FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


صحیفه یعنی بازشناسی دوباره دین درتمام ابعاد آن


صحیفه یعنی بازشناسی دوباره دین درتمام ابعاد آن

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 18 اسفند 1400 - 15:59
مهدوی راد، قرآن پژوه در برنامه سوره گفت: صحیفه یعنی بازشناسی دوباره دین درتمام ابعاد آن. چون هم قرآن را دارد هم سنت، ائمه، اخلاقیات و رفتار انسانی را.
صحيفه،قرآن،تفسير،امام،ائمه،سجاديه،دين،ادامه،سجاد،دعا،جامعه،ص ...

به گزارش خبرگزاری مهر، در بیست و ششمین قسمت برنامه تلویزیونی سوره، موضوع «صحیفه‌ی سجادیه؛ الهیات نیایش اسلام» با حضور محمدعلی مهدوی‌راد، قرآن‌پژوه و دانشیار دانشگاه تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دیانی در ابتدای این گفتگو پرسید که از عاشورای از سال ۶۱ به بعد وضعیت اسلام و مسلمانان چگونه است؟
مهدوی راد پاسخ داد: پیش از پرداختن به عاشورا لازم است کمی به عقب‌تر هم برگردیم.
بعد از رحلت رسول اکرم (ص) امام (ع) ۲۵ سال در انزواست و امیرالمومنین (ع) زمام امور را در دست می‌گیرد و می فرمایند: وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شما شبیه دوران جاهلیت و دوران قبل از بعثت پیامبر شده و همه ارزشها به هم ریخته است.
یکی از سرفصل های قیام امام حسین (ع) هم این است که سرفصل‌ها و نشانه‌های دین را به جای اصلی‌ش برگرداند چون دین به تحریف عجیب و غریبی مبتلا شده است.
یکی از شیعیان سوری کتابی نوشته که در آن اندیشه متفکران مختلفی را آورده و در آن اشاره کرده که اگر اباعبدالله (ع) قیام نمی‌کرد آئین محمدی هرگز پا نمی‌شد و دین از بین می‌رفت.
وی افزود: امام سجاد (ع) و به همراه چند نفر دیگر در چنین شرایطی گفتند که ما دچار وضعیت عجیبی شدیم چون هرچه حرف می‌زنیم کسی قبول نمی‌کند و گوش نمی‌کند.
هرچه هم اصرار می‌کنیم، آنها راه خودشان را می‌روند.
در آن زمان مدینه فاسد ترین جامعه است و این روند در طول تاریخ هم ادامه پیدا می‌کند.
شرایط فسادی که در حال شرح آن هستم مربوط به چهار دهه بعد از وفات پیامبر (ص) است.
در این جامعه شاعران هرزه گو و یاوه گو حرمت دارند.
درواقع مدینه پیامبر محلی برای رفت و امد شاعران و خوانندگانی شده بود که از مدینه اسلامی بسیار دور بود و حالا فکر کنید در چنین شرایطی که اسلام از درون تهی شده امام علی (ع) زمام امور را به دست گرفته و باید تحریف را از چهره دین بزداید و انسان را از جهل و جهالت و یاس و ناامیدی برهاند و امید را به او برگرداند.
بنابراین کار ابتدایی امام آغاز از هسته دین بود و اینکه باورها را به مردم بازگرداند.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: صحیفه سجادیه غیر از دعای ۴۲ که بسیار تامل‌برانگیز است و فقره آخرش که درباره سنت رسول‌الله است بقیه‌ش درباره روش فهم قرآن و چگونگی مراجعه به قرآن است.
مرحوم شهید مطهری حدود هشتاد سال قبل نوشتند که الحمدلله نهج البلاغه در حال فتح دروازه‌های اندیشه است حالا الان من می‌گویم که الان حدود هفت هشت سال است که صحیفه هم وارد مرزهای اندیشه می‌شود.
یکی از خدمات بزرگی که آقای حکیمی کردند این بود که در تمام بخش های کتاب «الحیات» صحیفه را وارد کردند.
توصیه من این است که جلد ۱۱ این کتاب و بخش دعا را مطالعه کنند.
کل این جلد ۱۱ و بخش دعا از صحیفه انتخاب شده و این خیلی عجیب است.
صحیفه یعنی بازشناسی دوباره دین درتمام ابعاد آن.
چون هم قرآن را دارد هم سنت، ائمه، اخلاقیات و رفتار انسانی را.
