FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهکارهایی برای حضور قلب در نماز


راهکارهایی برای حضور قلب در نماز

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | سه شنبه، 17 اسفند 1400 - 15:53
استاد اخلاق به تشریح عوامل موثر در حضور قلب در نماز پرداخت.
قوه،تفريط،غضب،افراط،نماز،اخلاق،استاد،كميلي،قلب،امام،انسان،حض ...

ایسنا/قم استاد اخلاق به تشریح عوامل موثر در حضور قلب در نماز پرداخت.
آیت‌الله محمد صالح کمیلی خراسانی در جلسه درس اخلاق که با موضوع شرح فصل دهم کتاب شریف آداب الصلاه امام خمینی (ره) برگزار شد، عنوان کرد: در این کتاب دو راهکار برای تحصیل حضور قلب بیان شده است.
وی رفع موانع پراکندگی خواطر متفرقه ذهنی و قلبی را اولین راهکار در این زمینه دانست و افزود: باید دید این خواطر از طریق حواس ظاهریه (حواس پنج‌گانه) یا حواس باطنی به قلب وارد شده است.
وی گفت: ممکن است حس سامعه در اثنای نماز با شنیدن چیزی سبب تشتت خاطر نمازگزار شود و سپس قوه خیال از شاخه‌ای به شاخه دیگر به پرواز درآید.
وی تصریح کرد: در کتاب معراج السعاده برای قوای چهارگانه خیالیه، غضبیه، شهویه و عاقله سه جانب افراط، وسط و تفریط ذکر شده است.
هرکس باید با تحصیل حد وسط و انجام تمرینات قوای چهارگانه خود را متعادل سازد تا زندگی خوبی داشته باشد.
این استاد اخلاق با ذکر چند مثال به تبیین افراط و تفریط در قوای چهارگانه پرداخت، بیان کرد: اگر قوه فرّار خیالیه متمایل شود به سمت امور تافه که نه‌تنها اهمیتی ندارد بلکه ضرر و آسیب هم می‌رساند باعث تقویت و توسعه آن شده که آن حالت افراط و زیاده‌روی این قوه است.
وی یکی از مشخصه‌های این قوه را وارد شدن آن در هر امری دانست که در صورت تعدیل نشدن مشکل‌زا خواهد بود، گفت: در طرف تفریط این قوه، فرد نسبت به مسائل اجتماعی و امور واجب بی‌خیال و بی‌تفاوت می‌شود؛ یعنی با مشاهده مضار و منکرات، غض نظر می‌کند با اینکه می‌داند این مسئله واجب شرعی است و با صحبت کردن و امر به معروف از انجام منکر جلوگیری می‌شود.
وی تصریح کرد: انسان در مسائل مهم حوزوی، علمی و غیره باید به قدر لزوم از این قوه استفاده کند؛ چون ابتدا باید مسئله را تصور کرد تا تصدیق به تدریج حاصل شود.
لذا اگر انسان موفق به تطهیر این قوه شود برای او نافع خواهد بود.
این استاد اخلاق در مورد قوه عاقله گفت: عده‌ای با تحمیل فشار زیاد بر قوه مدرکه و عاقله خود تا حد افراط از این قوه استفاده می‌کنند که منجر به وقوع مسائلی می‌شود.
وی افزود: با داشتن چنین موهبت بزرگی، برخی از قوه عاقله خود استفاده نمی‌کنند و جانب تفریط را در پیش می‌گیرند.
آیت الله کمیلی درباره قوه غضبیه گفت: برخی نمی‌دانند چه وقت باید از این قوه استفاده کنند.
وی غضب مادر بر فرزند جهت تشفی خاطر، غضب مرد بر اهل و عیال خود یا کتک زدن زن جهت اثبات مردانگی را از مصادیق غضب نادرست و نابجا عنوان کرد.
وی وجود قوه غضب را از ضروریات دانست و تصریح کرد: غضب بر دشمن اسلام و دین یک غضب مطلوب است؛ اما متأسفانه برخی افراط و تفریط می‌کنند و این قوه را تعدیل نمی‌کنند.
آیت‌الله کمیلی درباره تفریط در قوه شهویه گفت: غریزه جنسی را خداوند برای تولید نسل در نفس زن و مرد قرار داده است؛ اما برخی با وجود داشتن تمکن ازدواج نمی‌کنند و برنامه‌های دیگری را در پیش می‌گیرند.
این یک نوع رهبانیتی است که در اسلام منع شده است.
وی افزود: شهوت فقط مربوط به امور جنسی نیست.
بلکه شهوت در بسیاری از مسائل مانند کلام، سخنرانی، خوراک، لباس و غیره نیز وجود دارد.
مقتضیات و مشتهیات سبب می‌شود انسان در زندگی جانب افراط یا تفریط را در پیش بگیرد و نتواند از این قوه به‌درستی استفاده کند و آن را تعدیل کند.
این استاد عرفان عملی اظهار کرد: این مطلب به سهولت حاصل نمی‌شود و نفس باید تربیت شود؛ لذا با گذراندن یک دوره اخلاق، وارد شدن در مسائل سیر و سلوک، انتخاب استاد و یافتن راه می‌توان بر میولات فراوان و متعدد نفس غلبه کرد.
وی دومین راهکار برای تحصیل حضور قلب را انتخاب مکان خلوت برای نمازخواندن و انجام عبادت دانست و بیان کرد: افراد متفاوت هستند هرکسی باید آن را تجربه کند؛ ممکن است یک نفر در مکان شلوغ تمرکز داشته باشد اما در مکان خلوت و تاریک برای او تشتت ذهنی و فکری ایجاد شود.
این استاد حوزه گفت: امام راحل به نقل از شهید ثانی فرموده محل عبادت باید به‌قدر قامت فرد باشد به نحوی که هفت موضع بدن در هنگام سجده به‌درستی روی زمین قرار بگیرد و علاوه بر آن منفذی نداشته باشد و صدایی به آن نفوذ نکند.
وی چنین مکانی را به انباری واحدهای مسکونی تمثیل نمود و گفت عده‌ای برای مکان چله‌نشینی نظر شهید ثانی رادارند.
وی اظهار کرد: امام (ره) می‌فرماید باید مراقب حواس باطنیه نیز بود و آن را تطهیر کرد.
چون ممکن است نمازگزار در ظاهر چیزی نبیند اما در باطن برای او مسئله‌ای پیش بیاید که سبب جولان قوه خیال شود و یک دفعه مشاهده کند نماز به پایان رسیده است.
آیت الله کمیلی با اشاره به اینکه باید منشأ تفرق خواطر را شناسایی کرد، گفت: امام راحل (ره) در این خصوص به دو مسئله اشاره کرده است؛ اول اینکه قوه خیال فرار است و باید تطهیر و تعدیل شود و تحت کنترل قرار بگیرد.
مسئله دوم دنیا و تعلقات دنیوی است و در حدیث آمده: محبت دنیا سرآمد تمام خطاها است.
لذا انسان باید تفکر کند آخر محبت دنیا و تعلقات چه سودی برایش دارد که موجب سلب حضور قلب او در انجام عبادات و دوری از خدا می‌شود.
وی اظهار کرد: انسان باید این خار و خاشاک را از مسیر خود بردارد تا بتواند یک نماز با توجهی بخواند؛ چون اگر نماز درست شود تمام کارها درست می‌شود.
شایان ذکر است درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی در خصوص شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار می گردد و حضور برای عموم علاقمندان بلا مانع است.
انتهای پیام

 
 
 
 

چهارشنبه، 18 اسفند 1400 - 00:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0