواهد خورد.
او تصریح می‌کند که امروزه اطلاعات و تکنولوژی و دانش‌های مرتبط با آن، در غرب به ویژه در آمریکا متمرکز است؛ از این رو قدرت آینده، به آن تعلق دارد .[۱]
فوکویاما «Francis Fukuyama» استاد و نظریه‌پرداز علوم سیاسی در آمریکا نیز معتقد است گسترش کامل لیبرال دموکراسی بر تمام دنیا در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، آینده موعود و مطلوب را در پی خواهد داشت .[۲]
مدینه فاضله بر پایه عقل بشری
کانت «Immanuel Kant» فیلسوف آلمانی، در بررسی وضعیت آینده بشر، جامعه مدنی برپایه کامل‌ترین سازمان عادلانه و بالاترین نمودهای اخلاقی را بزرگ‌ترین مساله برای انسان اعلام کرده و آن را یک هدف نهان برای نوع بشر می‌داند که بشر برای رسیدن به آن در حال تلاش بوده تا سرانجام به مدینه فاضله دست پیدا کند.
گرچه دیدگاه کانت و ادیان الهی پیرامون ویژگی‌های مدینه فاضله یعنی دستیابی به عدالت و اخلاق، یکسان هستند اما در چگونگی تحقق این دو شاخص برای مدینه فاضله دارای تفاوت بنیادین می‌باشند؛ چه آنکه ادیان الهی رسیدن به چنین جامعه‌ای را بر اساس رهنمودهای منجی آسمانی دانسته‌اند اما کانت آن را یکی از دستاوردهای تکامل و بلوغ عقل بشری قلمداد کرده است .[۳]
مفهوم‌شناسی آینده‌گرایی الهی
متأسفانه آینده‌گرایی مبتنی بر فلسفه تاریخ سکولار، در تحلیل جریان حرکت تاریخ، هیچ نگاهی به حاکمیت اراده و مشیت الهی ندارد و بنیان آن را بر اساس خواست بشر و بر پایه سلاح علم و تکنولوژی جدید می‌داند.
از این رو، چنین آینده‌ای تنها در حد فرضیه باقی می‌ماند و واقعیت میدانی پیدا نخواهد کرد.
می‌توان اساسی‌ترین مشکل این‌گونه تحلیل‌ها را در نگرش اومانیستی به انسان و منحصر کردن هویت او در جنبه‌های مادی و نادیده انگاری بُعد معنوی وی به شمار آورد.
وخامت وضعیت جامعه امروز غرب از منظر ساختار حکمرانی سبب شده که حتی برخی دانشمندان برجسته غربی به کاستی مبانی نظری و فلسفی آینده‌گرای سکولار اذعان کنند و پیش‌گویی پایان تاریخ بر اساس این ایدئولوژی را غیر قابل درک و توصیف بدانند .[۴]
این در حالی است که در گفتمان دینی، اساس نظریه تشکیل آینده جهان به خواست و اراده بشر و بهره‌گیری از دانش و فناوری جدید، از پرسش‌های چالشی محسوب می‌شود و آنچه که قطعی و مسلم است، تحقق یافتن آینده‌ای روشن بر پایه مشیت حکیمانه الهی در ساختار حکمرانی صالحان بر جهان می‌باشد که آغازگر چنین حرکت مقدسی، منجی آخر الزمان است که تمام ادیان الهی او را وعده داده‌اند.
ناگفته پیداست که چنین رویکردی، قانون و سنت قطعی الهی است نه یک فرضیه علمی بشری .[۵]
پی نوشت
[۱].
تافلر، بناء حضارة جدیدة، ترجمه سعد زهران، ص: ۱۷-۲۴.
[2].
Fukuyama, the End of History and the Last Man, p 219.
[3].
مجله «نامه فلسفه» تابستان 1378، شماره 6، مقاله «معنای کلی تاریخ در غایت جهان وطنی».
[4].
Gray, John, Black Mass: Apocalyptic Religion and the Death of Utopia, Pp 165-166.
[5].
ربانی گلپایگانی، مهدویت از دیدگاه اسلام و ادیان، ص: ۳۱.

 

 

 

 

 

جمعه، 27 اسفند 1400 - 23:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0