FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


از وجوه غنایی شعر پروین غفلت نکنیم/ کار ایام جز شکستن نیست...


ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | چهارشنبه، 25 اسفند 1400 - 12:35
یک دانشجوی دکتری ادبیات فارسی اظهار کرد: ما همیشه فکر می‌کنیم شعر پروین ادامه‌دهنده سنت شعری کلاسیک مثلاً ناصرخسرو است؛ بله ادامه سنت شعری است؛ اما از وجوه غنایی شعر غفلت کردیم. به‌عنوان‌مثال در شعر مشهور «تهیدست»؛ روایتی کاملاً غنایی می‌شنویم و ممکن نیست این شعر را بخوانیم و اشک دلتنگی در چشممان نیاید. پس نباید از وجوه غنایی شعر پروین غافل شویم و بگوییم اشعار پروین فقط قصایدی در قالب پند و اندرز است بلکه قصاید پروین آثاری تعلیمی غنایی است.
پروين،شعر،ادبيات،زندگي،غنايي،مهكامه،اعتصامي،اشعار،شاعر،ازدوا ...

ایسنا/قزوین یک دانشجوی دکتری ادبیات فارسی اظهار کرد: ما همیشه فکر می‌کنیم شعر پروین ادامه‌دهنده سنت شعری کلاسیک مثلاً ناصرخسرو است؛ بله ادامه سنت شعری است؛ اما از وجوه غنایی شعر غفلت کردیم.
به‌عنوان‌مثال در شعر مشهور «تهیدست»؛ روایتی کاملاً غنایی می‌شنویم و ممکن نیست این شعر را بخوانیم و اشک دلتنگی در چشممان نیاید.
پس نباید از وجوه غنایی شعر پروین غافل شویم و بگوییم اشعار پروین فقط قصایدی در قالب پند و اندرز است بلکه قصاید پروین آثاری تعلیمی غنایی است.
نگارسادات معصوم‌زاده که در جشنواره پروین اعتصامی رتبه اول بخش یادداشت را با یادداشت «خانم کوچیک» از آن خود کرده، در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص شخصیت، شعر و دغدغه‌های پروین اعتصامی اظهار کرد: پروین اعتصامی ۲۵ اسفندماه سال ۱۲۸۵ در تبریز، کانون مشروطه‌خواهی به دنیا آمد.
فرزند یوسف اعتصام و اخترالملوک فتوحی تبریزی است و به جهت اینکه پدرش، در دومین دوره مجلس نماینده مردم تبریز بود، مجبور به مهاجرت به تهران در سال ۱۲۸۹ شد.
وی بابیان اینکه پروین در ۵ سالگی همراه پدر و مادر و ۲ برادر بزرگ‌ترش وارد تهران شدند افزود: پدر پروین یوسف اعتصامی اهل فضل و ادب و فرهنگ بود و پروین فارسی و عربی را نزد پدر خود آموخته، بعد به مدرسه آمریکایی رفته آنجا دیپلم گرفته و چندی بعد در همان مدرسه تدریس کرده است.
این دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اتفاقاتی که برای پروین افتاده خاطرنشان کرد: سرگذشت پروین قطعاً روی شعرش تأثیر داشته است.
وی در سال ۱۳۰۳ دیپلم گرفت و در سال ۱۳۱۵ در کتابخانه دانشسرای عالی استخدام شد.
حال باید دید بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۱۵ چه اتفاقاتی در زندگی پروین رخ‌داده؛ که پروین در سن ۳۴ سالگی از دنیا رفته است، او در این بازه کوتاه، خدمات فرهنگی بسیاری به ادبیات نئوکلاسیک داشت.
وی افزود: پروین در این ۱۳ سال مسافرت‌هایی همراه پدر خود داشته و به واسطه همین مسافرت‌ها در رشت با خانم مهکامه محصص که دبیر دبیرستان در رشت بود و مطالبی را در جراید چاپ می‌کرد آشنا شده و نامه‌نگاری بین پروین و مهکامه آغاز شده و رابطه‌ای دوستانه میان آن‌ها شکل می‌گیرد.
