FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


توهّمِ کنشگری، نگران‌کننده‌ترین سویه فضای مجازی/ مسئولان فرهنگی بپذیرند که در جنگ هستیم


تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 21 اسفند 1400 - 16:53
نگران‌کننده‌ترین بحث درباره فضای مجازی این است که به ظاهر بدون متولی است و به همین دلیل کاربر خودش را کنشگری می‌پندارد که در خلق آن فضا سهیم است.
مجازي،فضاي،جنگ،دشمن،موضوع،فرهنگي،جامعه،كاربر،دليل،برنامه،قرا ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ویژه برنامه «امواج شبهه» مجموعه گفت‌وگوهای تخصصی درباره ماهیت‌شناسی رسانه‌های معاند فارسی زبان است که با مشارکت رادیو گفت‌وگو و فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.
جدیدترین قسمت از این برنامه با موضوع «رفتارشناسی دشمن در میدان نبرد فضای مجازی و لزوم تهاجم ترکیبی علیه دشمن» با حضور علی فلاحی سیف‌الدینی،کارشناس رسانه و سیدمحمد حسینی‌نژاد، استاد دانشگاه روی آنتن رفت.
حسینی نژاد در ابتدای این برنامه، در پاسخ به سوالی درباره رفتارشناسی دشمن در فضای مجازی گفت: موضوع نخست در جنگ روایت‌ها این است که این موضوع تازگی ندارد یعنی از صدر اسلام اتقاقات متعددی بر وجود این جنگ دلالت دارد.
به عنوان مثال در حادثه کربلا، رشادت‌های امام حسین (ع) جنگ فیزیکی بود اما اگر تبیین ارزش‌های این نبرد توسط حضرت زینب (س) صورت نمی‌گرفت تمام مقاومت‌ها و رشادت‌ها از بین می‌رفت.
در واقع شبیخون و تلاش دشمن در میدان نبرد نرم، پیشینه طولانی دارد.
کار اصلی دشمن به خصوص در فضای مجازی بر دو تفاوت عمده این فضا با رسانه‌های دیگر مانند ماهواره استوار است.
یکی از این تفاوت‌ها، ایجاد تلنگر در شبکه‌های اجتماعی و مجازی است.
به عنوان مثال فرو کردن سوزن در بدن یک نفر موجب درد آنی و کوتاه مدت می‌شود اما با مدوامت در این کار، آن فرد از پای در می‌آید.
روش رسانه‌های مجازی هم این گونه است.
زمانی که کاربر فضای مجازی یک پست مسموم را می‌بیند، در حد یک بار سوزن زدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما در صورتی که روزها و ماه‌ها با این تلنگرهای مسموم عجین باشد، به مرور زمان از راه خود منحرف می‌شود.
در واقع رسانه‌ها در فضای مجازی به صورت آهسته ذهن مخاطب را تسخیر می‌کنند.
کاربر فضای مجازی در اجبار هژمونیک قرار دارد
*آقای فلاحی!
گاهی تاثیر یک خبر یا محتوایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود از یک بمب و موشک بیشتر است، دقیقا به همین دلیل شبکه‌های معاند بر فضای مجازی متمرکز شده‌اند و تلاش کرده‌اند روایتشان دست بالاتری نسبت به روایت ما داسته باشد.
شما این رفتار رسانه‌ای را چگونه تحلیل می‌کنید؟
زمانی نوع مدیریت فضای مجازی را بهتر درک می‌کنیم که به رسانه‌های کلاسیک توجه بیشتری داشته باشیم.
رسانه‌های کلاسیک مانند تلویزیون جنبه مونولوگ دارند؛ از آنجایی که این رسانه‌ها شناسنامه دارند، موضوع سندیت خبر اهمیت بسیار زیادی دارد و از پرستیژ و اعتبار اجتماعی خاصی برخوردارند که اجازه ندارند هر خبری را با هر کیفیتی منتشر کنند، بنابراین محدودیت‌هایی در رسانه‌های کلاسیک وجود دارد که در فضای مجازی برداشته می‌شود.
نگران‌کننده‌ترین بحث درباره فضای مجازی این است که به ظاهر بدون متولی است، یعنی نهاد یا فردی که بر رفتار کاربر نظارت و او را هدایت کند وجود ندارد، به همین دلیل کاربر خود را کنشگر می‌داند و در خلق آن فضا خود را سهیم می‌داند و همدلی بیشتری دارد.
از آنجایی که یک نوع بی‌اطلاعی و اجبار هژمونیک در فضای مجازی وجود دارد یعنی کاربر نمی‌داند که تحت یک اجبار فکری است بنابراین خود بخشی از آن مجموعه و فضا می‌شود و به شکل‌گیری آن کمک می‌کند.
در جنگ نرم، دشمن از مرزهای فرهنگی عبور کرده است و در خانه شما با شما می‌جنگند، از این رو ویرانی بسیار گسترده است.
شاید این گونه به نظر برسد که همانند جنگ سخت بتوان با از بین بردن ابزارهای دشمن که در اینجا محدودسازی و از بین بردن زیرساخت‌هاست، متخاصم را از خانه بیرون کرد اما با گستردگی تکنولوژی در جهان، روابط و شبکه‌های اجتماعی، عملا نگاه سخت افزاری، بستن و حذف مسیر دشمن مقدور نیست و ممکن است منجر به خسارت‌های بیشتری شود.
مسئولان فرهنگی باید بپذیرند که در جنگ هستیم
*آقای حسینی‌نژاد‌، همان طور که گفته شد شبکه‌های مجازی نه تنها مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب القا می‌کنند بلکه بخشی از جامعه را درگیر تولید محتوا می‌کنند؛ چیزی که به آن شهروند خبرنگار می‌گویند.
