FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کیفیت آثار دینی در حوزه کودک و نوجوان مطلوب نیست


کیفیت آثار دینی در حوزه کودک و نوجوان مطلوب نیست

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 26 اسفند 1400 - 09:06
پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه محتوای ضعیف کتب دینی کودک سبب ورود ناشران غیرحرفه ای شده گفت: همین امر عامل دل‌سردی نویسندگان قوی و حرفه‌ای و وضعیت نامطلوب موجود شده است.
ديني،كودك،حوزه،نوجوان،كتب،ادبيات،زمينه،دين،كتاب،كاشفي،مذهب،ض ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و آئین- نگار احدپور اقبلاغ: در آستانه عید نوروز ۱۴۰۱ هستیم و روزهای تعطیلات عید، انس با کتاب و کتاب خواندن می‌تواند یکی از تفریحات مفید و سودمند باشد.
در ادبیات کودک و نوجوان به ویژه در سال‌های اخیر، موضوعات مذهبی حضور پررنگ و چشمگیری داشته و شاعران و نویسندگان، اقبال زیادی به نگارش داستان و سرودن شعر با مضامین دینی نشان داده‌اند.
ادبیات کودک و نوجوان مخصوصاً به زبان شعر که جنبه تأثیرگذاری‌اش به دلیل آهنگ و قافیه آن و نیز کوتاه بودنش نسبت به داستان، متجلّی تر است، رسانه‌ای جذّاب و کم هزینه برای فرهنگ هر جامعه می‌باشد.
با این وجود در برخی از موضوعات دینی، اشعار کمی توسط شاعران سروده شده است و همچنین برخی از محتوای اشعار به خوبی نتوانسته‌اند مفاهیم دینی را ارائه نمایند.
در خصوص کتاب‌های داستانی دینی و مذهبی کیفیت خروجی‌ها با نیاز جامعه نسبت منطقی با هم برقرار نکرده است.
با سید علی کاشفی خوانساری شاعر، نویسنده و سردبیر سابق فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان در این خصوص به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:
کاشفی خوانساری، در نقد وضعیت چاپ و نشر کتب دینی و مذهبی در حوزه کودک و نوجوان گفت: اگر بخواهیم راجع به وضعیت انتشار کتاب‌های دینی کودک و نوجوان صحبت کنیم، باید کمیت و کیفیت را مدنظر قرار دهیم، از نظر کمی وضعیت این حوزه قبل قبول است، به این معنی که درصد کتاب‌های مذهبی موجود در میان کتاب‌های کودک و نوجوان بالاست و ناشران کتب متنوعی را منتشر می‌کنند و می‌توانیم بگوییم که از نظر کمی در این حوزه با مشکلی مواجه نیستیم.
کیفیت آثار دینی در حوزه کودک و نوجوان مطلوب نیست
وی افزود: اما از نظر کیفی می‌توان منابع موجود را نقد کرد، در حقیقت کیفیت آثار دینی و مذهبی در حوزه کودک و نوجوان چندان مطلوب نیست و بسیاری از این کتب از نظر محتوا، فنون ادبی، نگارشی، تصویرگری و کتاب آرایی ضعیف هستند، یعنی بخش عمده‌ای از کتب دینی کودک و نوجوان، کتاب‌های ضعیف و کم ارزش ارزیابی می‌شوند.
کاشفی خاطرنشان کرد: از طرفی تنوع موضوعی در این زمینه ضعیف بوده و ناشرانی که صرفاً سود اقتصادی مدنظرشان بوده تنها به سلیقه بازار توجه کرده و در موضوعت محدودی فعالیت کردند.
به عنوان مثال، در زمینه قصه‌های قرآنی، زندگی پیامبر (ص)، زندگی چهارده معصوم (ع)، واقعه عاشورا و… انبوهی از کتب تکراری و مشابه را در بازار شاهد هستیم، در حالی که در بسیاری از موضوعات از جمله اصول دین، اعتقادات و فروع دین، کتب‌های محدودی داریم.
انبوه کارهای مشابه در حوزه ادبیات دینی
وی خاطرنشان کرد: در خصوص احکام دین، شاید اشاراتی به نماز و روزه در کتب کودکان شاهد باشیم، اما در خصوص سایر فروع دین، در خصوص فرهنگ و تمدن اسلامی، شخصیت‌ها و رویدادها و سنت، کتاب‌های اندکی داریم.