معصوم‌زاده گفت: از سال دریافت دیپلم توسط پروین تا سال ورود به دانشسرای عالی ۱۳ سال فاصله است که پروین در این سال‌ها با شخصت‌های ادبی متعددی آشنا می‌شود.
پروین اعتصامی از ۹ سالگی شعر می‌گفته و در جلساتی که پدرش با دهخدا و ملک‌الشعرا داشته به‌عنوان دختری نورسته‌ شعرخوانی می‌کرد، در همان جلساتی که شهریار شاعر جوان نیز حضور داشته و شعرخوانی می‌کرد، شهریار غزل و پروین قصیده می‌خواندند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پروین در دوره زمانی که دختران در سنین پایین ازدواج می‌کردند در ۲۷ سالگی ازدواج می‌کند؛ پروین چهره خوبی داشته، خانواده بسیار خوبی داشته، پدرش وکیل مجلس بوده و احتمالاً به خاطر همین کسی را هم‌کفو خود پیدا نمی‌کرده که بخواهد ازدواج کند.
در نهایت پروین در سال ۱۳۱۳ با فضل‌الله آرتا که پسرعموی پدرش بوده و نام قبلی او همایونفال است، ازدواج می‌کند و به قول خودش این اشتباهی بود که در زندگی‌اش رخ داده است.
این شاعر اظهار کرد: پروین مدت کوتاهی در حدود ۳ ماه به همراه همسرش در تهران زندگی می‌کند و بعد به دلیل شغل همسر که رئیس شهربانی بوده به کرمانشاه می‌روند؛ همسر پروین شخصیت نظامی و حکومتی داشته و پروین شخصیت فرهنگی؛ درنتیجه احساس می‌شود که کمی تناقض در این زندگی زناشویی‌اش وجود داشته است.
وی افزود: شایعاتی درباره نحوه رفتار آرتا با پروین وجود دارد اما من فکر می‌کنم این ۲ نفر در طول مدت کوتاه زندگی مشترکشان اختلال فرهنگی و فکری داشتند زیرا در نامه‌هایی که پروین برای مهکامه می‌نویسد این موضوع که وی زندگی مرفهی داشته مشخص است اما ازنظر فکری و فرهنگی، زندگی آن‌ها دوامی ندارد.
این شاعر بیان کرد: یکی از دلایلی که پروین نمی‌تواند با آرتا زندگی کند به خاطر توجه ویژه پروین به مسائل اجتماعی و نابرابری‌هاست.
نقل‌قولی از مهکامه وجود دارد که پروین درباره خودش به مهکامه گفته: من نمی‌توانم شلاق آویخته و تفنگ که با آن مردم را می‌زنند و می‌کشند را ببینم و طاقت بیاورم.
من در دل بچه‌های فقیر و مردم مظلوم جامعه‌ام.
جایگاه پروین اعتصامی در ادبیات
این دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی با اشاره به جایگاه پروین در ادبیات اظهار کرد: جایگاه پروین به‌عنوان یک بانوی شاعر در جامعه‌ای که ۱۰۰ درصد مردسالار بود؛ جایگاه ممتازی است.
با اینکه پدر پروین به دلیل اینکه ممکن بود برای دخترش حرف و حدیث‌هایی ایجاد شود مدت‌ها اجازه نداد دیوان اشعار وی به چاپ برسد و در نهایت وقتی ازدواج کرد دیوان اشعارش را با مقدمه ملک‌الشعرای بهار به چاپ رساند.
وی افزود: ما همیشه فکر می‌کنیم شعر پروین ادامه‌دهنده سنت شعری کلاسیک مثلاً ناصرخسرو است؛ بله ادامه سنت شعری است؛ اما از وجوه غنایی شعر غفلت کردیم.
به‌عنوان‌مثال در شعر مشهور «تهیدست»؛ روایتی کاملاً غنایی می‌شنویم و ممکن نیست این شعر را بخوانیم و اشک دلتنگی در چشممان نیاید.