امام سجاد (ع) در فضایی قرار دارد که نه مسجدی در اختیارش است نه کوی وبرزنی.
این قرآن پژوه در ادامه اضافه کرد: امام سجاد (ع) در اولین گام تلاش کردند که مرجعیت فکری و تکیه‌گاه اندیشگی قرآن را به قرآن برگردانند بعد از قرآن هم سراغ سنت رفتند که سنت را احیا کند و بازگرداند.
هیچ شکی نیست که مرجعیت صحابه را امویان رقم زدند.
وی سپس در ادامه بخشی از صحیفه سجادیه را خواند که در آن نظر و موضع شیعه درباره صحابه آمده است.
مهدوی راد اشاره کرد: در این بخش از صحیفه امام به صورت دقیق اشاره کردند که کدام گروه از صحابه را باید رد کرد و کدام را باید پذیرفت چون بخشی از صحابه در زمان امامت امام علی (ع) جزو محبان ایشان بودند.
این قرآن پژوه گفت: یکبار من آیات صحیفه سجادیه جامعه را شمردم و متوجه شدم که ۲۹۴ آیه در صحیفه سجادیه و جامعه آمده که در دعاها به آنها تفسیر، استشهاد و یا تلویح شده که وارونه بوده است به بیان دیگر یک آیه ای در فضای فکری جامعه اشتباه تفسیر شده بود ولی امام صحیح آن را در قالب دعا آورده است.
وی در ادامه به تفسیر و توضیح دعای هلالیه امام سجاد (ع) پرداخت و گفت: امام سجاد (ع) در صحیفه هم تفسیر کردند و هم روش تفسیر را یاد دادند.
یک موضوعی که مطرح می‌شود این است که ائمه علیهماالسلام در پیوند با قرآن معلم قرآنند یا مفسر قرآن چون اینها خیلی باهم فرق دارد.
علامه طباطبائی می‌گوید ائمه معلم قرآنند و معلم مسیر را باز می‌کند و راه رفتن را می‌نمایاند ولی متعلم خودش باید حرکت کند به خاطر همین هم خودشان کار تفسیر می‌کنند.
استاد دانشگاه تهران افزود: من خاضعانه عرض می‌کنم که ائمه هم معلم‎‎‎اند و هم مفسر و اتفاقاً جایی هم که مفسرند طوری تفسیر می‌کنند که شبیه معلمهاست به بیان دیگر معلمانه تفسیر می‌کنند.
یکی از کارهایی که ائمه می‌کنند توسعه معنایی آیه است.
چون زبان قرآن، زبان فطرت است بسیاری از روایات ما که این توسعه معنایی را دارند توسط علمای ما مطرح شده است.
بنابراین قرآن از همان اول توسط ائمه به ما یاد داده شده است که از همان اول آن را مفصل ببینیم.
مهدوی راد در ادامه به یک نمونه از تفسیر پرداخت و بیان کرد: به عنوان خیلی از مفسرین «النفاثات فی العقد» را به عنوان زنان جادوگر و دعا نویس و اینها تفسیر کردند اما موسی صدر به گونه دیگری تفسیر کرده اند که ای کاش بیشتر تفسیر می‌کردند.
ایشان تفسیرهای کوتاهی دارد که در لبنان قبل از اذان ماه رمضان سحر پخش می‌شد.
امام موسی صدر در تفسیر این آیه می‌گوید شان قرآن این نیست و منظور از «النفاثات فی العقد» دشمن است که طوری گره می‌زند که ما فکر می‌کنیم اصل و صحیح ماجرا همین است.
این قرآن پژوه در پایان گفت: یکبار یکی از دوستان من به نام آقای معلمی‌زاده که صحیفه را به زبان اسپانیولی برای دفتر آیت الله سیستانی ترجمه کرده از من پرسید که چرا صحیفه انقدر صلوات دارد؟
پاسخی به او دادم و بعد ایشان به من گفت چرا این سوال را کردم؟
چون من می‌خواستم که ترجمه صحیفه غلط نداشته باشد ترجمه اسپانیولی را نزد یک کشیش در آرژانتین بردم و او با خواندن این صحیفه به کتابهای ائمه دیگر هم علاقمند شده و رفته بقیه کتابهای ائمه را هم خریده و خوانده ولی محو در صحیفه سجادیه شده است ولی سوالش این است که چرا این دعا انقدر صلوات دارد و این سوال اوست که من پرسیدم.

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 18 اسفند 1400 - 22:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0