وی تصریح کرد: البته این آسیب شناسی همیشه توسط منتقدین مطرح و تذکر داده شده و در عین حال در سال‌های اخیر روند مناسبی را طی کرده و در زمینه سبک زندگی اسلامی، توحید، عدالت، معاد و آثار زیادی وارد عرصه رقابت شدند.
خوشبختانه کتب غیرداستانی و مرجع در این زمینه نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و می‌توانیم ادعا کنیم که از نظر کیفی، جریان کتب دینی در حوزه کودک و نوجوان رو به رشد است.
حوزه دین و مذهب در ادبیات کودک و نوجوان ژانر فاخری نیست
کاشفی با بیان اینکه محتوای ضعیف کتب دینی کودک و نوجوان سبب ورود ناشران غیرحرفه ای به این حوزه شده گفت: همین امر عامل دلسردی نویسندگان قوی و حرفه‌ای و متأسفانه کم اقبالی جشنواره‌های ادبی و مجله‌های تخصصی به این حوزه شده و جمیع این عوامل باعث شده حوزه دین و مذهب، ژانر و نوع فاخری از ادبیات کودک و نوجوان محسوب نشود.
نگارش کتب دینی در حوزه کودک، یک بحث میان رشته‌ای است
وی با اشاره به اینکه مشکلات این حوزه متعدد و متنوع است، گفت: پرداختن به حوزه دین و مذهب در ادبیات کودک و نوجوان یک بحث میان رشته‌ای است و کسی می‌تواند در این زمینه خوب فعالیت کند که اولاً «ادبیات کودک و نوجوان» و دوماً «دین و مذهب» را به خوبی بشناسد؛ متأسفانه بسیاری از این کتب توسط افرادی پدید می‌آید که یکی از این دو ویژگی یا گاهی اوقات هر دو ویژگی را ندارند، یا متخصص ادبیات کودک نیستند یا مطالعات و اطلاعات دینی کافی ندارند و یا در هیچیک از این دو حوزه تخصص ندارند.
کاشفی افزود: برای چنین مباحث میان رشته‌ای، نیاز به آموزش و فرهنگ سازی است، به نحوی که علاقه‌مندان حوزه دینی از جمله طلاب و فضلای دینی و یا کسانی که در رشته‌های علوم دینی تحصیل می‌کنند، با ادبیات کودک و اصول و قواعد آن آشنا شده و هم نویسندگان و دانشجویان ادبیات کودک با آموزش‌های دینی و ادبیات دینی آشنا شوند، می‌توانیم امیدوار باشیم که این روند بهبود یابد.
زمینه سازی رشد مهمترین نقش مسئولین در بهبود حوزه چاپ و نشر کتب دینی
وی خاطرنشان کرد: مهمترین نقشی که مسئولین در نگاه کلی می‌توانند در این زمینه ایفا کنند، زمینه سازی رشد و فراهم آوردن پیش نیازهای رشد است، به عبارتی زمانی که جشنواره‌های تخصصی کتاب دینی برگزار شده و کتب دینی خوب معرفی و شناخته شود و یا مجلات تخصصی در این زمینه به صورت مستمر به نقد کتب دینی بپردازند، می‌توانیم امیدوار باشیم که کارهای قوی و ضعیف نقد و معرفی شده و بدین ترتیب جریان رشد و اصلاح در این زمینه شکل بگیرد.
این پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی، انتشار مجلات خاص در زمینه مطالعات ادبیات دینی کودک و نو جوان، برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی با این هدف، می‌تواند در ارتقای وضعیت موجود مؤثر باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولین باید توجه کنند که برشمردن معایب و اشکالات یک کتاب دینی، به منزله مخالفت با دین و مذهب نیست و اتفاقاً شخصی که دلسوز و علاقه مند به دین است در این زمینه سخت‌گیری می‌کند تا جامعه آثار بی کیفیت و بی محتوای کمتری را شاهد باشد.

 
 
ديني،كودك،حوزه،نوجوان،كتب،ادبيات،زمينه،دين،كتاب،كاشفي،مذهب،ض ...
 
 

پنجشنبه، 26 اسفند 1400 - 16:48 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0