پس نباید از وجوه غنایی شعر پروین غافل شویم و بگوییم اشعار پروین فقط قصایدی در قالب پند و اندرز است بلکه قصاید پروین آثاری تعلیمی غنایی است.
معصوم‌زاده تصریح کرد: به این نکته باید دقت کرد که نگوییم اشعار پروین صد در صد تعلیمی است و قصایدش برگرفته از تفکرات ناصرخسرو است، این‌گونه هست ولی چرا تصور می‌کنیم یک نفر باید در یک طیف حرکت کند.
پروین زندگی ناکام زناشویی را پشت سر گذاشته است، اینجاست که در اشعارش می‌آورد: کار ایام جز شکستن نیست، پروین به‌واسطه شعرش از شکسته شدن مداومش سخن می‌گوید و این مصرع قلب ادبیات غنایی است.
وی افزود: همسر پروین شخصیتی بود که می‌توانست به لحاظ مالی پروین را کاملاً تأمین کند؛ ولی تفکر و دغدغه این زن چیز دیگری بوده، پروین فقر را در زندگی تجربه نکرده است اما درد مردم فقیر و تهیدست جامعه را دیده و نتوانسته ساکت بنشیند و این نابرابری‌ها را تحمل کند به همین دلیل در اشعارش آورده است.
این دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی افزود: افرادی هستند که پروین را منزوی می‌دانند؛ اما اصلاً این‌طور نیست، وقتی نامه‌های پروین به مهکامه را می‌خوانیم نشان می‌دهد این آدم با دوستان و هم‌فکرانش مراوده داشته و از آن‌ها تأثیر گرفته است.
وی تصریح کرد: پروین از اطرافیانش تأثیر گرفته مثل فروغ اما هر ۲ راه خودشان را رفته‌اند، این بحث در ادبیات خیلی مهم است؛ برخی به پروین تهمت زدند که پروین اشعار پدرش را به نام خودش چاپ کرده اما ملک‌شعرا تمام‌قد در این مسئله از پروین دفاع کرد؛ هرچند این تهمت‌ها در دوره زمانه‌ای که زن‌ها در جامعه اثرگذاری ندارند و یک زن شاعر و فرهیخته در ادبیات مطرح می‌شود قابل پیش‌بینی است.
اندیشه پروین همدردی با مردم جامعه است
معصوم زاده با اشاره به اندیشه‌های پروین اظهار کرد: اندیشه پروین همدردی با مردم و نشان دادن کژی‌های جامعه است در اشعار و مناظراتش از صبر و مدارا و دل نبستن به دنیا سخن می‌گوید، پروین دائم از همیاری سخن می‌گوید و به‌شدت حساس است، وی جزو هیئت‌امنای انجمن بانوان ایران بوده و باخانم فخری عظمی (مادر سیمین بهبهانی) که از فعالان فرهنگی آن زمان بود، همکاری می‌کرد.
این شاعر با اشاره به اینکه پروین در عنفوان جوانی در ۳۴ سالگی از دنیا رفته است، درباره علت فوت او اظهار کرد: در آن زمان بیماری حصبه بیماری شایعی بوده است اما من می‌گویم حصبه بهانه است.
علت فوت پروین احتمالاً حصبه می‌تواند باشد ولی من به خِرد خودم برمی‌گردم و فکر می‌کنم اگر کسی حصبه بگیرد ولی روحیه داشته باشد زنده می‌ماند ولی با توجه به فشارهای روحی که پروین در طول زندگی داشته ازجمله ازدواج ناکام، حرف‌وحدیث‌ها در چاپ اشعارش و آن دلخوری‌ها که از اجتماع مستبد پهلوی داشت؛ روحیه نداشته و این غم پروین را از پای درآورده است.
انتهای پیام

 

 

 

 

 

چهارشنبه، 25 اسفند 1400 - 16:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0