موضوع دوم عبور از مرز است، زمانی که یک سرباز می‌خواهد از مرزهای جغرافیایی سرزمینی وارد می‌شود، مرزبانی و ماموران امنیتی مانع می‌شوند اما موضوع این است که یک جنگ بین روایت‌ها رخ می دهد یعنی نوع جنگ تغییر کرده است.
پس باید نوع ایستادگی ما هم تغییر کند.
در شرایطی که نمی‌توان مرزها را بست، باید ایمنی را افزایش داد، از نظر شما این کار چگونه ممکن است؟
برای چیره شدن بر جنگ روایت‌ها چه پتانسیلی داریم؟
موضوع مهم این است که مسئولان به ویژه بخش فرهنگی بپذیرند که اکنون در وضعیت جنگ قرار داریم.
از سوی دیگر مشکل موجود این است که مراکز فرهنگی نیروهای خود را نمی‌شناسند تا یارگیری کنند و مسئولیت هر یک را تعیین کنند.
متاسفانه مجموعه‌های فرهنگی که متولی و مسئول تبلیغ در فضای مجازی هستند، به دلیل تعدد، به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند، زمانی که انجام امور جداگانه باشد، هر چقدر تعداد جزیره‌ها هم زیاد باشد نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.
در حال حاضر نیروی خوب جهادی که در فضای مجازی فعالیت کنند کم نداریم، اما هیچ یک از آن‌ها در یک مجموعه و به صورت یکپارچه فعالیت نمی‌کنند.
مجموعه‌های دولتی نباید به صورت مستقیم به مقوله تولید محتوا و تبیین وارد شوند.
در واقع ما نیازمند یک قرارگاه یکسان و واحد هستیم که دیگر سازمان‌ها و افراد زیر چتر آن و بر اساس نقشه و طرح تدوین شده عمل کنند.
*آقای فلاحی!
به نظر شما رسانه‌های بیگانه به صورت مصداقی با ما چه می‌کنند؟
فعالیت‌ها در سطوح مختلف صورت می‌گیرد.
برخی مواقع جامعه نخبگانی مورد هدف قرار می‌گیرد و یک سطح از برنامه به صورت محدود، فقط برای این قشر تولید می‌شود.
از جمله آن‌ها می‌توان به نواندیشی دینی، باز‌اندیشی دینی و روشنفکری دینی که به نوعی روایت رقیب از اسلام است اشاره کرد.
گرچه این القای عقاید در سطح مردم نیست، اما به دلیل جایگاه و نقش نخبگان در جامعه، خواسته یا ناخواسته اذهان عمومی تحت تاثیر دیدگاه آن‌ها قرار می‌گیرند.
گاهی فعالیت‌ها در سطح جنبش‌های اجتماعی است و در برخی مواقع، کنش‌های صنفی را کاملا از مدار و مسیر خود منحرف می‌کنند.
به طور مثال، این رسانه‌ها در بین کارگران یا فرهنگیان که به دلیل وضعیت معیشتی خود اعتراض بر حقی دارند یا در میان مردم بخشی از ایران که مطالبات آبی دارند وارد می‌شوند و خواسته‌ها را جابه جا می‌کنند.
یعنی ممکن است در میان جمعیتی از فرهنگیان که خواهان افزایش حقوق خود هستند، پلاکاردهایی با شعار سیاسی مانند حقوق بشر و ...
دیده شود که اساسا ارتباطی به این اعتراض ندارد.
در سطح دیگر فعالیت‌ها، این افراد تلاش می‌کنند نظام ارزشی را دگرگون کنند؛ مانند جابه‌جا کردن نقش مادر در خانواده، تحریف جایگاه زن در جامعه و کاهش ارزش فرزندآوری.
از آنجایی که ارزش‌ها و هنجارها قوام اجتماع هستند و اجزای جامعه را پیوند می‌دهند، سست شدن آن موجب کاهش استحکام جامعه می‌شود.
باید بر اساس فطرت و عقل مردم عمل کنیم
*آقای حسینی نژاد!
تهاجم ترکیبی مدنظر مقام معظم رهبری فراخوانی است که تنها متوجه رسانه‌ها نیست، در واقع گستره بزرگتری از مسئولین تا نظام دارد.
سوال این است که در شرایطی که طرف مقابل از امکانات و مردم کشور ما در جهت انتقال مفاهیم خود بهره می‌برد، چه کنیم که مردم وارد این کارزار شوند و دامنه فراخوان رهبری به همه مردم گسترش یابد؟
در گام نخست باید ببینیم چه داریم و قدم بعدی چگونه ایرادات خود را برطرف کنیم.
در ابتدا باید بدانیم ما موفقیت‌های بسیار زیادی داشته‌ایم که در برخی موارد مغفول مانده است.
به عنوان مثال؛ در روزهای کرونا، در برخی کشورها شاهد سرقت ماسک و هجوم مردم به فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی بودیم و افول کشورهای غربی و پوشالی بودن آنها را دیدیم.
در مقابل جنبشی در داخل کشور به راه افتاد که وظیفه آن کمک به دیگران بود.
همچنین در بلایای طبیعی بارها شاهد کمک های مردم به هم بوده‌ایم.
این یک پتانسیل فوق العاده است که بستر اصلی آن در رسانه‌ها و فضای مجازی ایجاد شد.
گفتنی است، برنامه «امواج شبهه» به تهیه‌کنندگی سیده‌فاطمه شعار، گویندگی فاطمه عباسی و با کارشناسی و اجرای مصطفی صادقی از رادیو گفت‌وگو به مخاطبان عرضه می‌شود.
انتهای پیام/

 

 

 

 

 

شنبه، 21 اسفند 1400 - 17:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0